Οι Γάλλοι «παίκτες»

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 21.10.2024
Εγκατάσταση της έκθεσης «Never Alone: Video Games and Other Interactive Design» η οποία παρουσιάστηκε από τις 10 Σεπτεμβρίου 2022 μέχρι τις 16 Ιουλίου 2023, στο MoMA. Φωτ.: Emile Askey.

Όταν βρίσκουμε στατιστικά στοιχεία για την τεχνολογία, τα περισσότερα προέρχονται από τις ΗΠΑ. Σπάνια έχουμε ευρωπαϊκά στοιχεία, γι’ αυτό και η ετήσια έρευνα της γαλλικής Ένωσης Εκδοτών Λογισμικού Αναψυχής (SELL) είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Η έρευνα δημοσιεύεται λίγο πριν τη διοργάνωση της Εβδομάδας Παιχνιδιού στο Παρίσι που φέτος ξεκινά στις 23 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 27. Η έρευνα με τίτλο «Οι Γάλλοι και τα βιντεοπαιχνίδια», αναλύει το προφίλ των παικτών, τις πρακτικές τους και τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Η μελέτη διεξήχθη διαδικτυακά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του γαλλικού πληθυσμού, το οποίο αποτελείται από 4.000 άτομα ηλικίας 10 έως 80 ετών.

Ποια είναι όμως τα βασικά ευρήματα; Σύμφωνα με την Ένωση, η οποία εκπροσωπεί τους φορείς του κλάδου στις συναλλαγές τους με τα θεσμικά όργανα, τα Μέσα Ενημέρωσης και το ευρύ κοινό, η μελέτη «επιβεβαιώνει ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι γερά ριζωμένα στις γαλλικές πολιτιστικές συνήθειες», καθώς και τον «αυξανόμενο ρόλο τους ως μέσο κοινωνικοποίησης και ανταλλαγής μεταξύ των γενεών». Αποδομεί επίσης ορισμένες προκαταλήψεις.

Όπως και πέρυσι, «τα βιντεοπαιχνίδια διατηρούν τη θέση τους ως η αγαπημένη ψηφιακή δραστηριότητα αναψυχής της Γαλλίας», σύμφωνα με την έκθεση. Το 2024, η Ένωση κατέγραψε 38,3 εκατομμύρια παίκτες, δηλαδή 7 στους 10 Γάλλους, από όλες τις ηλικιακές κατηγορίες του πληθυσμού. Επιπλέον, η μελέτη δίνει μια αρκετά ακριβή εικόνα του παίκτη: κατά μέσο όρο, είναι 39 ετών, ξοδεύει 5 ώρες και 52 λεπτά σε αυτή τη δραστηριότητα κάθε εβδομάδα και γενικά παίζει σε δύο μέσα. Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους παίζει είναι για να διασκεδάσει (93%), να ξεφύγει από τα πάντα (83%) ή για να περάσει χρόνο με άλλους ανθρώπους (68%).

Έτσι λοιπόν, η προκατάληψη που θέλει τα παιχνίδια να είναι για τα παιδιά καταρρίπτεται πλήρως. Η SELL τονίζει ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός γενεών όσον αφορά τα βιντεοπαιχνίδια, υποστηρίζοντας ότι η πρακτική αυτή «αφορά όλα τα στρώματα του πληθυσμού». Αν και η γενιά Z είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης με το μέσο -το 93% των νέων ηλικίας 15 έως 24 ετών παίζει βιντεοπαιχνίδια, εκ των οποίων το 24% παίζει αρκετές φορές την ημέρα- το ίδιο ισχύει και για τους μεγαλύτερους. Για την ακρίβεια, το 43% των gamers είναι ηλικίας 65 ετών και άνω και το 59% είναι ηλικίας μεταξύ 50 και 64. Το 21% των gamers ηλικίας άνω των 65 ετών παίζει αρκετές φορές την ημέρα και το 29% κάθε μέρα ή σχεδόν κάθε μέρα.

Μια ακόμα προκατάληψη, θέλει τους άνδρες να παίζουν περισσότερο από τις γυναίκες. Όμως, το 51% των παικτών είναι άνδρες, ενώ το 49% είναι γυναίκες. Η Ένωση κατέγραψε 18,7 εκατομμύρια γυναίκες παίκτριες στη Γαλλία, με μέσο όρο ηλικίας τα 39 έτη, οι οποίες αφιερώνουν 5 ώρες και 12 λεπτά σε αυτή τη δραστηριότητα κάθε εβδομάδα (ίδιος ηλικιακός μέσος όρος και λίγα λεπτά λιγότερα από τους άνδρες). Όσον αφορά τα είδη παιχνιδιών, προτιμούν τα casual ή mobile games (41%), τα παιχνίδια πλατφόρμας (26%), τα social games (25%) και τα παιχνίδια ρόλων (22%).

Όσον αφορά τα μέσα, αν και το ενδιαφέρον μπορεί να διαφέρει ελαφρώς ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και το προτιμώμενο είδος, η SELL παρατηρεί ότι το smartphone (56%), οι οικιακές κονσόλες (45%) και ο υπολογιστής (38%) είναι τα κύρια μέσα επιλογής των ερωτηθέντων.

Η μελέτη έχει φυσικά πολλά ακόμα ευρήματα όμως το δίδαγμα είναι ότι τα βιντεοπαιχνίδια δεν είναι πλέον περιορισμένα σε συγκεκριμένες ηλικίες ή φύλο αλλά αντίθετα αγγίζουν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Αυτό σημαίνει ότι και το πολιτιστικο-κοινωνικό όπως και το οικονομικό ενδιαφέρον τους είναι τεράστιο. Θα έπρεπε λοιπόν να γίνονται τέτοιου είδους έρευνες σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Και τ’ αποτελέσματά τους θα έπρεπε να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη τόσο στα θέματα της διασκέδασης αλλά και σε ακόμα σοβαρότερα θέματα όπως η εκπαίδευση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ