Τα θυμάστε τα γυαλιά της Google; Αυτά που τα φοράς και έχεις εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (AR); Το 2013 ήταν καλέ. Δεν θυμάστε; Πώς να θυμάστε. Γιατί θυμάμαι εγώ; Γιατί τα είδαμε εσείς κι εγώ ποτέ μας;
Τώρα ο φίλος μας ο Μαρκ μας διαβεβαιώνει ότι τα γυαλιά της Meta θα τα δούμε. Πριν από λίγες ημέρες, η εταιρεία παρουσίασε ένα πρωτότυπο της πιο πρόσφατης έκδοσης των γυαλιών AR - Orion. Μοιάζουν με γυαλιά ανάγνωσης και χρησιμοποιούν ολογραφική προβολή για να επιτρέπουν στους χρήστες να βλέπουν γραφικά που προβάλλονται μέσω διάφανων φακών στο οπτικό τους πεδίο.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ αποκάλεσε τα Orion «τα πιο προηγμένα γυαλιά που έχει δει ποτέ ο κόσμος». Είπε ότι προσφέρουν μια «ματιά στο μέλλον» στο οποίο τα έξυπνα γυαλιά θα αντικαταστήσουν τα smartphones ως κύριο μέσο επικοινωνίας.
Και ναι, θα μπορούσε να είναι το μέλλον. Κάπως όπως μας το έδειξε η ταινία «Επιστροφή στο μέλλον» του Ρόμπερτ Ζεμέκις. Γιατί η υπόθεση των γυαλιών δεν είναι καινούργια. Τη δεκαετία του 1960, ο επιστήμονας υπολογιστών Ivan Sutherland παρουσίασε την πρώτη οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας που τοποθετήθηκε στο κεφάλι. Δύο δεκαετίες αργότερα, ο Καναδός μηχανικός και εφευρέτης Stephen Mann ανέπτυξε το πρώτο πρωτότυπο που έμοιαζε με γυαλιά.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, ερευνητές και εταιρείες τεχνολογίας ανέπτυξαν τις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας μέσω οθονών που φοριούνται στο κεφάλι και φορητών υπολογιστικών συσκευών. Όπως πολλές τεχνολογικές εξελίξεις, αρχικά επικεντρώθηκαν σε στρατιωτικές και βιομηχανικές εφαρμογές.
Το 2013, μετά την εμφάνιση της τεχνολογίας των smartphones, η Google εισήλθε στην αγορά των γυαλιών AR. Όμως οι καταναλωτές αδιαφόρησαν, επικαλούμενοι ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, το υψηλό κόστος, την περιορισμένη λειτουργικότητα και την έλλειψη σαφούς σκοπού. Γι' αυτό και δεν έφτασαν ποτέ μέχρι σ' εμάς. Αυτό όμως δεν αποθάρρυνε άλλες εταιρείες -όπως η Microsoft, η Apple και τώρα η Meta- από την ανάπτυξη παρόμοιων τεχνολογιών.
Ωστόσο, η εταιρεία θα πρέπει να αντιμετωπίσει τέσσερις τύπους προκλήσεων εάν θέλει το προϊόν της να γίνει αποδεκτό: Την ευκολία στη χρήση, τη χρήση και την ενσωμάτωση των γυαλιών AR με άλλα γυαλιά. Θέματα ανεκτικότητας όπως η θερμότητα που παράγουν τα γυαλιά -όπως και κάθε συσκευή-, η άνεση και ο πιθανός ίλιγγος. Λειτουργικοί παράγοντες όπως η διάρκεια ζωής της μπαταρίας, η ασφάλεια δεδομένων και η ποιότητα της οθόνης. Και τέλος ψυχολογικοί παράγοντες όπως η κοινωνική αποδοχή. Και το στοίχημα δεν θα είναι εύκολο.
Η Meta σχεδιάζει να κυκλοφορήσει το Orion για το ευρύ κοινό το 2027. Μέχρι τότε, η Τεχνητή Νοημοσύνη θα έχει πιθανότατα προχωρήσει σε σημείο όπου οι εικονικοί βοηθοί θα είναι σε θέση να βλέπουν ό,τι βλέπουμε εμείς και το φυσικό, το εικονικό και το τεχνητό θα συνυπάρχουν. Ή μπορεί και όχι. Κανείς δεν είναι μάγος.
Αν καταλαβαίνω καλά πάντως, η βούληση της εταιρείας είναι ν' αντικαταστήσει τα έξυπνα κινητά με τα γυαλιά. Έρευνες δείχνουν ότι η βιομηχανία των ακουστικών εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας θα αξίζει 370 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2034. Γιατί τα γυαλιά να μην είναι πολύ παραπάνω;
Θα μπορούσαν, βέβαια, να ρωτήσουν τους ινφλουένσερ αν τα γυαλιά είναι στη μόδα και εάν ο καθένας θα μπορούσε να τα βάλει. Πόσα εκατομμύρια άνθρωποι προτιμούν τους φακούς επαφής ακριβώς για να μην έχουν τα γυαλιά τα οποία από πολλούς θεωρούνται ως «ασχήμια». Και αλήθεια με αυτούς που φοράνε όντως γυαλιά τι θα γίνει; Θα τα βάζουν από πάνω; Θα βγαίνουν και με βαθμούς μυωπίας και αστιγματισμού; Το κόστος θα είναι τεράστιο σε μια τέτοια περίπτωση.
Ακόμα και τα «φορέσιμα» ρολόγια, που δεν τα βάζεις στο πρόσωπο, έχουν κερδίσει μια σχετική αγορά αλλά ποτέ δεν έγιναν απαραίτητο αξεσουάρ. Και ναι, και αυτά παρακολουθούν ας πούμε την υγεία και την ευεξία μας (πόσα βήματα κάναμε π.χ.), τι να τα κάνω τα γυαλιά λοιπόν;
Αν ρωτάτε τη γνώμη μου, τα γυαλιά AR θα είναι κάτι σαν τα γυαλιά για τρισδιάστατο κινηματογράφο (ή τηλεόραση πια). Μία στις τόσες θα τα θυμόμαστε γιατί η τεχνολογία θα προχωρά και μετά πάλι θα τα ξεχνάμε.