Άγνωστη είναι η τύχη γλυπτών που τοποθετήθηκαν σε δημόσιους χώρους της Επαρχίας Πάφου, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης «Πάφος 2017», ενώ η πολιτιστική κίνηση «ex-Artis» κατταγγέλλει δημόσια το Δήμο για αλόγιστη συμπεριφορά και απαράδεκτη ανευθυνότητα ως προς τη διαφύλαξη των έργων.
Συγκεκριμένα, η πολιτιστική κίνηση «ex-Artis», επικοινώνησε με τον Δήμο σε μία προσπάθεια να καταγραφεί που βρίσκονται πια τα γλυπτά μετά την μετακίνησή τους και για να λάβει απαντήσεις όσον αφορά τη συντήρηση και διαφύλαξη των έργων «Πριόνι» και «Χορευτής» του Ρήνου Στεφανή και το έργο «Forêt Sacrée» του Herman Pitz που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης «Πάφος 2017» στο πλαίσιο των project «Eco Art» και «On Target», σε επιμέλεια της ιστορικού Τέχνης και διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Θούλης Μισιρλόγλου και της Γερμανίδας ιστορικού Τέχνης Inge Baecker. Σημαντικό να αναφερθεί ότι, η εγκατάσταση των έργων στα συγκεκριμένα σημεία έγινε με την έγκριση του Τμήματος Αρχαιοτήτων, της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, της υπηρεσίας Θήρας και Πανίδας και του Δήμου Πάφου.
Αναζητεί απαντήσεις η «ex-Artis»
Στην τελευταία επιστολή που απέστειλαν στον Δήμο κάνει λόγο για άγνοια και ανυπόστατους ισχυρισμούς που δόθηκαν ως απαντήσεις για την τύχη των έργων.
Αναλυτικότερα, για το έργο «Πριόνι» του Ρήνου Στεφανή που βρισκόταν στο Δυτικό Παραλιακό Πεζόδρομο, σημειώνουν: «ενώ ο εργολάβος δήλωσε ότι το είχε μεταφέρει στην αποθήκη του εντούτοις φαίνεται να μην το έχει εντοπίσει. Ο Δήμος Πάφου θα επανέλθει αν εντοπιστεί.»
Για το έργο του Herman Pitz, αναφέρουν: «Ισχυρίζεστε πως δεν το έχετε εντοπίσει κατά την διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών του Δυτικού Παραλιακού πεζοδρόμου και ότι δεν γνωρίζετε πότε και από ποιους αφαιρέθηκε.»,
Εκτός από τα έργα που αγνοούνται, η «ex-Artis» ζητά εξηγήσεις και για τον παραγωνισμό και την παραμέληση των έργων. Ειδικότερα, αναφέρεται στο έργο «Ο Χορευτής» του κ. Ρήνου Στεφανή, για το οποίο ο Δήμος φαίνεται να υπέδειξε πως βρίσκεται στο Πάρκο Ήβης Μαλιώτη και μάλιστα πως έχει τοποθετηθεί σύμφωνα με οδηγίες του δημιουργού του». Πράγμα, όμως, που ο ίδιος ο δημιουργός διαψεύδει, λέγοντας πως «το έργο το έχετε βγάλει με μπουλντόζα και το μεταφέρατε σε μια γωνιά στο βάθος του Πάρκου όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα αθέατο και παρατημένο».
Καταλήγοντας η κίνηση τονίζει: «Γίνεται φανερό ότι δεν έχετε μεριμνήσει να διαφυλάξετε τα έργα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017 ως οφείλατε. Ως Δημοτικές Αρχές έχετε υποχρέωση να διαφυλάσσετε τα έργα πολιτισμού της πόλης μας. Αντί αυτού εσείς επιδείξατε-και επιδεικνύετε- αλόγιστη συμπεριφορά και απαράδεκτη ανευθυνότητα.»
Ως εκ τούτου, η πολιτιστική κίνηση προχώρησε στη δημοσίευση της τελευταίας τους επιστολής, απαιτώντας από τον Δήμο Πάφου «να εντοπίσει τα γλυπτά και να τα επανατοποθετήσει χωρίς καθυστέρηση στα σημεία που επέλεξαν οι επιμελητές, οι καλλιτέχνες και η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ΠΑΦΟΣ 2017 με την έγκριση όλων των αρμοδίων φορέων».
Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα πως σε σχόλιο του ο Κύπριος εικαστικός Ρήνος Στεφανή εγείρει μερικά ερωτήματα: «Ο Δήμος Πάφου αφαίρεσε τα γλυπτά και τα εξαφάνισε, βάλθηκε να κατεδαφίσει ότι κτίστηκε το 2017; Πως εξηγείται αυτή η συμπεριφορά; Ανευθυνότητα, ανικανότητα ή κάτι άλλο;
Διαβάστε αυτούσια την επιστολή:
«Προς
Δήμαρχο και Δημοτικό Συμβούλιο Πάφου
Δημοτικό Μηχανικό
Αξιότιμοι κύριοι,
Θέμα: Η τύχη γλυπτών της ΠΠΕ Πάφος 2017 που μετακίνησε ο Δήμος Πάφου
Σε συνέχεια της γραπτής επικοινωνίας μας για το πιο πάνω θέμα, θέλουμε να επισημάνουμε ότι ενώ παραδέχεστε ότι δεν έχετε εντοπίσει τα γλυπτά που είχατε μετακινήσει προσπαθείτε να αποποιηθείτε ευθύνες με ανυπόστατους ισχυρισμούς. Για τους λόγους που θα εξηγήσουμε πιο κάτω θωρούμε την απαντητική σας επιστολή ημερομηνίας 21/3/2024, απαράδεκτη.
1. Ισχυρίζεστε ότι«το έργο «Πριόνι» του Ρήνου Στεφανή που βρισκόταν στο Δυτικό Παραλιακό Πεζόδρομο, ενώ ο εργολάβος δήλωσε ότι το είχε μεταφέρει στην αποθήκη του εντούτοις φαίνεται να μην το έχει εντοπίσει. Ο Δήμος Πάφου θα επανέλθει αν εντοπιστεί.»
Όμως ο Δήμος Πάφου ως ο αρμόδιος φορέας που είχε την ευθύνη για τα έργα ανάπλασης, είχε και την ευθύνη για την ασφάλεια του γλυπτού.Όφειλεεπίσης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεταιτο έργο και με τη λήξη των εργασιών είχε την ευθύνη επανατοποθέτησής του. Το γλυπτό είναι βαρύ και μεγάλων διαστάσεων και είναι τουλάχιστον περίεργο να ισχυρίζεστε ότι δεν το έχετε εντοπίσει.
2. Ισχυρίζεστε ότι «Το έργο του HermanPitz δεν το έχετε εντοπίσει κατά την διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών του Δυτικού Παραλιακού πεζοδρόμου και ότι δεν γνωρίζετε πότε και από ποιους αφαιρέθηκε.»
Εμείς γνωρίζουμε ότι αυτό δεν ευσταθεί, διότι το γλυπτό ήταν στη θέση του όταν άρχισαν οι εργασίες στον πεζόδρομο. Η προσπάθεια σας να αποποιηθείτε την ευθύνη με ανυπόστατους ισχυρισμούς είναι απαράδεκτη.
3. Ισχυρίζεστε ότι «Το έργο «Ο Χορευτής» βρίσκεται στο Πάρκο Ήβης Μαλιώτη και έχει τοποθετηθεί σύμφωνα με τις υποδείξεις του δημιουργού του κ. Ρήνου Στεφανή».
Αυτό που ισχυρίζεστε είναι ψέμα. Το έργο «Χορευτής» το έχετε βγάλει με μπουλντόζα και το μεταφέρατε σε μια γωνιά στο βάθος του Πάρκου όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα αθέατο και παρατημένο. Επισυνάπτουμε και φωτογραφία του έργου, στον χώρο που βρίσκεται ημερομηνίας 30 Μαρτίου 2024.
Σύμφωνα με τα γεγονότα γίνεται φανερό ότι δεν έχετε μεριμνήσει να διαφυλάξετε τα έργα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017 ως οφείλατε. Ως Δημοτικές Αρχές έχετε υποχρέωση να διαφυλάσσετε τα έργα πολιτισμού της πόλης μας. Αντί αυτού εσείς επιδείξατε-και επιδεικνύετε- αλόγιστη συμπεριφορά και απαράδεκτη ανευθυνότητα.
Απαιτούμε από τον Δήμο Πάφου να εντοπίσει τα γλυπτά και να τα επανατοποθετήσει χωρίς καθυστέρηση στα σημεία που επέλεξαν οι επιμελητές, οι καλλιτέχνες και η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ΠΑΦΟΣ 2017 με την έγκριση όλων των αρμοδίων φορέων.»