Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»

ΧΡΙΣΤΟΘΕΑ ΙΑΚΩΒΟΥ Δημοσιεύθηκε 23.7.2024
Η Ειρήνη Ανδρέου και ο Γιάννης Καραούλης.
Οι δύο τους συμμετέχουν για πρώτη φορά ως καθοδηγητές και μιλάνε στο «Π» για τη «νότα» που ετοιμάζονται να δώσουν στον Κάτω Δρυ μέσα από τη συνδημιουργία ιστοριών και αφηγήσεων.

Δύο άτομα τα οποία, μερικοί, συνδέσαμε με το Θέατρο Αποθήκες του ΘΟΚ, συμμετέχουν στη φετινή έκδοση του Μουσικού Χωριού Φέγγαρος. Πρόκειται για την Ειρήνη Ανδρέου και τον Γιάννη Καραούλη που φέτος, καλούνται να βρεθούν σε ένα χωριό, στο οποίο, κάθε χρόνο, γίνεται ένας χώρος-συναπάντημα τεχνών και ανθρώπων με όρεξη για εξέλιξη και ανοιχτό μυαλό.

Για τη «μετάβαση» από το εφηβικό στο μουσικό χωριό, την ιδέα του εργαστηρίου και τους λόγους που το θέατρο έχει θέσει σε έναν κατά κύριο λόγο τόπο - γεμάτο νότες, οι δύο τους μιλούν στο «Π», όπου μοιράζονται επίσης την ανυπομονησία τους να βρεθούν σε αυτή τη δημιουργική συνομιλία των τεχνών στον Κάτω Δρυ και κατ' επέκταση στην 11η διοργάνωση η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 25 μέχρι τις 30 Ιουλίου 2024.

Tο θέατρο σε ένα μουσικό χωριό. Πώς προέκυψε η ιδέα;

Η αλήθεια είναι πως, εμάς, η ιδέα ήρθε και μας βρήκε. Για αυτό, θα πρέπει να απευθυνθείτε στη φανταστική ομάδα που βρίσκεται πίσω από τη διοργάνωση του μουσικού χωριού και από την οποία προήλθε και το κάλεσμα να συμμετάσχουμε και εμείς ως καθοδηγητές ενός θεατρικού εργαστηρίου. Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που το μουσικό χωριό ανοίγει την αγκαλιά του και σε άλλες τέχνες πέραν της μουσικής. Εδώ και κάποια χρόνια φιλοξενεί εργαστήρι θεάτρου αλλά και κίνησης. Η πρωτοβουλία των διοργανωτών να επεκτείνουν το περιεχόμενο των εργαστηρίων του μουσικού χωριού, πιστεύουμε πως εμπλουτίζει την εμπειρία των συμμετεχόντων και δίνει μια πολύ όμορφη ευκαιρία να συναντηθούμε καλλιτέχνες από διάφορους χώρους και άνθρωποι που αγαπάνε τις τέχνες, να συνυπάρξουμε και να γνωριστούμε.

Είναι η πρώτη φορά που συμμετέχετε; Πώς νιώθετε για τη συμμετοχή σε έναν τέτοιο χώρο;

Ναι, είναι η πρώτη φορά και είμαστε ενθουσιασμένοι. Το Μουσικό Χωριό, με την πάροδο των χρόνων, έχει κατορθώσει να διαμορφώνει κάθε καλοκαίρι έναν πυρήνα υψηλής εκπαιδευτικής αξίας, που προσφέρεται από καταξιωμένους καλλιτέχνες, συνδυάζοντας ταυτόχρονα τη δημιουργικότητα που προσφέρει ο αυτοσχεδιασμός και το συναπάντημα ετερόκλητων ατόμων, σε ένα κοινό πλαίσιο με έναν κοινό σκοπό. Ήταν πολύ τιμητικό για μας, το να προσκληθούμε σ' αυτή τη διοργάνωση και ανυπομονούμε να βρεθούμε εκεί, γιατί θα έχουμε την ευκαιρία να γνωριστούμε με μια ομάδα ανθρώπων σε ένα εντατικό πενταήμερο. Η συνθήκη, άλλωστε, που δημιουργεί το μουσικό χωριό είναι μοναδική και σπάνια, αφού δίνει και σε μας αλλά και στους συμμετέχοντες, τη δυνατότητα να εργαστούμε με πλήρη αφοσίωση στην τέχνη μας και ταυτόχρονα να συναντηθούμε με καλλιτέχνες από άλλους χώρους και να συνομιλήσουμε δημιουργικά.

Μέχρι πρότινος γνωρίζαμε για τη συνεργασία σας στο «Νέ@ σε έρημο νησί» του ΘΟΚ. Από το εφηβικό στο μουσικό χωριό. Υπάρχει διαφορετική προσέγγιση;

Πράγματι, χωριό το ένα, χωριό και το άλλο! Με την έννοια ότι και στις Δράσεις Νε@ σε έρημο νησί, μας δόθηκε η ευκαιρία να εργαστούμε απερίσπαστοι πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Γι' αυτό, άλλωστε, μπορέσαμε να δημιουργήσουμε κι εκεί, ένα καλλιτεχνικό «χωριό» εφήβων. Η προσέγγισή μας δεν διαφέρει, γιατί και στις δύο περιπτώσεις οι ομάδες των συμμετεχόντων δεν είναι απαραίτητα ομοιογενείς. Άλλωστε, ο τρόπος που συνομιλούμε καλλιτεχνικά με τους ενήλικες, δεν διαφέρει από τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε και τους έφηβους. Το μόνο που μπορεί να διαφέρει είναι η επιλογή των κειμένων που χρησιμοποιούμε, που στην περίπτωση των εφήβων προσπαθούμε πάντοτε να προσεγγίζουν τα δικά τους ενδιαφέροντα και ανησυχίες. Η ηλικία, όμως δεν έχει σημασία. Στόχος είναι η δημιουργία ομάδας, η συνδημιουργία στο πλαίσιο της πρόβας ή του εργαστηρίου και η ισότιμη συνύπαρξη.

Μια ιστορία -από κοινού-. Μιλήστε μας για τη δημιουργία ιστοριών και τη μετέπειτα αφήγηση και παρουσίαση.

Οι ανθρώπινες εμπειρίες, οι βιωμένες, αλλά κι αυτές των ονείρων ή της φαντασίας, αποκτούν υπόσταση μόνο όταν μετατρέπονται σε ιστορίες. Όταν ειπωθούν. Αυτή είναι η δύναμη των ιστοριών! Δημιουργούμε ιστορίες για να καταλάβουμε τον κόσμο, τον εαυτό μας, τις σχέσεις μας. Οι ιστορίες είναι σύντροφοι, βάλσαμο στην ψυχή και καταπραϋντικό. Η αφήγηση ιστοριών έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει την απλή εμπειρία σε κάτι διαχρονικό και πανανθρώπινο. Γι' αυτό η ανθρώπινη ύπαρξη, ανά τους αιώνες, είναι συνυφασμένη με την αφήγηση, από τους πρώτους ανθρώπους που έλεγαν ιστορίες μαζεμένοι γύρω από τη φωτιά. Το θέατρο δεν είναι άλλο από τις ιστορίες που αφηγούμαστε. Αυτές είναι ο πυρήνας, το κέντρο του. Και όποια φόρμα ή αισθητική κατεύθυνση κι αν επιλέξει να ακολουθήσει ένας καλλιτέχνης του θεάτρου, εν τέλει αφηγείται μια ιστορία.

Τι ακριβώς θα συμβεί στο εργαστήρι; Πώς το έχετε στήσει; Υπάρχει συγκεκριμένη δομή;

Το εργαστήρι έχει συγκεκριμένη δομή και ταυτόχρονα είναι ανοιχτό να την ανατρέψει όταν θα βρεθεί ενώπιον της ομάδας. Αρχικά, μέσα από ασκήσεις, παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς, οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με εργαλεία που χρησιμοποιούνται στο αφηγηματικό θέατρο. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εναλλαγή μεταξύ της συμμετοχής σε ένα ensemble και της ανάληψης συγκεκριμένων ρόλων. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας ως βασικό εργαλείο ένα διήγημα, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να το ζωντανέψουν, φτιάχνοντας εικόνες και ήχους και να περάσουν από τη γραμμένη σε χαρτί ιστορία σε μια «σκηνική» παρουσίαση. Θα χρησιμοποιηθούν λιτά μέσα, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στις εκφραστικές δυνατότητες του σώματος, της φωνής και της δύναμης του σκηνικού συνόλου και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τον χώρο του μουσικού χωριού - όπως και της συνολικής εμπειρίας εκεί, όπου σκηνή μπορεί να είναι οπουδήποτε. Εξάλλου, ιστορίες μπορούμε να αφηγηθούμε παντού.

Ποια η διαδικασία που ακολουθείται σε μία διαδρομή αυτοσχεδιασμού;

Οι αυτοσχεδιασμοί στο θέατρο μπορεί να ποικίλουν αρκετά, ανάλογα με τον στόχο, το ερέθισμα, τις δοσμένες συνθήκες, τους περιορισμούς ή τις ελευθερίες που δίνονται κάθε φορά. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καθοδηγηθεί ένας αυτοσχεδιασμός και δεν ακολουθείται πάντοτε η ίδια διαδρομή, ενώ ακόμη και η προσχεδιασμένη υποκίνησή του, είναι πιθανόν να αλλάξει, ανάλογα με όσα προκύπτουν κατά την ανάπτυξή του. Συνήθως ξεκινάει από ένα ερέθισμα, ένα στοιχείο, ένα ζητούμενο, που θα διεγείρει τη δημιουργικότητα των συμμετεχόντων, και στη συνέχεια εμπλουτίζεται από επιπλέον πληροφορίες ή στοιχεία. Ο στόχος του πολύ συχνά διαφέρει, γι' αυτό είναι φορές που αποσκοπεί σε ένα αποτέλεσμα που πιθανόν να χρησιμοποιηθεί τελικά στην παράσταση. Άλλες φορές χρησιμοποιείται σαν τεχνική για ζέσταμα ή σαν παιχνίδι, για να κινητοποιήσει τη φαντασία και την ετοιμότητα του ηθοποιού, ενώ υπάρχουν και μορφές θεάτρου που στηρίζονται -παραστασιακά- εξ ολοκλήρου στον αυτοσχεδιασμό.

Γενικότερα, πού στοχεύει το εργαστήρι;

Το εργαστήρι στοχεύει να προσφέρει μια ευκαιρία, τόσο σε άτομα που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με το θέατρο, όσο και σε εκείνους που ήδη εργάζονται σ' αυτό, να αναγνωρίσουν και να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα, να σταθούν ανοιχτοί μπροστά στην ομάδα, αλλά και στο κοινό, να απελευθερώσουν δημιουργικά τη φαντασία τους και να συνυπάρξουν σκηνικά μέσα σε ένα σύνολο, αναδεικνύοντας την ατομικότητά τους. Με όχημα μια ιστορία που πρέπει να αφηγηθούν, οι συμμετέχοντες θα μπορέσουν να ενσωματώσουν την προσωπική τους έκφραση, ενώ ταυτόχρονα θα μάθουν να λειτουργούν συλλογικά και αρμονικά μέσα από τη θεατρική πράξη.

Γιατί να συμμετέχει κανείς σε ένα θεατρικό εργαστήρι σε μουσικό χωριό; Η μουσική έχει χώρο στο θέατρο, όπως και το αντίστροφο. Πώς θα τους βοηθήσει;

Κατ' αρχάς, το μουσικό χωριό διευρύνοντας τα εργαστήριά του και σε άλλους καλλιτεχνικούς τομείς (θέατρο, κίνηση), δίνει την ευκαιρία σε άτομα που δεν ασχολούνται με τη μουσική και πιθανόν «ζήλευαν» την ειδυλλιακή συνθήκη που δημιουργείται κάθε καλοκαίρι στον Κάτω Δρυ, να βρεθούν στο χωριό και να ασχοληθούν δημιουργικά με κάτι άλλο. Από την άλλη, το θέατρο και η μουσική συνδέονται στενά. Η μουσική είτε ως μελωδική σύνθεση, είτε ως σχεδιασμός ηχοτοπίων, είναι ισχυρά παρούσα στις θεατρικές παραστάσεις, ενώ πολύ συχνά και οι ίδιοι οι μουσικοί βρίσκονται επί σκηνής. Αντιστρόφως, μια συναυλία ή μια μουσική παράσταση έχει ομοιότητες με ένα θεατρικό γεγονός, και συχνά οι μουσικοί αναζητούν να καλλιεργήσουν τις σκηνικές τους δεξιότητες. Φέτος, μέσα στις αλλαγές που εντάσσουν οι διοργανωτές στη δομή του προγράμματος του μουσικού χωριού, είναι και η δυνατότητα οι συμμετέχοντες να «ανταλλάξουν» εργαστήρια, κάποιες φορές. Σ' αυτές τις συναντήσεις θα μας δοθεί η ευκαιρία να διερευνήσουμε με τους μουσικούς συμμετέχοντες, όλα τα παραπάνω.

Για να μάθετε περισσότερα για το Μουσικό Χωριό Φέγγαρος, το θεατρικό εργαστήρι, όπως και για όλα τα εργαστήρια που προσφέρονται, επισκεφθείτε τον σύνδεσμο: https://www.fengaros.com/MusicVillage

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας