Παράθυρο logo
Κυπροφωνία 5 | Μουσικό Συναπάντημα Σ.Ο.Κ. & Σ.Ο.Ν.Κ.
Δημοσιεύθηκε 24.06.2025 10:24
Κυπροφωνία 5 | Μουσικό Συναπάντημα Σ.Ο.Κ. & Σ.Ο.Ν.Κ.

Την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025, η ώρα 20.30, στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.

Άκρως φαντασμαγορικό αναμένεται να είναι το φετινό συναπάντημα της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου με τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κύπρου, λαμπρό αποκορύφωμα μιας ιδιαίτερα πλούσιας καλλιτεχνικής σεζόν. Εκατόν περίπου επαγγελματίες και νεαροί μουσικοί θα ενώσουν τις δυνάμεις τους και θα ερμηνεύσουν με περισσό πάθος, υπό τη διεύθυνση του διακεκριμένου Κύπριου μαέστρου Πέτρου Στυλιανού.

Η συναυλία θα ξεκινήσει με το δημοφιλέστατο Nimrod από το έργο «Παραλλαγές Αίνιγμα» του Edward Elgar, ένα ευγενές και βαθιά συναισθηματικό κομμάτι το οποίο περιγράφει μουσικά τον χαρακτήρα του Augustus J. Jaeger, ενός πολύ στενού φίλου και υποστηρικτή του Elgar.

Σολίστ στο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο αρ. 1 σε Λα ελάσονα του Camille Saint-Saens είναι ο νεαρός ταλαντούχος βιολοντσελίστας Βασίλειος Αργυρίδης, κορυφαίο βιολοντσέλο στη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κύπρου. Από την πρεμιέρα του το 1873, το κοντσέρτο αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους του ρεπερτορίου για βιολοντσέλο και είναι ιδιαίτερα αγαπητό για τον συνδυασμό έντονων συναισθημάτων και δεξιοτεχνίας.

Η συμφωνική σουίτα Σεχραζάτ, έργο 35 του Rimsky-Korsakov - εμπνευσμένη από ιστορίες από τις «Χίλιες και μια νύχτες» - αποτελεί ένα μαγευτικό έργο, ένα αξεπέραστο αριστούργημα μουσικής αφήγησης, που σαγηνεύει τον ακροατή με τον εξωτικό χαρακτήρα των θεμάτων του και την εξαιρετικά ευφάνταστη χρήση της ορχηστρικής παλέτας.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Edward ElgarNimrod από το έργο «Παραλλαγές Αίνιγμα» (Παραλλαγές πάνω σε ένα πρωτότυπο θέμα, έργο 36)

Camille Saint-Saens: Κοντσέρτο για βιολοντσέλο αρ. 1 σε Λα ελάσονα, έργο 33  

Nikolai Rimsky-KorsakovΣεχραζάτ, έργο 35

Βασίλειος Αργυρίδης, βιολοντσέλο

Πέτρος Στυλιανού, μαέστρος

 

Τιμές εισιτηρίων:

Ζώνη Α: €18 / €14 (μειωμένο)

Ζώνη Β: €13 / €10 (μειωμένο)

Δικαιούχοι μειωμένων εισιτηρίων:

Μαθητές, στρατιώτες, φοιτητές, συνταξιούχοι, πολύτεκνες και πενταμελείς οικογένειες με παρουσίαση ταυτότητας. Δωρέαν είσοδος σε άτομα με αναπηρίες.

Προπώληση εισιτηρίων:

Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας (Λεωφόρος Μουσείου 4, 1097 Λευκωσία):

Aπό την ιστοσελίδα cyso.interticket.com και 1,5 ώρα πριν την έναρξη.

 

 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΡΓΥΡΙΔΗΣ βιολοντσέλο

Ο Βασίλειος Αργυρίδης γεννήθηκε το 2008 στην Κύπρο. Πρώην υπότροφος της Ακαδημίας της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Κύπρου και τώρα σπουδαστής του Μουσικού Λυκείου Λευκωσίας με καθηγητή τον Robertas Grod, είναι μέλος της ΣΟΝΚ από το 2017 και εξάρχων των βιολοντσέλων από το 2021. Έχει συμμετάσχει σε πολλες συναυλίες στην Κύπρο και στο εξωτερικό ως μέλος της ορχήστρας αλλά και ως σολίστ. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με διακεκριμένους βιολοντσελίστες όπως οι Mischa Maisky, Eric Oscar Huëtter, Chelsea Bernstein και Olga Drougaliova.

 Το 2025 έλαβε μέρος στον Διεθνή Διαγωνισμό Carl Davidoff, στη Λετονία.

 

 

ΠΕΤΡΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ μαέστρος

Ο Πέτρος Στυλιανού γεννήθηκε στη Λευκωσία. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στο βιολί (τάξεις Θέμη Χριστοδούλου και Αλέξη Θεοφυλάκτου) και τα ανώτερα θεωρητικά, σπούδασε με υποτροφία από το Ι.Κ.Υ Ελλάδος στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αποφοιτώντας με Άριστα και 1ο βραβείο καλύτερης επίδοσης. Παράλληλα, παρακολούθησε μαθήματα Διεύθυνσης Ορχήστρας με τους Αρχιμουσικούς Χρύσανθο Αλυσάφη και Παύλο Σεργίου. Στη συνέχεια, ως Μεταπτυχιακός Υπότροφος του Ι.Κ.Υ Ελλάδος, σπούδασε Διεύθυνση Συμφωνικής και Οπερατικής Μουσικής στο Κρατικό Κονσερβατόριο Ρίμσκυ-Κόρσακοβ της Αγίας Πετρούπολης, στη τάξη του καθηγητή Αλεξάντερ Β. Αλεξέγιεβ, αποφοιτώντας με Άριστα αποσπώντας την Ανώτατη Διάκριση [κόκκινο δίπλωμα].

Έχει αναλάβει τη μουσική διεύθυνση σε πολυάριθμες Συμφωνικές και Οπερατικές παραγωγές με σύνολα όπως Συμφωνική Ορχήστρα του Θεάτρου Όπερας και Μπαλέτου του Κονσερβατορίου της Αγίας Πετρούπολης, τη Neue Philharmonie Hamburg, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Κεμπέκ, τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, τις Συμφωνικές Ορχήστρες Αθηναίων και Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Δωματίου του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων - Α.Σ.Ο.Ν. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συνεργασία του με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ, μεταξύ άλλων σε συναυλίες στο πλαίσιο ζωντανών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών παραγωγών.

Είναι τακτική η συνεργασία του με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου από το 2016, την οποία διευθύνει  σε σειρές συναυλιών με νέους σολίστ, εκπαιδευτικές, οικογενειακές, συναυλίες κοινωνικής προσφοράς κ.α. Επιπλέον, έχει συνεργαστεί με τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κύπρου ως βοηθός Μαέστρος [2013-2020] σε πολυάριθμες παραγωγές τόσο Συμφωνικού, όσο και Οπερατικού ρεπερτορίου [Cavalleria Rusticana, La Traviata] κ.α.

Συμμετείχε σε διεθνή σεμινάρια και μαθήματα υψηλού επιπέδου (Masterclasses) Διεύθυνσης Ορχήστρας με Αρχιμουσικούς όπως Yoav Talmi, Vasily Sinaisky, Leonid Grinn, Ivan Fischer, Nikolai Alexeev, Julius Kalmar, Μιχάλη Οικονόμου κ.α. Έχει διακριθεί και βραβευθεί σε αριθμό διεθνών διαγωνισμών Διεύθυνσης Ορχήστρας, αποσπώντας βραβεία και τακτικές συνεργασίες όπως με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Κεμπέκ (OSQ) στον Καναδά, το καλοκαίρι του 2019. 

Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Μουσικής Ακαδημίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Υπήρξε επίσης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Μαέστρος του νεοσύστατου μουσικο-εκπαιδευτικού οργανισμού Sistema Cyprus. Έχει διδάξει επίσης τεχνικές διεύθυνσης οπερατικής και συμφωνικής μουσικής ως συνεργάτης σε Πανεπιστήμια στην Κύπρο, Ελλάδα και Γερμανία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 EDWARD ELGAR (1857–1934)

Nimrod’ από το έργο «Παραλλαγές Αίνιγμα» (Παραλλαγές πάνω σε ένα πρωτότυπο θέμα, έργο 36)

Ο Edward Elgar υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Βρετανούς συνθέτες του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Αν και προερχόταν από οικογένεια μεσαίας τάξης και ήταν σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος, κατάφερε να γίνει διεθνώς γνωστός χάρη στη συμφωνική του μουσική, που συνδυάζει συναισθηματικό βάθος, τεχνική αρτιότητα και προσωπική έκφραση.

Ένα από τα πιο αγαπημένα του έργα είναι οι «Παραλλαγές Αίνιγμα», γραμμένο το 1899. Το έργο βασίζεται πάνω σε ένα θέμα και δεκατέσσερις παραλλαγές του, με την καθεμιά από αυτές να αποτελεί ένα μουσικό πορτρέτο εμπνευσμένο και αφιερωμένο σε φίλους και κοντινά του πρόσωπα. Κάθε παραλλαγή εκφράζει την προσωπικότητα ή μια ιδιαίτερη ανάμνηση που είχε ο Elgar για το άτομο στο οποίο είναι αφιερωμένη. Το βασικό θέμα είναι πρωτότυπο, αλλά ο συνθέτης πρόσθεσε και ένα μυστήριο, ονομάζοντας το έργο “enigma” (αινιγματικό) — υπονοώντας πως υπάρχει μια κρυφή μελωδία που συνδέει όλες τις παραλλαγές. Ποτέ όμως δεν αποκάλυψε ποια είναι.

Η ένατη παραλλαγή, με τίτλο ‘Nimrod’, είναι αναμφίβολα η πιο γνωστή. Είναι αφιερωμένη στον Augustus J. Jaeger, έναν στενό φίλο του Elgar, ο οποίος τον στήριξε σε δύσκολες στιγμές. Ο τίτλος ‘Nimrod’ είναι ένα παιχνιδιάρικο λογοπαίγνιο — στη Βίβλο, ο Nimrod ήταν ένας δυνατός κυνηγός, και η λέξη Jaeger (το επίθετο του φίλου του) σημαίνει κυνηγός στα γερμανικά.

Σε αντίθεση με άλλες πιο ζωηρές παραλλαγές του έργου, η ‘Nimrod’ έχει αργό και ευγενικό χαρακτήρα. Ξεκινά ήσυχα, με μια αίσθηση γαλήνης και βαθιάς σκέψης. Καθώς εξελίσσεται, η μουσική δυναμώνει και γεμίζει ζεστασιά, εκφράζοντας θαυμασμό, σεβασμό και φιλία. Η παραλλαγή βασίζεται σε απλές αρμονικές γραμμές, με την ευαίσθητη ενορχήστρωση του Elgar να της προσδίδει μια έντονη συναισθηματική δύναμη.

 

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835–1921)

Κοντσέρτο για βιολοντσέλο αρ. 1 σε Λα ελάσονα, έργο 33  

Ο Saint-Saëns ήταν Γάλλος συνθέτης, πιανίστας και οργανίστας, ο οποίος διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της γαλλικής μουσικής του 19ου αιώνα. Παιδί-θαύμα, έδωσε την πρώτη του συναυλία στην ηλικία των μόλις δέκα ετών και στη συνέχεια ακολούθησε μια μακρά και πολυσχιδή καλλιτεχνική πορεία. Αν και το ύφος του παρέμεινε βαθιά ριζωμένο στην κλασική παράδοση, ο Saint-Saëns προσέδωσε σε κάθε έργο του κομψότητα, διαύγεια και φαντασία.

Το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο αρ. 1, γραμμένο το 1872, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο θαυμαστά του έργα και αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του ρεπερτορίου για βιολοντσέλο. Γράφτηκε για τον φημισμένο βιολοντσελίστα Auguste Tolbecque και γνώρισε αμέσως ευρεία αποδοχή. Ακόμη και ο Shostakovich το επαίνεσε, αποκαλώντας το αργότερα «το σπουδαιότερο από όλα τα κοντσέρτα για βιολοντσέλο».

Σε αντίθεση με τα περισσότερα παραδοσιακά κοντσέρτα, τα οποία ακολουθούν τη δομή των τριών μερών με παύσεις μεταξύ τους, ο Saint-Saëns συνέθεσε αυτό το έργο ως ένα συνεχές, αδιάκοπο μουσικό σύνολο, με τρεις διακριτές εσωτερικές ενότητες. Αυτή η αδιάλειπτη ροή προσδίδει στο έργο ενότητα και έντονη δυναμική.

Από την πρώτη κιόλας στιγμή, το σόλο βιολοντσέλο εισέρχεται δραματικά, χωρίς προοίμιο από την ορχήστρα. Η μουσική είναι παθιασμένη και ενεργητική, με έντονες τεχνικές απαιτήσεις για τον σολίστ: γρήγορες κλίμακες, εκφραστικές φράσεις και απότομες μεταπτώσεις της διάθεσης. Παρά την εκθαμβωτική δεξιοτεχνία, το κοντσέρτο παραμένει λυρικό και γεμάτο χαρακτήρα. Το δεύτερο μέρος είναι πιο ήπιο, με κομψές μελωδίες και μια ελαφρύτητα που αναδεικνύει τη λεπτότητα του Saint-Saëns. Το τελικό μέρος επαναφέρει την ενέργεια του αρχικού, οδηγώντας σε μια τολμηρή και ικανοποιητική κατάληξη.

 

NIKOLAI RIMSKY-KORSAKOV (1844–1908)

Σεχραζάτ, έργο 35

Ο Rimsky-Korsakov υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους Ρώσους συνθέτες του 19ου αιώνα, φημισμένος κυρίως για την εξαιρετική του δεξιότητα στην ενορχήστρωση — την τέχνη της απόδοσης χρωμάτων, υφής και ατμόσφαιρας μέσα από τον ήχο της ορχήστρας. Πρώην αξιωματικός του ναυτικού, εμπνεόταν συχνά από τη θάλασσα, τους μύθους και τους ήχους μακρινών πολιτισμών.

Το έργο του Σεχραζάτ (Scheherazade), γραμμένο το 1888, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή και αγαπημένα του. Πρόκειται για μια συμφωνική σουίτα εμπνευσμένη από τις «Χίλιες και Μία Νύχτες», τη γνωστή συλλογή παραμυθιών της Ανατολής. Αν και ο Rimsky-Korsakov δεν επιδιώκει την αυστηρή αφήγηση μιας ιστορίας, η μουσική του αποπνέει τη μαγεία, το δράμα και τον εξωτισμό των παραμυθιών αυτών — μυστηριώδεις τόποι, κίνδυνος, ρομαντισμός και περιπέτεια.

Το έργο φέρει το όνομα της Σεχραζάτ, της έξυπνης αφηγήτριας που, σύμφωνα με τον θρύλο, έσωσε τη ζωή της διηγούμενη κάθε βράδυ μια νέα ιστορία στον Σουλτάνο, αφήνοντάς την πάντα στη μέση. Η «φωνή» της εκφράζεται μουσικά από το σόλο βιολί, το οποίο υφαίνει λυρικές και εκφραστικές μελωδίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου.

Η σουίτα Σεχραζάτ αποτελείται από τέσσερα μέρη, το καθένα με έντονη εικονοποιία: η φουρτουνιασμένη θάλασσα, οι περιπέτειες του Σινμπάντ, μια ερωτική ιστορία και ένα εντυπωσιακό πανηγύρι στη Βαγδάτη. Η μουσική μεταβάλλεται διαρκώς, από λεπτεπίλεπτη και διάφανη σε τολμηρή και εντυπωσιακή, πάντα πλούσια σε λεπτομέρεια. Ο συνθέτης αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες της ορχήστρας — με ζωντανά σόλο, λαμπερά χρώματα και στροβιλιστικές μελωδίες.

Αν και βασίζεται στην ιδέα της αφήγησης, η Σεχραζάτ δεν είναι απλά μια «μουσική ιστορία» αλλά παρουσιάζεται ως καθαρά συμφωνικό έργο, εισπράττοντας θαυμασμό για την ευρηματικότητα και την εκπληκτική ενορχηστρωτική του αρτιότητα. Αποτελεί ένα από τα κορυφαία δείγματα της συνθετικής τέχνης του Rimsky-Korsakov — όπου μια απλή ιδέα μετατρέπεται σε κάτι μαγευτικό και ισχυρό.

Η πρεμιέρα της Σεχραζάτ δόθηκε το 1888 στην Αγία Πετρούπολη, υπό τη διεύθυνση του ίδιου του Rimsky-Korsakov. To 1910, τα Ρωσικά Μπαλέτα (Ballets Russes) παρουσίασαν στο Παρίσι το μπαλέτο Σεχραζάτ, βασισμένο στη μουσική του Rimsky-Korsakov, σε χορογραφία Mikhail Fokin.

- Δρ. Φράνσις Νεκτάριος Γκάυ / Μαέστρος - Μουσικολόγος

 

 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθούν ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.