«A Little Bit of Everything»: έκθεση φωτογραφίας της Μπογιάνα Λοϊζου

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 16.10.2018

«A Little Bit of Everything» είναι ο τίτλος της ατομικής έκθεσης που παρουσιάζει η Μπογιάνα Λοϊζου στη γκαλερί Οpus 39, προετοιμάζοντας το θεατή για μια ποικιλία φωτογραφικής δουλειάς, η οποία στην προκειμένη περίπτωση δεν αφορά μόνο τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται αλλά και τις διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιεί.


Η ιδέα για την έκθεση γεννήθηκε όταν η φωτογράφος αναδιφώντας το αρχείο της είχε την ευκαιρία να αποκτήσει μια σφαιρική εικόνα του τεράστιου ακατέργαστου υλικού που έχει μαζέψει τα τελευταία δέκα χρόνια, μεγάλο μέρος του οποίου δεν έχει παρουσιάσει ποτέ μέχρι σήμερα στην Κύπρο.

Η φωτογραφική της πορεία είναι επηρεασμένη από το ύφος της Ακαδημίας Παραστατικών Τεχνών της Πράγας FAMU, από όπου πήρε το πτυχίο της και του Πανεπιστημίου Wales Newport όπου έκανε μάστερ στη Φωτογραφία Ντοκουμέντου. H δουλειά της καλύπτει ποικίλες μορφές φωτογραφικής τέχνης, διαφορετικές τεχνικές λήψης και επεξεργασίας του φωτός, χρήση διαφορετικών τύπων φωτογραφικών μηχανών και διάφορους τρόπους εκτύπωσης · με τον παραδοσιακό τρόπο με το χέρι (developing negatives by hand), τον «σκοτεινό θάλαμο» (dark room), ψηφιακές εκτυπώσεις (digital printing), εκτυπώσεις αργυροπυπίας (silver gelatin printing). Όλη αυτή η γκάμα θεμάτων και τεχνικών που αντανακλούν και τις διαφορετικές όψεις της φωτογραφικής ζωής της Μπογιάνα, προκαλεί στο θεατή αισθητική απόλαυση και συναισθηματική φόρτιση.

alittlebiteverything


Το FAMU, το φημισμένο και απαιτητικό κλασικό ίδρυμα όπου σπούδασε της έδωσε τις βάσεις μιας ακαδημαϊκής γνώσης της φωτογραφίας και την έφερε σε επαφή με σπουδαίους φωτογράφους. Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι μια τιμή στους φωτογράφους του φημισμένου το Φωτογραφικού Πρακτορείου Magnum το οποίο άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο. H αφοσίωσή της Μπογιάνα στην φωτογραφία ντοκουμέντου έγινε ισχυρότερη καθώς ταξίδευε, έζησε και εργάστηκε σε ιστορικές πόλεις όπως η Πράγα, το Βερολίνο, το Κάρντιφ κλπ.

H φωτογραφική περιδιάβαση στην έκθεση “A Little Bit of Everything” αρχίζει με μια σειρά από «παραδοσιακές» ασπρόμαυρες φωτογραφίες ντοκουμέντου (documentary photographs), οι οποίες τραβήχτηκαν στο Ζωολογικό Κήπο της Πράγας. Η προσεκτική εστίαση της φωτογράφου σε σκηνές, εικόνες και πρόσωπα ενισχύεται με τις τεχνικές που χρησιμοποιεί κατά το τύπωμα των φωτογραφιών προσδίδοντας τους μια έντονη εσωτερικότητα. Ο διάλογος επιφανειών μαύρου, άσπρου και διαβαθμίσεων του γκρίζου προσδίδουν στις φωτογραφίες μια τραγικότητα που φαίνεται να υποβόσκει κάτω από το ανέμελο περιβάλλον του Ζωολογικού Κήπου.

Η σταδιακή χρήση χρώματος και η χρήση διάφορων τύπων φωτογραφικών μηχανών όπως η 35 mm και  middle format camera την οδήγησε σε δρόμους πιο δημιουργικούς, βγάζοντας φωτογραφίες  με περισσότερους εικαστικούς πειραματισμούς και κατά τη λήψη και την εκτύπωση. Μερικές από τις φωτογραφίες της σειράς “On Consumerism”. τυπωμένες σε σκοτεινό θάλαμο και με ανορθόδοξο τρόπο αποκτούν μονοχρωματικές διακυμάνσεις προσδίδοντας στις φωτογραφίες ένα αέρα ρομαντισμού και μιας αέναης κίνησης του παρελθόντος στο παρόν. Εξπρεσιονιστικά τοπία, σκηνές και εικόνες που κινούνται η μια μέσα στην άλλη καθώς το φως προσπαθεί να «απεγκλωβιστεί» από  το φωτογραφικό κλικ. Μοντέρνες τεχνολογίες συνδυάζονται σε αυτή την περίπτωση με παραδοσιακούς εκτύπωσης και επεξεργασίας των αρνητικών και των σλάιτ. Το τελικό αποτέλεσμα της ψηφιακής εκτύπωσης καθορίζεται από τη σάρωση και το ρετουσάρισμα. Μια φωτογραφία τύπου «snap shot» περνά από μια πολύπλοκη διαδικασία επεξεργασίας και αναζήτησης της ακρίβειας, η οποία δεν φαίνεται στο τελικό αποτέλεσμα, μάλλον του προσδίδει ένα ύφος έργου «άνευ αξίας». Πρόκειται για μια πολύ λεπτομερή διαδικασία κατά την οποία η φωτογράφος εξερευνά από τη μια διάφορες μορφές εικαστικής έκφρασης και από την άλλη τις αμέτρητες όψεις του «ωραίου». Στην τρίτη ενότητα, οι  πειραματισμοί της στη λήψη και εκτύπωση της φωτογραφίας παραμένουν,  η φωτογράφος όμως δεν εστιάζει στον περιβάλλον γύρω της αλλά στον εαυτό της. “My Room Will Not Stay Empty”, μια σειρά από φωτογραφίες που έχουν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα καθώς παραπέμπουν στην παιδική ηλικία, τραγικές στιγμές που ίδια βίωσε με το θάνατο της μητέρας της, σκηνές λες βγαλμένες από το όνειρο. Μια απέραντη μελαγχολία επισκιάζει τη φαινομενικά αισιόδοξη και όμορφη πρώτη εντύπωση που προκαλούν οι φωτογραφίες αυτές στο θεατή με την πρώτη ματιά.

Μια άλλη σειρά με τίτλο “Further There” αποτελείται από φωτογραφίες οι οποίες τυπωμένες σε πολύ μικρό μέγεθος, μοιάζουν με ζωγραφικές μινιατούρες, σκηνές ενός storyboard μιας φανταστικής ιστορίας που διαδραματίζεται στο καθημερινό μας περιβάλλον. Τυπωμένες ψηφιακά, με μεγάλη προσοχή ελέγχοντας το χρώμα και τις διαβαθμίσεις του φωτός, η φωτογράφος δημιουργεί εικόνες τοπίων μέσα σε μια απέραντη απλότητα, με διττές ερμηνείες και πολλές φορές ασαφείς λεπτομέρειες που αναγκάζουν το θεατή να πλησιάσει την επιφάνεια όσο πιο κοντά μπορεί για να ανιχνεύσει την αλήθεια που εκπέμπουν. Πώς θα μπορούσε για παράδειγμα, μια παρέα από Μέδουσες να παραπλανήσει το θεατή στο απέραντο και μυστήριο σύμπαν;

Καθοριστικός σταθμός στην πορεία της Μπογιάνα οι σειρές “Cutting Slides” και “Tear Her Up”. Εδώ η φωτογράφος επαναστατεί, διαλύει τα πάντα για να τα συνθέσει ξανά με σκοπό να δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα. Το «ιερότερο» υλικό κάθε φωτογράφου, το φιλμ, απομυθοποιείται και στα χέρια της Μπογιάνα γίνεται στοιχείο πειραματισμού. Η φωτογράφος παίρνει αρνητικά 6x6 εκ. ή σλάιντ και τα κόβει σε πολύ μικρά κομματάκια δημιουργώντας ψηφίδες από φωτογραφικό φίλμ. Με τυχαία επιλογή τα ξανατοποθετεί σε πλεξιγκλάς και αυτοσχεδιάζοντας δημιουργεί μια νέα εικόνα. Το φωτογραφικό ψηφιδωτό τυπώνεται ψηφιακά σε μεγάλη επιφάνεια 1x1 μ. Αυτή η ολοκαίνουργια και μοναδική μορφή αναδύεται από αυτή την, φαινομενικά, πράξη «ιεροσυλίας».

Το ανθρώπινο σώμα αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη έμπνευση για κάθε φωτογράφο. Για τη Μπογιάνα το γυμνό σώμα γίνεται αντικείμενο φωτογραφικής μελέτης, παράλληλη με τη συζήτηση που έχει αναπτυχθεί σήμερα γύρω από το ανδρόγυνο, το ερμαφρόδυτο, το ασαφές του φύλου όπως αυτό καθορίζεται από την ελληνική μυθολογία και τα όντα που έχουν ταυτόχρονα τα χαρακτηριστικά και των δύο φύλων, του γυναικείου και ανδρικού. Η καθοριστική δουλειά για το τελικό αποτέλεσμα, γίνεται στο σκοτεινό θάλαμο. Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό: Τολμηρές επιφάνειες σε τόνους γκρι, λευκού και μαύρου κινούνται ανάμεσα σε γραμμές και σχήματα δημιουργώντας μορφές ακαθόριστων ως προς το φύλο σωμάτων. Αυτή η χάωδης κατάσταση σιγά σιγά κατασταλάζει και ξεδιαλύνει καθώς το μάτι του θεατή βρίσκει την αρχή του νήματος που οδηγεί στην απόλυτη αρμονία.

Οι φωτογραφίες θα συνοδεύονται από μικρά κείμενα ή ποιήματα τα οποία έχουν γράψει φίλοι της Μπογιάνα και καλλιτέχνες. Το αποτέλεσμα είναι μοναδικό καθώς βάζει σε διάλογο εικόνες και λέξεις, η συνέργεια των οποίων ανοίγει πολλαπλούς δρόμους θέασης των φωτογραφιών.

Εγκαίνια έκθεσης: Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018, 20:00

Διάρκεια έκθεσης: 29 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου 2018

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου