«Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις».
Ο Καβάφης, από τους πρώτους κιόλας στίχους του γνωστού ποιήματός του, μας γνωρίζει την ομορφιά του ταξιδιού για την Ιθάκη. Έναν προορισμό που έχει πάρει πολλές ερμηνείες... «Προορισμός» είναι και η φετινή θεματική του «Graphic Stories ConFest» το οποίο επιστρέφει στο ισόγειο της εφημερίδας «Πολίτης» μετά από έναν μακρύ δρόμο, δέκα χρόνων, γεμάτο περιπέτειες και γνώση. Η Ιθάκη, βέβαια, δεν είναι το ισόγειο, αλλά ο κάθε σταθμός που στάθμευσε και θα συνεχίσει να ρίχνει «άγκυρα» το φεστιβάλ, το οποίο υμνεί την οπτική επικοινωνία, μέσα από διάφορες ενότητες και οπτικές, συνυφασμένες με το βίωμα της χρονιάς, είτε αυτό επηρεάζεται από τις ανάγκες του κλάδου, τις νέες τεχνολογίες ή τις εξελίξεις της ζωής. Γι' αυτή τη δημιουργική γιορτή μιλά στο «Π» η Αγγελική Αθανασιάδη, η οποία ήρθε στην Κύπρο και έχτισε έναν θεσμό ο οποίος φέτος θα λάβει χώρα από τις 8 μέχρι τις 10 Μαρτίου, και θα περιλαμβάνει διαλέξεις, εργαστήρι, ένα ντοκιμαντέρ, καθώς και μια επετειακή έκθεση η οποία θα φιλοξενηθεί στο ισόγειο του «Π» μέχρι και τις 9 Απριλίου 2024.
Πώς άρχισε το ταξίδι του Graphic Stories ConFest;
«Άρχισε από την αγάπη μου για τον σχεδιασμό και την οπτική επικοινωνία. Είδα την ανάγκη για έναν χώρο στον οποίο οι δημιουργοί, οι σχεδιαστές και οι φοιτητές θα μπορούν να συναντηθούν, να ανταλλάξουν ιδέες και να εμπνευστούν. Στόχος μου, λοιπόν, ήταν να δημιουργήσω ένα συνέδριο-φεστιβάλ που θα προάγει την έκφραση μέσω του σχεδιασμού, ενθαρρύνοντας την καινοτομία, τη δημιουργική σκέψη και την ενεργό συμμετοχή του κοινού. Έτσι, το Graphic Stories ξεκίνησε ως ιδέα το 2014 και έγινε συνάντηση σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας στο ισόγειο της εφημερίδας «Πολίτης», το 2015. Είχα ανάγκη να επικοινωνήσω με τους σχεδιαστές της Κύπρου... Για μένα κιόλας ήταν ένα μετέωρο βήμα προς το άγνωστο, αφού στην Κύπρο, τότε, δεν ήξερα κανέναν και δεν με ήξερε και κανείς. Η αποδοχή όμως και η ανταπόκριση από το κοινό ήταν μεγαλύτερες απ' ό,τι ανέμενα. Ήταν σαν μια θερμή υποδοχή από την κοινότητα των σχεδιαστών, στο πρώτο πιλοτικό εγχείρημα, η οποία μου έδωσε τη δύναμη και το θάρρος να συνεχίσω τη διοργάνωσή του, το οποίο πλέον είναι ένα διεθνές συνέδριο - φεστιβάλ για την οπτική επικοινωνία».
Ποιες ήταν οι προκλήσεις σε αυτό το εγχείρημα;
«Σε όλο αυτό το ταξίδι οι προκλήσεις ήταν αρκετές. Η οργάνωση ενός υψηλού επιπέδου συνεδρίου με διεθνείς ομιλητές και εργαστήρια απαιτούσε πολύπλοκη λογιστική και συντονισμό. Η εξεύρεση χώρων και χορηγών, η εξασφάλιση οποιασδήποτε υποστήριξης -οικονομικής και μη- και το να πρέπει να αποδεικνύεις τα αυτονόητα. Το να φέρεις κοντά την κοινότητα των σχεδιαστών αλλά και η προσέλκυση ενός ευρύτερου κοινού. Φυσικά, δεν θα πρέπει να παραλείψω και τα εμπόδια που κάθε φορά συναντάς όταν θέλεις να κάνεις κάτι διαφορετικό, καινοτόμο και να ταράξεις τα νερά. Οι δράσεις, ως γνωστόν, δημιουργούν αντιδράσεις. Είναι κανόνας πως όταν ξεκινάς να χτίζεις κάτι καινούργιο, αναμένεις να συναντήσεις δυσκολίες και εμπόδια. Αρχικά κάνεις βραχυπρόθεσμα σχέδια και έχεις την προσδοκία με μικρά βήματα να φτάσεις στο προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Οι όποιες δυσκολίες όμως μας δυνάμωσαν, κι έτσι συνεχίζουμε κοιτώντας μόνο μπροστά».
Υπήρξε κάποια εμπειρία που καθόρισε τη συνέχειά του;
«Η παρουσία του David Carson. Ως ομιλητής αποτέλεσε κρίσιμο σημείο για το συνέδριο αλλά και για μένα. Η συμμετοχή του απέδειξε ότι με πίστη και αφοσίωση μπορούμε να πετύχουμε μεγάλα πράγματα. Ενίσχυσε λοιπόν την πεποίθησή μου στην ικανότητά μας να διοργανώνουμε παγκοσμίου επιπέδου εκδηλώσεις και να καταστήσουμε την Κύπρο ένα σημαντικό κέντρο για την οπτική επικοινωνία. Η παρουσία του εδώ ήταν η επισφράγιση της αναγνώρισης της ποιότητας και της σημασίας του GraphicStories».
Επιστροφή στο ισόγειο του «Πολίτη»… πες μας γι' αυτήν την απόφαση.
«Η επιστροφή στο ισόγειο του 'Πολίτη' για το Graphic Stories είναι σαν μια επιστροφή στο σπίτι του, στο σημείο από όπου ξεκίνησαν όλα. Αυτός ο χώρος συμβολίζει την αρχή της πορείας μας και την αρχική μας επιθυμία να δημιουργήσουμε μια κοινότητα γύρω από την οπτική επικοινωνία. Η επιλογή του 'Πολίτη' ως τόπου για τις δράσεις του Graphic Stories υπογραμμίζει την προσήλωσή μας στην προσβασιμότητα, την κοινότητα και την επικοινωνία. Είναι ένας χώρος ο οποίος ενώνει το παρελθόν με το παρόν και αντικατοπτρίζει τη συνεχή μας δέσμευση για την ανάπτυξη και την ανέλιξη του Graphic Stories. Όπως αναφέρω και στον πρόλογο του βιβλίου μου Γραφιστορίες: 'Όπου και αν φτάσεις, να μην ξεχνάς ποτέ από πού ξεκίνησες'. Κι εγώ… Δεν ξεχνώ»!
Πού καταλήγει το «Destinat10n» φέτος;
«Το 'Destinat10n' δεν αποτελεί απλώς έναν προορισμό, αλλά έναν ακόμα σταθμό στη μέχρι τώρα δημιουργική μας πορεία. Αυτός ο σταθμός μας υπενθυμίζει ότι κάθε τελευταίο κεφάλαιο ενός βιβλίου μπορεί να είναι η αφετηρία για ένα νέο βιβλίο, για καινούργιες περιπέτειες. Η έμπνευση και η δημιουργικότητα πρέπει να είναι η πυξίδα μας προς μελλοντικά ταξίδια και εξερευνήσεις στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας. Η δέκατη επέτειος του Graphic Stories επιβεβαιώνει τη σημασία του να θέτουμε στόχους, να εξελισσόμαστε και να αναζητούμε νέους δρόμους, χωρίς να μας περιορίζει ο προορισμός. Είναι μια πρόσκληση και μια πρόκληση ταυτόχρονα. Με αισιοδοξία και αφοσίωση στη διαρκή βελτίωση και καινοτομία προχωράμε προς το μέλλον έτοιμοι να ανακαλύψουμε νέους ορίζοντες και να διαμορφώσουμε τις επόμενες σελίδες της ιστορίας μας. Ας γιορτάσουμε λοιπόν αυτήν την επέτειο, έχοντας το βλέμμα στραμμένο προς τις ατελείωτες δυνατότητες που μας περιμένουν».
Δέκα χρόνια οπτική επικοινωνία. Πώς εξελίχθηκε και ποια η συμβολή της στην εξέλιξη της γραφιστικής στην Κύπρο;
«Στα δέκα του χρόνια, το Graphic Stories ακολούθησε την εξέλιξη της οπτικής επικοινωνίας, προσαρμοζόμενο στις νέες τεχνολογίες και τάσεις. Έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάδειξη της γραφιστικής στην Κύπρο, καθώς και στην προώθησή της στο εξωτερικό, προσφέροντας έναν χώρο για διάλογο, μάθηση και εμπνευσμένη δημιουργία. Το σύνθημά μας είναι ότι 'η οπτική επικοινωνία μας αφορά όλους', όχι μόνο τους σχεδιαστές. Μέσω του φεστιβάλ έχουμε ενθαρρύνει τη συνεργασία, την καινοτομία και έχουμε βοηθήσει πολλούς σχεδιαστές να εξελιχθούν, αλλά και να βρουν δουλειά».
Πέντε εργαστήρια & τέσσερις διαλέξεις που εξελίσσουν -μεταξύ άλλων- τεχνικές γραφής, χρήσης AI και τεχνολογίας (VR/AR), storytellings και εργαστήρια για παιδιά. Πώς επιλέγονται οι θεματικές και ποια η ανάγκη για το κοινό αλλά γενικότερα για τον κλάδο της γραφιστικής;
«Οι θεματικές των εργαστηρίων και των διαλέξεων στο Graphic Stories επιλέγονται με βάση την επικαιρότητα, τις νέες τεχνολογίες και τις ανάγκες του κοινού και του κλάδου. Στοχεύουμε στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων μέσω της χρήσης νέων καινοτόμων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, καθώς και στην προσέγγιση των παιδιών με σκοπό την εκπαίδευση και την ενίσχυση της δημιουργικότητας από μικρή ηλικία. Η επιλογή γίνεται με στόχο την προσφορά εργαλείων και γνώσεων που θα ενισχύσουν τους συμμετέχοντες στην ανταπόκριση στις σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου, ενθαρρύνοντας τον πειραματισμό και τη δημιουργική έκφραση. Στόχος είναι να καλύψουμε ένα ευρύ φάσμα θεματικών που αντικατοπτρίζουν την πολυμορφία του σχεδιασμού ανταποκρινόμενοι ταυτόχρονα στις ανάγκες του κοινού και τις τάσεις της αγοράς. Έτσι, ενισχύουμε την κοινότητα των σχεδιαστών και συμβάλλουμε στην εξέλιξη του ευρύτερου κλάδου της γραφιστικής, προσφέροντας ένα δυναμικό πλαίσιο για μάθηση, ανταλλαγή ιδεών και δικτύωση».
Πες μας λίγα λόγια για την πορεία των θεματικών. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την πόλη και το περιβάλλον, που αγγίζει στοιχεία, μεταξύ άλλων, όπως τα τείχη, η ψυχική υγεία, η εξέλιξη και η κληρονομιά.
«Τα δέκα χρόνια του Graphic Stories σημαδεύτηκαν από θεματικές που εξερεύνησαν την πόλη, τον πολιτισμό, τις τέχνες και φυσικά θέματα κοινωνικού προβληματισμού. Δημιουργοί από όλο τον κόσμο, μέσω των έργων τους, προσέγγισαν τα θέματα αυτά προάγοντας τον διάλογο και την κριτική σκέψη. Η ποικιλομορφία των θεματικών ενίσχυσε τη συμβολή του Graphic Stories στην προώθηση της γραφιστικής στην Κύπρο, δίνοντας την ευκαιρία σε πολλούς σχεδιαστές να εκθέσουν το έργο τους τόσο στο κυπριακό κοινό όσο και σε διεθνές επίπεδο -και αυτό είναι το σημαντικότερο-, μέσω των εκθέσεων και των εργαστηρίων που συνδιοργανώσαμε με άλλους οργανισμούς και πανεπιστήμια σε πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Μόσχα, το Ντουμπάι, η Αθήνα, η Πάτρα και η Θεσσαλονίκη».
Τι θα δούμε στο ντοκιμαντέρ;
«Στο ντοκιμαντέρ 'Graphic Stories: Destinat10n' αποκαλύπτουμε την εξέλιξη του Graphic Stories τα τελευταία 10 χρόνια. Μέσω των συνεντεύξεων σημαντικών προσωπικοτήτων του χώρου που άφησαν το αποτύπωμά τους στο Graphic Stories, όπως οι David Carson, Julia Kahl, Rob Snow, Yossi Lemel, Κώστας Μάντζαλος, Πάνος Βασιλείου, Χάρης Τσέβης, Βασίλης Βασιλειάδης, Μιχάλης Αντωνόπουλος, Στέφανος Καράγκος, Διονύσης Διονυσίου και Ειρήνη Γκόνου, αναδεικνύουμε τις πιο σημαντικές στιγμές όλων των ετών, τις προκλήσεις και την πολυμορφία που χαρακτηρίζουν τον κόσμο του Graphic Stories. Το Graphic Stories δεν είναι απλώς ένα συνέδριο, αλλά μια πολυδιάστατη εμπειρία που ξεπερνά τα σύνορα της Κύπρου. Το ντοκιμαντέρ προβάλλει όχι μόνο την εξέλιξη αλλά και την αντοχή του Graphic Stories απέναντι σε προκλήσεις. To ντοκιμαντέρ αποτελεί ένα κίνητρο για όλους, κυρίως για τους νέους, να μην παραιτούνται στις δυσκολίες και να επενδύουν στα όνειρά τους ανεξαρτήτως των εμποδίων που θα συναντήσουν. Το Graphic Stories μας μέσα από το ντοκιμαντέρ υπενθυμίζει ότι η δύναμη της δημιουργικότητας ξεκινά από μια ιδέα και ένα μολύβι. Όσο υπάρχει έμπνευση, οι δυνατότητες είναι απεριόριστες».
Πληροφορίες
«Graphic Stories - Destinat10n»
10o Διεθνές Συνέδριο - Φεστιβάλ Οπτικής Επικοινωνίας | 8-10 Μαρτίου 2024
Ντοκιμαντέρ, Διαλέξεις & Εργαστήρια: Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, STEM Education Cyprus
Επετειακή έκθεση
Εγκαίνια: Σάββατο 9 Μαρτίου
Ώρες λειτουργίας: 18.00-21.00
Χώρος έκθεσης: Ισόγειο εφημερίδας «Πολίτης» - Βουλγαροκτόνου 8, 1010, Λευκωσία
Διάρκεια έκθεσης: 9 Μαρτίου - 9 Απριλίου 2024
Περισσότερες πληροφορίες: www.graphicstories.org
Εισιτήρια: www.graphicstoriescyprus.com/tickets