«Ηθικό δικαστήριο» για τη Φωτογραφία 51

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΗΛΟΥ Δημοσιεύθηκε 16.12.2019

Το Θέατρο Δέντρο φιλοξενεί το έργο της Άννα Ζίγκλερ, «Φωτογραφία 51», τέσσερα χρόνια μετά το ανέβασμά του στο Λονδίνο με πρωταγωνίστρια την Νικόλ Κίτμαν. Ο σκηνοθέτης του έργου Ανδρέας Αραούζος και ο ηθοποιός Πάνος Μακρής, βρέθηκαν στο στούντιο του «Πολίτης 107,6» και στο πολιτιστικό ένθετο «Τι παίζει», όπου μίλησαν για την παράσταση που συστήθηκε ήδη στο κυπριακό κοινό.


0015


Γιατί επιλέξατε να παρουσιάσετε το συγκεκριμένο έργο;

Ανδρέας Αραούζος: Ήταν μία πρόταση της Παναγιώτας Παπαγεωργίου η οποία και υποδύεται την επιστήμονα Ρόζαλιντ Φράνκλιν. Όταν διάβασα το έργο μου έκανε φοβερή εντύπωση η δομή του, η οποία είναι πολύ μεγάλη πρόκληση για ένα σκηνοθέτη καθώς και η ίδια η ιστορία αυτής της γυναίκας γι’ αυτό και αποφάσισα να προχωρήσουμε με αυτή την παράσταση. Περιληπτικά να πούμε ότι πρόκειται για τη γυναίκα που φωτογράφισε μέσω της κρυσταλλογραφίας, τη δομή του μορίου του DNA, και από τη συγκεκριμένη φωτογραφία ανακάλυψαν οι Τζέιμς Γουάτσον και Φράνσις Κρικ, οι οποίοι πήραν το Νόμπελ της Ιατρικής το 1962 ότι η δομή του DNA είναι η διπλή έλικα, ανακάλυψη που συνέβαλε στην εξέλιξη της πραγματικότητας.
Τα πράγματα τότε ήταν πολύ διαφορετικά και για μία γυναίκα σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία, καθόλου ευνοϊκά

Ήταν καθοριστικός ο ρόλος της στον τομέα της επιστήμης, ωστόσο όχι τόσο αναγνωρισμένος.

Πάνος Μακρής: Εννοείται ότι η συμβολή της Ρόζαλιντ Φράνκλιν ήταν καθοριστικότατη, κάποιοι άλλοι επιστήμονες όμως, όπως ο Τζέιμς Γουάτσον, τον οποίο ενσαρκώνω, χρησιμοποίησαν τη συγκεκριμένη φωτογραφία για να επιβεβαιώσουν τη δική τους θεωρία. Άρα στην ουσία πρόκειται για μία συνεργασία ανθρώπων που δεν έγινε συνειδητά, όντας όλοι τους σε μία κούρσα του ποιος θα προλάβει να κάνει αυτή την ανακάλυψη. Τα πράγματα τότε μεταξύ 1951-53 όπου τοποθετείται χρονολογικά το έργο ήταν πολύ διαφορετικά και για μία γυναίκα σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία, καθόλου ευνοϊκά.

0180 (2)


Αναγνωρίζεται στο πλαίσιο της παράστασης το έργο αυτής της γυναίκας;

Π: Με κάποιο τρόπο ναι, γιατί αντιλαμβάνεται ο θεατής το πόσο δύσκολο ήταν για τη Ρόζαλιντ Φράνκλιν να εμπιστευτεί ανθρώπους στους οποίους θα έπρεπε να αμυνθεί για να καταφέρει να «επιβιώσει» σε αυτή την κοινωνία. Ο Τζέιμς Γουάτσον, νέος με αυτό το ενδιαφέρον επιστημονικής φύσεως δεν θα άφηνε σε καμία περίπτωση μία πληροφορία που βγαίνει στο φως να πέσει κάτω. Αυτό που έκανε λοιπόν τώρα ονομάζεται κλοπή, γι’ αυτό και εκφέρει μία διαφορετική άποψη.

Φτάνουμε σε κάποιο συμπέρασμα τελικά για το ποιος παίρνει τα εύσημα της ανακάλυψης;

Α: Αυτό που δημιουργείται ουσιαστικά στο πλαίσιο της παράστασης είναι ένα ηθικό δικαστήριο, όπου ο καθένας διαφωνεί με τα λεγόμενα του άλλου και όλοι έχουν τη δική τους μνήμη ανάλογα με τα συμφέροντα τους. Ούτε από τη συγγραφέα δεν υπογραμμίζεται οποιοδήποτε συμπέρασμα κι αυτό το ανοικτό ενδεχόμενο για κάθε σενάριο, είναι που κρατάει τελικά το ενδιαφέρον του θεατή αμείλικτο.

Σε μετάφραση της Ανθής Ζαχαριάδου, ο Ανδρέας Αραούζος σκηνοθετεί την Παναγιώτα Παπαγεωργίου στον ρόλο της επιστήμονα, τον Ανδρέα Τσέλεπο, τον Φώτη Αποστολίδη, τον Πάνο Μακρή, τον Ηρόδοτο Μιλτιάδους και τον Γιάννη Καραούλη. Σκηνικά και κοστούμια σχεδιάζει η Έλενα Κατσούρη και τους φωτισμούς ο Βασίλης Πετεινάρης ενώ μουσική συνθέτει ο Γιώργος Κολιάς.

+Τακτικές παραστάσεις κάθε Σάββατο στις 20:30 και Κυριακή στις 18:30 για τον μήνα Δεκέμβριο. Εισιτήρια www.tickethour.com.cy και σε όλα τα ACS Courier.

Περιοδεία:

Λεμεσός: Θέατρο Ριάλτο την Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου 2020, στις 20:30 | www.rialto.com.cy | 7777 7745
Πάφος: Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο την Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου 2020, στις 20:30 |  www.tickethour.com.cy και σε όλα τα ACS Courier.

Εισιτήρια προς €15 και €12 (φοιτητές, συνταξιούχοι, ηθοποιοί). Πληροφορίες τηλ. 77777040. Μέρος των εσόδων θα διατεθούν στο TELΕΤΗΟΝ.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ