Κυπριακές συμμετοχές στη διεθνή έκθεση «Τέχνη: Απάντηση στη Σύγκρουση»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 8.7.2019

Μια μεγάλη διεθνής έκθεση με έργα καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο εγκαινιάζεται στις 17 Ιουλίου στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων, και σ' αυτή συμμετέχουν τρεις γυναίκες εικαστικοί από την Κύπρο.


Η Μελίνα Σουκιούρογλου, η Έφη Σαββίδη και η Βίκυ Περικλέους είναι ανάμεσα στους καλλιτέχνες που το Δίκτυο Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων, Athens Culture Net, επέλεξε για να συμμετάσχουν σε αυτή την έκθεση, η οποία παίρνει αφορμή από πέντε σχέδια του Νέλσον Μαντέλα.

Τον Ιούλιο 2001 ο εμβληματικός Νοτιοαφρικανός ηγέτης ζωγράφισε πέντε εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια, μεταξύ ηπείρων και ωκεανών» για να λυθούν οι συγκρούσεις. Σχεδόν δυο δεκαετίες αργότερα, οι λιθογραφίες του Μαντέλα “Struggle series” παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μια πρωτότυπη έκθεση.

Struggle Series, του Νέλσον Μαντέλα.

Η έκθεση διοργανώνεται με στόχο τη συνεργασία φορέων του πολιτισμού από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την παραγωγή και προώθηση του πολιτισμού, τη διάχυση του στην Αθήνα και την πρόσβαση όλων των κατοίκων. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Βάσια Δεληγιάννη.

Την Τετάρτη 17 Ιουλίου στις 19:30 γίνονται τα εγκαίνια της έκθεσης στο Σεράφειο του δήμου Αθηναίων (Πειραιώς & Π. Ράλλη). Νωρίτερα την ίδια ημέρα, στις 18:00 στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) πραγματοποιείται συζήτηση και παρουσίαση του βιβλίου «Can Art Aid in Resolving Conflicts?» – ένας συλλογικός καλλιτεχνικός τόμος που αποτέλεσε την έμπνευση και αφετηρία για την έκθεση.

Ανάμεσα στους 23 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση, είναι η Esther Mahlangu, 84 χρονών σήμερα και σύμβολο της Νότιας Αφρικής, με λιθογραφίες της σε συνεργασία με τον Μαντέλα, ο ακτιβιστής και multimedia artist Wu Yuren από την Κίνα, η διακεκριμένη δημοσιογράφος, συγγραφέας και ακτιβίστρια Asra G. Nomani από τις ΗΠΑ, οι media artists Daniel landau και Ron Amir από το Ισραήλ, ο αρχιτέκτονας Θεόδωρος Σπυρόπουλος από το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Valerio Rocco Orlando από την Ιταλία, κ.ά.

esther mahlangu
H Esther Mahlangu μπροστά από ένα από τα χαρακτηριστικά της μοτίβα.

Επίσης συμμετέχουν πολλοί καλλιτέχνες από την Ελλάδα και την Κύπρο, όπως η visual artist και κινηματογραφίστρια Εύα Στεφανή, μια από τις Ελληνικές συμμετοχές στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, η audiovisual artist Ελένη Φωτιάδου από τη Θεσσαλονίκη και οι καλλιτέχνιδες Μελίνα Shukuroglou, Βίκυ Περικλέους και Έφη Σαββίδη.

Η συντονίστρια του Δικτύου Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων, Εριφύλη Μαρωνίτη, δήλωσε:

«Οι εκθέσεις είναι μέσο επικοινωνίας και κατανόησης μεταξύ των λαών, καθώς και επίλυσης συγκρούσεων», σχολίασε η Βάσια Δεληγιάννη, επιμελήτρια της έκθεσης και καλλιτέχνης με έδρα την Ουάσιγκτον DC. «Η τέχνη πάντα υπήρξε η κοινή γλώσσα μεταξύ λαών και εθνών, ο ειρηνικός τρόπος έκφρασης ανησυχιών και προβλημάτων κι έτσι ναι, μπορεί να επιλύσει συγκρούσεις. Εύχομαι να αποτελέσει μια δίοδο για κατανόηση και ειρήνη, τόσο εξωτερικά, γύρω μας, όσο και εσωτερικά, μέσα μας».

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Ron Amir, Marconi Calindas, Βάσια Δεληγιάννη, Eλένη Φωτιάδου, Dor Guez, Μαρία Καραμέτου, Yuri Krasny, Dania Latar, Daniel Landau, Esther Mahlangu, Nelson Mandela, Asra Q. Nomani, Valerio Rocco Orlando, Karen Patterson, Βίκυ Περικλέους, Έφη Σαββίδη, Weili Shi, Μελίνα Σουκιούρογλου, Στίβεν Σπυρόπουλος, Θεόδωρος Σπυρόπουλος, Εύα Στεφανή, Wu Yuren, Thoufeek Zakriya.

«Είναι μεγάλη τιμή να συμμετέχω στη σημαντική αυτή έκθεση», είπε η δημοσιογράφος Asra G. Nomani. «Μας ενδυναμώνει όλους με το απλό μήνυμα ότι η τέχνη είναι το μέσον επίλυσης συγκρούσεων στις ζωές – και στις καρδιές- μας! Είναι επίσης σπουδαίο, το ότι η έκθεση πραγματοποιείται στην Αθήνα, τη γενέτειρα της δημοκρατίας, γιατί υπογραμμίζει ότι η τέχνη είναι μια δημοκρατία όπου όλοι εκφράζονται, στην παγκόσμια επιδίωξη για πνευματική ειρήνη».

Η συμμετοχή των Κυπρίων εικαστικών

Και στην Αθήνα, Βίκυ Περικλέους

Also in Athens, 20019, VP, 1, II (1)


Επτά Αρχαιολογικοί Οδηγοί: ΑΘΗΝΑΙ, αρχαιολογικός οδηγός, του Αλ. Ν. Οικονομίδη, Εκδόσεις Στα. Βρυώνης, δεκαετίας 1960. Πέντε γλυπτικά αντικείμενα (43X27X7 το καθένα), από πέντε εκδόσεις του αρχαιολογικού οδηγού ΑΘΗΝΑΙ (σε διαφορετικές γλώσσες), σχέδιο με γομολάστιχα, χρωματιστά μολύβια, φύλλα χρυσού, πέτρες, κοράλλια, απολιθώματα. Δύο εκδόσεις του αρχαιολογικού οδηγού ΑΘΗΝΑΙ (στα Ελληνικά και στ’ Αγγλικά) για να μελετώνται στο χώρο της γκαλερί/μουσείου.

Το έργο Και στην Αθήνα, 2019, εξετάζει τις διαστρωματώσεις ενός Τόπου ως πολιτισμικό Φαντασιακό και προτείνει μια σειρά –εικαστικών– υποθέσεων μέσα από διαφορετικές διαδικασίες επιτελεστικών διαγραφών αλλά και νέων συμβάντων, οι οποίες αναπτύσσονται απρόβλεπτα. Το έργο ωστόσο, τίθεται στη διερευνητική βάση μιας ανορθόδοξης χειρονομίας διαλογισμού, όπου μέρος των επιφανειών πέντε συλλεκτικών αντιτύπων του αρχαιολογικού οδηγού ΑΘΗΝΑΙ, του Αλ. Ν. Οικονομίδη (Εκδόσεις Βρυώνης, δεκαετίας 1960), σβήνονται, για να κινηθούν προς νέες χωροχρονικές διατυπώσεις. Επεκτείνοντας έτσι το βλέμμα σε –πολιτισμικές- γεωγραφίες ενός -ακόμη- Άλλου. Εντάσεις μεταξύ αφαίρεσης και -ηγεμονικών- αναπαραστάσεων της πόλης της Αθήνας εξασκούνται και παραμένουν σε κοντινή εγγύτητα με αυτές, χωρίς ωστόσο να φτάσουν σε καμία. Αυτοί οι χώροι διαρκούς γίγνεσθαι, μπορούν, εν τέλει, να διανοίξουν νέες δυνατότητες ή απλώς να καταρρεύσουν. Οι επιτελεστικές αυτές εντάσεις του έργου, συμπληρώνονται με δύο εκδόσεις του αρχαιολογικού οδηγού ΑΘΗΝΑΙ (σε Ελληνικά και Αγγλικά), οι οποίες μπορούν να μελετηθούν στο χώρο της έκθεσης.

Momentarily Stable, Μελίνα Σουκιούρογλου

1. Αρχειοθέτηση α. Φωτογραφία της γυναίκας γύρω στο 1950 άγνωστος φωτογράφος.
2. Αρχείο b. Vincennes και πρώιμη πορσελάνη Sevres. Συλλογή Belvedere.

Στη δουλειά μου “Momentarily Stable " 2019, τυπωμένο χαρτί και γυαλί, ανασύρω φωτογραφικές εικόνες από δύο αρχεία - το πορτρέτο μιας Κύπριας γυναίκας του 20ού αιώνα και μια εικόνα ενός γαλλικού πορσελάνινου ειδωλίου του 17ου αιώνα - διαμορφώνοντας τα σε μια σχηματική διάταξη που προσφέρει στον θεατή μια νέα παραγωγή εικόνας και που παρουσιάζει μια αλλοιωμένη, κατακερματισμένη και εύθραυστη κατασκευή.
Το έργο χαρακτηρίζεται από διακοσμητικά χειροτεχνήματα με εμποτισμένο το στοιχείο της θηλυκότητας, ανατρέχοντας στη μνήμη, και στον χρόνο, με έντονη την εστίαση στο θέμα της ταυτότητας. Μια Κύπρια γυναίκα της δεκαετίας του '60 περνά συνήθως απαρατήρητη καθ’ όλη τη ζωή της, καθώς τα επιτεύγματα συνήθως τιμούν τους άνδρες και τους ήρωες του πολέμου.
Δεδομένου ότι η Τέχνη ισχυρίζεται ότι είναι ένα χρήσιμο στοιχείο για την ανάπτυξη μιας νέας πραγματικότητας, αισθάνομαι ότι μου δίνει την ευκαιρία να παραβώ τους κανόνες και να βρω ανορθόδοξους τρόπους να προσεγγίσω σύγχρονα ζητήματα. Σε όλη την ιστορία της τέχνης ένα μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας τροφοδοτείται από συγκρούσεις. Το αποτέλεσμα γίνεται αντικείμενο κριτικής η οποία μπορεί να είναι πρόσφορο υλικό για κοινωνική δράση.

Of Things, Έφη Σαββίδη

Of things iv 2017 από τη σειρά Judgement Day
ψηφιακή εκτύπωση σε alucobond, 65x43 εκ.
Περιορισμένη έκδοση τριών αντιτύπων και ενός δοκιμίου καλλιτέχνη
Ευγενική παραχώρηση της Καλλιτέχνη

Η Έφη Σαββίδη στήριξε και κατέγραψε τον αγώνα της οικογένειας Χασάν η οποία βρίσκεται στην Κύπρο περισσότερο από 10 χρόνια. Πρόκειται για Κούρδους απάτριδες από τη Συρία. Από τις 22 Μαρτίου 2017 έως τις 20 Ιουνίου 2018, η οικογένεια κατασκήνωσε έξω από το Προεδρικό Μέγαρο και το Υπουργείο Εσωτερικών στη Λευκωσία διεκδικώντας το νόμιμο της δικαίωμα για απόκτηση Κυπριακής υπηκοότητας, όπως συγκεκριμένα της είχε υποσχεθεί ο υπουργός Εσωτερικών το 2015. Αντ’ αυτού, οι υπηρεσίες του κράτους την 42η ημέρα της απεργίας πείνας έκρυψαν την οικογένεια πίσω από ένα φράχτη θέτοντας τηv εντελώς εκτός του πεδίου της δημόσιας ορατότητας. Σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Ελεονώρα Αντωνιάδη, η οποία κατέγραψε με σκίτσα τον διαρκώς μεταβαλλόμενο από τις αλλεπάλληλες επιχειρήσεις καταστολής καταυλισμό της οικογένειας, το έργο της Έφης Σαββίδη μνημονεύει την αντίσταση των ανθρώπων αυτών στο σβήσιμο όλων εκείνων των σημαδιών που μαρτυρούν τον αγώνα τους για ανθρώπινη αναγνώριση.

Τα σχέδια αποτυπώσης του καταυλισμού που εκτίθενται στην έκθεση έγιναν σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Ελεονώρα Αντωνιάδου.

Η έκδοση Can Art Aid in Resolving Conflicts?

canartaid-cover-3d-1920x550


Η έκθεση έχει εμπνευστεί από το βιβλίο με τίτλο “Can Art Aid in Resolving Conflicts?” (Frame Publishers, 2018). Το βιβλίο είναι καρπός συνεργασίας μεταξύ του καθηγητή Noam Lemelshtrich Latar, πρύτανη, Sammy Ofer School of Communications, Πρόεδρο Daniel Pearl International Journalism Institute (DPIJI), IDC Herzliya, Ισραήλ, του καθηγητή Jerry Wind, The Lauder Professor Emeritus και Professor of Marketing, The Wharton School, The University of Pennsylvania, ΗΠΑ, και του Δρ Ornat Lev–Er, ιστορικού τέχνης, IDC Herzliya.

Οι καθηγητές θα συμμετέχουν στην παρουσίαση του βιβλίου την Τετάρτη 17 Ιουνίου στις 6μμ και τη συζήτηση με επικεφαλής σημαντικών ελληνικών και διεθνών πολιτιστικών οργανισμών και μουσείων, και συγκεκριμένα τους: Δρ Γιώργη Μαγγίνη, Επιστημονικό Διευθυντή Μουσείου Μπενάκη, Θεόδωρο Σπυρόπουλο, αρχιτέκτονα, καλλιτέχνη, διευθυντή του Architectural Association Design research Lab, καθηγητή αρχιτεκτονικής στο Staedelschule, Φοίβο Σακαλή, δημοσιογράφο, εκπρόσωπο της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών-ΕΑΤΑ, Ντένη Ζαχαρόπουλο, καλλιτεχνικό σύμβουλο της Πινακοθήκης, των Μουσείων και των Συλλογών του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων – ΟΠΑΝΔΑ και Asra Nomani, δημοσιογράφο, τ. ρεπόρτερ στη Wall Street Journal, συγγραφέα, ακτιβίστρια, συνδιευθύντρια του Pearl Project.

Τη συζήτηση και παρουσίαση του βιβλίου θα συντονίσει η κα Σοφία Χηνιάδου Καμπάνη, υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Προεδρίας της Δημοκρατίας.

+ 17 - 31 Ιουλίου 2019 στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων [Πειραιώς και Πέτρου Ράλλη, Αθήνα]. Είσοδος ελεύθερη. 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου