Τρία σημεία αναφοράς, τρεις εμπλεκόμενοι φορείς, τρεις εκπρόσωποι

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.7.2024
ΤΕΠΑΚ; are you still there? Πηγή: Γλαύκος Κουμίδης.
Γράφει ο εικαστικός Γλαύκος Κουμίδης

Τρία τα σημεία αναφοράς σ’ αυτή την ανάρτηση, τρεις οι εμπλεκόμενοι φορείς, τρείς και οι επώνυμοι εκπρόσωποί τους:

Κατά πρώτον, το Υφυπουργείο Πολιτισμού και η κα Κασσιανίδου που μάς το έκοψε μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά της, με τον συνήθη «ξεκάθαρο» τρόπο της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Ναι, βρισκόμαστε μακριά, πολύ μακριά, από τη δημιουργία ενός Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Κοιτάχτε να περάσετε με τη ΣΠΕΛ και τ’ άλλα υποκατάστατα. Κι ας είναι διεθνώς αποδεκτό πως τα εκάστοτε Εθνικά ή Κρατικά Μουσεία φέρουν την κύρια ευθύνη για τη Σύγχρονη Τέχνη που παράγεται στη χώρα τους, την αξιολογούν και τη διαφυλάττουν. Κι όχι μόνο αυτή των νεότερων αλλά κι εκείνη των πρεσβύτερων, ακόμα κι αυτών που δεν βρίσκονται πια στη ζωή. Επιπλέον τη στηρίζουν αγοράζοντας έργα για τις συλλογές τους και την προωθούν, οργανώνοντας εκθέσεις για το κοινό εντός και εκτός χώρας.

Κατα δεύτερον, προσφάτως παρακολουθήσαμε τη δραστηριοποίηση του Ιδύματος PSI στη Λεμεσό, μ’ εκείνη την επιβλητική εναρκτήρια έκθεση με τίτλο CASTS OF AN ISLAND, που εγκαινίασε ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, εκεί στην μνημειώδη παραθαλάσσια χαρουπαποθήκη στα Τσιφλικούδια, υπό την γενική εποπτεία του δραστήριου συλλέκτη και εκδότη Νίκου Παττίχη.

Κατά τρίτον, ακούμε για τη δυναμική hi-tech επαναδραστηριοποίηση του BOCCF, του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία, με την μακρόπνοη έκθεση «Κύπρος Νήσος, Ιστορία-Μνήμη-Πραγματικότητα», υπό τη διεύθυνση του έμπειρου Γιάννη Τουμαζή του Ιδρύματος Πιερίδη, μετά από την εικοσιπενταετή προϋπηρεσία του στο υβριδικό Δημοτικό Κέντρο Τεχνών της Λευκωσίας, το γνωστό NiMAC.

Είναι πολύ νωρίς για μια ουσιώδη αντιπαραβολή των πιθανών «δημοσίων» και «ιδιωτικών» αξιολογικών κριτηρίων, αυτών που κατά πάσα πιθανότητα διαμορφώνουν, εδώ και τώρα που γράφουμε, το corpus της Σύγχρονης Κυπριακής Τέχνης, παρόλο που αυτό θα ήταν εφικτό μέσα από μια ενδελεχή θεώρηση των εννοιών που εμπεριέχονται στα τρέχοντα αφηγήματα των πιο πάνω φορέων, αρχής γενομένης με το κατ’ εξοχήν «κρατικό» αφήγημα που εμπέδωσε με την ερευνητική επιμονή της η ιστορικός Ελένη Νικήτα των πρώην Πολιτιστικών Υπηρεσιών, το πνεύμα του οποίου μεταλαμπάδευσε, υποθέτω, και στην Πινακοθήκη Λεβέντη, κατά τη τελευταία φάση της ζωής της, για να μην αναφερθώ στις «post colonial» και άλλες θεωρήσεις που παρεισέφρησαν μετά την αφυπηρέτησή της εκεί στα δώματα του Υφυπουργείου, όσο αυτό ήταν ακόμα μια ανυπόλογος «Υπηρεσία» στο παλιό Υπουργείο Παιδείας.

Για την ώρα ας κρατήσουμε στα υπόψιν την έννοια της νεοφανούς «νησιωτικότητας», στην οποία κατ’ επανάλειψη αναφέρεται στις πρόσφατες ανακοινώσεις του το BOCCF της Τράπεζας Κύπρου.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Κατέσχεσαν λέμβο του Bansky οι Ιταλικές αρχές - Διέσωσε 37 μετανάστες στη Μεσόγειο

Κατέσχεσαν λέμβο του Bansky οι Ιταλικές αρχές - Διέσωσε 37 μετανάστες στη Μεσόγειο

Κατέσχεσαν λέμβο του Bansky οι Ιταλικές αρχές - Διέσωσε 37 μετανάστες στη Μεσόγειο

Ελλάδα: Επαναπατρίστηκαν από την Ελβετία επιτύμβια αγγεία με τη συνδρομή της Ιντερπόλ

Ελλάδα: Επαναπατρίστηκαν από την Ελβετία επιτύμβια αγγεία με τη συνδρομή της Ιντερπόλ

Ελλάδα: Επαναπατρίστηκαν από την Ελβετία επιτύμβια αγγεία με τη συνδρομή της Ιντερπόλ

Ινδονησία: Ανακαλύφθηκε το πρώτο έργο παραστατικής τέχνης στην ανθρώπινη ιστορία

Ινδονησία: Ανακαλύφθηκε το πρώτο έργο παραστατικής τέχνης στην ανθρώπινη ιστορία

Ινδονησία: Ανακαλύφθηκε το πρώτο έργο παραστατικής τέχνης στην ανθρώπινη ιστορία

Καταδικάζει την όποια επέμβαση σε δημόσια έργα τέχνης το Επιμελητήριο Καλών Τεχνών

Καταδικάζει την όποια επέμβαση σε δημόσια έργα τέχνης το Επιμελητήριο Καλών Τεχνών

Καταδικάζει την όποια επέμβαση σε δημόσια έργα τέχνης το Επιμελητήριο Καλών Τεχνών