Βreaking bread: Crucified | Οι θύμησες από τους παππούδες και η δημιουργική συνύπαρξη

ΧΡΙΣΤΟΘΕΑ ΙΑΚΩΒΟΥ Δημοσιεύθηκε 11.8.2024
Ο νεαρός μουσικός παραγωγός Ανδρέας Κωνσταντίνου μοιράζεται στο «Π» τις συντεταγμένες και την ιστορία του αφιερώματος που συνέθεσε για την Κύπρο και το 1974

Ένας νεαρός Κύπριος παραγωγός μουσικής και audio engineer, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, συνθέτει ένα αφιέρωμα στην κυπριακή τραγωδία, τα γεγονότα του 1974, αλλά και στη σύνδεση των ανθρώπων που δημιουργούν καλλιτεχνικά, ενώ σημειώνει πως πρόκειται για ένα κομμάτι βαθιά προσωπικό αφού είναι εις μνήμη των δύο του παππούδων, οι οποίοι έζησαν τα γεγονότα και του μετέδωσαν την έννοια της συνεισφοράς και της σημασίας της συνύπαρξης των ανθρώπων.

Το «Π» συνάντησε τον Ανδρέα Κωνσταντίνου στο ραδιόφωνο του «Πολίτη», καθώς καθημερινά, τα πρωινά, χειρίζεται την κονσόλα, ως ηχολήπτης στις εκπομπές του «Πολίτη 107.6 και 97.6».

Αρχικά, πρέπει να πούμε πως το «Crucified» είναι το πρώτο τραγούδι του δίσκου του, «Breaking Bread» Τους στίχους του τραγουδιού υπογράφει ο Crisis Renegade, ο οποίος ερμηνεύει το κομμάτι. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του η μείξη με το τραγούδι της Δήμητρας Γαλάνη «Θα σ' αγαπάω». Σημειώνεται, επίσης, ότι το βίντεο κλιπ του τραγουδιού «Crucified» κυκλοφόρησε στις 20 Ιουλίου στη μαύρη επέτειο των 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή.

Η επιλογή του τραγουδιού «Θα σ' αγαπάω» είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό στοιχείο του τραγουδιού «Crucified». Γιατί επέλεξες το συγκεκριμένο κομμάτι της Δήμητρας Γαλάνη;

Την πρώτη φορά που το άκουσα, ένιωσα πως οι στίχοι λένε μια ιστορία, υπάρχει αυτό που λέμε αφήγηση [storytelling]. Εννοώ, δηλαδή, ότι, για μένα, το «θα σ' αγαπώ» δεν είναι για ένα συγκεκριμένο άτομο, αλλά μία ιδέα, μία ανάμνηση. Κάπως έτσι, από τους στίχους, ήρθε η ιδέα στο μυαλό μου να γραφτεί και κάτι άλλο, κάτι για την Κύπρο, με βάση αυτό το κομμάτι που με άγγιξε. Έτσι, πήρα το τραγούδι της Δήμητρας Γαλάνη και το επεξεργάστηκα. Το έκοψα, έβαλα άλλα στοιχεία, effects... για να γίνει ,ας πούμε, λίγο πιο «dirty».

Μίλησέ μας για τη συνεργασία σου με τον Crisis Renegade.

O Crisis είναι χρόνια φίλος μου, πριν ασχοληθούμε καν με τη μουσική. Συνεργαζόμαστε, όμως, για χρόνια, αφού έχουμε κυκλοφορήσει κι άλλα τραγούδια μαζί, πέραν του «Crucified». Τώρα, μένει μόνιμα στο εξωτερικό, στην Αγγλία. Θεωρώ ότι έπρεπε να είναι κομμάτι του δίσκου μου, καθώς είναι ένας από τους πιο παλιούς που ξεκίνησαν να γράφουν σε ξενόγλωσσο στίχο, στην Κύπρο. Οι στίχοι του φέρνουν, πάντα, στοιχεία πόνου και ίσως κατάθλιψης, επομένως θεώρησα ότι ήταν ο κατάλληλος να αναδείξει το τραύμα της Κύπρου. Έτσι επικοινώνησα μαζί του, μιλήσαμε για το κόνσεπτ, το συναίσθημα που ήθελα να μεταφέρει το κομμάτι και πιστεύω τα κατάφερε. Εγώ απλώς έκανα την παραγωγή, όμως ήξερα ότι ήθελα να δημιουργηθεί ένα κομμάτι το οποίο να αντιπροσωπεύει την Κύπρο, να μιλά για τα γεγονότα του 1974 και παράλληλα να μιλά στους Κύπριους.

1974. Ανήκεις σε μία γενιά που δεν έζησε όσα βίωσαν οι γονείς και παππούδες μας. Ποια η ανάγκη να μιλήσεις γι' αυτό;

Το «Crucified» είναι ένα κομμάτι του δίσκου που ετοιμάζω. Εμπνεύστηκα, προσωπικά, και πήρα αναφορές από τους παππούδες μου, οι οποίοι μπορεί να μην έζησαν τόσο έντονα τα γεγονότα, ωστόσο είχαν επαφή, τους επηρέασαν. Επιπλέον, επειδή και οι στίχοι της Γαλάνη νιώθω ότι μιλάνε περισσότερο για την ανάμνηση, εγώ επέλεξα να μιλήσω για το 1974 μέσω των αναμνήσεων που έχω από τον παππού μου, ο οποίος μου μιλούσε για την εισβολή. Μου έλεγε, βασικά, ιστορίες... Επίσης, θείοι/ες και γενικότερα συγγενείς, πρόσθεταν σε αυτό, με τη δική τους αφήγηση ιστοριών τι έκανε ο παππούς. Ο ένας ο παππούς, αν και δεν είναι πρόσφυγας, οδηγούσε λεωφορεία και κάποιες φορές μετέφερε στρατιώτες, εκείνη την περίοδο. Ο άλλος ήταν από το Τρίκωμο, άρα ένιωσε και έζησε τον ξεριζωμό.

Μεγάλωσες Λάρνακα, μένεις Λευκωσία και δουλεύεις στον «Πολίτη 107.6», σε ένα μέρος δίπλα στην Πράσινη Γραμμή. Θεωρείς πως έπαιξε ρόλο;

Ναι, νομίζω έπαιξε ρόλο ότι είμαστε εδώ δίπλα. Ωστόσο, πιστεύω επηρέασε και τι ακριβώς κάνω. Ως ηχολήπτης σε ενημερωτικές εκπομπές, όπως της Κατερίνας Ηλιάδη («Πρωινή επιθεώρηση»), ακούω τις απόψεις διαφόρων αξιωματούχων για το Κυπριακό. Επιπλέον, πέρσι, την ημέρα του πραξικοπήματος, ήταν Σάββατο, και η Μαρία Θεριστή έκανε ένα αφιέρωμα στο ραδιόφωνο όπου άκουσα άτομα να μιλάνε και πιστεύω ότι και εκείνο μου έδωσε κάποια έμπνευση.

Το κομμάτι είναι μέρος του δίσκου σου, ο οποίος τιτλοφορείται «Βreaking Bread». Πώς επέλεξες το όνομα και τι είναι αυτός ο δίσκος;

Το «Βreaking Bread», αρχικά σηματοδοτεί με κάποιον τρόπο τη δουλειά μου ως μουσικός. Μοιράζομαι «ψωμιά» ή αλλιώς κομμάτια μουσικής με τον κόσμο. Επιπλέον, για μένα, έχει και μία αναφορά σε μία συνήθεια του παππού μου, ο οποίος, πριν πεθάνει, κάθε εβδομάδα μάζευε όλη την οικογένεια και μας έκανε το τραπέζι. Ήταν ένας τρόπος να δεις θείους/ες που μπορεί να έχεις χρόνια να δεις... διότι μαζεύονταν στο σπίτι του παππού. Όταν πέθανε, όμως, αυτό το τελετουργικό σταμάτησε. Έτσι, σκεφτόμουν, έκανα τη σύνδεση των γεγονότων πως με κάποιον τρόπο και εγώ μαζεύω διάφορους καλλιτέχνες σε ένα μέρος, στο studio μου. Και κάποτε, μέσα από αυτές τις τυχαίες συναντήσεις, που βρέθηκαν στο studio μου, προκύπτουν αρκετές συνεργασίες. Έτσι, ένιωσα πως ακολουθώ αυτή τη συνήθεια του παππού.

Επίσης, ο δίσκος έχει κάποια στοιχεία από τη Βίβλο, χωρίς απαραίτητα όμως να τα ασπάζεται. Είναι το συναίσθημα και κάποιες εικόνες που μπορεί να πήρα ή να εμπνεύστηκα, δημιουργώντας ένα φουτουριστικό τοπίο. Το «Crucified» είναι το πρώτο κομμάτι του δίσκου «Breaking bread», όπως είπαμε. Στη συνέχεια, θα κυκλοφορήσουν ακόμη δύο τραγούδια και αργότερα θα κυκλοφορήσει όλος ο δίσκος, ο οποίος θα είναι 12 τραγούδια με επίκεντρο την Κύπρο. Έχουμε δρόμο…

Κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του δίσκου, γνωρίζουμε πως φτιάχνεται και ένα ντοκιμαντέρ...

Ναι, είναι ένα ντοκιμαντέρ το οποίο ακολουθεί τη διαδρομή του δίσκου. Από την παραγωγή, στη συνάντηση των καλλιτεχνών που συμμετέχουν και δημιουργούν και αυτοί στη μουσική μου μέχρι τις τοποθεσίες που επισκεφθήκαμε για να κάνουμε το βίντεο κλιπ. Για παράδειγμα, γίνονται κάποιες συνεντεύξεις, με τους καλλιτέχνες οι οποίοι μοιράζονται τη δική τους οπτική για το «Breaking bread» και πώς αντιλαμβάνονται όλο αυτό το ταξίδι. Ακόμη, πήγαμε σε διάφορα μέρη της Κύπρου, ώστε να εμπλέξουμε το κυπριακό τοπίο σε όλο αυτό.

Δηλαδή, ποια μέρη επισκεφθήκατε;

Πήγαμε στο Θρονί, στο κάστρο της Λεμεσού, στους καταρράκτες των Καληδονιών, στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου στον Πρωταρά. Πήγαμε σε οινοποιείο, επίσης φτιάξαμε ψωμί. Παρουσιάζονται πολλά μέρη της Κύπρου, ενώ είναι έντονα τα στοιχεία κυπριακού τοπίου, τα χρώματα, το χώμα, το ψωμί κ.ά.

Αναφέρθηκες πως νιώθεις πως μοιράζεσαι μία συμμετοχική διαδικασία με άλλους μουσικούς.

Ναι, το τραγούδι είχε αρχίσει κιόλας ως μια συνάντηση καλλιτεχνών της μουσικής, επειδή νιώθω πως, στην Κύπρο, δεν υπάρχει ακριβώς αυτό που λέμε «κοινότητα». Το ίδιο, νομίζω, συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το 1974 και το Κυπριακό, ο καθένας έχει την άποψή του, τη δική του εκδοχή των γεγονότων, ωστόσο δεν βλέπουμε κοινή προσπάθεια, αυτό που λέμε «πάμε όλοι μαζί».

Ανέπτυξέ μας αυτό που ανέφερες για την «κοινότητα».

Νομίζω ο καθένας δημιουργεί μόνος, με την παρέα ή με τη δική του κλίκα. Θυμάμαι όταν άρχισα να κάνω μουσική ότι ήταν, όντως, πολύ λίγοι αυτοί που είχαν πρόσβαση σε στούντιο, μηχανήματα και γνώση παραγωγής μουσικής, δηλαδή όλα τα στάδια που χρειάζονται για να ηχογραφηθεί και να δημιουργηθεί ένα μουσικό κομμάτι. Και νομίζω, είναι πολλοί αυτοί που άρχισαν, όπως εγώ, μαζί με φίλους να φτιάχνουν και να δημιουργούν μουσική και, ίσως, νόμιζαν πως μόνοι αυτοί, όπως και εμείς, πως επιχειρούν να μπούνε σε αυτό το μονοπάτι. Όταν αρχίσαμε να προωθούμε τη μουσική μας μέσα από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, αντιληφθήκαμε ότι υπήρχαν πάρα πολλοί που μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία και ασχολούνταν με τη μουσική παραγωγή. Υπάρχουν μικρές ομάδες, ουσιαστικά. Δεν υπάρχει ακριβώς μία κοινότητα που να προωθεί καλλιτέχνες, της μουσικής παραγωγής.

Θα σε ενδιέφερε να συμμετάσχεις και σε άλλες μορφές που αφορούν τη μουσική;

Έχω φτιάξει sound design για παράσταση χορού αλλά και ταινία μικρού μήκους. Είμαι ανοιχτός σε προτάσεις, ακόμα και για ηχογραφήσεις, π.χ. live instruments, που έκανα ξανά. Και στον δίσκο θα βρει κανείς κομμάτια που δεν είναι hip hop. Αυτά, θα τα δείτε στη συνέχεια. Στο τέλος της ημέρας, εμένα με ενδιαφέρει να φέρνω μουσικούς κοντά.

[Για να δείτε το βίντεο κλιπ του «Crucified», μπείτε στο σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=QMRhamkeYj8 ενώ για να ακούσετε τη μουσική του στο Spotify στο https://open.spotify.com/artist/5cccYhJMH5nWFEQDAEYz1I ή ακολουθήστε τον Mr.Foxy στο Instagram @prodbymr.foxy].

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ