78 έργα της Ελλαδικής και Κυπριακής ζωγραφικής του 19ου και 20ου αιώνα θα δημοπρατηθούν στη Cypria

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 20.11.2015

Μεγάλη δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί το βράδυ της 1ης Δεκεμβρίου στην Cypria, με έργα τέχνης από την Ελλαδική και Κυπριακή ζωγραφική του 19ου και 20ου αιώνα.


Το Greek Sale της Cypria περιλαμβάνει 78 εξαιρετικά έργα, ανάμεσα τους και η μυστικιστική θαλασσογραφία του Ιωάννη Αλταμούρα Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης. Η Συλλογή αποτελείται από αγαπημένα και σπάνια έργα κορυφαίων Κυπρίων και Ελλήνων δημιουργών, ανάμεσα στους οποίους είναι ο Ιωάννης Κισσονέργης, ο Βίκτωρας Ιωαννίδης, ο Ιωάννης Αλταμούρας, η Καίτη Φασουλιώτου Στεφανίδου, ο Αλέξης Ακριθάκης, ο Νικηφόρος Λύτρας και ο Γεράσιμος Στέρης.


Η συλλογή θα φιλοξενείται στην Cypria στη Λευκωσία από τις 24 μέχρι τις 30 Νοεμβρίου.


Ανάμεσα στα 78 έργα που θα δημοπρατηθούν περιλαμβάνεται το έργο Κρέων και Αντιγόνη του θεμελιωτή της Κυπριακής ζωγραφικής Ιωάννη Κισσονέργη, το Ομηρικό Ακρογιάλι του πρωτοπόρου Έλληνα μοντερνιστή Γεράσιμου Στέρη, ένα εξαιρετικό έργο μικτής τεχνικής του Αλέξη Ακριθάκη, ένα έργο σε χαρτί του Νικηφόρου Λύτρα, το έργο Κάτω από τον Ήλιο του Ουμπέρτο Αργυρού, ένας εξαιρετικός πίνακας των Ομηρικών της Καίτης Φασουλιώτου Στεφανίδου, το έργο Η Παλιά Αγορά του Βίκτωρα Ιωανννίδη, και σπάνια έργα του Γιάννη Γαΐτη.


Η Ρίτσα Κυριάκου Διευθύνων Σύμβουλος της Cypria σημειώνει ότι «από την εξαιρετικά σπάνια θαλασσογραφία του Ιωάννη Αλταμούρα μέχρι το αφηρημένο εξπρεσιονιστικό έργο της Μαρίας Χατζηγάκη, η τωρινή συλλογή του The Greek Sale της Cypria αποτελεί μια ζωγραφική μαρτυρία των αλλαγών και της συνεχούς εξέλιξης της τέχνης και του Ελληνικού καλλιτεχνικού κόσμου του 19ου και 20ου αιώνα. »


Η πρώτη έκθεση έργων έγινε στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στην Αθήνα από τις 23 μέχρι τις 25 Οκτωβρίου. Ακολούθησε δεύτερη έκθεση στη Coningsby Gallery στο Λονδίνο από τις 24 μέχρι τις 30 Νοεμβρίου. Την έκθεση στη Coningsby Gallery στο Λονδίνο θα ακολουθήσει η έκθεση των έργων στη Cypria, στη Λευκωσία.


Μοντέρνα Τέχνη


Η Ρίτσα Κυριάκου καταγράφει ένα νέο στοιχείο που αφορά στην εξέλιξη της Βρετανικής αγοράς Ελληνικής τέχνης. Σημειώνει:"Παράλληλα με τους συλλέκτες εκείνους που εδώ και πολλά χρόνια επενδύουν κυρίως σε παραδοσιακή ζωγραφική, παρακολουθούμε με μεγάλο ενδιαφέρον να αναπτύσσεται μια νέα γενιά από συλλέκτες που ανακαλύπτουν τη μοντέρνα Ελληνική και Κυπριακή ζωγραφική."


"Αυτή η γενιά που εξερευνά τη δημιουργικότητα, τις ιδέες και τις ανατροπές που έφεραν στην ελληνική ζωγραφική οι Κύπριοι και Ελλαδίτες μοντερνιστές αποτελεί μια από τις συναρπαστικότερες εξελίξεις στην αγορά ελληνικών έργων στη Βρετανία."


Ανάκαμψη


Ο Μαρίνος Βραχίμης, Διευθυντής Μάρκετινγκ και Πωλήσεων της Cypria καταγράφει την ανοδική τάση απορρόφησης έργων τέχνης από την Κυπριακή αγορά, η οποία δείχνει να ανακάμπτει από την κρίση. Σημειώνει: "Η οικονομική κρίση που έπληξε τη Κύπρο είχε ένα εξαιρετικά οδυνηρό αντίκτυπο στις πωλήσεις έργων τις οποίες περιόρισε στο ελάχιστο με τις τιμές εξαιρετικών έργων να έχουν καταρρεύσει."


"Για πρώτη φορά μετά την κρίση μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε πλέον σε στέρεο έδαφος με τις πωλήσεις έργων τέχνης να σημειώνουν ανάπτυξη."


Ιωάννης Αλταμούρας, Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης


Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ιωάννη Αλταμούρα (1852 - 78) γεμάτο εσωτερικότητα και μυστικισμό το Λιμάνι της Κοπεγχάγης (58 χ 78 cm, λάδι σε καμβά), από τα χρόνια που ο ζωγράφος πέρασε στη Δανία, αποδίδει τη μεταφυσική ατμόσφαιρα της Βόρειας Ευρωπαϊκής θάλασσας με ένα διάχυτο εσωτερικό Ελληνικό φώς. Ο Ιωάννης Αλταμούρας, τον οποίον πολλοί μελετητές του έργου του τον αναφέρουν ως προ-ιμπρεσιονιστή, πέθανε στην νεαρή ηλικία των 26 χρόνων αφήνοντας πίσω του ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο γεμάτο βαθύ μυστικισμό. Ένας από τους ζωγράφους που επέδρασαν δραματικά στην Ελλαδική τέχνη, ο Αλταμούρας ζωγράφισε κυρίως λάδια, σπουδές και ακουαρέλλες. Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης είναι από τα σημαντικότερα έργα του.


Νικηφόρος Λύτρας, Σκύλος


Σκύλος (29 x 28 cm, παστέλ σε χαρτί), ένα εξαιρετικά εκφραστικό έργο του Νικηφόρου Λύτρα (1832-1904), του πατέρα της Ελληνικής ζωγραφικής. Εκπρόσωπος της Σχολής του Μονάχου, ο Λύτρας εν γένει δημιούργησε την Ελληνική ζωγραφική απαλλάσσοντας την από το μέχρι τότε επαρχιώτικο στίγμα της. Ανεπηρέαστος από τον ρομαντισμό, προσέγγισε την τέχνη μέσα από την αυστηρότητα και την πειθαρχία του ακαδημαϊκού ρεαλισμού. Ο Νικηφόρος Λύτρας είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 19ου αιώνα.


Ιωάννης Κισσονέργης, Κρέων και Αντιγόνη


Κρέων και Αντιγόνη (82 x 122 cm, λάδι σε καμβά), έργο του Ιωάννη Κισσονέργη (1889-1963) ενός από τους ιδρυτές της Κυπριακής ζωγραφικής. Ο Κισσονέργης προσέγγισε τη ζωγραφική μέσα από την πειθαρχία και την αυστηρότητα του ακαδημαικού ρεαλισμού της Σχολής του Μονάχου επιρροές του οποίου δέχθηκε στα φοιτητικά του χρόνια στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα. Παρέμεινε όμως και μαθητής του ρομαντικού οράματος και της εξειδανικευμένης εικόνας της κλασσικής μυθολογίας. Η εξαιρετική τεχνική του και η έμφαση στη λεπτομέρεια είναι έκδηλες στο Κρέων και Αντιγόνη - έργο αντιπροσωπευτικό των ζωγραφικών θεμάτων που αγαπούσε η νεοσύστατη αστική τάξη της Κύπρου στα χρόνια της Αγγλοκρατίας. Το γεγονός ότι φέρει την ημερομηνία της δημιουργίας του, 1925, το καθιστά ένα σπάνιο συλλεκτικό έργο. Ο Κισσονέργης σχεδόν πάντοτε παρέλειπε την ημερομηνία από τα έργα του.


Αλέξης Ακριθάκης, Χωρίς Τίτλο


Εξαιρετική κατασκευή με ξύλο και φωσφορίζων φως (85 x 116 x 17 cm) του Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994) της μεταβατικής περιόδου από τον τελευταίο κύκλο της δεκαετίας του ’70 όπου ο ανήσυχος καλλιτέχνης προσεγγίζει τη τέχνη ως βιωμένη πραγματικότητα προτού τονίσει την τραγικότητα της στο Τσίρκο στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Η μυστήρια σχέση της ζωής και της τέχνης απασχόλησε το έργο του εξαιρετικού Ακριθάκη, από την αθώα προσέγγιση μια παιδικής αφηγηματικότητας μέχρι την πολύχρωμη και φωσφορίζουσα απεικόνιση της κρυμμένης αποχώρησης - της ζωής που δεν (θα) είναι πια. Γεμάτος ποίηση και λυρισμό, ο Ακριθάκης είναι ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του μοντερνισμού.


Καίτη Στεφανίδου, Χωρίς Τίτλο


Χωρίς Τίτλο (80 x 105 cm, ακρυλικό σε καμβά) από τη σειρά Ομηρικά (2005-8) της Καίτης Φασουλιώτου Στεφανίδου (1925-2012). Κορυφαία της πρωτοπορίας του μοντερνισμού, η Στεφανίδου απασχολήθηκε στην εξερεύνηση του χώρου δίνοντας δύσκολες λύσεις στο ζωγραφικό πρόβλημα. Από τα πρώτα σχέδια στην οπτική τέχνη και από τον κυβισμό στον κονστρουκτιβισμό και την αφηρημένη γεωμετρία, το έργο της παρουσιάζει μια συνεχή εξέλιξη, με την ίδια να αντιμετωπίζει τη φόρμα ως τρόπο για να εξερευνήσει και να αποκαλύψει τις κρυμμένες ποιότητες του χώρου. Στα Ομηρικά, μια από τις τελευταίες της σειρές, οι μικροσκοπικές μορφές λειτουργούν ταυτόχρονα ως ιερά σύμβολα, μεταφυσικές εικόνες και συνθετικά στοιχεία. Στο έργο Χωρίς Τίτλο μεγάλες φόρμες προηγούμενων περιόδων επανέρχονται γεμάτες ένταση και υπέροχο χρώμα δραματοποιώντας τη μεταφυσική αλληγορία του παραστατικού στοιχείου και δημιουργώντας μια καινούρια αίσθηση κρυμμένου χώρου. Η Στεφανίδου είναι μια από τις ηγετικές μορφές του μοντερνισμού.


Γεράσιμος Στέρης, Ομηρική Ακτή


Το Ομηρικό Ακρογιάλι (50 χ 64 cm, λάδι σε καμβά) είναι ένα σημαντικότατο έργο του πρωτοπόρου του ελληνικού μοντερνισμού ζωγράφου του Μεσοπολέμου, Γεράσιμου Στέρη (1898-1987). Ο διαυγής και μυστηριώδης Στέρης όπως τον αποκαλούσε ο Οδυσσέας Ελύτη, ενώνει στην Ομηρική Ακτή τις υστεροκυβιστικές επιρροές που δέκτηκε στα χρόνια του Παρισιού με στοιχεία σουρεαλιστικά, έκδηλα στα έργα του της περιόδου 1926-1936. Νεωτεριστής και ανατρεπτικός, ο Στέρης κομίζει στην ελληνική ζωγραφική την γεωμετρικότητα του κυβισμού και την μεταφυσική του Ντε Κίρικο. Μοντερνιστής, δημιουργεί με δικό του ιδιαίτερο στύλ, έργο απόλυτα προσωπικό, αινιγματικό προς εξερεύνηση.


Βίκτωρ Ιωαννίδης, Η Παλιά Αγορά


Η Παλιά Αγορά ( 55 x 64 cm λάδι σε χαρτόνι), σκηνή από την παλιά Λεμεσό, είναι ένα από τα ωραιότερα έργα του Κύπριου ζωγράφου Βίκτωρα Ιωαννίδη (1903-1984). Εξαιρετικός τεχνίτης, ο Ιωαννίδης προσέγγισε τον καμβά του και ως ιμπρεσσιονιστής και ως ρεαλιστής, ζωγραφίζοντας σκηνές από την καθημερινότητα, τοπία, νεκρές φύσεις, πορτραίτα και γυμνά. Τον γοήτευε το φως του οποίου τη διαφάνεια και την επίδραση στο τοπίο και τη φόρμα εξερευνούσε με το χρώμα, τη σύνθεση και τα υλικά. Ο ζωγράφος κατασκεύαζε ο ίδιος τα βερνίκια του τα οποία χρησιμοποιούσε για να δημιουργήσει ανάγλυφες επιφάνειες πάνω στις οποίες ζωγράφιζε. Η επέμβαση στην επιφάνεια και η μίξη χρώματος-βερνικιών προσδίδει μια πορσελάνινη αίσθηση στα έργα του. Αυτή η ιδιαίτερη επεξεργασία του καμβά και του χρώματος, η εξαιρετική τεχνική του Ιωαννίδη και η έμφαση του στη λεπτομέρεια δημιουργεί μια ιδιαίτερη, προσωπική ατμόσφαιρα στα τοπία και τις νεκρές του φύσεις.


12189164_783130875148552_4049239705309601_n
Γιάννης Γαΐτης, 1923-1984, Άτιτλο, λάδι σε καμβά, 40 x 50 εκ.


12196305_783640898430883_8795069046849497574_n
Ιωάννης Κισσονέργης, 1889-1963, Κρέων και Αντιγόνη, λάδι σε καμβά, 82 x 122 εκ.


12187724_787279044733735_4157187987241663626_n
Βίκτωρ Ιωαννίδης, 1903-1984, Η Παλιά Αγορά, λάδι σε ξύλο, 55 x 64 εκ.


10669038_782196678575305_8157596351001229246_o
Στέλιος Μηλιάδης, 1881-1965, Πορτραίτο μιας κυρίας, λάδι σε καμβά, 45 x 38 εκ.


12038450_778695608925412_2521653614937189920_n
Γιώργος Κοσμαδόπουλος, 1895-1967, Μύκονος, λάδι σε καμβά, 21.5 x 35 εκ.


Editor’s Note


Η Cypria, από το 2006, φέρνει κοντά τους συλλέκτες έργων τέχνης με εξαιρετικά δείγματα Ελληνικής και Κυπριακής τέχνης, κυρίως του 19ου και 20ου αιώνα. Τhe Greek Sale της Cypria γίνεται δύο φορές το χρόνο στη Λευκωσία ενώ τα έργα παρουσιάζονται προηγουμένως στην Αθήνα, το Λονδίνο και τη Κύπρο. Μέσω των γκαλερί με τις οποίες συνεργάζεται στο Λονδίνο, στην Αθήνα και στη Λευκωσία, η Cypria προωθεί με δεινότητα την Ελληνική και Κυπριακή Τέχνη του 19ου και 20ου αιώνα. Οι διευθυντές της, από το 1981 ασχολούνται με τη προώθηση της Ελληνικής τέχνης στο Λονδίνο, την Αθήνα και τη Λευκωσία, με τη δημιουργία της Γκαλερί K στο Intercontinental Hotel Athens (1981-1990), της Gallery K στο Λονδίνο (1989-2012) και της Γκαλερί K στη Λευκωσία το 1996. Η Gallery K στο Λονδίνο υπήρξε πρωτοπόρα στην προώθηση Ελληνικής και Κυπριακής τέχνης σε συλλέκτες έργων στην Βρετανία. Η Cypria, διατηρεί ενεργή παρουσία και στις τρείς πρωτεύουσες. Η Cypria προσφέρει στους συλλέκτες ιδιωτικές ευκαιρίες πώλησης, συμβουλευτικές υπηρεσίες και υπηρεσίες αξιολόγησης έργων.


+ Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 01 Δεκεμβρίου στις 7.00 μ.μ. Για περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα 22341122 /23 και τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις marina.stefanides@gmail.com (Μαρίνα Στεφανίδου) και info@cypria-auctions.com (Μαρίνος Βραχίμης)

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ