Είναι ένας ωραίος τύπος, Ιταλός, που τον λένε Βιτσέντζο Κοζέντσα στα 40+ και η δουλειά του είναι να ασχολείται με τα social media. Είναι μάλιστα υψηλόβαθμο στέλεχος σε μια εταιρεία στην Ιταλία που ασχολείται με το Influencer Marketing, δηλαδή τη διαφήμιση μέσω των διαφόρων Influencers σε όλα τα social. Ο Βιτσέντζο λοιπόν έφτιαξε το πρώτο Παρατηρητήριο του Facebook στην Ιταλία και έτσι για να περνάει την ώρα του κάθε χρόνο φτιάχνει και τον παγκόσμιο χάρτη των social. Σ’ έναν χάρτη αποτυπώνει ποια social κυριαρχούν πού ώστε να έχουμε μια γενική εικόνα. Τους χάρτες αυτούς τους αναπαράγουν σημαντικά έντυπα όπως το «Newsweek», η «Le Monde», το «The Economist». Για να τους δείτε κι εσείς μπορείτε να πάτε στο blog του στη διεύθυνση vincos.it.
Τι βρήκε λοιπόν για το 2020; Ότι το Facebook κυριάρχησε σε μεγάλο βαθμό σχεδόν παντού, εκτός από την Ασία. Σε 154 από τις 167 χώρες που ανέλυσε ο Κοζέντσα, το κοινωνικό δίκτυο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι το πιο δημοφιλές, φτάνει το 92% του πλανήτη. Με 2,7 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες και 1,8 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά, το facebook γνώρισε ακόμα περισσότερη αύξηση το 2020.
Εκτός από την Ασία, όπως είπαμε, που το facebook δεν είναι πρώτο αλλά συμβαίνει κάτι παράδοξο: ο αριθμός των χρηστών του εκεί είναι τόσο μεγάλος που αντιπροσωπεύει τους μισούς ενεργούς χρήστες του (1,2 δισεκατομμύρια ενεργοί λογαριασμοί τον μήνα). Ακολουθεί η Ευρώπη (413 εκατομμύρια ενεργοί λογαριασμοί τον μήνα), έπειτα οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο Καναδάς (255 εκατομμύρια ενεργοί λογαριασμοί τον μήνα). Τέλος, σε κάποιες ελάχιστες χώρες, όπως το Ιράν για παράδειγμα, είναι το Instagram που κυριαρχεί. Ή όπως στην Ιαπωνία όπου σημειώνεται άλλη μια έκπληξη, προηγείται το twitter.
Η περιοχή της πρώην Σοβιετικής Ένωσης είναι άλλου παπά βαγγέλιο. Μετά από μήνες σκληρής μάχης ενάντια στο άλλο ιστορικό ρωσικό κοινωνικό δίκτυο Odnoklassniki, το VKontakte (VK) κατέκτησε τελικά τη Ρωσία και τις γειτονικές χώρες: Αρμενία, Μολδαβία, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν κ.λπ. Το ρωσικό δίκτυο έχει 400 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες και περισσότερους από 100 εκατομμύρια ενεργούς λογαριασμούς τον μήνα.
Στην Κίνα, το WeChat, το κοινωνικό δίκτυο που δημιουργήθηκε από την Tencent, συγκεντρώνει τουλάχιστον 1,2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα. Προσφέρει μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών, όπως παιχνίδια, ανταλλαγή μηνυμάτων, ηλεκτρονικό εμπόριο κ.λπ. Η κυβερνητική εφαρμογή απολαμβάνει όλο και μεγαλύτερη δημοφιλία και κυριαρχεί στην κινεζική αγορά έναντι των ανταγωνιστών της και παλαιότερων κοινωνικών δικτύων QZone και Weibo.
Όσον αφορά τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων πάντως, το 2020 ήταν η χρονιά τους από την ώρα που κλειστήκαμε μέσα και μετά. O Μαρκ κυριαρχεί και σ’ αυτές γιατί έχει πολλές: Messenger, Instagram, WhatsApp. Ειδικά το τελευταίο κυριαρχεί σε 37 χώρες -ακόμα και στη Ρωσία- και με σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες αποτελεί την πιο δημοφιλή εφαρμογή, ιδιαίτερα στη Λατινική Αμερική, την Ευρώπη, την Ινδία και την Αφρική. Στην Κίνα, σημειώσατε double για το WeChat.
Δύο από τις εφαρμογές δεν τις ήξερα καθόλου: τη Line που κυριαρχεί στην Ιαπωνία και την Ταϊβάν και το KakaoTalk που είναι ο εθνικός πρωταθλητής της Νοτίου Κορέας. Όσο για το Viber -που κάπως το προτιμούμε κι εμείς εδώ-, μόνο στην Ουκρανία (!) έρχεται πρώτο.
Αν πάντως κάποιος θέλει να γυρίσει πίσω στον χρόνο για να συγκρίνει με τα πέντε μεγάλα παγκόσμια μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα δει ότι το 2009 ο παγκόσμιος χάρτης περιελάμβανε 17 διαφορετικά, τα οποία σήμερα δεν χρησιμοποιούνται σχεδόν καθόλου ή έρχονται σε χαμηλές θέσεις στην κατάταξη. Για παράδειγμα, η Βραζιλία είχε το δικό της ενώ τώρα έχει περάσει στη μεριά του Facebook. Κάτι που αποδεικνύει περίτρανα το μονοπώλιο των Big Tech.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.