Απεβίωσε ο Κύπριος ζωγράφος, συγγραφέας και γιατρός Κύριλλος Σαρρής - Το έργο του και η επιθυμία για την Κύπρο (φώτος)

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 28.6.2024
Ο Κύριλλος Σαρρής μαθήτευσε κοντά στον Λευτέρη Οικονόμου και στον Τηλέμαχο Κάνθο.

Πέθανε στην Αθήνα σε ηλικία 74 ετών ο Κύπριος εικαστικός, συγγραφέας και γιατρός Κύριλλος Σαρρής.

Ο σπουδαίος αυτός καλλιτέχνης άφησε την τελευταία του πνοή σήμερα, Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024.

Σε πρόσφατη του συνέντευξη, τον Ιανουαρίο του 2024, εξέφρασε την επιθυμία του να μείνουν κάποια έργα του στην Κύπρο.

Όπως επεσήμανε, το ένα έργο, βρίσκεται στα όρια ιατρικής και τέχνης, αφού περιλαμβάνει τα ιατρικά εργαλεία του πατέρα του, ενώ η αφορμή, είπε, για τη δημιουργία του ήταν μια ομαδική έκθεση στην Αίγινα. Κατόπιν το συγκεκριμένο έργο εκτέθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, προσθέτει.

Το άλλο έργο που θέλει να μείνει στην Κύπρο, όπως δήλωσε, είναι «Η αδύνατη τοπιογραφία», που αναφέρεται στον κατεχόμενο Άγιο Ιλαρίωνα. Ο ίδιος, πρόσθεσε πως το είχε εκθέσει και στην Κύπρο και «είχε ενοχλήσει πολύ κόσμο για πολιτικούς λόγους».

Η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα 1 Ιουλίου στις 5.30 μ.μ. από το νεκροταφείο Χαλανδρίου. ​

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κύριλλος Σαρρής: «Αγωνία μου να μην πει κανείς ότι είμαι πολύ καλός γιατρός για ζωγράφος ή το αντίστροφο»

Λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο του

Γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1950. Σε νεαρή ηλικία και για έξι χρόνια (1963-1969) μαθήτευσε κοντά στους Κύπριους ζωγράφους Λευτέρη Οικονόμου και Τηλέμαχο Κάνθο. Στη συνέχεια σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1970-1976) και, έκτοτε, εργαζόταν ως γιατρός ογκολόγος στην Αθήνα.

Η παρουσία του στο χώρο των εικαστικών τεχνών ξεκινάει με την πρώτη του ατομική έκθεση, που είχε τον τίτλο Σημειώσεις (1986, Νέες Μορφές). Την ίδια περίοδο αρχίζει να συμμετέχει σε εκθέσεις Οπτικής Ποίησης. Τα έργα του παρουσιάζονται συνήθως με τη μορφή εγκαταστάσεων, που περιέχουν εικαστικές και γραπτές σημειώσεις, κατασκευές και βίντεο. Το θεματικό περιεχόμενο, η μορφική επεξεργασία και ο τρόπος παρουσίασης της κάθε ενότητας, παραπέμπουν στη διαδικασία δημιουργίας ενός βιβλίου-έργου τέχνης, το οποίο προσφέρεται στον αναγνώστη-θεατή ως οπτικό και διανοητικό ερέθισμα.

4888245593355059 image
Έργο του Κύριλλου Σαρρή.

Το θέμα που απασχολεί τον καλλιτέχνη είναι η επικοινωνιακή δυσλειτουργία της τέχνης μέσα στο σημερινό πολιτιστικό περιβάλλον. Με άλλα λόγια, εστιάζει στην καταγραφή της ασύμπτωτης, αποφατικής πορείας του έργου Τέχνης, σε σχέση με τον σύγχρονο πολιτιστικό ορίζοντα. Η κριτική προσέγγιση αυτού του προβλήματος από τη θεωρητική του πλευρά, συνδυάζεται με την έμπρακτη καλλιτεχνική πρόταση. Τα αντιφατικά στοιχεία που ενυπάρχουν σε ένα τέτοιο εγχείρημα, ενσωματώνονται με ποιητικό τρόπο στο ίδιο το έργο, γίνονται μέρος της αισθητικής του διάστασης και ενισχύουν την εκφραστική του αποτελεσματικότητα.

Η δραστηριότητά του ως καλλιτέχνη και θεωρητικού επεκτείνεται και στον τομέα των εκδόσεων, με επιμέλειες, εισαγωγικά κείμενα και εικαστικές διαμορφώσεις βιβλίων. Ο ζωγράφος Κύριλλος Σαρρής έχει υπάρξει μελετητής επί δεκαετίες του έργου του Μαρσέλ Ντισάν. Ενδεικτικά, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Άγρα, επιμελήθηκε τα βιβλία: Μαρσέλ Ντυσάν, Ο μηχανικός του χαμένου χρόνου (1989 και 2008), Η τέχνη την εποχή της διακύβευσης του Νικόλαου Κάλας (1997), Γκαλερί Bernier (1998), κ.ά. Επίσης έχει δώσει διαλέξεις σε πανεπιστήμια και έχει δημοσιεύσει δοκίμια για την τέχνη.

Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο των διαλέξεων «Ελεύθερες Τετάρτες», που οργάνωσε η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στην Ελλάδα, έχει δώσει ομιλίες για το έργο του Μαρσέλ Ντυσάν και το κριτικό έργο του Νικόλαου Κάλας.

Η εκθεσιακή του δραστηριότητα περιλαμβάνει ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Κύπρο και αρκετές συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις, σε Ελλάδα, Κύπρο, Γαλλία και Γερμανία.

Ατομικές εκθέσεις: «Σημειώσεις», Γκαλερί Νέες Μορφές, Αθήνα (1986), «Σημειωματάρια, βιβλία-έργα, λέξεις-αντικείμενα», Βιβλιοπωλείο Moufflon, Λευκωσία (2001), «Βιβλιοθήκη 2», Γκαλερί Νέες Μορφές, Αθήνα (2004), «Η αδύνατη τοπιογραφία», Βιβλιοπωλείο Moufflon, Λευκωσία (2004), «Κύριλλος Σαρρής – Γιώργος Χατζημιχάλης. Αλληλογραφία 2007 – 2010», Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (2010), «Κατάλογος Αναγνωστών του Finnegans Wake / Σημειώσεις για τον James Joyce», Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (2011), «BibliotheKa (Οπτική ακριβείας)», Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (2014).

​Δείτε φωτογραφίες με γνωστούς ανθρώπους των τεχνών:

4888253736882904 image
Από δεξιά: O Στέφανος Κουμανούδης, o Βάσος Φτωχόπουλλος, o Κύριλλος Σαρρής κι ο Σωτήρης Κακίσης όρθιος, στο ατελιέ του Γιώργου Σταθόπουλου. Φωτ.: Γιώργος Σταθόπουλος. Πηγή : Andro.gr.
4888255203831261 image
Σωτήρης Κακίσης, Κύριλλος Σαρρής. Φωτ.: Αθηνά Αζίνα.
4888258373427873 image
Κύριλλος Σαρρής, Έλενα Κωνσταντινίδου, Βάσος Φτωχόπουλλος, Σωτήρης Κακίσης, Σάββας Παύλου.

Πληροφορίες και από lifo.gr / ert.gr

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης