
Το Βιβλιοτρόπιο, μέσα από τον κύκλο εκδηλώσεων «Όψεις του Πραγματικού» που έχει προγραμματίσει για το 2025, εστιάζει στους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία επιχειρεί να αναπαραστήσει την πραγματικότητα και να διερευνήσει την ανθρώπινη κατάσταση, άλλοτε υιοθετώντας μία ρεαλιστική προσέγγιση, άλλοτε πάλι δημιουργώντας κόσμους στους οποίους πραγματικότητα και φαντασία συμπλέκονται αρμονικά. Η λογοτεχνία του Samuel Beckett, στον οποίο είναι αφιερωμένη η πρώτη εκδήλωση της φετινής χρονιάς, δεν κάνει ούτε το ένα ούτε το άλλο, καθώς με το έργο του ο Beckett προκάλεσε ίσως την ισχυρότερη ρήξη με την παράδοση του ρεαλισμού, διαλύοντας τις παραδοσιακές συμβάσεις που θέλουν τον κόσμο να διέπετται από ένα νόημα ικανό να κατακτηθεί.
Διονύσης Καψάλης – συγγραφέας, μεταφραστής
Μαρία Α. Ιωάννου – συγγραφέας
Στέλλα Βοσκαρίδου Οικονόμου – ποιήτρια
Ο Samuel Beckett άνοιξε τόσο για το δράμα όσο και για το μυθιστόρημα τον δρόμο για την κατάργηση της συμβατικής λογικής και αιτιοκρατικής δομής, τις ενότητες χρόνου και χώρου, εστιάζοντας στα ουσιώδη συστατικά της ανθρώπινης κατάστασης. Προκάλεσε έναν μείζονα αισθητικό αναδασμό, καθώς επιχείρησε και εν τέλει κατάφερε να μεταδώσει το αίσθημα της ακατανοησίας απέναντι σε έναν παράλογο κόσμο, διαλύοντας τις παραδοσιακές του συμβάσεις. Σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται με απίστευτους ρυθμούς και όπου η θραυσματικότητα κυριαρχεί, κλονίζοντας την πίστη στην ύπαρξη οποιουδήποτε νοήματος, το έργο του παραμένει όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρο, επηρεάζοντας αναπόφευκτα και τη σημερινή λογοτεχνική παραγωγή.
Λίγα λόγια για τους συμμετέχοντες
Διονύσης Καψάλης (Ελλάδα) – Συγγραφέας, μεταφραστής
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Σπούδασε φιλολογία στις ΗΠΑ και στο Λονδίνο. Έχει δημοσιεύσει ποιητικά βιβλία, τόμους με δοκίμια και ποιητικές μεταφράσεις (σονέτα του Σαίξπηρ, ποιήματα της Έμιλυ Ντίκινσον, του Σ. Τ. Κόλεριτζ, χαϊκού του Ίσσα και του Μπασό, κύκλους του Βίλχελμ Μύλλερ, του Χάινριχ Χάινε κ.ά.) καθώς και πολλές μελέτες, άρθρα και επιφυλλίδες σε περιοδικά και εφημερίδες. Για το θέατρο έχει μεταφράσει τις Ευτυχισμένες μέρες του Σαμουήλ Μπέκετ και τα έργα του Σαίξπηρ Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Βασιλιάς Ληρ, Οθέλλος, Περικλής, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, Άμλετ, Η Κωμωδία των παρεξηγήσεων και Μακμπέθ.
Έχει συνεργαστεί στενά με τον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη, γράφοντας μεταξύ άλλων και τους στίχους για τα έργα: Θρήνοι γυναικών. Ηρωίδες του Σοφοκλή (2006), Rue Lepsius. Μια μουσική προσωπογραφία του Κ. Π. Καβάφη (2008), Απόκοπος ή Σπιναλόγκα (2018), και το έργο Μάρθα. Μια ιστορία από το Μεσολόγγι (Εθνική Λυρική Σκηνή, 2021). Τελευταίο ποιητικό βιβλίο του είναι το Σημειώσεις για τη μουσική του κόσμου (Άγρα, 2020).
Εργάστηκε στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ), όπου από το 1999 ως το 2021 κατείχε τη θέση του διευθυντή. Από το 2006 διδάσκει το μάθημα της λογοτεχνίας στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Είναι επίτιμος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2015) και έχει επίσης τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνικής Μετάφρασης για τη μετάφραση του Άμλετ (2015) και με το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για το σύνολο του έργου του (2017).
Μαρία Α. Ιωάννου (Κύπρος) – Συγγραφέας
Η Μαρία Α. Ιωάννου γεννήθηκε το 1982 στη Λεμεσό. Σπούδασε αγγλική λογοτεχνία στο Reading και εκπόνησε μεταπτυχιακή εργασία και διδακτορική διατριβή πάνω στη λογοτεχνία του 20ού αιώνα και τη δημιουργική γραφή στα πανεπιστήμια King’s CollegeLondon και University of Winchester. Διηγήματά της έχουν διακριθεί στην Κύπρο και στο εξωτερικό και έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Το 2013 ίδρυσε το διαθεματικό φεστιβάλ λογοτεχνίας Σαρδάμ.
Έγραψε τα βιβλία: Η γιγαντιαία πτώση μιας βλεφαρίδας (Εκδόσεις Γαβριηλίδης 2011 – Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Λογοτέχνη), Καζάνι (Εκδόσεις Νεφέλη 2015 – υποψήφιο για το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη του περιοδικού Κλεψύδρα), Θέλω πίσω το κεφάλι μου (Εκδόσεις Μικρόκυκλος 2016), Η μύγα κι η κανάτα (Εκδόσεις Πατάκη 2019 – εικονογράφηση: Φίλιππος Θεοδωρίδης), Οι Ενδιάμεσοι (Εκδόσεις Νεφέλη 2022 – Κρατικό Βραβείο Διηγήματος). Περισσότερες πληροφορίες - www.maria-alpha-ioannou.com.
Στέλλα Βοσκαρίδου Οικονόμου (Κύπρος) – Ποιήτρια
Γεννήθηκε και ζει στη Λεμεσό. Σπούδασε Μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών από όπου πήρε τα πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας και το Δίπλωμα Πιάνου. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη μουσική θεάτρου στο Πανεπιστήμιο του Νιουκάστλ στο Ηνωμένο Βασίλειο, και το 2009 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στο ίδιο Πανεπιστήμιο, με θέμα: Διονυσιακές επιρροές στην οθόνη: Μια κριτική ανάλυση της μουσικής σε ταινίες που βασίζονται πάνω σε αρχαίες τραγωδίες. Εργάζεται ως μουσικός (έρευνα, διδασκαλία, σύνθεση) και έχει διδάξει μαθήματα που αφορούν τη μουσική σε διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα συμπεριλαμβανομένων και τμημάτων του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου, καθώς και του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν, ανάμεσα σε άλλα, τη σχέση της μουσικής με τη γλώσσα, τις σχέσεις μεταξύ μουσικής και αφήγησης, την έννοια της μουσικότητας και την αναπαράσταση του μύθου μέσα στη μουσική. Εκτός από τη δημοσίευση άρθρων πάνω στα θέματα αυτά, το 2013 δημοσίευσε το πρώτο της λογοτεχνικό έργο – την ποιητική συλλογή Αναγέλαστα – στην οποία με πειραματική διάθεση επιχειρεί να διερευνήσει την προοπτική συνδυασμού της κυπριακής διαλέκτου με μοντέρνους τρόπους γραφής. Το 2015 δημοσίευσε την ποιητική συλλογή Φοβ (εκδόσεις Τεχνοδρόμιο) και το 2022, την τρίτη της ποιητική συλλογή με τίτλο Μικρομηχανισμοί (εκδόσεις Εντευκτήριον).
Τετάρτη 2 Απριλίου 2025 στις 19:30
Ξυδάδικο, Λεμεσός
Κρατήσεις θέσεων στο 99 667599
Υποστηρικτές: Πρεσβεία της Ιρλανδίας, Βιβλιοπωλεία ΚΠ Κυριάκου, WunderartProductions