Κυπριακές παρουσίες στην Κουατριενάλε Πράγας

Μερόπη Μωυσέως Δημοσιεύθηκε 6.6.2019

UPDATED: Πενταπλή είναι η εκπροσώπηση της Κύπρου στη φετινή Κουατριενάλε Πράγας, τη μεγάλη Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας, που ξεκινά στις 6 Ιουνίου στην Πράγα.


Η Κύπρος συμμετέχει στην έκθεση από το 1991 και φέτος, μέσω του ΘΟΚ, εκπροσωπείται σε τρία ξεχωριστά τμήματα της διοργάνωσης. Ανεξάρτητα συμμετέχει στην Κουατριενάλε η θεατρική ομάδα Παραβάν και ο περφόρμερ Δημήτρης Χειμώνας.

Η εθνική εκπροσώπηση

Η Έλενα Κοτασβίλη και ο Αλέξης Βαγιανός παρουσιάζουν την μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση «Στον αντικατοπτρισμό του στάτους κβο», στο πλαίσιο της έκθεσης χωρών με θέμα Transformation.

Με την εγκατάσταση τους, οι καλλιτέχνες δημιουργούν μια κατάσταση στην οποία οι επισκέπτες «εκμπλέκονται σιωπηλά ή όχι με δομές εξουσίας καθώς αυτές αυτές γίνονται το αντικείμενο παρατήρησης των θεατών κοιτώντας από απόσταση μέσα από ένα γυαλί». Ένα βαρύ και στερεό τραπέζι 15 θέσεων προορισμένων για συναντήσεις ανάμεσα σε φορείς εξουσίας, ενεργεί ως το κεντρικό στοιχείο της εγκατάστασης, ωστόσο αυτό το τραπέζι κινείται από ένα ατέρμονο κύμα η ροή του οποίου είναι απροσδιόριστη και που η απερίβλητή του ζωντάνια σαρώνει το μεταίχμιο της λειτουργίας και της εξουσίας, αναφέρει σε κείμενο της η Μαρία Πετρίδη.

pq_installation
Η εγκατάσταση όπως στήθηκε στην έκθεση της Πράγας. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©Μαρίνα Μαλένη

pq_installation4
Το εσωτερικό της εγκατάστασης. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©ΘΟΚ
«Ένα κλειστό μαύρο δωμάτιο, με ένα τοίχο τσιμεντένιο στην πρόσοψη, σκοτεινό στο εσωτερικό, χωρίς να μας δίνει άμεση πρόσβαση στο χώρο λήψης αποφάσεων, αλλά μας κρατά μακρυά, στον παγωμένο χώρο των θεατών/επισκεπτών, όπου δεσπόζει το μεγεθυμένο ηχητικό τοπίο του υπόγειου κύματος που φαίνεται στο κέντρο της λήψεως αποφάσεων. Στο χώρο αυτό ο θεατής γίνεται χαρακτήρας του έργου που παίζεται καθημερινά στο χώρο που έχει ήδη σχεδιαστεί από άλλους, χωρίς ο ίδιος να μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα των αποφάσεων. Ή μήπως όχι;», αναφέρει σε σημείωμά της η επιμελήτρια της κυπριακής συμμετοχής, Μαρίνα Μαλένη.


Time-lapse από το στήσιμο της έκθεσης. Ευχαριστίες στη Μαρίνα Μαλένη για την παραχώρηση του βίντεο.

Συμμετοχή στην έκθεση Fragments

Οι επιμελητές από κάθε χώρα που συμμετέχει στην PQ19 κλήθηκαν να επιλέξουν ένα αντικείμενο από ένα σημαντικό σκηνογράφο της χώρας τους για να εκτεθεί σε κοινή έκθεση με τίτλο Fragments στη φετινή PQ.

Η Μαρίνα Μαλένη επέλεξε το Ξόανο του θεού Απόλλωνα, του Άντη Παρτζίλη, από την παράσταση Επτά επί Θήβας.

andy_bargilly
Το Ξόανο του θεού Απόλλωνα, του Άντη Παρτζίλη, όπως παρουσιάζεται στην Κουατριενάλε. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©Σόσε Εσκιτζιάν
Στο σκεπτικό της επιλογής αναφέρεται ότι ο Άντης Παρτζίλης διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο όχι μόνο στη Σκηνογραφική δημιουργία της Κύπρου αλλά και μέσα από σημαντικές θέσεις στον καλλιτεχνικό βίο του τόπου. Βραβευμένος, με διεθνείς συνεργασίες και συμμετοχές σε σημαντικότατες διεθνείς εκθέσεις, έχει σκηνογραφήσει για θέατρο, μπαλέτο, όπερα, κινηματογράφο και τηλεόραση, σε πάνω από 130 παραγωγές. Η βραβευμένη δουλειά του στους Επτά επί Θήβας αλλά ειδικότερα οι Θεοί που δημιούργησε ως μέρος του σκηνικού, αποτελούν εμβληματικές σκηνογραφικές δημιουργίες, με ειδική σημασία εφόσον έχουν άμεση σύνδεση με το μύθο αλλά και με την Κύπρο, λόγω των χρωμάτων και των υλικών τους.

Εmergence – Walls and Barriers, Installations

Κάτω από τον τίτλο EMERGENCE. From shared experience to new creativity. Living Heritage/Reframing Memory η PQ ενώνει δυνάμεις με άλλους επτά Φορείς από αντίστοιχες χώρες σε ένα πρόγραμμα που διερευνά τη συλλογική πολιτιστική μνήμη μνημείων κληρονομιάς με στόχο τη δημιουργική επικοινωνία με το σύγχρονο κοινό και τη νέα γενιά δημιουργών.

Στο πλαίσιο του προγράμματος ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου φιλοξένησε στη Λευκωσία το δεύτερο από τρία εργαστήρια με τη συμμετοχή φοιτητών από την Κύπρο, τη Λετονία και τη Νορβηγία στα οποία αναζητούνται προσεγγίσεις σχεδιασμού χώρου με έμπνευση ιστορίες της κάθε χώρας.

Η δημιουργική ομάδα των φοιτητών που φιλοξενήθηκαν στην Κύπρο επικεντρώθηκε θεματικά σε τρία βασικά «αφηγήματα» που έχουν σχέση με τα Τείχη της Λευκωσίας και Αμμοχώστου, τη διττή τους σημασία, τη βίαιη αποκοπή του νήματος της ζωής και της ιστορίας των ζωών των οικογενειών αγνοουμένων. Οι φοιτητές δημιούργησαν εικαστικές εγκαταστάσεις που παρουσιάστηκαν στην Παλιά Αγορά στη Λευκωσία. Τα απότοκα των δράσεων του EMERGENCE παρουσιάζονται στην Κουατριενάλε.

pq_installation3
Μέρος της παρουσίασης από το πρόγραμμα Emergence. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©Σόσε Εσκιτζιάν
Η συμμετοχή της θεατρικής ομάδας Παραβάν

Ανεξάρτητα από την εθνική συμμετοχή, η θεατρική ομάδα Παραβάν επιλέχθηκε για να συμμετάσχει στο Site Specific Performance Festival της Κουατριενάλε Πράγας με το δρώμενο The Hunt er/ed. Η ομάδα παίρνει αφορμή από τον εκθεσιακό χώρο που παλιά ήταν πεδίο κυνηγιού για την αριστοκρατία της χώρας, για να παρουσιάσει μια διαδραστική περφόρμανς με το κοινό να συμμετέχει σε ένα αλληγορική κυνήγι, «μια κυνηγετική πομπή εμπνευσμένη από τα βιβλία και την ευρωπαϊκή ζωγραφική του 15ου-17ου αιώνα». 

Στην περφόρμανς συμμετέχουν οι Μελίτα Κούτα, Χάρης Καυκαρίδης, Εβελίνα Αραπίδη, Γιώργος Στεφανακίδης, Πασκάλ Καρόν και Αρίστη Σπύρου. Η Παραβάν παρουσιάζει το δρώμενό της στις 11 και 13 Ιουνίου 2019

Η συμμετοχή του Δημήτρη Χειμώνα

Ο Δημήτρης Χειμώνας συμμετέχει στην Κουατριενάλε της Πράγας με το σόλο έργο «Παύση», το οποίο παρουσίασε για πρώτη φορά το 2016 στο Φεστιβάλ Open House της Στέγης Σύγχρονου Χορού Λεμεσού. Το έργο επιλέχθηκε μετά από ανοιχτό κάλεσμα για το πρότζεκτ Formations της PQ 19. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που διερευνά την επίδραση των δομών και μοτίβων των παραστατικών τεχνών στην καθημερινή ζωή, σε επιμέλεια των D. Chase Angier και Serge von Arx.

2 Pause - Dimitris Chimonas - photo by Savvas Pitzio 2016
Στιγμιότυπο από την περφόρμανς «Παύση» όπως παρουσιάστηκε το 2016 στη Λεμεσό. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©Savvas Pitzio
Ο Δημήτρης Χειμώνας θα παρουσιάσει τη σόλο περφόρμανς του στις 12 και 13 Ιουνίου.

+ Η Κουατριενάλε Πράγας 2019 ξεκινά στις 6 Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 16 Ιουνίου 2019.  

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Η Έλενα Κοτασβίλη και ο Αλέξης Βαγιανός μπροστά από την εγκατάσταση όπως στήθηκε για την παρουσίασή της στην Κύπρο. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ©Ελένη Παπαδοπούλου

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ