Το PinchukArtCentre επαναλειτουργεί στο Κίεβο με έκθεση φωτογραφιών που καταγράφουν το κόστος του πολέμου με τη Ρωσία

Δημοσιεύθηκε 22.7.2022
Το PinchukArtCentre, ένας από τους σημαντικότερους χώρους τέχνης στο Κίεβο, άνοιξε για τους επισκέπτες αυτή την εβδομάδα, για πρώτη φορά μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με μια έκθεση έργων που δημιουργήθηκαν από Ουκρανούς καλλιτέχνες και καταγράφουν το ανθρώπινο κόστος του πολέμου.

Το ιδιωτικό μουσείο, που ιδρύθηκε και ανήκει στον δισεκατομμυριούχο χαλυβουργό Βίκτορ Πίντσουκ, αναγκάστηκε να κλείσει για 143 ημέρες, ενώ ο ουκρανικός λαός αγωνιζόταν για τη χώρα του μετά την εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στις 24 Φεβρουαρίου.

Τώρα, σε μια επίδειξη εμπιστοσύνης του ουκρανικού λαού στη συνεχιζόμενη σύγκρουση εναντίον των ρωσικών δυνάμεων, το κέντρο τέχνης άνοιξε ξανά με μια νέα έκθεση με τίτλο "Όταν η πίστη κινεί βουνά" .

Η έκθεση συνδυάζει έργα δανεισμένα από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (M HKA) της Αμβέρσας που απεικονίζουν προηγούμενες συγκρούσεις μαζί με μια σειρά από σύγχρονες ουκρανικές φωτογραφίες και πίνακες ζωγραφικής που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτού του πολέμου -μερικά από τα οποία, όπως λένε οι εκθέτες, δείχνουν αποδείξεις για πιθανά ρωσικά εγκλήματα πολέμου.

4277234132612089 pinchuk2

"Η έκθεση δείχνει τις πιο φρικτές στιγμές του πολέμου, δείχνει τα θύματα και δίνει ξανά ένα όνομα και ένα πρόσωπο σε όσους υπέφεραν από αυτά τα ρωσικά εγκλήματα πολέμου", λέει σε συνέντευξή του ο Björn Geldhof, συν-επιμελητής της έκθεσης "Ρωσικά εγκλήματα πολέμου" και καλλιτεχνικός διευθυντής του PinchukArtCentre.

Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση περιγράφουν λεπτομερώς την απόλυτη έκταση στην οποία έχει επηρεαστεί η ζωή των πολιτών από τον πόλεμο. Το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (OHCHR) έχει καταγράψει 11.152 θύματα αμάχων στη χώρα από τις 4 Ιουλίου, ενώ το κόστος των άμεσων ζημιών στις υποδομές της Ουκρανίας ξεπερνά τα 100 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό της χώρας Denys Shmyhal.

Ουκρανοί καλλιτέχνες έχουν διακινδυνεύσει τη ζωή τους για να καταγράψουν οπτικά τον αντίκτυπο του πολέμου στον ουκρανικό λαό- σε αυτές περιλαμβάνονται οι εικόνες του Yevgeny Maloletka, ο οποίος αποτυπώνει τη στιγμή που ένας πύραυλος χτυπά ένα κτίριο κατοικιών, τραβηγμένες από το παράθυρο ενός νοσοκομείου στη Μαριούπολη, ή οι κηλίδες από κατακόκκινο αίμα στο πάτωμα του νοσοκομείου.

4277234427823549 pinchuk3

Παρουσιάζεται επίσης η δουλειά του Maxim Dondyuk, ο οποίος κατέγραψε μια ηλικιωμένη γυναίκα να περπατά ανάμεσα σε αυτοσχέδιους τάφους στην πόλη Τσερνίχοφ. Οι πολίτες του Τσερνίχοφ έπεσαν θύματα των αδιάκοπων ρωσικών βομβαρδισμών τις πρώτες εβδομάδες του πολέμου και αναγκάστηκαν να θάψουν τα θύματα του πολέμου σε μακρόστενα χαντάκια. Μια πινακίδα με το όνομα του νεκρού τοποθετήθηκε κοντά σε κάθε τάφο για να τον βρίσκουν οι συγγενείς όταν η πόλη ήταν ασφαλής για να επιστρέψουν.

Όμως, ανάμεσα σε σκηνές φρίκης υπάρχουν και σύμβολα ελπίδας και αψηφίας, όπως το νεαρό κορίτσι του Mikhail Palinchak που στέκεται πάνω στο κέλυφος ενός καμένου ρωσικού τανκ, ή η ανοιξιάτικη ανθοφορία των λουλουδιών σε ένα δέντρο που, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται να έχει καεί ολοσχερώς.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης έργα, μεταξύ άλλων, των Oksana Chepelyk, Danylo Galkin, Nikita Kadan, Lesia Khomenko, Vlada Ralko, Oleksii Sai, Andriy Sagaidakovsky, Yevhen Samborsky, Anna Zvyagintseva, Yarema Malashchuk και Roman Khimei.

4277235134253908 pinchuk4

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης νέους πίνακες της καλλιτέχνιδας Lesia Khomenko, η οποία απεικόνισε τους εθελοντές "που σχημάτισαν μια κοινότητα γύρω από τον στρατό".

"Αποτελεί παράδειγμα της ακλόνητης ενότητας της Ουκρανίας, μιας κοινής συσπείρωσης γύρω από τον σκοπό της επιβίωσης", αναφέρει η Khomenko σε ανακοίνωσή της.

"Ο πόλεμος δεν αφορά μόνο την επιβίωση της Ουκρανίας, αλλά και τις αξίες. Η Ουκρανία έχει επιλέξει ξανά και ξανά τις ευρωπαϊκές αξίες της ελευθερίας. γι' αυτό πεθαίνουν και πολεμούν", λέει ο Geldhof.

Η έκθεση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του PinchukArtCentre και του M HKA, οι οποίοι, σε συνεργασία με τη φλαμανδική κυβέρνηση, έχουν δανείσει περισσότερα από 40 έργα διεθνών καλλιτεχνών, πολλά από τα οποία απεικονίζουν τον αντίκτυπο των δύο παγκοσμίων πολέμων στους κατοίκους της Φλάνδρας.

Τα δάνεια περιλαμβάνουν έργα καλλιτεχνών όπως οι Francis Alÿs, Marlene Dumas, Jan Fabre, Barbara Kruger και Kerry James Marshall.

4277235360547058 pinchuk5

Το μουσείο τέχνης στην Αμβέρσα, M HKA, ήταν πρόθυμο να δανείσει τη συλλογή, παρόλο που δεν μπορούσε να την ασφαλίσει έναντι ζημιών λόγω του πολέμου.

Ο Jan Jambon, Φλαμανδός υπουργός-πρόεδρος, αναφέρει σε δήλωσή του: "Αυτό είναι ένα ρίσκο που αναλαμβάνουμε πρόθυμα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας προς την Ουκρανία".

Το PinchukArtCentre έχει συντονιστεί με το με το Γραφείο του Προέδρου της Ουκρανίας για να γίνει μια ενεργή παρουσία σε καλλιτεχνικές και πολιτικές εκδηλώσεις σε όλο τον κόσμο μετά την εισβολή, με εκθέσεις που παρουσιάστηκαν στην Μπιενάλε της Βενετίας και την Art Basel και στην πολιτική σύνοδο κορυφής στο Νταβός.

"Εμείς, όπως και όλοι οι άλλοι Ουκρανοί, έχουμε την υποχρέωση να υπερασπιστούμε την Ουκρανία με τον καλύτερο τρόπο που έχουμε στη διάθεσή μας. Και ο καλύτερος τρόπος με τον οποίο εγώ και η ομάδα μου μπορούμε να το κάνουμε αυτό δεν είναι με όπλα, αλλά με εκθέσεις", λέει ο Geldhof.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου