Ο Ai Weiwei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 20.5.2016

Με νέα έργα του Ai Weiwei εμπνευσμένα από την προσφυγική κρίση, με ένα μαρμάρινο έργο εμπνευσμένο από την αρχαία κυκλαδική τέχνη, αλλά και με μερικά από τα έργα-σταθμούς του ανοίγει σήμερα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η πρώτη έκθεση του διάσημου Κινέζου καλλιτέχνη στην Ελλάδα.


Πρόκειται, επίσης, για την πρώτη παρουσίαση έργων του Ai Weiwei σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως, ως αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας του με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.


Σκοπός της έκθεσης είναι να μυήσει το κοινό στην καλλιτεχνική προσέγγιση του Ai Weiwei, μέσα από πολλά και σημαντικά έργα του ενώ έμφαση δίνεται στις δράσεις που ανέπτυξε ο καλλιτέχνης τους τελευταίους μήνες που πέρασε στην Ελλάδα, καταγράφοντας την προσφυγική κρίση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι ορισμένα από τα έργα του Ai Weiwei εκτίθενται ανάμεσα στα φημισμένα αρχαιολογικά εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.


Η έκθεση εστιάζει στην επαναλαμβανόμενη χρήση από τον καλλιτέχνη υλικών όπως το ξύλο και το μάρμαρο, τα οποία βρίσκουμε και στην ελληνική τέχνη. Μεταξύ των πολλών δημοφιλών έργων του, θα παρουσιαστούν τα Divina Proportione (2012), Mask (2011), Cao (2014) και Grapes (2011).


divina_proportione_ai
Divina Proportione, 2012, 
Huali wood, ø 130 / 70 cm, photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art

chandelier_ai
Chandelier, 2015, 
Copper, crystal and light fixtures, 400 x 240 x 230 cm, photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art


Ο Άι δημιούργησε ειδικά για την έκθεση το Standing Figure (2016), ένα μαρμάρινο γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, το οποίο παραπέμπει στα ειδώλια της Πρωτοκυκλαδικής Περιόδου.


standing_figure
Standing Figure, 2016, Marble, 188 x 80 x 58 cm, photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art


Σε μια προσωπική ερμηνεία της κυκλαδικής τέχνης, ο Ai Weiwei έχει μεταβάλει την κλίμακα, μετατρέποντας το μικρό κυκλαδικό ειδώλιο σε μια πανύψηλη θεότητα. Με σαφή αναφορά στο προκλητικό φωτογραφικό τρίπτυχο Dropping a Han Dynasty Urn (1995) του ιδίου, το γλυπτό εμφανίζεται με χέρια εκτεταμένα και ένα αγγείο μετέωρο από κάτω, ως ένας υπαινιγμός σχετικά με την καταστροφή αρχαίων έργων τέχνης κατά την Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα (1966–1976).


Το Δεκέμβριο του 2015, μετά από πρόσκληση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ο Ai Weiwei μετέβη στη Λέσβο για να δει από κοντά την εν εξελίξει προσφυγική κρίση. Ορισμένα από τα νέα έργα που εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης  κατά την παραμονή του στη Λέσβο, παρουσιάζονται  στο μουσείο. Ο Ai εφαρμόζει και εδώ την πρακτική του να εξυψώνει αντικείμενα καθημερινής χρήσης σε έργα τέχνης χρησιμοποιώντας αντικείμενα που έχουν γίνει συνώνυμα της προσφυγικής κρίσης. Για παράδειγμα, τα έργα Tyre (2016) και Zodiac Boat (2016) αναφέρονται στους κινδύνους και τις κακές συνθήκες διαβίωσης που αντιμετωπίζουν χιλιάδες πρόσφυγες.


tyre_ai
Tyre, 2016, Marble, 100 x 80 x 40 / 80 x 80 x 20 cm, photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art


Το Tear Bottle/Tear Gas Canister (προσωρινός τίτλος) (2016) είναι μια ακόμη πολιτική τοποθέτηση:  Εδώ φυσίγγια από δακρυγόνα που χρησιμοποίησε η αστυνομία της ΠΓΔΜ κατά των προσφύγων εκτίθενται δίπλα σε αρχαία δακρυδόχα, λεπτεπίλεπτα αγγεία στα οποία συνέλεγαν τα δάκρυα των πενθούντων για τον χαμό των αγαπημένων τους.  Επίσης, το Iphone Wallpaper (2016) είναι ένα κολάζ με πάνω από 12.030 εικόνες που τράβηξε ο καλλιτέχνης με το κινητό του μεταξύ Ιανουαρίου 2016 και Απριλίου 2016 κατά την παραμονή του στη Λέσβο.


Παράλληλα, ο Ai Weiwei, σε συνεργασία με τη Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης, παρουσιάζει μια σειρά φωτο­γραφιών σχετικών με την προσφυγική κρίση, από έξι Έλληνες ερασιτέχνες φωτογράφους.


Τέλος, στο μπαλκόνι του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης θα φιλοξενηθεί  μία ακόμη εικαστική παρέμβαση που εμπνεύστηκε ο Ai ειδικά για την έκθεση: Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης τα Flag (Greece), Flag (Europe) και Flag (Shadow) θα έχουν αναρτηθεί πάνω από την είσοδο του Μουσείου  ως ένας σχολιασμός  στις έννοιες της εθνικής ταυτότητας και της μετακίνησης πληθυσμών που συνδέονται με την προσφυγική κρίση.


Η έκθεση θα παραμείνει στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2016.


Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ