«KΑΡΦΙΤΣΕΣ»| Μια περφόρμανς, αφιέρωμα στον Χριστόφορο Σάββα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 10.6.2020

«Καρφίτσες» είναι ο τίτλος του νέου πρότζεκτ της Αριάννας Οικονόμου και της ομάδας της, Echo Arts, που θα παρουσιάσει τον Ιούνιο στην Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης - ΣΠΕΛ.


Πρόκειται για μια σπουδή έρευνας και μελέτης υπό μορφή περφόρμανς, πάνω σε τρία έργα της σειράς «Καρφίτσες», του Κύπριου καλλιτέχνη Χριστόφορου Σάββα [1924-1968]: «Κύκλοι και τετράγωνα» [1967-68], «Σφαίρα» [1968] και «Αναδυόμενη Μορφή» [1967-68].

Η σειρά έργων «Ανάγλυφα με Καρφίτσες» σημαδεύει μια νέα περίοδο στην συνεχή έρευνα του Σάββα για νέες τεχνικές, φόρμες και χρώμα. Η χρήση ευαίσθητων υλικών και φτηνών υλικών/ υφασμάτων μάς θυμίζουν τις υφασματογραφίες και έργα με τσιμέντο, που τα δύο τελευταία έχουν κοινό με τις Καρφίτσες ότι στηρίζονται με πολυστερίνη.

Στο έργο αυτό βλέπουμε τον καλλιτέχνη να καταπιάνεται με το συνεχόμενο του ενδιαφέρον για τη Φόρμα και το Χρώμα ενώ τώρα εδώ προσθέτει το νέο του ενδιαφέρον: την Κίνηση - την αίσθηση της κίνησης, και δημιουργεί τρισδιάστατες συνθέσεις μέσα από πληθώρα σχημάτων τετράγωνα, τρίγωνα, ρόμβοι, μισο-φέγγαρα, κύκλοι, ευθείες γραμμές, κυματιστές γραμμές, κούρβες, για να φέρει στην επιφάνεια το πάθος του για την Πρώιμη και Μεσαία Τέχνη της εποχής του Χαλκού, ένα πάθος που καλλιεργήθηκε από τις συχνές επισκέψεις του σε συλλογές αρχαιολογικών μουσείων. 


Στο πρόγραμμα για τη περφόρμανς χορού ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ γράφει η Αριάννα Οικονόμου, χορογράφος:


Παρατηρώντας συνεχίζει η χορογράφος  τα έργα ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ του Χριστόφορου Σάββα ο θεατής βρίσκεται μπροστά σε μια αίσθηση ρευστότητας , ένα οπτικό παιχνίδισμα κίνησης και ορμής  το οποίο δεν επιτρέπει τον  εντοπισμό  του έργου μέσα από την κάθε ξεχωριστή  καρφίτσα και τη  τοποθέτηση της  αλλά την αντίληψη του έργου  στο σύνολο του:  τη φόρμα , τη κινητικότητα και τη ροή.


Αυτό μοιάζει να παραπέμπει στην αρχή της αβεβαιότητας της κβαντομηχανικής του φυσικού Χάιζενμπεργκ (1901- 1976). Σύμφωνα με την αρχή αυτή στην μηχανική των μικρών σωματιδίων (κβαντομηχανική) είναι αδύνατον να έχουμε τον εντοπισμό της θέσης ενός σωματιδίου και ταυτόχρονα να γνωρίζουμε και την ορμή / κίνηση του.


Μέσα σε αυτά τα πλαίσια η έρευνά μας είναι η συνεχής διαδικασία που επιχειρεί να ασχοληθεί με αυτό το παιχνίδισμα του εντοπισμού κίνησης ορμής και θέσης που δημιουργεί η παρατήρηση των συγκεκριμένων έργων.


Αρχική σκέψη για προσέγγιση αυτού του έργου ως χορογράφος είναι πως οι καρφίτσες αυτές μου θυμίζουν ως χορογράφο το κύτταρο, τη πρώτη μορφή ζωής  και ότι το  σώμα αποτελείται από εκατομμύρια κυττάρων. Το σώμα αποτελείται από εκατομμύρια κυττάρων. Μέσα από δομές εξελικτικής κίνησης με το κύτταρο αρχή της ζωής, δουλέψαμε πάνω σε σχήματα εξέλιξης του βιολογικού είδους  από το νερό στη ξηρά και τον αέρα. Παράλληλα οι χορευτές εξερευνούν το σώμα ως σφαίρα όπου τα μέρη του στη κίνηση τους συνεχώς γράφουν καμπύλες, γραμμές, ενώ κάνουν επίσης τομές στα  διάφορα παραλληλόγραμμα. Μέσα από αυτοσχεδιαστικές δομές επιχειρούν νε εξερευνούν επίσης κίνηση παρμένα από γεωμετρικές συνθέσεις των επιλεγμένων σχεδιαγραμμάτων τα οποία χρησιμοποιούν ως   Floor Patterns για κατεύθυνση και μετακίνηση του σώματος στο χώρο, ενώ παράλληλα προσθέσαμε και το βλέμμα ως ακόμα ένα μέρος του σώματος το οποίο διαγράφει κατεύθυνση.


Για μένα προσωπικά είναι μεγάλη χαρά να παρατηρώ ότι δουλεύοντας αφαιρετικά με το έργο του Χρ. Σάββα, βλέπω ότι ενώ οι χορευτές εξερευνούν το κεντράρισμα του κύκλου και την πάλη μεταξύ ανόδου και καθόδου, αναδύονται ποιότητες, συναισθήματα, μορφές της αναζήτησης του ανθρώπου...»


τα σχήματα είναι ρευστά /δίνουν μορφή σε κάποιο χορό   


νομίζουμε είδαμε το τετράγωνο /τον κύκλο, το τρίγωνο         


αναδύονται, κυματίζουν /συμπλέκονται και αργά μεταβάλλονται


μεταφέρουμε το βάρος από καρφίτσα σε καρφίτσα /ακολουθούμε τον μεταξύ χώρο


κινούμαστε στον μεταξύ χώρο /οι καρφίτσες μοιάζουν με παρτιτούρες


τα μάτια καρφώνονται στις λεπτομέρειες /την ακρίβεια


ύλη /άυλη  ο  χώρο μας /χορεύουμε σε χειροπιαστούς ήχους



Συντελεστές:


Χορογραφία: Αριάννα Οικονόμου


Περφμόρμερ: Αλεξία Νικολάου, Παναγιώτης Τοφή, Γεωργία Κωσταντίνου


Styling: Χαρά Σαββίδου


Μουσική: Αντώνης Αντωνίου,


Σύμβουλος δραματουργίας: Αλεξάντρα Βάγιερσταλ


Σχέδιο αφίσας: Αντρέας Σπυρόπουλος


Παραγωγή: Παντελής Γεωργίου



+ Θα δοθούν διπλές παραστάσεις την Τετάρτη 24, Πέμπτη 25 και Παρασκευή 26 Ιουνίου 2020 στις 20:00-20:30 και 21:00-21:30 στην Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης ΣΠΕΛ στη Λευκωσία, μέσα στα πλαίσια της έκθεσης «Ξαναγέννηση» [16 Ιουνίου μέχρι 20 Αυγούστου 2020]. Το πρότζεκτ στηρίζεται οικονομικά από το πρόγραμμα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υ.Π.Π.Α.Ν.


Η κράτηση είναι απαραίτητη λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων [20] στο τηλ. 22479600 κατά τις ώρες και μέρες Τρίτη – Παρασκευή 10.00 – 18.00 /Σάββατο 11.00 – 19.00

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ