Ιωάννα Κολλιοπούλου: Η Ηλέκτρα είναι μια παντοδύναμη γυναίκα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 16.7.2018

Συνέντευξη στη Θεοδώρα Χρυσοστόμου


"...Ψυχή γενναίου αρσενικού σε θηλυκού ωραία μορφή!"

Τα λόγια του Ορέστη, στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, ενσαρκώνει στον μέγιστο βαθμό η Ιωάννα Κολλιοπούλου ως Ηλέκτρα στην καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη και μετάφραση Γιώργου Μπλανά. Η ερμηνεία της στη συγκλονιστική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας "Στέλλα, κοιμήσου", σε σκηνοθεσία Γιάννη Οικονομίδη, της χάρισε φέτος την καρφίτσα της Μελίνας Μερκούρη αλλά και την ευκαιρία για τον ρόλο της Ηλέκτρας, μετά από πρόταση του Γιάννη Αναστασάκη όταν την είδε επί σκηνής. Πρωταγωνιστώντας σε μια από τις σημαντικότερες τραγωδίες του Ευριπίδη, μέσω της οποίας δίδεται η πλήρης έννοια του όρου δικαιοσύνη, εκδίκηση, ανοχή καθώς και της μεταμέλειας, η Ιωάννα μας μιλά για την ευριπίδεια ηρωίδα, την ανθρώπινη φύση, τη βία και τη μεταμόρφωση του ανθρώπου μπροστά στον θάνατο.
Η παράσταση "Ορέστης" παρουσιάζεται τον Ιούλιο στην Κύπρο στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2018.

Πώς προέκυψε η ανάθεση του συγκεκριμένου ρόλου;

Η ανάθεση έγινε από τον σκηνοθέτη της παράστασης, τον Γιάννη Αναστασάκη. Με είδε στο "Στέλλα, κοιμήσου" και λίγο καιρό μετά μου πρότεινε τον ρόλο της Ηλέκτρας, στον "Ορέστη".

Πώς θα περιέγραφες την ηρωίδα;

Η Ηλέκτρα είναι ένα πλάσμα που μέσα του οι έννοιες μίσος, αγάπη, οργή, θλίψη βρίσκονται στη φυσική ακραία τους μορφή. Αυτό είναι που την κάνει παντοδύναμη.

Ποιες είναι οι προκλήσεις αυτού του ρόλου;

Η βασικότερη -εκτός των άλλων- πρόκληση είναι ότι καλείσαι να αναμετρηθείς με έναν ήρωα που έχει δολοφονήσει την ίδια του τη μητέρα, με την πράξη να θεωρείται δίκαιη.

Η Ηλέκτρα αναζητά τη δικαιοσύνη βασισμένη στην αρχή "αίμα στο αίμα" με τις ανάλογες συνέπειες. Ως Ιωάννα τη δικαιολογείς;

Αντιλαμβάνομαι την αδικία και την οργή που την ώθησαν να είναι συνένοχη στον φόνο της μητέρας της. Το ζητούμενο στον "Ορέστη" του Ευριπίδη για τα δύο αδέρφια είναι να μην τους καταδικάσουν σε θάνατο για το έγκλημα που διέπραξαν. Η εξορία δεν τίθεται καν σαν θέμα και η οργή μεγαλώνει. Φτάνουν και οι δύο σε σημείο να προκαλέσουν μακελειό αίματος. Δεν το δικαιολογώ, το παρατηρώ.

Η εκδίκηση μπορεί να γίνει αποδεκτή ως μέσο επιβολής της δικαιοσύνης, σύμφωνα με την Ηλέκτρα;

Τη συγκεκριμένη στιγμή που συναντάμε αυτά τα παιδιά, Ορέστη-Ηλέκτρα, βλέπουν ότι η εκδίκηση για χάρη του πατέρα τους δεν γίνεται αποδεκτή. Οι Αργείοι ψηφίζουν αν θα τους λιθοβολήσουν ή αν θα τους σφάξουν. Το μετέπειτα σχέδιο για να παραμείνουν στη ζωή έχει ξεφύγει από την αρχική ανάγκη για δικαιοσύνη μέσω της εκδίκησης. Παρασύρονται σε κάτι που τους θολώνει.

Τα δυο αδέλφια γίνονται συνένοχοι σε ένα έγκλημα. Τι είναι αυτό που τους ενώνει πέρα από τη συνενοχή;

Η αγάπη που τρέφουν ο ένας για τον άλλον, η μοναξιά, η άγνοια του έρωτα, η ανάγκη για ζωή και για δικαιοσύνη.

Οι τραγωδίες είναι διαχρονικές επειδή ασχολούνται με την ανθρώπινη φύση και τα λάθη. Τι κάνει αυτό το έργο διαχρονικό;

Στο έργο αυτό, ο Ευριπίδης στέκεται αρκετά στην ανθρώπινη φύση, στο πώς η βία φέρνει βία, όπου στην πορεία μπερδεύεται το δίκιο με το άδικο και πώς μεταμορφώνεται ο άνθρωπος μπροστά στον θάνατο.

Μπορεί η σημερινή κοινωνία να απαγκιστρωθεί από το έγκλημα;

Όσο παραμένουμε βυθισμένοι σε κοινωνικές ανισότητες και στην απουσία ίσων ευκαιριών για όλους, θα είναι δύσκολο να εξαλειφθεί η κάθε είδους εγκληματική ενέργεια.

Δικαιολογείται ποτέ η βία; Είναι η απάντηση/λύτρωση σε μια αλυσίδα εγκλημάτων;

Δεν δικαιολογείται η βία είτε σε μια σύγχρονη κοινωνία είτε στον μύθο των Ατρειδών. Το ένα έγκλημα φέρνει το άλλο και η υποτιθέμενη λύτρωση έρχεται με την εμφάνιση ενός θεού.

Τελικά η δικαιοσύνη σε ποιου τα χέρια βρίσκεται; Των ανθρώπων ή των θεών;

Ο Ευριπίδης το αφήνει μετέωρο και απογυμνώνει κάπως τους ήρωες οι οποίοι αποφεύγουν να πάρουν την ευθύνη των πράξεών τους και την αποδίδουν στους θεούς. Αντίστοιχα κάνει το ίδιο και με τους θεούς.

Γιατί ανεβάζονται ακόμα τραγωδίες;

Γιατί εξετάζουν το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης.

+ Παραστάσεις την Παρασκευή 20 και Σάββατο 21 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Κουρίου
Με αγγλικούς υπέρτιτλους
Έναρξη παραστάσεων στις 21:00

Προσέλευση στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου πριν τις 20:15

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ και 5 ευρώ

Πληροφορίες/Εισιτήρια: www.greekdramafest.com

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ