Η πολιτιστική ατζέντα του Σαββατοκύριακου

ΧΡΙΣΤΟΘΕΑ ΙΑΚΩΒΟΥ Δημοσιεύθηκε 27.1.2024
Θεατρικές παραγωγές και μεγάλα εικαστικά πρότζεκτ ολοκληρώνουν τον κύκλο τους δίνοντας τις τελευταίες τους παραστάσεις αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς νέα δρώμενα κάνουν σιγά-σιγά την εμφάνισή τους στην πολιτιστική σκηνή του νησιού 

«Η μάνα του» στο Θέατρο Μασκαρίνι

Ένα έργο-ντοκουμέντο, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα, αποτελεί το έργο του Μιχάλη Παπαδόπουλου, το οποίο παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Αλεξίας Παπαλαζάρου. Η ίδια η σκηνοθέτιδα, ανεβαίνει επί σκηνής και ξετυλίγει την ιστορία της μάνας της, της οικογένειάς της, την ιστορία του αδερφού της Κυριάκου και Σωτήρη, την απώλειά τους, τη δολοφονία του αδερφού της, και το πώς ένας τέτοιου είδους θάνατος μπορεί να επηρεάσει τη ζωή αυτών που μένουν πίσω. «Δίπλα» της η Αγαθονίκη, η μητέρα της, που ως βασική ηρωίδα του έργου, περιγράφει μέσα από το πένθος της, την Κύπρο έτσι όπως την έζησε από την εποχή της Αγγλοκρατίας μέχρι και τις τραγικές μέρες της τούρκικης εισβολής. 

Σάββατο & Κυριακή 27-28/01, 20.00 | Θέατρο Μασκαρίνι, Λευκωσία


«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

Ο Νεόφυτος Ταλιώτης επέστρεψε στον ΘΟΚ για να μοιραστεί με το κοινό τη δική του ανάγνωση πάνω σε αυτό το σπουδαίο, διαχρονικό έργο, που παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στην κρατική σκηνή, μετά την εμβληματική παράσταση του 1988. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία η οποία κατατάσσεται ανάμεσα στα καλύτερα έργα που γράφτηκαν μέσα στον 20ό αιώνα και πραγματεύεται τη δύναμη του χρήματος και την κοινωνική διαφθορά. Το έργο διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη, το Γκύλεν, κάπου στην Κεντρική Ευρώπη, όπου καταφθάνει η Κλαιρ Ζαχανασιάν. Η ίδια επιστρέφει στον γενέθλιο τόπο της ύστερα από σαράντα πέντε χρόνια απουσίας και δημιουργεί μεγάλη αναταραχή, αφού οι κάτοικοι βλέπουν στο πρόσωπό της τον μοναδικό τους σωτήρα. Έτσι, η άλλοτε ευημερούσα πόλη τώρα βυθίζεται στην ανέχεια της πάμπλουτης Κλαιρ, η οποία υπόσχεται να τους προσφέρει απεριόριστο πλούτο, υπό έναν και μόνο όρο: τη δολοφονία, από κάποιο μέλος της κοινότητας, του Άλφρεντ Ιλ, του πρώην εραστή της, που την αρνήθηκε και την εγκατέλειψε με ένα παιδί. Η πρόκληση υποχρεώνει μια ολόκληρη κοινότητα να επιλέξει ανάμεσα στην ηθική και το κέρδος.​ Στην παραγωγή συμπράττουν ο σκηνογράφος Άγγελος Αγγελή, ο συνθέτης Μιχάλης Χριστοδουλίδης καθώς και ένα λαμπρό επιτελείο ηθοποιών, με την Αννίτα Σαντοριναίου και τον Σταύρο Λούρα στους δύο κεντρικούς ρόλους.​

Σάββατο 27/01, 20.00 | Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ, Λευκωσία


Sessions x SPEL: «Τaking Stock» για τελευταία φορά

Τα Sessions ανοίγουν για τελευταία φορά τις πόρτες της Κρατικής Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης - ΣΠΕΛ σήμερα από τις 12.00 μέχρι τις 20.00. Θα παρουσιαστεί μια ταινία και ένα βιβλίο/κατάλογος των Sessions, ενώ στις 18.00 θα διεξαχθεί και μια ανοιχτή συζήτηση απολογισμού των δράσεων. Το βιβλίο/κατάλογος επιχειρεί να καταγράψει με φωτογραφίες και κείμενα όσα συνέβησαν στην ΣΠΕΛ από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο 2023, μέρα προς μέρα. Με εισαγωγικό σημείωμα του Πήτερ Εραμιάν, συνοδευτικά κείμενα, περιγραφές, πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό από όλες τις δράσεις από τα παρασκήνια μέχρι τη σκηνή, που θα είναι σε περιορισμένη ειδική έκδοση διαθέσιμο προς πώληση. Η ταινία δημιουργήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο με πλάνα που κατέγραψε το κοινό κατά τη διάρκεια των Sessions X ΣΠΕΛ και με μουσική που ηχογραφήθηκε σε ανοιχτό αυτοσχεδιασμό. Θα παιχτεί μία φορά ξεκινώντας στις 12.00 και θα ολοκληρωθεί στις 20.00. Στις 18.00, ο Σταύρος Καραγιάννης (performer και ακαδημαϊκός), η Ελλάδα Ευαγγέλου (Performance Studies), η Ιουλίτα Τουμαζή (επιμελήτρια), η Μαρίνα Ασσιώτη (συγγραφέας/διεπιστημονικός καλλιτέχνης) και ο Γαβριήλ Κουρέας (ιστορικός τέχνης/επιμελητής) θα κάνουν έναν «απολογισμό» του τι έχει επιτευχθεί, δυνατότητες για μελλοντικές εκδηλώσεις, και θα συζητηθούν ορισμένες από τις επικρίσεις που προκάλεσαν οι εκδηλώσεις και η ιδέα, στο πλαίσιο ανοιχτής συζήτησης.

Σάββατο 27/01, 12.00-20.00 | Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης - ΣΠΕΛ, Λευκωσία


«Uncomfortable Poses» στο 125 Space

Το 125 Space παρουσιάζει, για πρώτη φορά στην Κύπρο, τον Πολωνό καλλιτέχνη Michael Slusakowicz, σε μία ατομική έκθεση του καλλιτέχνη, η οποία φέρει τον τίτλο «Uncomfortable Poses». Ο Slusakowicz δημιουργεί σκηνές που συχνά εμπνέονται και προέρχονται από σκηνικά της πραγματικής ζωής, αλλά εντούτοις αναδιατάσσονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μοιάζουν οριακά με ονειρικά τοπία.​ Οι πίνακες συνδυάζουν μια δραματική, έντονη χρωματική παλέτα με μια υπερρεαλιστική προσέγγιση, σαν ένα κολλάζ από πολλαπλά κομμάτια του χρόνου. Το έργο του αποτυπώνει συναισθήματα αβεβαιότητας χρησιμοποιώντας φιγούρες σε φάση ενδοσκόπησης, παραμορφωμένα χρώματα και ιδιαίτερα αντικείμενα, τα οποία εφιστούν την προσοχή στα ψυχικά βάρη που προκαλούν πολλά από τα ζητήματα της σύγχρονης εποχής. Οι φιγούρες του διαπερνούν τον χώρο και τον χρόνο και φαίνονται να είναι παγιδευμένες ανάμεσα σε δύο κόσμους - το συνειδητό και το ασυνείδητο.​

Σάββατο 27/01, 10.00-13.00 & 15.00-19.30 & Κυριακή 28/01, 11.00-18.00 | 125 Space, Λεμεσός 


«Καθαροί, πια» στη Νέα Σκηνή ΘΟΚ

Το έργο της Σάρα Κέιν, το οποίο τάραξε τα λιμνάζοντα νερά της ευρωπαϊκής σκηνής στα τέλη του 20ού αιώνα και θεωρείται από τα κορυφαία του είδους in yer face theatre, ανεβαίνει στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ σε σκηνοθεσία Ευριπίδη Δίκαιου. Σε έναν περίκλειστο χώρο, έξι πρόσωπα υποβάλλονται σε ακραίες δοκιμασίες υπό το σαδιστικό βλέμμα ενός γιατρού. Σχέσεις εξουσίας και υποταγής που ανοίγουν πληγές και τσακίζουν σώματα και ψυχές. Ένα τραυματικό περιβάλλον παρουσιάζεται όπου η οποιαδήποτε απόπειρα ερωτικής εκδήλωσης είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Κραυγές αγάπης σε απόλυτο αδιέξοδο, που καλύπτονται από φόβους και παραμορφωμένα συναισθήματα. Ένα μοναδικό παράδειγμα φραστικής σκληρότητας, εικονοκλαστικής δράσης και πολιτικού στοχασμού, που καταδεικνύει με καταγγελτική ορμή τους μηχανισμούς καταπίεσης και ελέγχου των κοινωνικών θεσμών και φορέων εξουσίας, που προσπαθούν να υπονομεύσουν και, εν τέλει, να εξαλείψουν κάθε δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης. Το «Καθαροί, πια» γράφτηκε το 1998 και είναι το τρίτο στη σειρά από τα πέντε αποκαλυπτικά θεατρικά έργα της συγγραφέως, μίας από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της σύγχρονης βρετανικής δραματουργίας. 

Σάββατο 27/01, 20.30 & Κυριακή 28/01, 18.00 | Νέα Σκηνή ΘΟΚ, Λευκωσία


«Η Αφροδίτη με Γούνα» στο Θέατρο Χώρα

Η παραγωγή της θεατρικής ομάδας «Σόλο για Τρεις» συνεχίζει τον κύκλο παραστάσεων της μέχρι και το τέλος του Γενάρη. Πρόκειται για ένα μυστηριώδες, αστείο και ερωτικό δράμα που φέρνει στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με τη δύναμη των ρόλων μεταξύ των δύο φύλων, τη φύση της ερωτικής επιθυμίας, ενώ ταυτόχρονα μέσα στο κείμενο γίνονται αναφορές στη μυθολογία, τις τέχνες και την Ιστορία. «Η Αφροδίτη με Γούνα» διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη του σήμερα και η παράσταση αρχίζει με τον συγγραφέα και σκηνοθέτη Τόμας να ψάχνει να βρει ηθοποιό που θα παίξει το ρόλο της Βάντα, στο ομώνυμο κλασικό σαδομαζοχιστικό και ερωτικό μυθιστόρημα του Λέοπολντ φον Ζάχερ -Μαζόχ «Η Αφροδίτη με τη Γούνα» (1870), το οποίο έχει διασκευάσει. Ο Τόμας βρίσκεται σε απόγνωση και απροσδόκητα, την τελευταία στιγμή, φτάνει αργοπορημένη για ακρόαση μια εξίσου απελπισμένη ηθοποιός, όλως περιέργως, ονόματι Βάντα. Παρόλο που είναι εντελώς ακατάλληλη για τον ρόλο, η Βάντα, δείχνει ότι γνωρίζει πολύ καλά το κείμενο, δημιουργώντας έτσι, το ενδιαφέρον του Τόμας, ο οποίος εντυπωσιάζεται από το σαγηνευτικό ταλέντο της και το μυστηριώδες πέπλο που καλύπτει τον χαρακτήρα της. Ωστόσο, οι δύο τους αρχίζουν να μελετούν το κείμενο, να υποδύονται το ζευγάρι του Μαζόχ και οι γραμμές ανάμεσα στο συγγραφέα, τον ηθοποιό, σκηνοθέτη και τον ήρωα αρχίζουν να θολώνουν…

Σάββατο 27/01, 20.30 | Θέατρο Χώρα, Λευκωσία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ