Franc | Τα σκάνδαλα ως ψηφιακή εικαστική παρέμβαση

ΧΡΙΣΤΟΘΕΑ ΙΑΚΩΒΟΥ Δημοσιεύθηκε 19.3.2024
Στιγμιότυπο από το reel που δημοσιεύθηκε από τον καλλιτέχνη του λογαριασμού @franc.archive
Ένας Λεμεσιανός καλλιτέχνης του δρόμου και των ψηφιακών μέσων πια παρεμβαίνει στη δημόσια σφαίρα για θέματα που άπτονται της επικαιρότητας και μιλά στο «Π» για την ιδέα των βίντεο αλλά και τις παρεμβάσεις του στην Κύπρο

Η επικαιρότητα συνήθως αποτελεί και ένα κομμάτι έμπνευσης και δράσης για καλλιτεχνική δημιουργία. Το πεδίο των πολιτιστικών, φυσικά, δεν μένει αδρανές, τουναντίον συνήθως συμμετέχει και παρουσιάζει ειδήσεις και οπτικές τους με έναν τρόπο που «μιλάνε» χωρίς ωστόσο να επιβάλλονται στον αναγνώστη και στον θεατή. Τέτοια δράση λαμβάνει χώρα και σε έναν λογαριασμό στο Instagram που τον τελευταίο καιρό έχει προσεγγίσει την προσοχή του κοινού με τα δημιουργικά λίγων δευτερολέπτων βίντεό του, αν και ο ίδιος καλλιτέχνης είχε απασχολήσει και παλαιότερα με ένα άλλο πρότζεκτ του που είχε ως χώρο έκθεσης τον φυσικό δημόσιο χώρο, και όχι τον διαδικτυακό.

Αυτή την περίοδο, το πολύ μικρού μήκους βίντεο, που έκανε την αρχή, αφορούσε το εγκαταλελειμμένο αρχοντικό της οικογενείας Παυλίδη, το οποίο πήρε φωτιά και πλέον έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο και στατικά ακατάλληλο, λόγω της καταστροφής που δέχθηκε η σκεπή, ο δεύτερος όροφος αλλά και οι κολώνες του κτηρίου. Μία φωτογραφία από την οικία που καιγόταν, και έκανε ήδη τον γύρο του διαδικτύου, μετατράπηκε από τους χρήστες του λογαριασμού σε βιντεάκι, το οποίο έδειχνε την πιθανή εξέλιξη του αρχοντικού σε ουρανοξύστη. Ένα βιντεάκι που μάλλον ταρακούνησε, αφού είχε πέραν των 185 χιλιάδων προβολών, μέσα σε λίγες μέρες.

Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το μόνο, ακολούθησαν και άλλα τέτοιου είδους βίντεο, τα οποία είχαν αναφορές σε ειδήσεις για τις εξελίξεις του δυστυχήματος στα Τέμπη, του πολέμου στη Γάζα αλλά και φυσικά, στο πιο πρόσφατο, την υπόθεση της ιεράς μονής Οσίου Αββακούμ. Για τις εξελίξεις στους κύκλους της Εκκλησίας της Κύπρου, ο καλλιτέχνης πήρε μία φωτογραφία από το κτήριο της Μονής και δημιούργησε ένα μεγάλο χρηματοκιβώτιο με μία επιγραφή «εις το όνομα του χρυσού».

Ο καλλιτέχνης του δρόμου και γραφίστας που συστήθηκε ως «Franc» μίλησε στο «Π» για την ιδέα των βίντεο αλλά και τις παρεμβάσεις του, οι οποίες είχαν ως επίκεντρο σκάνδαλα αλλά και θεματικές που ίσως να ξέφευγαν από όσα βρίσκονται στον δημόσιο διάλογο.

Πώς άρχισαν όλα;

Σε επικοινωνία, λοιπόν, με τον καλλιτέχνη του δρόμου με το ψευδώνυμο «Franc», μας ανέφερε, αρχικά, πως το πρότζεκτ που εξελίσσει ιδέες γύρω από την επικαιρότητα ξεκίνησε πολύ πιο πριν, με τις «παρεμβάσεις» που πραγματοποιούσε στον δημόσιο χώρο.

Ο ίδιος απασχόλησε τον δημόσιο χώρο με έργα του που τοποθέτησε σε σημεία όπως ένας πολυσύχναστος κυκλικός κόμβος, η μπάρα ενός δημόσιου χώρου στάθμευσης, η γέφυρα στον παραλιακό της Λεμεσού αλλά και στον βοτανικό κήπο του Τροόδους.

4800823390023166 image
Πηγή: https://thefranc.art/art-intervention-knife

Ο καλλιτέχνης, προσθέτει, οι πιο πάνω παρεμβάσεις ήταν ένας τρόπος να αναδείξει ή και να παρατείνει τον χρόνο που βρισκόταν ένα ζήτημα στην επικαιρότητα. Για παράδειγμα, οι πρώτες εικαστικές του παρεμβάσεις, που τοποθετήθηκαν σε δημόσιους χώρους, είχαν θεματικές που ήταν τοπικού ενδιαφέροντος, όπως το κλείσιμο ενός δημόσιου χώρου στάθμευσης στη Λεμεσό, τα «χρυσά» διαβατήρια αλλά και το «κουτόχορτο» ως αναφορά σε ενδημικό φυτό της Κύπρου. Ωστόσο, η δράση του είχε επεκταθεί και σε αναφορές για τον πόλεμο στη Γάζα και την ανθρωπιστική κρίση στο Αφγανιστάν.

4800823701549509 image
Πηγή: https://thefranc.art/koutoxorto
4800826226262280 image
https://thefranc.art/golden-papers

Όσον αφορά την επιλογή της Λεμεσού, ο ίδιος εξηγεί πως ο ίδιος είναι από τη συμπρωτεύουσα, ωστόσο, έτσι και αλλιώς, θεωρεί πως είναι μία πόλη που οι πολίτες της χρειάζεται να αντιδράσουν για όσα συμβαίνουν αλλά και για την αλλοίωση της πόλης, η οποία μεταβάλλεται.

Η εξέλιξη στη νέα εποχή

Αρχικά, ο ίδιος, μας λέει πως όλες οι αναφερόμενες παρεμβάσεις του, που συνέβησαν σε πραγματικούς χώρους, δημοσιεύονταν στη σελίδα που διατηρεί αλλά και στις σελίδες μέσων ενημέρωσης και πολιτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στην προσπάθειά του, ωστόσο, να αντιληφθεί περισσότερα για την ενημέρωση, τη μετάδοση ειδήσεων αλλά και τη νέα εποχή και κοινωνική πραγματικότητα που δραστηριοποιείται κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Franc άρχισε να πειραματίζεται και με «παρεμβάσεις» που τοποθετούνταν κατευθείαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Πρέπει να δούμε πώς προωθούμε ένα θέμα στον κόσμο, άλλαξε ο τρόπος που λειτουργεί η επικοινωνία, από τις εφημερίδες βρισκόμαστε πια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και οι ειδήσεις φαίνεται πως χάνονται. Προσωπικά, προσπαθώ να βρω άλλους τρόπους για να υπενθυμίσω τι συμβαίνει με τον τρόπο βέβαια που το αντιλαμβάνομαι», δήλωσε ο ίδιος.

Έτσι, «το πρότζεκτ εξελίχθηκε, όταν τον Αύγουστο αποφάσισα να κάνω έρευνα και για το πώς ο Τύπος παρουσιάζει τις ειδήσεις. Π.χ. ξεκίνησα να παρακολουθώ πώς παρουσιάζουν τις ειδήσεις ξένα ειδησεογραφικά δίκτυα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram. Έτσι, άρχισα σιγά-σιγά να δημιουργώ με βάση εκείνο το πλαίσιο, και να 'αντιδρώ' γραφιστικά στην είδηση».

«Θεωρώ πως είναι ένας πιο δραστικός τρόπος να μεταφερθεί πια ένα μήνυμα, ίσως ακραίο κάποτε αλλά με σάτιρα, ώστε να 'ταρακουνήσει' με κάποιον τρόπο και να γίνει αντιληπτή μια είδηση... κάτι που η mainstream δημοσιογραφία ίσως να μην μπορεί να το κάνει», πρόσθεσε. Οπότε, συνεχίζει, «ό,τι έκανα και μέσα στον δρόμο, από παρεμβάσεις, τις βάζω τώρα σε ένα ψηφιακό πλαίσιο (digital template) για να περάσω ένα μήνυμα στο κοινό που πια βρίσκεται περισσότερο στα κοινωνικά δίκτυα». Ακολούθως, ο Franc, εξηγεί πως η παρέμβαση στην εικόνα φαίνεται δεν ήταν αρκετή και έτσι, άρχισε να δοκιμάζει τη μορφή των βίντεο και των reels. «Κατάλαβα πως ο αλγόριθμος του Instagram προωθεί τα reels, έτσι πριν έναν μήνα περίπου, άρχισα να επεξεργάζομαι και αυτή τη μορφή». Όσον αφορά την πρακτική του, ο Franc, αναφέρει πως, ως γραφίστας, χρησιμοποιεί εργαλεία για επεξεργασία ψηφιακού περιεχομένου, καθώς και Τεχνητής Νοημοσύνης. Για την επιλογή των θεματικών, ο ίδιος αναφέρει πως είναι καθαρά προσωπική του επιλογή μέσα από όσα παρακολουθεί ο ίδιος στα μέσα ενημέρωσης αλλά και από ειδήσεις που αναρτώνται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή συζητά με φίλους του.

Σημειώνεται ότι, ο καλλιτέχνης αυτή την περίοδο βρίσκεται στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ολλανδία, όπου θα παρουσιάσει τις ψηφιακές τους παρεμβάσεις σε έκθεση. Για να δείτε τις ψηφιακές του παρεμβάσεις, μπορείτε να επισκεφθείτε τον λογαριασμό του στο Instagram @franc.archive ή στην ιστοσελίδα του https://thefranc.art/work, όπου παρουσιάζονται και οι εγκαταστάσεις-παρεμβάσεις του οι οποίες έγιναν σε πραγματικό δημόσιο χώρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου