«Τεχνών Γεύσεις» στη Λάρνακα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 9.4.2019

Μια μεγάλη εικαστική έκθεση με θέμα το φαγητό πραγματοποιείται από τις 12 Απριλίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας.


Σε επιμέλεια Θεοχάρη Καραγιάννη, συλλέκτη έργων σύγχρονης τέχνης και ιδιοκτήτη του χώρου τεχνών «Αποθήκη 79», η έκθεση παρουσιάζει έργα Κυπρίων ζωγράφων, γλυπτών και καλλιτεχνών που υπηρετούν την τέχνη μέσα από διαφορετικά πεδία. Η έκθεση πλαισιώνεται από δράσεις σχετικές με τη μαγειρική τέχνη και το food styling.

«Ρίχνοντας μια άλλη ματιά στην ανάγκη για επιβίωση, μα και στην ηδονή που προσφέρει το φαγητό στον άνθρωπο, [η έκθεση] γίνεται άκρως ενδιαφέρουσα, διδακτική, ακόμα και διασκεδαστική» σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση για την έκθεση. «Πρόκειται για μια εικαστική μελέτη πάνω στη γαστρονομία και την αντιμετώπιση του θέματος από καλλιτεχνικής άποψης. Ο καλλιτέχνης καλείται να δώσει τη δική του προσέγγιση μέσα από τη ζωγραφική, τις κατασκευές, τη φωτογραφία, το βίντεο, το γκράφιτι, την κεραμική και άλλες μορφές τέχνης. Σκοπός της έκθεσης είναι μια σφαιρική παρουσίαση του θέματος μέσα από τα μάτια των ανθρώπων της τέχνης και του λόγου, παρουσιάζοντας νέα έργα με πειραματικό και διαδραστικό χαρακτήρα.»

aggelos_makrides
Έργο του Άγγελου Μακρίδη στην έκθεση


Πέρα από τους εικαστικούς καλλιτέχνες, στην έκθεση λαμβάνουν επίσης μέρος αρκετοί άλλοι με ειδικότητα στη μαγειρική, τη φωτογραφία, την αγιογραφία, το σχέδιο μόδας, την  υφασματογραφία και την αρχιτεκτονική.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Άγγελος Μακρίδης, Ανδρέας Παρασκευά, Αντρέας Τόμπλιν, Αντώνης Τζιαρρίδης, Αχιλλέας Μιχαηλίδης (Paparazzi), Βάσος Δημητρίου, Γιώτα Ιωαννίδου, Γλαύκος Κουμίδης,  Εύρος Ευρυβιάδης, Θεοδώσης θεοδωσίου, Κούλα Κάλβαρη, Κωνσταντίνος Πτωχόπουλος, Λάουρα Κολοκασίδου - Χάρης Ευαγόρου, Λία Λαπίθη, Μαρία Αναξαγόρα, Μαριάννα Πένγκα, Μαρίνα Ολυμπίου, Όλγα Σπανού, Όλγα Παυλή, Παναγιώτης Γρηγορίου, Παντελής Παντελή, Πέτρος Αντριανού, Ρήνος Στεφανή, Σούζαν Βάργκας, Σπύρος Αγαθού, Chiaki Kamikawa, DUO SavvidesAvgousti (Κάτια Σαββίδου - Νικολέττα Αυγουστή),  twenty three, η Σχολή three dot art lab (Μελανή Σπαθιά - Άντρη Λύτρα) και η Oμάδα Tέχνης 242 (Κωνσταντίνος Κουννής - Κώστας Μάτζαλος)


Την ημέρα των εγκαινίων, το καφεστιατόριο «Αλχημείες» και το μπαράκι «Joel» θα προσφέρουν το κατάλληλο κλίμα στους παρευρισκόμενους που θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από την έκθεση.

Στα πλαίσια της έκθεσης θα παρουσιαστούν παράλληλες εκδηλώσεις, που καλύπτουν και άλλους πολιτιστικούς τομείς με συμβατικό και ασυνήθιστο χαρακτήρα:

  • Διάλεξη στρογγυλής τραπέζης με θέμα το φαγητό.

  • Ξεναγήσεις

  • Εργαστήριο από τη σχολή three dot art lab για τη δημιουργία ζωγραφικής εγκατάστασης, η οποία θα παρουσιαστεί κατά την διάρκεια της έκθεσης.

  • Θεατρικό αναλόγιο με την ηθοποιό Πόπη Αβραάμ, με αποσπάσματα από το έργο «Μπουκιά και συγχώριο» του συγγραφέα Κώστα Μαννούρη, την Παρασκευή 10 Μαΐου, στις 7 μ.μ. στη Δημοτική Πινακοθήκη.

  • Πάρτι στον δρόμο με φαγητό που θα μαγειρέψουν οι συμμετέχοντες ως αποχαιρετιστήριο για την εκδήλωση.


glafkos_koumides
Έργο του Γλαύκου Κουμίδη στην έκθεση


Κατάλογος έκθεσης


Ο κατάλογος της έκθεσης, σε γραφικά της καθηγήτριας Γραφικών Τεχνών στο Alexander College Εφης Τουμαζίδου, θα περιλαμβάνει τα έργα αλλά και κείμενα από τους Ανδρέα Χ’ Θωμά, φιλόλογο-κριτικό, με το κείμενο Τι έτρωγαν οι αρχαίοι πρόγονοί μας, Γλαύκο Κουμίδη εικαστικό-συγγραφέα, με το κείμενο Τεχνοφαγία, Κώστα Μαννούρη, συγγραφέας, με το κείμενο Φαΐ - τροφή + λόγος, Μαρία Μασούρα, συγγραφέα οινογαστρονομίας, με το κείμενο Η τέχνη του δειπνίζειν, Στέφανο Χριστοδουλίδη, καθηγητής του τμήματος Interior Design του Alexander College, με το κείμενο «Tο μανιφέστο της φουτουριστικής μαγειρικής». Ένα έργο τέχνης για όλες τις αισθήσεις, Φλωρεντία Κυθραιώτου, συγγραφέα οινογαστρονομίας, με το κείμενο Αχινολοώντας…, Φρίξο Μασούρα, συγγραφέα-σεναριογράφο, με το κείμενο Τι σε τρώει;

Αναφέρει στο επιμελητικό του σημείωμα ο Θεοχάρης Καραγιάννης:

Η έκδοση αυτού του καταλόγου εναποθηκεύει εικόνες και σκέψεις στο πλαίσιο της πραγματοποίησης της έκθεσης «Τεχνών Γεύσεις». Η έκθεση, που είναι μία συνεργασία των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Δήμου Λάρνακας και του χώρου «Αποθήκη 79», θα διαρκέσει από τις 12 Απριλίου μέχρι τις 29 Ιούνιου του 2019.

andraes_paraskeya
Έργο του Ανδρέα Παρασκευά για την έκθεση, με πορτρέτα φίλων του. Όρθιος στο κέντρο ο δίπλα από το πορτρέτο ο Θεοχάρης Καραγιάννης.


Τα τρόφιμα, πέρα από απαιτούμενα θρεπτικά συστατικά για τον άνθρωπο,  μετατρέπονται και σε χρήσιμα καλλιτεχνικά στοιχεία: οι ζωγράφοι των σπηλαίων στη λίθινη εποχή χρησιμοποίησαν χυμούς λαχανικών και ζωικά λίπη, ως κύρια συστατικά στα χρώματά τους. Οι Αιγύπτιοι δημιούργησαν σκαλιστά είδωλα από φυτικά και ζωικά προϊόντα σε ιερογλυφικά δισκία. Κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης ο Τζουζέπε Αρκιμπόλντο, δικαστικός ζωγράφος στο δικαστήριο του Χαμπσμπουργκ στη Βιέννη και αργότερα στο Βασιλικό Δικαστήριο στην Πράγα, ζωγράφισε ποιοτικά πορτρέτα στα οποία τα χαρακτηριστικά του προσώπου αποτελούσαν φρούτα, λαχανικά, ψάρια και λουλούδια.

Στη Χριστιανική Τέχνη της Κύπρου συναντά κανείς τα τρόφιμα και το φαγητό ως μια ποικιλόμορφη έκφραση. Στην αγιογραφία, το δείπνο, το ψωμί, το ψάρι και το κρασί συνθέτουν μία λυτή καθημερινή ανάγκη. Κατά τον 19ο αιώνα, ξυλόγλυπτα εκκλησιαστικά τέμπλα εκκλησιών και έπιπλα όπως Δεσποτικοί θρόνοι, προσκυνητάρια, παγκάρια, αναλόγια και στασίδια διακοσμούνται με θέματα από το φυτικό βασίλειο. Χαρακτηριστικό είναι το «κνιζί από σταφύλι» που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης - ξυλογράφος εκ Μυτιλήνης, Όθωνας Σπύρου (1857 - 1941) σε τέμπλα εκκλησιών σε ορεινά χωριά της Πάφου και της Λεμεσού.

evros_evriviades
Έργο του Εύρου Ευριβιάδη στην έκθεση


Ο Φιλίπο Τομάσο Μαρινέτι (1876 - 1944) ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που ανέδειξε την προετοιμασία και την κατανάλωση τροφίμων ως τέχνη. Το πρωτοποριακό Φουτουριστικό Κίνημα θεωρούσε ότι το μαγείρεμα και το φαγητό θα έπρεπε να είναι στο επίκεντρο των φανταχτερών αρχών και ιδεών τους.

Η πρώτη γενιά των Κυπρίων καλλιτεχνών συνθέτει ποικιλοτρόπως το θέμα. Στη νεκρή φύση του Αδαμάντιου Διαμαντή το 1933 «Ρέγγες» (Λάδι, 30 x 40 εκ.), ένα ψωμί κομμένο στη μέση, ένα ποτήρι με κόκκινο κρασί και δύο ρέγγες απαρτίζουν ένα πλουσιοπάροχο γεύμα.

Ο Γεώργιος Πολ Γεωργίου το 1943 στο έργο του «Ο Άγιος Ρωμανός ο Ραψωδός» (λάδι σε ξύλο, 50 x 75 εκ.) παρουσιάζει το φούρνισμα, με τρεις τεράστιους φούρνους να ξεκαπνίζουν ταυτόχρονα. Στο έργο του «Νεκρή φύση από τη θάλασσα» (γύρω στο 1947), ένας τσέστος αναδύεται από τη θάλασσα με φρέσκα ψάρια και μια άγκυρα.

Σε μια διαφήμιση της εταιρείας Lanitis Bros Co Ltd του 1949 για το προϊόν «Skin Food», ο Τηλέμαχος Κάνθος λειτουργεί σαν γραφίστας για το λανσάρισμα μιας εναλλακτικής τροφής. Μια πανέμορφη κοπέλα με μπλε, δαντελένιο νυχτικό, κοιμάται γαλήνια έχοντας δίπλα της τη συσκευασία του καλλυντικού.

Σε μια φωτογραφία του Χριστόφορου Σάββα (που έμελλε να ήταν και η τελευταία του) στη Μπιενάλε Βενετίας τον Ιούνιο του 1968, εικονίζεται σε ένα χώρο όπου φιλοξενήθηκε μια εγκατάσταση του Γιώργου Κυριάκου. Τα δύο τμήματα της εγκατάστασης που φαίνονται στη φωτογραφία είναι Κυπριακές μονοβούππες (πινακοτές). Ο Χριστόφορος Σάββα είχε μια ιδιαίτερη σχέση με τον χώρο. Στα χρόνια που προηγήθηκαν δε δίστασε να ασχοληθεί με τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, αλλά και γενικότερα με τις εφαρμοσμένες τέχνες. Χαρακτηριστικά είναι τα έργα του από λάδι σε σέλοτεξ για την ταβέρνα «Απόφαση».

Η έρευνα στις τέχνες αποτελεί πρωταρχικής σημασίας διαδικασία για την ανάδειξη του σήμερα. H ανάδειξη του σήμερα της Κύπρου στις Καλές Τέχνες, στις Εφαρμοσμένες Τέχνες και στην Αρχιτεκτονική. Η παρούσα έκθεση, σκοπό έχει να αναδείξει το γεγονός ότι η τροφή και οι γεύσεις προάγουν την τέχνη και προς τις τρεις πιο πάνω κατευθύνσεις.

Τέλος, θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες σε όσους εργάστηκαν για τη διοργάνωση αυτής της έκθεσης.

+ Τεχνών γεύσεις, εγκαίνια στις 12 Απριλίου στις 20:00 στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας. Διάρκεια μέχρι 29 Ιουνίου 2019. 

ΑΡΧΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Εργο της Chiaki Kamikawa στην έκθεση.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
ProtoType 2 Art & Design Conference

ProtoType 2 Art & Design Conference

ProtoType 2 Art & Design Conference

Insistent Geographies | Το Koraï παρουσιάζει έργα των φιλοξενούμενων καλλιτεχνών του

Insistent Geographies | Το Koraï παρουσιάζει έργα των φιλοξενούμενων καλλιτεχνών του

Insistent Geographies | Το Koraï παρουσιάζει έργα των φιλοξενούμενων καλλιτεχνών του

«Raw Materials» | Ατομική έκθεση του Νίκου Μόσχου στην Stand in Line

«Raw Materials» | Ατομική έκθεση του Νίκου Μόσχου στην Stand in Line

«Raw Materials» | Ατομική έκθεση του Νίκου Μόσχου στην Stand in Line

Κάνθος – Στο Μεταίχμιο της Ιστορίας

Κάνθος – Στο Μεταίχμιο της Ιστορίας

Κάνθος – Στο Μεταίχμιο της Ιστορίας