Πώς να γλυτώσετε από το @highlight

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 15.5.2024

Μια καινούργια «μόδα» μας ταλαιπωρεί στο Facebook (μα ακόμα στο Facebook είσαι κορίτσι μου;), το @highlight. Όταν κάποιος το βάλει σ' ένα σχόλιο, μας έρχεται ειδοποίηση. Κι όταν σου έρθει ειδοποίηση τη βλέπεις, δεν τη βλέπεις; 

Το @highlight είναι ένας τρόπος να «σημειώσουμε» μια σημαντική ανάρτηση για να τη δουν πολλοί περισσότεροι απ' ό,τι θα την έβλεπαν κανονικά. Γιατί όλοι ξέρουμε ότι τις αναρτήσεις μας δεν τις βλέπουν όλοι οι «φίλοι» μας. Όχι γιατί ο Ζάκερμπεργκ έχει κάποιο σκοτεινό σχέδιο (και μόλις εμείς βάλουμε στον τοίχο μας αυτό το κείμενο που λέει ότι του απαγορεύει να μας αποκόπτει από τους φίλους μας, αυτός τρομάζει και όλα διορθώνονται, κι όμως φίλοι μου ακόμα κυκλοφορεί το τέρας αυτό) αλλά γιατί ο αλγόριθμος πρέπει να επιλέξει και επιλέγει πάνω απ' όλα τις διαφημίσεις. Αν όμως εμείς βάλουμε @highlight σ' ένα σχόλιο κάτω από την ανάρτησή μας τότε πολλοί «φίλοι» μας θα λάβουν ειδοποίηση και θα δουν την τόσο σημαντική μας ανάρτηση (υπάρχει, άραγε, σημαντική ανάρτηση αναρωτιέμαι;). 

Για ένα φεγγάρι κυκλοφόρησε και μία φήμη ότι με το @highlight μπορούσες να δεις ποιος παρακολουθεί το προφίλ σου. Αν πάταγες επάνω και γινόταν μπλε (;;;;) τότε κάποιος σε παρακολουθούσε. Παρ' όλο που το Facebook διαβεβαιώνει ότι ούτε το ίδιο ούτε άλλες συνδεδεμένες εφαρμογές τρίτων μπορούν να παρακολουθούν το προφίλ μας, η φήμη έγινε viral και πέρασε καιρός μέχρι να το χωνέψουν οι άπιστοι Θωμάδες (που όμως πιστεύουν ό,τι βλακεία τους σερβίρεις).

Το πραγματικό πρόβλημα με το @highlight είναι ότι σπαμάρει. Γιατί μόλις πάρεις χαμπάρι ότι υπάρχει τρόπος να φτάσει το μεγαλείο σου στα πέρατα της γης η ιδέα είναι ακαταμάχητη. Και το spam είναι πλέον ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στα social, όπως άλλωστε και στο email μας. 

Οι εφαρμογές της Meta, το Facebook και το Instagram είναι τα πιο spammy κοινωνικά δίκτυα. Το 31% των χρηστών στο Facebook βλέπουν spam καθημερινά όπως και το 22% αντίστοιχα στο Instagram. Ακολουθούν το TikTok, το Snapchat, το Twitter, το WhatsApp και τέλος το LinkedIn με μόνο 6%.

Το 16% των χρηστών τα αγνοεί και το υπόλοιπο 38% μπλοκάρει ή αναφέρει τον λογαριασμό, απαντά ευγενικά ή πιο σκληρά. Αυτό όμως γίνεται όταν το spam έρχεται από εταιρείες. Το @highlight είναι διαφορετική περίπτωση γιατί γίνεται από ανθρώπους και μάλιστα «φίλους» μας. 

Ένας τρόπος ν' απαλλαγούμε είναι να τους μπλοκάρουμε. Αλλά όλοι ξέρουμε ότι δεν γίνεται πάντα να μπλοκάρεις την/τον κολλητή/ο της/του συντρόφου σου. Ή ακόμα την κουνιάδα του αγαπημένου σου θείου (ναι, αυτό έχω πάθει). Ειδικά για το @highlight υπάρχει πάντως ένας εύκολος τρόπος. Πηγαίνετε στο Settings and Privacy option και μετά στο Settings>Notifications>Tags και κλείστε το Batch mentions (λυπάμαι που δεν το βάζω στα ελληνικά αλλά θα τη βρείτε την άκρη). Κι άμα χάσετε και κάτι δεν πειράζει, θα έχετε γλυτώσει από όλα τα υπόλοιπα.

Αυτό που δεν γίνεται να γλυτώσεις είναι τα μηνύματα στο inbox. Εκεί είναι ακόμα χειρότερα γιατί δεν ξέρεις αν είναι spam ή malware. Το σιγουράκι είναι να μην ανοίγουμε τίποτα αλλά πολλές φορές είναι από πολύ δικούς μας ανθρώπους και με την ταχύτητα που χρησιμοποιούμε τα social πολλοί από εμάς την πατάνε.

Ζηλεύω τους πιτσιρικάδες που τα έχουν αυτοματοποιήσει όλα αυτά. Δεν ανοίγουν τίποτα, διαγράφουν χωρίς ενοχές, δεν αποδέχονται ποτέ cookies… Για μας είναι πολύ πιο δύσκολο.

Ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιούμε τα social με ενσυνειδητότητα (mindfulness). Σκέφτομαι όλο και περισσότερο τον τελευταίο καιρό ότι το πιο σημαντικό αντίδοτο στα social, όπως η κουνελότρυπα στην οποία πέφτουμε όταν νομίζουμε ότι σκρολάρουμε για 5 λεπτά κι έχει περάσει μια ώρα κι έχουμε χάσει τον ύπνο μας, είναι η ενσυνειδητότητα. Γι' αυτό και πολλές φορές παρουσιάζω τρόπους να την ασκήσουμε και να τη βελτιώσουμε και καμιά φορά με παρεξηγούν κιόλας «τι σχέση έχουν αυτά με τα social» με ρωτάνε και καμιά φορά επιθετικά. Έλα όμως που έχουν. Και μεγάλη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ