Έργα του Ανδρέα Στυλιανού στην Αμερική μετά την «Holomorphosis»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 12.2.2024
Ο εικαστικός μιλά για τη ατομική του έκθεση «Holomorphosis», η οποία παρουσιάζεται στο Μουσείο Πιερίδη στη Λάρνακα, σε συνεργασία με τη Future DMND, και για το ταξίδι στην Αμερική

Καταλαμβάνοντας επτά χώρους εντός του Μουσείου Πιερίδη - Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, στη Λάρνακα, η ατομική έκθεση του εικαστικού Ανδρέα Στυλιανού «Holomorphosis» ανοίγει έναν διάλογο με τα έργα του μουσείου μέσα από ένα αμάλγαμα καλλιτεχνικών μέσων, όπως φωτεινές εγκαταστάσεις neon, περίπλοκα κεραμικά, γλυπτά από μπρούντζο και ανοξείδωτο χάλυβα, αιθέριες συνθέσεις από βιτρό και πίνακες ζωγραφικής. Ο εικαστικός μιλά στον «Π» για την πρώτη ανάγνωση, τη συνύπαρξη αλλά και την προσφορά έργου του στον Σύνδεσμο «Μωρά Θαύματα».

Μια συνύπαρξη με έργα του μουσείου. Πώς αυτό διαμορφώνεται;

«Τα έργα που δημιούργησα γι' αυτήν την έκθεση, πιστεύω, δεν θα υπήρχαν εάν δεν υπήρχε η πλούσια συλλογή του Μουσείου Πιερίδη. Η έκθεση 'Holomorphosis' έχει τον ορισμό της εξέλιξης και ολοκλήρωσης αυτού που προϋπήρχε. Ένα παράδειγμα είναι τα μεσαιωνικά πιάτα, καθώς τα έργα που έφτιαξα είναι με τα ίδια υλικά και μεθόδους που είχαν φτιαχτεί τα υπάρχοντα εκθέματα. Ακόμα ένα παράδειγμα είναι οι εγκαταστάσεις από γυαλί μέσα στο δωμάτιο με τα ρωμαϊκά γυαλιά ή τα δικά μου κεραμικά γλυπτά ανάμεσα στα κεραμικά του μουσείου. Και πρέπει να πούμε πως δεν θα ήταν εφικτό αυτό χωρίς τους Κύπριους τεχνίτες που έχουν αναδημιουργήσει και έχουν εξασφαλίσει τη συνέχεια αυτής της τέχνης».

Υπήρξε κάποια πρόκληση στη δημιουργία της;

«Η πρώτη ανάγνωση των έργων μου πολλές φορές μπορεί να δημιουργήσει μια αντίσταση λόγω της παιδικότητας, της ιδιαίτερης αισθητικής (εικονικής, μονοδιάστατης). Η πρόκληση ήταν να δημιουργήσω έναν διάλογο που όχι μόνο θα έδειχνε σεβασμό στον χώρο, αλλά θα βοηθούσε στην οπτική ανάλυση των υπαρχόντων εκθεμάτων».

Στα έργα σου υπάρχει μια έντονη παρουσία ζωηρών χρωμάτων...

«Τα έντονα χρώματα είναι επιλογή για μεταβαλλόμενη αισθητική. Πιστεύω πως μέσω των χρωμάτων συλλαμβάνω την εποχή του τώρα και έχω μια δυνατή αίσθηση ότι μπορεί να καθορίσει και την αισθητική του αύριο. Το μαύρο, το άσπρο το βρίσκω κομψό, αλλά είναι πολύ εύκολο, και επίσης η στολή του εταιρικού κόσμου, από την οποία προσπαθώ ανεπιτυχώς να ξεφύγω».

Θα έλεγες πως το αρχιτεκτονικό σου υπόβαθρο σε επηρεάζει ως καλλιτέχνη;

«Ο τρόπος που αναλύω τις σκέψεις μου είναι σίγουρα αποτέλεσμα του αρχιτεκτονικού μου ιστορικού. Στην πράξη, ένα καλό παράδειγμα είναι ο τρόπος που διαμορφώνονται οι neon εγκαταστάσεις, όπου δουλεύω τα σχέδια σαν κατόψεις, ακολουθώντας κανόνες και περιορισμούς ώστε να βγει το αποτέλεσμα που επιθυμώ. Ο τρόπος παραγωγής και η συνεργασία με τεχνίτες για τη δημιουργία των έργων είναι επίσης αποτελέσματα αυτού. Πολύ συχνά χρησιμοποιώ το πρόγραμμα 'Rhinoceros' για να δημιουργήσω έργα, και με τον ίδιο τρόπο που το χέρι του καλλιτέχνη φαίνεται πάνω σε ένα γλυπτό, έτσι και 'το χέρι' του προγράμματος είναι αισθητό στη δουλειά».

Πώς ακριβώς βοηθά η γκαλερί «Future DMND» σε αυτό το ταξίδι;

«Η Future DMND και ο Issa Ababseh παίζουν κυρίαρχο ρόλο, ειδικά όταν έχει να κάνει με αντίτυπα και εκδόσεις, όπως ήταν οι σελιδοδείκτες και τα σημειωματάρια που δημοσιεύσαμε για τον Σύνδεσμο 'Μωρά Θαύματα'. Επίσης συμβάλλουν φυσικά στην προβολή μου στο εξωτερικό όπως και στις αποφάσεις που λαμβάνονται για την κάθε έκθεση».

Το τέλος του μήνα πλησιάζει. Ποιο είναι το πλάνο για τη συνέχεια;

«Πρώτα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Issa Ababseh, τον δρα Δημήτρη Πιερίδη, τον Peter Ashjian και την Κατερίνα Πατσαλίδου για το βήμα που μου δόθηκε. Και επί τη ευκαιρία να αναφέρω ότι με τη 'Future DMND' υπάρχει το πλάνο να παρουσιαστεί η δουλειά μου στην Αμερική μέσα στο 2024. Επίσης, πέραν αυτού, έχει προγραμματιστεί και μια ομαδική παρουσίαση της δουλειάς μου τον Μάρτιο με την Tagli Gallery στο Cromwell Place, στο Λονδίνο».

Πες μας κάτι για τη φιλανθρωπική δράση και τον Σύνδεσμο «Μωρά Θαύματα». Γιατί έχεις επιλέξει να συνεργαστείς μαζί τους;

«Η σχέση μου με τα 'Μωρά Θαύματα' είναι διαχρονική και ενδιαφέρομαι ιδιαίτερα για την επιτυχία και ενίσχυση του έργου τους. Ενός σημαντικού έργου για τα πρόωρα μωρά και τις οικογένειές τους που βιώνουν την πρόωρη γέννηση του μωρού τους. Το έργο μου με τίτλο 'Ancient Existence' που παρουσιάζεται στο Μουσείο Πιερίδη στο πλαίσιο της παρούσας έκθεσης, διατέθηκε για την οικονομική ενίσχυση του Συνδέσμου και απευθύνεται στην πολύτιμη ύπαρξη μιας νέας ζωής. Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μου με τον Σύνδεσμο, έχουμε δημιουργήσει στο παρελθόν σημειωματάρια, σελιδοδείκτες, γούρια και μοναδικά έργα τέχνης. Θεωρώ πως στηρίζοντας τον πολύτιμο σκοπό του Συνδέσμου, στηρίζεις την ίδια τη ζωή. Ως εικαστικός, έχω μια πολύ άκαμπτη σχέση με την ποσότητα δημιουργίας, τα έργα μου και την παραγωγή ιδεών. Θεωρώ πως με την απόφαση μου, να προσφέρω για ένα τέτοιο σκοπό, συγκεκριμένα για τον Σύνδεσμο 'Μωρά Θαύματα', μου δίνεται η ευκαιρία να παράγω έργα και εικόνες που δεν θα μπορούσα να υλοποιήσω αλλιώς. Με τον τρόπο που προσφέρω την δουλειά μου, δηλαδή με μικρά προσιτά σε όλους αντικείμενα, γίνεται μια συλλογική προσπάθεια όπου μαζεύονται μεγαλύτερα ποσά για ένα τόσο σημαντικό σκοπό, έτσι ώστε να έχουν τα πρώρα μωρά το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στη ζωή τους. Γενικότερα μου αρέσει πολύ να βοηθάω στον μέγιστο βαθμό, όσο μου το επιτρέπει η δημοτικότητα της τέχνης μου.»

Πληροφορίες

«Holomorphosis» | Ατομική έκθεση Ανδρέα Στυλιανού

Χώρος έκθεσης: Μουσείο Πιερίδη - Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, Λάρνακα
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Πέμπτη: 9.00-16.00 & Παρασκευή-Σάββατο: 9.00-13.00.
Διάρκεια: Μέχρι 29 Φεβρουαρίου 2024.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου