Η γκαλερί Marginalia προσκαλεί το κοινό στη νέα ατομική έκθεση της Άννας Αχιλλέως Staeubli, η οποία προσεγγίζει τη Μεσόγειο θάλασσα «ως ένα τόξο ουράνιο αναρίθμητων αποχρώσεων του μπλε», όπως σημειώνει η αρχαιολόγος - ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης, Ίρις Κρητικού.
ἅλς (Α), ἁλός[ᾰ], ὁ, δοτ. πληθ. ἅλασιν· Λατ. SAL, τεμάχιο αλατιού, σε Ηρόδ.· γενικά, αλάτι, συχνά στον πληθ., σε Όμηρ. κ.λπ.· ἁλὸς μέταλλον, ορυχείο αλατιού, σε Ηρόδ., Ομήρ. Οδ. κ.λπ.
ἅλς (Β), ἁλός[ᾰ], ἡ, θάλασσα, σε Όμηρ.
Για το έργο της
«Τα Ζωγραφικά έργα δημιουργημένα από τη διεθνή εικαστικό Άννα Αχιλλέως-Staeubli με εγκαυστική τεχνική, επιχειρούν να συλλαβίσουν και να νοηματοδοτήσουν συμβολικά και πλαστικά τη θάλασσα ως ομηρική λέξη. Ως κέλυφος και έμβιο παλίμψηστο μαγικό περιεχόμενο. Ως θριαμβική αρχέγονη πηγή ζωής, ως διάπλου πολιτισμού και επικοινωνίας. Να την κατανοήσουν και να τη τραγουδήσουν ως Θάλασσα μικρή και ως ωκεανό, ως μύρα μαγική, ως πόρο και ως πόντο ανεξάντλητο, ως ζάλη και γαλήνη.
Να τη μετρήσουν νοερά, ταξιδεύοντάς μας στη Μεσόγειο ολόκληρη του ελληνικού πολιτισμού, από το Ιόνιο και το Αιγαίο, ως το Λιβυκό και τη Μαύρη Θάλασσα. Να την αποτυπώσουν ως αρχέγονη πρώτη ύλη που διαπνέει και καθορίζει τόσα πολλά από τα πολύτιμα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Σε μια πρωτότυπη εγκατάσταση, η θάλασσα ως στικτό οργανικό σώμα, ως τόξο ουράνιο αναρίθμητων αποχρώσεων του μπλε και ως κέλυφος μυστήριο πλασμάτων και μύθων, παρουσιάζεται θριαμβική, χωρίς την ανάγκη αφηγηματικών μέσων. Πλασμένη με ένα συναρπαστικό φάσμα διαφορετικών και αναπάντεχων χροιών και τόνων που ανάγουν στην αρχαία ελληνική ζωγραφική, αντιμετωπίζεται από τη ζωγράφο ως πρωτόπλαστο εύρημα και δημιουργεί έναν μυθώδη κάμπο διαφορετικών ψυχογραφικών στιγμών και διηνεκών ωκεάνιων συντεταγμένων.
Καθοδηγούμενη από την επιτακτική ανάγκη της να αποδώσει το μεγαλείο των χρωμάτων, τη ρυθμολογία του σχήματος, την επιθυμία της αφής, το ανεξάντλητο βάθος και πλάτος, η Άννα Αχιλλέως Staeubli αφοσιώθηκε εδώ και δεκαετίες στις εγγενείς δυσκολίες της τεχνικής και στις συναρπαστικές δυνατότητες της εγκαυστικής τέχνης. Ανακαλύπτοντας τις πολλαπλές επιστρώσεις της ιστορίας, την εξπρεσιονιστική συγκίνηση του ρευστού και αυτοσχέδιου χρωστήρα, της έξεργης υλικότητας, της ανεπαίσθητης φωτοσκίασης και της εκφραστικής χειρονομίας, αναζήτησε στις σπουδές και τη μετέπειτα πορεία της τη δυνατότητα μιας νέας εκτέλεσης με αλάνθαστη τεχνική και υπερβατική καλλιτεχνική ιδιότητα. Προσεγγίζοντας με τρόπο βραχύ, ευρηματικό και λιτό το κυρίαρχο αυτό διαχρονικό ελληνικό σύμβολο, η Άννα Αχιλλέως Staeubli πλάθει από την αρχή μια εξαιρετική λιτή όσο και πυκνότατα απτή ζωγραφική σημειολογία που καθηλώνει τον θεατή», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού.
«Γεννήθηκα στην άκρη μιας αρχαίας θάλασσας, της θάλασσας της Τηθύος,της Μεσογείου, εξηγεί η Άννα Αχιλλέως Staeubli. «Κόρη του Ουρανού και της Γαίας και σύζυγος του Ωκεανού, η Τηθύς, περικλείει ολόκληρο το μαγικό σύμπαν στο οποίο ζούμε.
Μαγεμένη από μικρή ηλικία από τη δύναμη αυτού του Τιτάνα, την ανησυχία του, τα χρώματά του, τις πολλαπλές όψεις και τη ρευστότητα του, την άφησα να με ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο σε μαγικά ταξίδια. Τα χρώματα της Μεσογείου ρέουν στο αίμα μου και τρέφουν την ψυχή μου, τα όνειρα και τη δημιουργικότητά μου.
Η σύλληψη της ουσίας αυτής της θάλασσας είναι ανέφικτη, αλλά και πάλι, έπρεπε να δεχτώ την πρόκληση... Ένα κομμάτι θάλασσας, σαν να μαζεύεις ένα κοχύλι στην παραλία για να κρατήσεις τη μνήμη και να μοιραστείς το τραγούδι...
Έτσι ξεκίνησα το 2000 να τραγουδάω το τραγούδι των σειρήνων με φωτιά, κερί μέλισσας, δάμαρι και χρωστικές ουσίες.
Η Εγκαυστική, είναι μια αρχαία ελληνική τεχνική που χρησιμοποιείται για να ζωγραφίσει τα πλοία για τα μεγάλα ταξίδια, γλυπτά, τα πορτρέτα του Φαγιούμ στην Αίγυπτο και τις πρώτες βυζαντινές εικόνες. Είναι μια τεχνική στην οποία, χάνεται κανείς και ρέει σε μια απαράμιλλη χορογραφία φωτιάς, λιωμένου κεριού και χρώματος. Μέσα στην απεραντοσύνη του μπλουζ, του τιρκουάζ και του πράσινου, έμαθα να διαβάζω Ιλιάδα και Οδύσσεια και ακολούθησα τα βήματα αρχαίων θεών, ηρώων και ποιητών και όπως ο Οδυσσέας στο δρόμο μου για την Ιθάκη, συνεχίζω το ταξίδι ακολουθώντας τη συμβουλή του Καβάφη...».
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό τόσο για την ίδια την εικαστικό όσο και για όλους τους συντελεστές της το γεγονός της πρώτης παρουσίασης της ενότητας και της υποδοχής της στο πλέον κατάλληλο «σπίτι» -το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το προσφιλές σε όλους τους Αθηναίους του πνεύματος καφέ του, για την ιδανική παρουσίαση τη εξέχουσας αυτής ενότητας. [Ίρις Κρητικού, Αρχαιολόγος - Ιστορικός Τέχνης & Επιμελήτρια της έκθεσης].
Βιογραφικό της ζωγράφου
Η Άννα Αχιλλέως Staeubli γεννήθηκε στην Πάφο της Κύπρου το 1958. Δραστηριοποιείται στη ζωγραφική μεταξύ Πάφου, Βέρνης και Αθήνας από το έτος 2000.
Αποφοίτησε από τη σχολή ξεναγών Κύπρου όπου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης, Ιστορία, Αρχαιολογία, Βυζαντινή Τέχνη, Πανίδα, Χλωρίδα και Γεωλογία.
Παρακολούθησε μαθήματα τέχνης στη Βέρνη της Ελβετίας, στην Αθήνα και στη Βοστώνη των ΗΠΑ.
Εμπνευσμένη από τη θάλασσα, τη φύση, τα λουλούδια, τα μεταλλεία και τη βυζαντινή τέχνη, δημιουργεί έργα Εγκαυστικής τέχνης - μια αρχαία τεχνική με κερί μέλισσας και χρωστικές ουσίες, ακρυλικά και λάδι.
Η Άννα Αχιλλέως Staeubli έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις σε Μουσεία, Ιδρύματα και Ιδρύματα Τέχνης καθώς και σε Γκαλερί στην Ελβετία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Κύπρο
Έργα της ανήκουν σε Μουσεία, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελβετία, τη Γερμανία, την Αυστρία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Μάλτα, την Ελλάδα και την Κύπρο.
Πληροφορίες
«Μεσόγειος» | Ατομική έκθεση της Άννας Αχιλλέως Staeubli
Εγκαίνια: 7 Ιουνίου 2024, η ώρα 19.30-22.00.
Χώρος έκθεσης: Γκαλερί Marginalia [Αρχιεπισκόπου Κυπριανού 15, Στρόβολος, 2059, Λευκωσία, Κύπρος].
Διάρκεια: Μέχρι 29 Ιουνίου 2024
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.