Λογοτεχνία στη σκηνή από το Βιβλιοτρόπιο

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 24.3.2021
Disclosed book on table at library

Η λογοτεχνία αποτελεί πηγή έμπνευσης για καλλιτέχνες και δημιουργούς που υπηρετούν διαφορετικές μορφές τέχνης. Αρκετά λογοτεχνικά έργα, μυθιστορήματα ή μεγάλες ποιητικές ενότητες έχουν διασκευαστεί και ανεβεί στη σκηνή. Με ποιους τρόπους η λογοτεχνία εμπνέει τους καλλιτέχνες και συμβάλλει, ευρύτερα, στην ανάπτυξη των παραστατικών τεχνών; Σε ποιο βαθμό η μεταφορά ενός λογοτεχνικού έργου στη σκηνή μπορεί να ωθήσει τον θεατή να αναζητήσει το ίδιο το λογοτεχνικό έργο; Για να συζητήσουμε τη σχέση της λογοτεχνίας με τη σκηνή, έχουμε προσκαλέσει από την Ελλάδα τον σκηνοθέτη Παναγιώτη Τζαμαργιά, ο οποίος για χρόνια ασχολείται με τη μεταφορά λογοτεχνικών έργων στη θεατρική σκηνή, τις σκηνοθέτιδες Λέα Μαλένη και Έλενα Αγαθοκλέους και τον συνθέτη Δημήτρη Σπύρου. Τον συντονισμό της εκδήλωσης έχει αναλάβει ο Αντώνης Πετρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.


Έλενα Αγαθοκλέους – σκηνοθέτις, ηθοποιός

Λέα Μαλένη – σκηνοθέτις, ηθοποιός

Δημήτρης Σπύρου – συνθέτης

Παναγιώτης Τζαμαργιάς – σκηνοθέτης

Συντονισμός: Αντώνης Πετρίδης – Αν. Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Τρίτη 13 Απριλίου 2021 στις 19:30

Θέατρο της ΕΘΑΛ, Λεμεσός

*Στην εκδήλωση θα τηρηθούν όλα τα υγειονομικά μέτρα.Απαραίτητη η κράτηση θέσεων.Τηλ. επικοινωνίας 99667599.




Έλενα Αγαθοκλέους – σκηνοθέτις, ηθοποιός

Γεννήθηκε το 1977 στη Λεμεσό. Σκηνοθέτις, performer, συν-ιδρύτρια και διευθύντρια του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ με έδρα τον χώρο Ξυδάδικο στην Κύπρο. Με post-Grotowski θεατρική εκπαίδευση, συμμετέχει από το 2004 σε διεθνή/ευρωπαϊκά προγράμματα και συναντήσεις πάνω σε τεχνικές του performer και τον ρόλο των παραστατικών τεχνών. Χαρακτηριστικά της δουλειάς της είναι οι μεταδραματικές πρακτικές, η ρυθμικότητα των κειμένων (εξωθεατρικά κείμενα - αρχαίο δράμα) και η συγχρονία στη θεματολογία. Mέσα από ιδιωτικά βιώματα δημιουργεί δραματουργίες που λειτουργούν ως κοινωνικά γεγονότα ή σχόλια. Στις παραστάσεις της σημαντικές παράμετροι είναι η επιλογή και η χρήση του χώρου και η σχέση/νέα συνθήκη με το κοινό.

Κάποιες από τις δουλειές της είναι: ΑΝΤΙΓΟΝΗ του Σοφοκλή (τραγωδία δωματίου, 2019-2020 σε γκαλερί), ΣΥΜΒΑΝΤΑ (παράδοξες ιστορίες του Δανιήλ Χαρμς, 2019 Ξυδάδκο), Η ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ της Μαργαρίτας Καραπάνου (2018 στο Δημαρχείο Λεμεσού), ΗΛΕΚΤΡΑ του Ευριπίδη (πρόγραμμα αποκέντρωσης, 2018 περιοδεία σε χωριά), ΤΟ ΣΚΑΣΙΜΟΝ (2015-2017), ΩΔΑ ΚΙ ΕΚΕΙΑ ιστορίες από το μεσαιωνικό Χροντικό του Λεόντιου Μαχαιρά (Διεθνές Φεστιβάλ ΚΥΠΡΙΑ), ΑΝΟΜΒΡΙΑ project (στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας της Ε.Ε., 2012), BAKΧΑΙΣ (Διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ Αβινιόν OFF 2010, Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2012) κ.ά.
Kάποιες από τις συνεργασίες της είναι: SPIRIT της Ελεάνας Αλεξάνδρου (2020), WISH της Έλενας Αντωνίου (2019-20), ΜΙΝΕΤΤΙ του Τόμας Μπέρνχαρτ σε σκηνοθεσία Θανάση Γεωργίου (2017 Θέατρο Δέντρο), ΑΜΟΥΡ, ΑΜΟΥΡ αφιέρωμα στην ποίηση του Ανδρέα Εμπειρίκου (2017 Θέατρο Ριάλτο), TRINITY του Φώτη Νικολάου (2015 Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού) κ.ά.

Επίσης είναι συντονίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων, συντονίστρια φεστιβάλ και του προγράμματος φιλοξενίας theYard.Residency, υπεύθυνη παραγωγής των θεατρικών και άλλων project του ΜΙΤΟΣ, υπεύθυνη εκδόσεων του οργανισμού και του χώρου Ξυδάδικο στη Λεμεσό. Είναι εκπαιδεύτρια θεάτρου στο πρόγραμμα lipasma, παρεμβαίνει με θεατρικά εργαστήρια σε ζώνες σχολικής προτεραιότητας, είναι εκπαιδεύτρια διεθνών εργαστηρίων για επαγγελματίες ή φοιτητές.

Τέλος, έχει επιλεγεί ως Κύπρια καλλιτέχνις στο πλαίσιο του Traicing Roads Across του Workcentre of Jerzy Grotowski and Thomas Richards στη Ρωσία, όπως και στο Νew Project Group κατά τη διάρκεια του 33ου Παγκοσμίου Συνεδρίου ITI στην Κίνα. Έχει ταξιδέψει με παραστάσεις ή εκπαιδευτικά προγράμματα σε Γαλλία, Πολωνία, Ελλάδα, Καναδά, Iσπανία, Ιταλία, Γερμανία κ.α.

Λέα Μαλένη – σκηνοθέτις, ηθοποιός

Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1993), του Πανεπιστημίου Queen Margaret, Edinburgh (BA in Performing Arts) (2013) και του Goldsmiths College-University of London (Master in Directing) (2004).

Έπαιξε (μεταξύ άλλων) στις παραστάσεις: Το Μικρό Πόνι (Ιρένε), Οι Τρεις Αδελφές (Όλγα), Χοντροί Άντρες με Φούστες (Φύλλις Χόγκαν) – ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ PERSONA, Ηλέκτρα-Ορέστης, η Δίκη (Ηλέκτρα), Οι Σεξουαλικές Νευρώσεις των Γονιών μας (Ντόρα), Η Τρύπα του Κουνελιού (Ίζυ), Χήρες (Αλέξης), Μεταμόρφωση (Ηχώ, Ίριδα), Αντιγόνη (Τειρεσίας), Επτά Επί Θήβας (Ισμήνη), Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού (Σάρα Νόρμαν), Κορυδαλλός (Ζαν Ντ’Αρκ), Ρομπέρτο Τσούκκο (Παιδούλα), Σαμία (Μοσχίων), Καπετάν Γιακουμής (Θεοδώρα), Μάκμπεθ (Α’ Μάγισσα)  Καρδια μου Εσύ (Λαλαλα), Διαβολιάδα (Διάφοροι ρόλοι), Λίγο Ακόμα (Γυναίκα στο Λούνα Παρκ), – ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΥΠΡΟΥ, Κεκλεισμένων των Θυρών (Ινέζ), Το Δωμάτιο της Βερόνικα (Σούζαν), Γυάλινος Κόσμος (Λάουρα), Αγνή του Θεού (Αγνή) – Το Παιχνίδι του Έρωτα και της Τύχης (Σύλβια) ΘΕΑΤΡΟ ΕΝΑ, Το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ (Άννα Φρανκ) – ΣΑΤΙΡΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, Σύλβια (Σύλβια) - ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΑΛΑ, Ορέστεια-Αποσπάσματα (Φύλακας) – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και άλλα. Επαγγελματίας ηθοποιός από το 1993. Ηθοποιός στο μόνιμο δυναμικό του ΘΟΚ (1999-2001, 2007-2012).

Έπαιξε στον κινηματογράφο: Πολιορκία στην Οδό Λιπέρτη (Ο Διαπραγματευτής) σε σενάριο και σκηνοθεσία Σταύρου Παμπαλλή-Μεγάλου Μήκους (2018), Adventures of a Soul (Η Μάγισσα) σε σενάριο και σκηνοθεσία Σταύρου Παπαγεωργίου (βασισμένο στο Σπήλαιο του Πλάτωνα)-Μικρού Μήκους (2012), Kalabush (Κάλια) σε σενάριο Αδωνι Φλωρίδη και σκην. Αδωνι Φλωρίδη και Θοδωρή  Νικολαΐδη-Μεγάλου μήκους (2002).

Σκηνοθέτησε τις παραστάσεις: Η Πολύχρωμη Ιστορία της Φρίντα Κ. (Θεατρική Ομάδα Persona), Ποιος Σκότωσε τον Σκύλο τα Μεσάνυχτα (ΘΟΚ), Ο Πελεκάνος (ΕΘΑΛ), Το Μικρό Πόνυ (Θεατρική Ομάδα Persona), The Lonesome West (ΕΘΑΛ), Τhe (M)adam’s Family! (Θεατρική Ομάδα Persona), Κουζίνες (Θέατρο Ένα), Μόνα, Τραγούδια μιας Ζωής (Ledra Music Soloists), Καλι-Καντζάρ & ΣΙΑ!... (ΘΟΚ-ETC), Evelyn Evelyn (Paravan-Ζαχαρίου-Κουφτερός), Witsplit-Τέσσερις Συν Μία Εποχές (Θεατρική Ομάδα Persona), Happy Days (Nowy Teatr, Πολωνία), Ου Φονεύσεις (Εθνικό Θέατρο Ελλάδος), On/Off (Life Cuts) (ΘΟΚ), Ο Δολοφόνος του Λάιου και τα Κοράκια (ΘΟΚ), Ορλάντο (Θεατρική Ομάδα Persona), καθώς και παραστάσεις χορού και μουσικού θεάτρου στο Κρατικό Θέατρο και σε άλλες ανεξάρτητες ομάδες.

Ως καθοδηγήτρια και δραματουργός: έχει συγγράψει έργα για τις παραστάσεις: On/Off (Life Cuts) με θέμα το Περιθώριο (ΘΟΚ) (σε συνεργασία με συγγραφική ομάδα αποτελούμενη από τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης), Witsplit-Τέσσερις Συν Μία Εποχές με θέμα τη Σχιζοφρένεια και άλλες Ψυχικές Διαταραχές (Θεατρική Ομάδα Persona) (σε συνεργασία με τους Βαλεντίνο Κόκκινο, Μάριο Μεττή, Χριστίνα Κωνσταντίνου και τους ηθοποιούς της παράστασης, επιλέγηκε ως ένα από τα 100 έργα που ξεχώρισαν στην Ευρώπη για το 2011 από το European Theatre Convention), Κάλι-Καντζάρ & ΣΙΑ!..., πρωτότυπο μιούζικαλ με θέμα τους Καλικάντζαρους μέσα από μια σύγχρονη προσέγγιση (ΘΟΚ, ETC) (σε συνεργασία με τους Χριστίνα Κωνσταντίνου και Βαλεντίνο Κόκκινο, περιόδευσε στο φεστιβάλ Young Europe στο Βερολίνο, η αγγλική μετάφρασή του επιλέγηκε να συμπεριληφθεί σε πανευρωπαϊκή έκδοση του ETC μαζί με άλλα 3 έργα από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ολλανδία), Μόνα- Τραγούδια Μιας Ζωής, σε συνεργασία με τον Βαλεντίνο Κόκκινο, το The (M)adam’s Family!..., ένα gothic parody musical σε συνεργασία με τους Χριστίνα Κωνσταντίνου και Θανάση Ιωάννου (6 υποψηφιότητες και 5 βραβεία στα βραβεία θεάτρου ΘΟΚ 2015) και Η Πολύχρωμη Ιστορία της Φρίντα Κ. με τους Παναγιώτη Μπρατάκο και Χριστίνα Κωνσταντίνου.

Άλλες δραστηριότητες: Διδάσκει υποκριτική στο Πρόγραμμα Υποκριτικής Τέχνης του Intercollege από το 2015. Ήταν μία από τους 6 καθοδηγητές/εμψυχωτές συγγραφέων στο πρόγραμμα PLAY από το 2012 μέχρι το 2018 για δημιουργία Νέας Θεατρικής Γραφής, δίδαξε υποκριτική στην Ανώτερη Σχολή «Βλαδίμηρος Καυκαρίδης» για δύο χρόνια (2007-2009), ενώ από το 2004 μέχρι σήμερα έχει δώσει σειρά πρακτικών εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς μέσης εκπαίδευσης για το Θέατρο στα Σχολεία (ΘΟΚ, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού), για παιδιά προδημοτικής, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης, καθώς και για επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς σε ανεξάρτητους καλλιτεχνικούς οργανισμούς. Έχει επίσης δουλέψει ως ραδιοφωνική παραγωγός εκπομπών μουσικής και λόγου (ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΡΙΚ), ως ηθοποιός σε καθημερινή τηλεοπτική σειρά (ΑΝΤ1), καθώς και σε εβδομαδιαία παιδική τηλεοπτική εκπομπή (ΡΙΚ), ως παρουσιάστρια τηλεοπτικών εκπομπών (ΡΙΚ), ως σεναριογράφος παιδικών θεατρικών εκπομπών (ΡΙΚ), ως επιμελήτρια εκδόσεων, και από το 2000 μέχρι σήμερα, σποραδικά, ως γενική συντονίστρια μεγάλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Τιμήθηκε: με το Βραβείο Υποκριτικής ΘΟΚ-Μελίνα Μερκούρη (2001-2003) για την ερμηνεία της στο έργο Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού (ΘΟΚ), καθώς και με το βραβείο Δημιουργού της χρονιάς (2012) από το περιοδικό Madame Figaro, με το βραβείο Διασκευής για το έργο Έβελυν-Έβελυν (ΘΟΚ, 2011-13), με το βραβείο κίνησης για την παράσταση The (M)adam’s Family (ΘΟΚ, 2015), καθώς επίσης και για το Κάλι-Καντζάρ & ΣΙΑ!... που τιμήθηκε ως καλύτερη εφηβική/νεανική παράσταση από τα βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ.

Προτάθηκε: για βραβείο β’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ταινία Kalabush. Ήταν επίσης υποψήφια στην κατηγορία Σκηνοθεσίας στα Βραβεία Θεάτρου-ΘΟΚ για τις παραστάσεις Ορλάντο τη διετία 2003-2005, και Ο Δολοφόνος του Λάϊου και τα Κοράκια, τη διετία 2005-2007, Έβελυν-Έβελυν (2011-2103) και The (M)adam’s Family (2015).  Από το 2011 μέχρι σήμερα είναι μία από τις 50 υποψηφίους για το Ευρωπαϊκό Βραβείο «New Theatrical Realities» των European Premio Theatre Awards, η μοναδική υποψήφια δημιουργός από την Κύπρο.

Αντώνης Πετρίδης – Αναπληρωτής Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο Αντώνης Κ. Πετρίδης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Κλασικής φιλολογίας, διδάκτωρ του Trinity College του Πανεπιστημίου του Cambridge (2005). Από το 2007 υπηρετεί ως μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το 2018 εκλέγηκε στο αξίωμα του Κοσμήτορα της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τα ερευνητικά του ενδιαφέρονται κινούνται κυρίως στο πεδίο του αρχαίου θεάτρου και της σύγχρονής του πρόσληψης. Ασχολείται επίσης με τη διδακτική της αρχαίας λογοτεχνίας στη Μέση Εκπαίδευση και με την κυπριακή λογοτεχνία. Από το 2012 διατηρεί το ιστολόγιο «Λωτοφάγοι», στο οποίο δημοσιεύει κείμενα γενικού φιλολογικού ενδιαφέροντος.

Δημήτρης Σπύρου – συνθέτης

Γεννήθηκε το 1978 στη Λεμεσό της Κύπρου. Σε νεαρή ηλικία άρχισε να πειραματίζεται με τη μουσική, την ποίηση, την κίνηση και το θέατρο. Προσπαθώντας να βρει έναν απλοποιημένο τρόπο σκέψης προς την κατεύθυνση της προσωπικής έκφρασης, η καλλιτεχνική του δημιουργία εστιάζει στη φωνή ως αυτόνομο μουσικό όργανο, ως πηγή ρυθμού και μελωδίας.

Παναγιώτης Τζαμαργιάς – σκηνοθέτης

Γεννήθηκε στον Πειραιά. Απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του ΠΣ και πτυχιούχος του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ. Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του ιδίου τμήματος με ειδίκευση «Θέατρο στην εκπαίδευση». Από το 2003 διδάσκει ως ΕΕΠ στο ΠΤΔΕ και με πρόσκληση στο Τμήμα Επιστημών Αγωγής του ΕΚΠΑ. Δάσκαλος Υποκριτικής Τέχνης σε ιδιωτικές Σχολές Δραματικής Τέχνης και  σε θεατρικά εργαστήρια δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Συνεργάστηκε ως  σκηνοθέτης με το Εθνικό Θέατρο, ΘΟΚ, ΚΘΒΕ, Φεστιβάλ Αθηνών και ελεύθερους θιάσους στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (2013-15).

Τιμήθηκε με Βραβείο Σκηνοθεσίας για το Τρίτο Στεφάνι από τα Κρατικά βραβεία Κύπρου.

Συμμετοχή σε συνέδρια, ημερίδες, εργαστήρια και δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά για το θέατρο στην εκπαίδευση, μέλος της συντακτικής ομάδας για τα ΠΣ, ΕΕΠΙΣ του ΙΕΠ. Συνέγραψε στα βιβλία Στοιχεία Θεατρολογίας – Α΄ Λυκείου, (ΟΕΔΒ,1998), Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Σχολείο Πρωτοβάθμια-Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Ατραπός, 2004). Κεφάλαιο στον συλλογικό τόμο Στη Χώρα του Τοτώρα (Πατάκης, 2010). Πρόεδρος Επιτροπής για τα βραβεία Θεάτρου για ανήλικους θεατές και μέλος Επιτροπής Κρατικών Επιχορηγήσεων θεάτρου (ΥΠΠΟ).







 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25