Το (επίκαιρο) βιβλίο μέσα από ένα μικρό κουτί

Μιχάλης Σταύρου Δημοσιεύθηκε 1.11.2021
Watercolor illustration for a book on information technology. Computer and paper with inkwell and pen as the embodiment of technology development and progress.

Είναι κάποιες φορές που προτιμάς να υπάρχει ένας σκηνοθέτης που να μπορεί να αποδώσει αξιοπρεπώς ένα βιβλίο από έναν σκηνοθέτη που θα προσπαθήσει να κάνει καινοτομίες, να το παίξει κουλτουριάρης, να δώσει εκείνα τα κουραστικά μονόπλανα και τις σπαρακτικές ερμηνείες που στο τέλος της ημέρας μπορεί να καταντήσουν και γραφικές. Ο Μανούσος Μανουσάκης ξέρει να κάνει τηλεόραση. Και όσες φορές πιάνει στα χέρια του ένα βιβλίο, ξέρει πως αυτό πρέπει να αποδοθεί αλλιώτικα στην τηλεόραση. Στο τέλος της ημέρας, μπορεί αυτό που έδωσε στο κοινό να μην αφήσει τίποτα, δηλαδή να έχεις ενθουσιαστείς όσο το βλέπεις, αλλά να μην υπάρχει εκείνη η σκηνοθετική ματιά που θα το κατατάξουν στα αριστουργήματα. Αλλά, αλήθεια από πότε η τηλεόραση είπαμε πως εντάσσεται στις τέχνες, ώστε να αναζητούμε το κάτι παραπάνω μέσα από την ψυχαγωγία; Και αν έστω ένας σκηνοθέτης πιάσει στα χέρια του ένα βιβλίο και το μεταφέρει αξιοπρεπώς αυτό δεν είναι από μόνο του ένα κατόρθωμα για το κοινό, το οποίο έχει αφήσει εκτός του κάδρου του τα βιβλία;


Η ΕΡΤ (ε είπαμε, το ΡΙΚ κάνει σαπουνόπερες με βράκες, ήτοι βρακόπερες), αποφάσισε να μεταφέρει τηλεοπτικά τέσσερα διηγήματα με τη σκηνοθετική ματιά του Μανούσου Μανουσάκη. Θα είναι μίνι σειρές και θα προβάλλονται κάθε Σάββατο βράδυ, ό,τι καλύτερο για αυτούς που δεν έχουν μια εναλλακτική το βράδυ. Ήδη, έχει κλείσει ο κύκλος με το πρώτο διήγημα το «Βαρδιάνος στα σπόρκα» με τη Ρένια Λουιζίδου να δίνει ρέστα στον ρόλο της Σκεύως στο ομότιτλο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Και το διήγημα είναι όσο επίκαιρο μπορεί να φανταστεί κανείς, αφού η ηρωίδα του Παπαδιαμάντη αποφασίζει να μεταμφιεστεί σε άντρα για να γίνει βαρδιάνος (φύλακας) στα σπόρκα (καράβια που βρίσκονταν σε καραντίνα εξαιτίας της χολέρας), προκειμένου να τον σώσει. Η σύνδεση με την περίοδο που ζούμε, την καραντίνα και τον κορωνοϊό είναι προφανής, ωστόσο ο σκηνοθέτης αφήνει την ιστορία να εξελιχθεί για να σου δείξει πως δεν χρειαζόταν ίντερνετ για να δεις πως δεν έχει αλλάξει κάτι, πως οι απόψεις των παπάδων είναι ακόμη οι ίδιες, πως οι ψεκασμένοι ζουν πάντα ανάμεσά μας.

Η μίνι σειρά τεσσάρων επεισοδίων στριμάρει στο ERTFLIX, το οποίο είναι διαθέσιμο για τις ελληνικές παραγωγές και στην Κύπρο. Από χθες Σάββατο (30/10) η ΕΡΤ ξεκίνησε τη δεύτερη σειρά βασισμένη στο βιβλίο του Γιώργου Βιζυηνού «Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου» με το πρώτο επεισόδιο που είδαμε στο ERTFLIX να δείχνει κι αυτό μια αξιοπρεπή και προσεγμένη προσπάθεια, ενώ πιάνει άλλο ένα επίκαιρο θέμα, αυτό της αυτοδικίας. Η ελληνική δημόσια τηλεόραση δείχνει με λίγα λόγια με έναν έμμεσο τρόπο πως τα βιβλία είναι ακόμη ζωντανά κι επίκαιρα, ενώ η δική μας δημόσια τηλεόραση θάβει ακόμη και τη μοναδική της πολιτιστική εκπομπή στα απογεύματα του Σαββάτου ως… απλή διεκπεραίωση.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Σιωπηλές κλήσεις

Σιωπηλές κλήσεις

Σιωπηλές κλήσεις

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;