Ο ΘΟΚ περιοδεύει στη Λάρνακα με δύο παραγωγές

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 28.11.2018

Στη Λάρνακα ταξιδεύουν δύο παραγωγές του ΘΟΚ, για μία μοναδική παράσταση. Συγκεκριμένα «ο ήχος του όπλου« της Λούλας Αναγνωστάκη ανεβαίνει την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας, όπου ανεβαίνει και ο «τυχερός στρατιώτης»  της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου, την 1η Δεκεμβρίου.  


  • Ο ήχος του όπλου


της Λούλας Αναγνωστάκη

 Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας

Τετάρτη 28 Νοεμβρίου στις 20:30

ixostouoplou3


Ένα από τα σημαντικότερα έργα της ελληνικής δραματουργίας, το έργο Ο ήχος του όπλου της Λούλας Αναγνωστάκη, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Κύπρο. Το εναρκτήριο έργο της Νέας Σκηνής του ΘΟΚ έχει σαν κεντρικό θέμα τον ισχυρό δεσμό μεταξύ μητέρας και παιδιού που όσο και αν δοκιμάζεται από συγκρούσεις, εντάσεις και κρίσεις, παραμένει αδιάρρηκτος.

Η Λούλα Αναγνωστάκη, η καλύτερη ελληνίδα θεατρική συγγραφέας του 20ού αιώνα και μια από τις σημαντικότερες συγγραφικές φωνές στην Ευρώπη, όπως σε κάθε της έργο έτσι και στον Ήχο του όπλου ανατέμνει με συγγραφική μαεστρία τις ψυχές των ηρώων της. Πρόκειται για ένα καθηλωτικό κείμενο που αποτυπώνει με αλήθεια, χιούμορ και συγκίνηση την ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία και αλληλοκατανόηση, έχοντας στο επίκεντρο τη μοναδική και ασύγκριτη σε συναισθηματικό φορτίο σχέση μεταξύ μητέρας και γιου:

 Θες να με ξεφορτωθείς, μάνα, πάντα σου ήμουνα φόρτωμα και τώρα θες να με ξεφορτωθείς  μια και καλή... Μα εγώ δε θέλω να φορτώνομαι σε κανένα. Να μ’ αφήσεις ήσυχο θέλω... αυτό θέλω... Άλλωστε, γι΄ αυτό φεύγω! Αν αυτό είναι που σε τάραξε! Για να μη σας είμαι φόρτωμα!

Στο διαχρονικό αυτό έργο (1987), που αποδεικνύεται απόλυτα οικείο για τον σύγχρονο θεατή, η συγγραφέας φωτίζει με ευαισθησία όλο το φάσμα των ανθρώπινων σχέσεων ενώ παράλληλα δίνει μια ανάγλυφη περιγραφή της εποχής. Στο ίδιο αυτό μοτίβο κινείται η σκηνοθεσία του Άδωνι Φλωρίδη. Έχοντας στη διάθεσή του ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών και συντελεστών, ο σκηνοθέτης επιχειρεί να αναδείξει τις λεπτές αποχρώσεις των σχέσεων και των συναισθημάτων. Τον εμβληματικό ρόλο της μητέρας ερμηνεύει η χαρισματική και πολύ αγαπητή στο κοινό Ράνια Σχίζα, που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην κυπριακή σκηνή.

Λίγα λόγια για το έργο

ΑΘΗΝΑ 1985, παραμονές βουλευτικών εκλογών. Η Κάτια, μια γυναίκα παντρεμένη στην επαρχία, έρχεται στην Αθήνα για να ψηφίσει. Θα συναντήσει μετά από ένα χρόνο το γιο της, Μιχάλη, πρωτοετή φοιτητή της Βιομηχανικής Σχολής. Ο Μιχάλης συζεί με μια νεαρή εργαζόμενη κοπέλα, την Φανή. Ο μικρός αδελφός της Φανής, ο Γιάννης, μπλέκει σε μια περίεργη υπόθεση με ένα παράνομο όπλο. Στο μεταξύ η Κάτια μαθαίνει από μια παλιά της φίλη πως ο γιος της δεν έχει πατήσει στη Σχολή, πως ετοιμάζεται να φύγει για την Αμερική και πως η Φανή είναι έγκυος. Στην προσπάθεια της να αντιμετωπίσει την κατάσταση έρχεται αντιμέτωπη με τον Μιχάλη. Πολλά θα συμβούν μέσα σε λίγες ώρες, ενώ έξω μαίνεται μια προεκλογική ατμόσφαιρα γεμάτη ένταση.

Λούλα Αναγνωστάκη

Η Λούλα Αναγνωστάκη υπήρξε η σημαντικότερη Ελληνίδα θεατρική συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Ήταν η αδερφή του ποιητή Μανώλη Αναγνωστάκη, σύζυγος του συγγραφέα και καθηγητή ψυχιατρικής Γιώργου Χειμωνά και μητέρα του συγγραφέα Θανάση Χειμωνά.

Το 1965 πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο με την τριλογία της Πόλης –που περιλαμβάνει τα μονόπρακτά της Η διανυκτέρευση, Η πόλη, Η παρέλαση  που παρουσίασε σε ενιαία παράσταση στο Θέατρο Τέχνης ο Κάρολος Κουν. Το 1967 το Εθνικό Θέατρο ανέβασε το τρίπρακτο έργο της Η συναναστροφή, σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Τριβιζά. Ακολούθησαν οι παραστάσεις των έργων Αντόνιο ή το μήνυμα (1972), Η Νίκη (1978), Η κασέτα (1982), Ο ήχος του όπλου (1987), όλες σκηνοθετημένες από τον Κάρολο Κουν στο Θέατρο Τέχνης.

Το 1990 ο θίασος Καρέζη-Καζάκου παρουσίασε το έργο Διαμάντια και μπλουζ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Το 1995,  ακολούθησε το ανέβασμα του έργου Ταξίδι μακριά, στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή, και το 1997 ο θεατρικός μονόλογος Ο ουρανός κατακόκκινος, στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη. Το τελευταίο της έργο, Σ’εσάς που με ακούτε, ανέβηκε το 2003 στη Νέα Σκηνή, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή.

Έργα της έχουν επίσης παιχτεί και μεταφραστεί στα  ιταλικά, γαλλικά, πολωνικά, γερμανικά, αγγλικά, ισπανικά με γνωστότερες παρουσιάσεις στην Ιταλία (Teatro dei Verdi, ιταλική τηλεόραση) στη Γαλλία (σε σκηνοθεσία Antoine Vitez) και στο Λονδίνο (από το BBC, σε σκηνοθεσία Martin Esslin).

Η γραφή της Αναγνωστάκη καταγράφει με ιδιαίτερη ευαισθησία, το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο της μεταπολεμικής Ελλάδας. Στα έργα της αποτυπώνονται το τραύμα, η μοναξιά, η ενοχή, τα αδιέξοδα, η έλλειψη επικοινωνίας και οι εθνικές και προσωπικές ήττες του μεταπολεμικού Έλληνα, προσδίδοντας στο έργο της από έναν καθολικού ενδιαφέροντος υπαρξιακό προβληματισμό.

Η Λούλα Αναγνωστάκη έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα στις 8 Οκτωβρίου 2017 και η κηδεία της στο Α' Νεκροταφείο έγινε δημοσία δαπάνη.

Άδωνις Φλωρίδης

Σκηνοθέτης στον κινηματογράφο και το θέατρο, θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος. Ζει και εργάζεται στη Λεμεσό. Στο θέατρο έχει σκηνοθετήσει δικά του έργα, αλλά και έργα από το κυπριακό, ελληνικό και διεθνές  ρεπερτόριο για τον ΘΟΚ, την ΕΘΑΛ, το Θέατρο Versus κ.ά. Έγραψε και σκηνοθέτησε τρία θεατρικά έργα τα οποία συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο, European Theatre Convention, ενώ σε άλλα επιμελήθηκε της σύνθεσης του κειμένου.

Η τελευταία του ταινία «Rosemarie» (2018) τιμήθηκε ανάμεσα σε άλλα με το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2017), Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2017 (Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα), Βραβείο Van Gogh Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Άμστερνταμ (2018) κ.ά.  Έχει γράψει το σενάριο και συν-σκηνοθέτησε τις ταινίες «Kalabush» και «Εspresso» οι οποίες έχουν προβληθεί σε πολλές χώρες του κόσμου και έχουν βραβευθεί και τύχει διαφόρων διακρίσεων σε διεθνή φεστιβάλ.

 Παράλληλες Δράσεις

Με αφορμή την παράσταση του έργου Ο ήχος του όπλου και υλοποιώντας μνημόνιο συνεργασίας με το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ο ΘΟΚ προγραμματίζει ένα μικρό αφιέρωμα στο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, παρουσιάζοντας με τη μορφή θεατρικού αναλογίου τρία μονόπρακτα έργα της. Τα έργα: Η διανυκτέρευση, Η πόλη, Η παρέλαση (1965), θα επιμεληθεί σκηνοθετικά η Επίκουρη Καθηγήτρια στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικές Σπουδές του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου και Σκηνοθέτις, Αύρα Σιδηροπούλου.

Τα αναλόγια θα παρουσιαστούν στις 16 Δεκεμβρίου 2018 και 20 Ιανουαρίου 2019.

Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν στη συνέχεια.

Ταυτότητα της παράστασης

Ο Ήχος του Όπλου

Παγκύπρια πρώτη

Σκηνοθεσία: Άδωνις Φλωρίδης

Σκηνικά-Κοστούμια: Λάκης Γενεθλής

Μουσική-Σχεδιασμός ηχοτοπίων: Χριστίνα Γεωργίου

Σχεδιασμός φωτισμών: Σταύρος Τάρταρης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νάγια T. Καρακώστα

Παίζουν: Γιώργος Αναγιωτός, Λουκάς Ζήκος, Αντρέας Κουτσόφτας, Μαρία Μιχαήλ,

Ράνια Σχίζα, Βικτώρια Φώτα

 Πληροφορίες / Εισιτήρια

Λάρνακα: Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου, τηλ. 24665795 (Δευτέρα-Παρασκευή 10:00-13:00, 16:00-18:00 και Σάββατο 10:00-13:00)

Τιμές Εισιτηρίων: €12 / €6 (άνεργοι, συνταξιούχοι με την επίδειξη του αντίστοιχου αποδεικτικού εγγράφου, άτομα κάτω των 25 ετών με την επίδειξη πολιτικής ταυτότητας)



  •  Ο τυχερός στρατιώτης


της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου

Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας

Σάββατο 1 Δεκεμβρίου στις 15:00

 Και είπε: πού πάει κάποιος όταν φεύγει;
tixeros2
Παραμένοντας σταθερός στην παράδοση του σκηνικού ανεβάσματος σπουδαίων λογοτεχνικών έργων, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου παρουσιάζει στα παιδιά και στους νέους κάθε ηλικίας το παραδοσιακό ρώσικο παραμύθι «Ο τυχερός στρατιώτης».
Η νέα παραγωγή της Σκηνής 018 είναι βγαλμένη μέσα από τη μεγάλη λογοτεχνική σχολή των ρώσων ποιητών, που με απόλυτο σεβασμό στον ψυχισμό και την αντίληψη των παιδιών, έδωσε εξαιρετικό συγγραφικό υλικό για επεξεργασία και καλλιέργεια.

Όλα αυτά που μιλούν για τις αλήθειες της ζωής, ευτυχία, αποτυχία, γνώση, αγάπη, έρωτας, συνύπαρξη, φτώχια και πλούτος, αρχή και τέλος της ζωής, συνθέτουν τα υλικά μιας ξεχωριστής ιστορίας, αυτής του Τυχερού Στρατιώτη, που μιλά με αλληγορικό τρόπο για τον κύκλο της ανθρώπινης ζωής.

Υπάρχει άραγε καλύτερος τρόπος να προετοιμάσει κανείς ένα παιδί για τα μεγάλα θέματα της ζωής από αυτόν της ποίησης, της λογοτεχνίας και του θεάτρου;

Η Ξένια Καλογεροπούλου, η σπουδαία κυρία του ελληνικού θεάτρου που, εδώ και δεκαετίες, έχει αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα της στην Παιδική Σκηνή της Ελλάδας γνωρίζει καλά την απάντηση. Μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη της, διακεκριμένο σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλο, μετέτρεψαν το παραμύθι του Τυχερού Στρατιώτη σε ένα βαθύ και ευφάνταστο θεατρικό έργο για παιδιά και μεγάλους.

Στην παράσταση, η ποιητικότητα του έργου αναδεικνύεται μέσα από την  ιδιαίτερη ματιά της σκηνοθέτιδας και εν ενεργεία εκπαιδευτικού, Γεωργίας Μαυραγάνη, που επεξεργάζεται επιδέξια τις πρώτες ύλες του θεατρικού παιχνιδιού και τις αποκαλύπτει στα παιδιά. Στην επί σκηνής περιπέτεια του Τυχερού Στρατιώτη συνοδοιπόροι είναι έξι ταλαντούχοι ηθοποιοί, που αφηγούνται με δεξιοτεχνία τη γοητευτική, γεμάτη με νοήματα, ιστορία.

-Ήταν ένας Ρώσος στρατιώτης.

-Που περπατούσε, περπατούσε, περπατούσε.

-Μες στην ταλαιπωρία, μες στις λάσπες, μες στο χιόνι, μες στο κρύο.

-Δεν τον ένοιαζε όμως. Γιατί; Γιατί γύρναγε σπίτι του.

-Μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια πολέμου, επιτέλους ειρήνη. Επιστρέφει.

-Στη μανούλα του.

Ξένια Καλογεροπούλου

Ηθοποιός και συγγραφέας θεατρικών έργων για παιδιά. Η Ξένια Καλογεροπούλου είναι ο άνθρωπος που άλλαξε το παιδικό θέατρο στην Ελλάδα, ιδρύοντας την «Παιδική Σκηνή» το 1972, η οποία μετονομάστηκε αργότερα σε «Μικρή Πόρτα».
Προωθώντας τη θεατρικότητα και την αποδέσμευση της φαντασίας, απορρίπτοντας το διδακτισμό και αντιμετωπίζοντας το παιδί σε ισότιμη βάση άνοιξε τις μοντέρνες σελίδες των παραστάσεων για παιδιά.

Κι όσο περισσότερο είναι το βάθος που κρύβεται πίσω από την απλότητα, όσο περισσότερα «μυστικά» θα διαθέτει το έργο, τόσο περισσότερο θα μαγευτεί το παιδί αλλά και ο μεγάλος. […]

Ξένια Καλογεροπούλου, Γράμμα στον Κωστή, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2015, σ. 325.

Θωμάς Μοσχόπουλος

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος είναι ο Καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Πόρτα.

Aπό το 2001 έως το 2008 υπήρξε καλλιτεχνικός συνδιευθυντής, μαζί με τον Γιάννη Χουβαρδά, του Θεάτρου του Νότου (Αμόρε).

Στο θέατρο έχει σκηνοθετήσει έργα από ένα μεγάλο φάσμα συγγραφέων, σε συνεργασία με διάφορες αθηναϊκές σκηνές, για το Φεστιβάλ Αθηνών, το Εθνικό Θέατρο, κ.ά..

Έχει επίσης σκηνοθετήσει θεατρικά έργα για παιδιά, όπως το Παραμύθι για δύο του Φ. Ρίντλεϋ, Μια ιστορία με ιστορίες του Τζ. Ροντάρι, Το Σκλαβί της Ξ. Καλογεροπούλου, καθώς και τα: Η πεντάμορφη και το Τέρας, Οικογένεια Νώε, Ο Ελαφοβασιλιάς, Η Kοιμωμένη ξύπνησε, Ο Τυχερός Στρατιώτης, έργα τα οποία έγραψε μαζί με την Ξ. Καλογεροπούλου για το Θέατρο Πόρτα.

Γεωργία Μαυραγάνη (Σκηνοθέτις - παιδαγωγός)

Σπούδασε παιδαγωγικά στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών και θέατρο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και στο προπαρασκευαστικό μεταπτυχιακό τμήμα της σχολής DasArts στο Άμστερνταμ (Ολλανδία). Στο διάστημα 2000-2004 συνεργάστηκε, ως βοηθός σκηνοθέτη, με πολλούς σημαντικούς σκηνοθέτες θεάτρου (Γιάννη Χουβαρδά, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Γιάννη Μόσχο, Βίκυ Γεωργιάδη, Θοδωρή Γκόνη).

Από το 2004 έχει σκηνοθετήσει έργα του ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου στα θέατρα Αμόρε, Άσκηση, Πορεία, Χώρα, Επί Κολωνώ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Εμπρός, Φεστιβάλ Αθηνών, Πειραματική Σκηνή -1 Εθνικού Θεάτρου, Πόρτα, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.ά..

Διδάσκει υποκριτική στη δραματική σχολή «Δήλος», με τους σπουδαστές της οποίας έχει παρουσιάσει αναλόγια θεατρικών έργων. Έχει πραγματοποιήσει εργαστήρια υποκριτικής και περφόρμανς με επαγγελματίες και μη ηθοποιούς (bios, Μικρό Θέατρο (Αγρίνιο), Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία κ.ά.), διερευνώντας τις δυνατότητες και τις τεχνικές του θεάτρου ντοκουμέντου.

Ταυτότητα της Παράστασης

Προσαρμογή-Σκηνοθεσία-Μουσική επιμέλεια: Γεωργία Μαυραγάνη

Σκηνικά-Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα

Κίνηση: Αλεξία Νικολάου

Σχεδιασμός φωτισμών: Γεώργιος Κουκουμάς

Παίζουν: Μαρίνα Αργυρίδου, Μάρκος Καλλής, Παναγιώτης Λάρκου, Νίκος Μάνεσης, Γιώργος Ονησιφόρου, Τζωρτζίνα Τάτση

 Η παράσταση συστήνεται για τα παιδιά του Κύκλου Β της Δημοτικής Εκπαίδευσης και τα παιδιά της Μέσης Εκπαίδευσης

Πληροφορίες / Εισιτήρια

Λάρνακα: Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου, τηλ. 24665795 (Δευτέρα-Παρασκευή 10:00-13:00, 16:00-18:00 και Σάββατο 10:00-13:00)

Τιμή Εισιτηρίου €6

 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Θέατρο και Έφηβοι» | Masterclass με την Σοφία Βγενοπούλου

«Θέατρο και Έφηβοι» | Masterclass με την Σοφία Βγενοπούλου

«Θέατρο και Έφηβοι» | Masterclass με την Σοφία Βγενοπούλου

Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης

Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης

Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης

Τεχνητή νοημοσύνη και τέχνη: Τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες

Τεχνητή νοημοσύνη και τέχνη: Τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες

Τεχνητή νοημοσύνη και τέχνη: Τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες