Το στοίχημα είναι ιδιαίτερα μεγάλο για τις πλατφόρμες των social. Το TikTok είναι από εκείνες που σήκωσε το γάντι, πιθανόν για ν’ αποδείξει ότι, αντίθετα με τα όσα του χρεώνουν, είναι μια πλατφόρμα που σέβεται τους χρήστες της.
Έτσι, ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει ένα νέο εργαλείο που θα επιτρέπει στους δημιουργούς να επισημαίνουν το περιεχόμενο που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη και επίσης θα δοκιμάσει νέους τρόπους για την αυτόματη επισήμανση του περιεχομένου που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη. Ήδη, στους όρους χρήσης του ζητούσε από τους δημιουργούς να επισημαίνουν το περιεχόμενο AI, που περιέχει ρεαλιστικές εικόνες, ήχο ή βίντεο, όπως τα deepfakes, για να αποτρέψει τη διάδοση παραπλανητικών πληροφοριών. Μάλιστα, οι όροι χρήσης του επιτρέπουν να κατεβάζει εικόνες που δεν έχουν επισημανθεί.
Ωστόσο, εκτός από την ακραία περίπτωση χρήσης ΤΝ για εσκεμμένη παραπλάνηση των χρηστών, ένα περιεχόμενο μπορεί να κινείται στα όρια μεταξύ του να είναι αληθινό ή ψεύτικο. Σε αυτήν τη γκρίζα ζώνη, η διαφάνεια είναι γενικά ευπρόσδεκτη από τους τελικούς χρήστες, ώστε να γνωρίζουν αν το περιεχόμενο που βλέπουν έχει υποστεί μεγάλη επεξεργασία ή αν έχει δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη.
Ο μεγάλος εκλιπών Έλληνας φωτορεπόρτερ, Γιάννης Μπεχράκης, μας είχε εξηγήσει κάποτε ότι για να θεωρείται μια φωτογραφία αυθεντική θα πρέπει ο φωτογράφος να την έχει πειράξει σε ποσοστό κάτω από 10%. Κι αυτό για μια φωτογραφία 100% αυθεντική. Τι γίνεται τώρα, όμως, με την ΤΝ; Θα πρέπει να υπολογίζουμε ποσοστά, μήπως οτιδήποτε εμπλέκει την ΤΝ θα πρέπει να επισημαίνεται; Ας δούμε τι κάνει το TikTok.
Το νέο εργαλείο θα διευκολύνει τους δημιουργούς όχι μόνο να συμμορφώνονται με την υφιστάμενη πολιτική της πλατφόρμας, αλλά και να επισημαίνουν οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη ή έχει υποστεί σημαντική επεξεργασία με ΤΝ. Το εργαλείο θα είναι διαθέσιμο στους δημιουργούς κατά το ανέβασμα του βίντεο. Όταν ο δημιουργός χρησιμοποιεί το νέο εργαλείο, η πλατφόρμα θα εμφανίζει ένα μήνυμα κάτω από το όνομα χρήστη στο βίντεο ότι ο δημιουργός έχει χαρακτηρίσει το βίντεο ως «AI-generated». Όσο για την αυτόματη ανίχνευση και επισήμανση περιεχομένου AI θα αρχίσει να δοκιμάζεται επίσης η ετικέτα «AI-generated», που θα εφαρμόζεται τελικά σε κάθε περιεχόμενο που ανιχνεύεται ότι έχει επεξεργαστεί ή δημιουργηθεί με AI.
Η επισήμανση της τεχνητής νοημοσύνης γίνεται όλο και πιο κοινή πρακτική για τις μεγάλες πλατφόρμες, καθώς τόσο το OpenAI όσο και η Google ανακοίνωσαν τους τελευταίους μήνες τις δικές τους δυνατότητες ανίχνευσης τεχνητής νοημοσύνης. Το Instagram φαίνεται επίσης να εργάζεται πάνω σε μια λειτουργία που επισημαίνει πότε το περιεχόμενο έχει δημιουργηθεί ή επεξεργαστεί με AI. Και η ΕΕ πιέζει τις πλατφόρμες να επισημαίνουν το περιεχόμενο AI στον αγώνα της κατά της παραπληροφόρησης.
Ως αποτέλεσμα της νέας απαίτησης για διαφάνεια, το TikTok θα μετονομάζει πλέον και όλα τα εφέ του που χρησιμοποιούν AI, συμπεριλαμβάνοντας ρητά την ένδειξη «AI» στα ονόματά τους. Πρόσφατα, είχε γίνει μεγάλη συζήτηση για το εάν το φίλτρο Bold Glamor χρησιμοποιούσε ΤΝ ή όχι. Από δω και πέρα θα ξέρουμε. Ας σημειώσουμε ότι, οι ετικέτες είναι ήδη ενεργές, αλλά δεν τις βλέπουν ακόμα όλοι οι χρήστες.
Τέλος, η πλατφόρμα θα διαθέσει εκπαιδευτικά βίντεο και άλλους πόρους για την παιδεία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τις επόμενες εβδομάδες για να βοηθήσει τους χρήστες να κατανοήσουν καλύτερα την ΤΝ. Έχω, πάντως, μια μικρή υποψία ότι τη μεγάλη ζημιά θα την πάθουν, όχι μόνο στο TikTok αλλά σε όλες τις πλατφόρμες, όλοι αυτοί που «έχαναν» μια δυο δεκαετίες με τη χρήση των φίλτρων κι εμείς νιώθαμε σαν φτωχοί συγγενείς όλων αυτών των beautiful people. Η εκδίκηση της γυφτιάς, θα έλεγα αν ήμουν κακός άνθρωπος. Είμαι;