Στην Αρμενία ο Χρυσός Λέοντας της Μπιενάλε Βενετίας

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 11.5.2015

Στο περίπτερο της Αρμενίας, που φέτος τίμησε τη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας, απονεμήθηκε ο Χρυσός Λέοντας της 56ης Μπιενάλε Τέχνης στη Βενετία.


Στο περίπτερο συμμετείχαν καλλιτέχνες της διασποράς της Αρμενίας.


Η Κριτική Επιτροπή, πιστή στο γενικότερο πνεύμα της φετινής Μπιενάλε, απέτισε με την απόφασή της τιμή στον αρμενικό λαό, στην παράδοση και την ιστορία του, αλλά και στους αγώνες του και στη συνεισφορά του στον ανθρώπινο πολιτισμό.


Στο σκεπτικό της, η Κριτική Επιτροπή αναφέρει ότι ο Χρυσός Λέοντας απονέμεται στην Αρμενία για ένα Περίπτερο αποτελούμενο από ανθρώπους της διασποράς, με κάθε καλλιτέχνη να διαμορφώνει την εντοπιότητα και την κληρονομιά του. Το Περίπτερο πήρε τη μορφή παλίμψηστου με σύγχρονες τοποθετήσεις εμβόλιμες σε έναν χώρο ιστορικής συντήρησης. Σε μια χρονιά - σταθμό για τον αρμενικό λαό [σ.σ. συμπληρώνονται φέτος 100 χρόνια από την Γενοκτονία των Αρμενίων], αυτό το Περίπτερο σηματοδοτεί την ελαστικότητα διαπολιτισμικών ανταλλαγών.


Το Περίπτερο της Αρμενίας επιμελήθηκε η Adelina Cuberyan von Furstenberg [αρχική φωτογραφία].


14. OHANIAN PRESENCE - Belongingness to Present 2005


Melik Ohanian, PRESENCE - Belongingness to Present - Part II, Datcha Project - A Zone for No Production, since 2005 / Color photograph / Courtesy the artist © Melik Ohanian


1. AIVAZIAN Hastayım Yaşıyorum (I am sick, but I am alive), 2014


Haig Aivazian, Hastayım Yaşıyorum (I am sick, but I am alive), 2014 / Wood and polyester varnish, 235 x 40 x 100 cm © Haig Aivazian / Courtesy the artist and Sfeir-Semler Gallery, Hamburg



6. GEGISIAN A Small Guide to the Invisible Seas 2015 - Ararat
Aikaterini Gegisian, A Small Guide to the Invisible Seas, 2015 / Collage on paper, 28.5 x 22 cm © Aikaterini Gegisian / Courtesy Kalfayan Galleries, Athens/Thessaloniki.


10. SARKIS 41 - Danseuse dorée en haut du toit, from “Ailleurs ici”, Chaumont sur Loire, 2012


Sarkis, 41 - Danseuse dorée en haut du toit, from “Ailleurs ici”, Chaumont sur 
Loire, 2012
 / Stained glass, metal, LED
52 x 77,7 cm / Courtesy Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles



HRAIR 020
Hrair Sarkissian, Unexposed, 2012 / Archival inkjet print
137,5 x 110 cm / Courtesy Kalfayan Galleries, Athens/Thessaloniki


12. GARABEDIAN Untitled (Gurgen Mahari, The world is alive, Venice) 2015


Mekhitar Garabedian, Untitled (Gurgen Mahari, The world is alive, Venice), 2015 / Neon. Site specific installation / Courtesy the artist and Albert Baronian Gallery, Brussels



13. KATCHADOURIAN Accent Elimination 2005


Nina Katchadourian, Accent Elimination, 2005 / Six monitors, three channels of synchronized video, three single-channel video loops, six media players, three sets of headphones, three pedestals, two benches. Dimensions variable /  Courtesy the artist and Catharine Clark Gallery



Ιδιαίτερη τιμητική μνεία για το καλύτερο Εθνικό Περίπτερο και την προώθηση του έργου του εκθέτοντος καλλιτέχνη απονεμήθηκε στη συμμετοχή των ΗΠΑ, για την παρουσίαση του έργου της Τζόαν Τζόνας «They Come to Us Without a Word».


Joan Jonas - Photo of Andrea Avezzù Courtesy of la Biennale di Venezia

Η Joan Jonas, στο κέντρο, κατά την απονομή του βραβείου της. ΦΩΤΟ Andrea Avezzù / Courtesy of la Biennale di Venezia


Επίσης με Χρυσό Λέοντα τιμήθηκε ως καλύτερος καλλιτέχνης που συμμετέχει στην φερώνυμη της Μπιενάλε έκθεσης «Όλα τα Μέλλοντα του Κόσμου» (All the World’s Futures) η Αμερικανίδα Άντριαν Πάιπερ για το έργο «The Probable Trust Registry: The Rules of the Game #1–3», που εκτίθεται στο Arsenale.


Baratta, Piper, Enwezor -Photo of Andrea Avezzù Courtesy of la Biennale di Venezia

Άκρη αριστερά ο Paolo Baratta, πρόεδρος της Μπιενάλε Βενετίας, η Άντριαν Πάιπερ με τον Χρυσό Λέοντα και δεξιά ο επιμελητής της φετινής έκθεσης, Όκουϊ Ενουέζορ. ΦΩΤΟ Andrea Avezzù / Courtesy of la Biennale di Venezia


Η έντονη προσωπικότητα της δουλειάς της και η ευστοχία της να επισημαίνει τη σχετικότητα και παροδικότητα των επικαιρικών συστημάτων αξιών που διέπουν τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες, αποτέλεσαν έναν ισχυρό παράγοντα για την επιλογή της.


Ο Αργυρός Λέοντας, για τον πιο πολλά υποσχόμενο καλλιτέχνη στην ίδια, κεντρική, έκθεση απονεμήθηκε στον Νοτιοκορεάτη Ιμ Χέουνγκ-Σουν για το έργο του Factory Complex.
Baratta, Im Hueng-Soon, Enwezor - Photo of Andrea Avezzù Courtesy of la Biennale di Venezia


Ο Paolo Baratta, o Ιμ Χέουνγκ-Σουν με τον αργυρό λέοντα και ο Όκουϊ Ενουέζορ. ΦΩΤΟ Andrea Avezzù / Courtesy of la Biennale di Venezia


Im Hueng-Soon - El Anatsyu - Guez - Piper - Cuberyan -




Οι φετινοί λέοντες: από αριστερά οι καλλιτέχνες Im Hueng-Soon, El-Anatsyu, Suzanne Guez, Andrian Piper και η επιμελήτρια του Αρμενικού Περιπτέρου, Adelina Cuberyan von Furstenberg / ΦΩΤΟ Andrea Avezzù / Courtesy of la Biennale di Venezia


Παράλληλα, η επιτροπή βράβευσε με ειδικές μνείες τους Χαρούν Φαρότσκι, από τη Γερμανία, τους Abounaddara Collective από τη Συρία και Μασινίσα Σελμάνι από την Αλγερία.


Όπως αναφέρεται σε είδηση του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, το στοιχείο που χαρακτήρισε τη φετινή Μπιενάλε και που αποτυπώθηκε εύγλωττα στην απονομή των βραβείων ήταν η ιδεολογικά κι αισθητικά στρατευμένη στροφή της προς την αποτύπωση των διαφορών, των βιαιοτήτων, των διακρίσεων και των προβλημάτων που κυριαρχούν στον κόσμο, μέσα από το μάτι και το κοινωνικο-αισθητικό φίλτρο του καθενός καλλιτέχνη. Οι πολλαπλές ματιές των καλλιτεχνών συναποτελούν ένα σύμπαν που διαμορφώνει μία αλλιώτικη άποψη για τον κόσμο.


Όπως τόνισε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της 56ης Μπιενάλε Όκουϊ Ενουέζορ, αυτή η έκθεση οργανώνεται γύρω από διαφορετικά κι επάλληλα στρώματα, ώστε «όταν κάποιος επισκέπτεται την έκθεση, κάθε στρώμα της συναρθρώνεται γύρω από ένα βασικό ερώτημα, κάποιο πολιτικής φύσης, άλλο αισθητικής, επί τη βάση θα λέγαμε της ματιάς πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση, μίας σκέψης πάνω στη βία, την υποκειμενικότητα, δεν υπάρχει μία μοναδική ευθεία στην θεματική της, μία χορδή που ενώνει την έκθεση, αλλά πάλι υπάρχει μία πανσπερμία από ιδέες».

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ