Έχουν περάσει σχεδόν δυο μήνες από τον θάνατο της βασίλισσας Ελισάβετ και φυσικά το θέμα συζήτησης είναι για το «καταλληλότερο» μέρος στο Λονδίνο που θα υποδεχθεί το μνημείο της.
Οι προϋποθέσεις για την τοποθέτηση είναι φυσικά άπλετος χώρος, αφού προβλέπεται να γίνει τόπος προσκυνήματος, και το κατάλληλο και πολύ κεντρικό σημείο του Λονδίνου.
Τις προϋποθέσεις φυσικά πληροί η πλατεία Τραφάλγκαρ και μάλιστα η τέταρτη πλίνθος που έμεινε άδεια, αφού ποτέ δεν τοποθετήθηκε το άγαλμα του Γουίλιαμ IV, βρίσκεται στη βορειοδυτική πλευρά της πλατείας και έχει συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη, αφού κάθε δεκαοκτώ μήνες φιλοξενεί ένα σύγχρονο έργο, άλλοτε αδιάφορο, άλλοτε πολυσυζητημένο, προκαλώντας αντιπαραθέσεις και, σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον για τη σύγχρονη τέχνη.
Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.
Το τελευταίο έργο που φιλοξενείται αυτό τον καιρό είναι του Samson Kambalu, ο οποίος γεννήθηκε στο Μαλάουι και τώρα ζει και εργάζεται στην Οξφόρδη, ένα μνημείο για τον Αφρικανό βαπτιστή πάστορα και αντιαποικιοκράτη John Chilembwe, που αντικατέστησε ένα γλυπτό της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Teresa Margolles, κατασκευασμένο από εκμαγεία 850 προσώπων τρανς ανθρώπων.
Το γλυπτό ύψους 16 μέτρων με τίτλο «Antelope» προέρχεται από μια φωτογραφία του 1914 του Chilembwe που τραβήχτηκε την ημέρα που εγκαινίασε τη νέα του εκκλησία στη Νιάσαλαντ (σημερινό Μαλάουι). Λιγότερο από έναν χρόνο μετά τη λήψη της φωτογραφίας, ο πάστορας δολοφονήθηκε από αποικιοκράτες κατά τη διάρκεια μιας εξέγερσης κατά των Βρετανών. Η εκκλησία του κάηκε ολοσχερώς.
Ο Chilembwe στέκεται δίπλα στον Ευρωπαίο ιεραπόστολο John Chorley και φορά ένα καπέλο με φαρδύ γείσο, παραβιάζοντας ανοιχτά έναν αποικιακό κανόνα που απαγόρευε στους Αφρικανούς να φορούν καπέλα μπροστά στους λευκούς.
Ο Αφρικανός ιεραπόστολος είναι σχεδόν διπλάσιου μεγέθους από τον Ευρωπαίο Chorley με την κλίμακα που επέλεξε ο καλλιτέχνης να αναβαθμίζει την ιστορία του Chilembwe και να αποκαλύπτει τις κρυφές αφηγήσεις των υποεκπροσωπούμενων λαών στην ιστορία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας στην Αφρική και πέραν αυτής.
«Ελπίζω ότι αυτό το έργο τέχνης θα μας ενθαρρύνει όλους να σκεφτούμε τι σημαίνει η αποικιοκρατία για τη σημερινή Βρετανία» είπε η αντιδήμαρχος πολιτισμού του Λονδίνου Justine Simons.
Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.
Η συζήτηση μαίνεται αλλά ο δήμαρχος του Λονδίνου πήρε αμέσως θέση για να λυθεί κάθε «παρεξήγηση» σχετικά με μια απόφαση που θα δημιουργούσε εντάσεις τόσο μέσα στην καλλιτεχνική κοινότητα όσο και ανάμεσα στους κατοίκους του Λονδίνου. Το γραφείο του δημάρχου του Λονδίνου δήλωσε ότι θα υποστηρίξει οποιοδήποτε άγαλμα της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ στην πρωτεύουσα, λέγοντας: «Ένα άγαλμα της βασίλισσας σε κατάλληλη τοποθεσία στο Λονδίνο είναι ένα θέμα που πρέπει να εξετάσει η βασιλική οικογένεια και φυσικά οι αρχές του Λονδίνου είναι έτοιμες να υποστηρίξουν τις επιθυμίες τους».
Ωστόσο, έγινε κατανοητό ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος σχέδια για την κατάργηση του σχεδίου της Τέταρτης Πλίνθου, το οποίο αποτελεί μια από τις πιο εξέχουσες δημόσιες παραγγελίες σύγχρονης τέχνης στον κόσμο. Ο δήμαρχος του Λονδίνου δήλωσε ότι το υπάρχον πρόγραμμα προσωρινών αναθέσεων σύγχρονης τέχνης θα συνεχιστεί.
Η συζήτηση, ωστόσο, με αφορμή την τέταρτη πλίνθο συνεχίζεται και το συγκεκριμένο έργο με τον Αφρικανό ιεραπόστολο αντανακλά την αποτυχία της ίδιας της βασίλισσας να αναμετρηθεί δημόσια με την κληρονομιά του αποικιοκρατικού παρελθόντος της Βρετανίας, με την Priya Satia, καθηγήτρια ιστορίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, να υποστηρίζει πως «Η βασίλισσα φορούσε πάντα τα κοσμήματα του στέμματος, που αποτελούνται ως επί το πλείστον από πέτρες που έχουν κλαπεί από διάφορα μέρη της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, χωρίς ποτέ να προτείνει με οποιονδήποτε τρόπο να επιστραφούν. Δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή κατά την οποία η μοναρχία να γύρισε την πλάτη στην αποικιοκρατία λέγοντας "όχι άλλο" ή "λυπούμαστε που συμμετείχαμε σε αυτό"».
Γεγονός είναι, όπως σημείωσε ο Michael Elmgreen, το ήμισυ του σκανδιναβικού καλλιτεχνικού διδύμου Elmgreen & Dragset, το οποίο δημιούργησε ένα γλυπτό στην πλίνθο το 2012, ότι αυτή είναι η πλίνθος του λαού πλέον, κάτι με το οποίο συμφωνούν πολλοί που πιστεύουν ότι το άγαλμά της θα έπρεπε να υπάρχει έξω από το Αβαείο του Ουέστμινστερ, εκεί όπου στέφθηκε βασίλισσα.
ΠΗΓΗ: Lifo.gr