Στα €58.607.600 ανέρχεται ο προτεινόμενος συνολικός προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πολιτισμού για το 2025 έναντι €51.081.760 για το 2024, ανέφερε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών η αρμόδια Υφυπουργός, Βασιλική Κασσιανίδου, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υφυπουργείου, το μεσημέρι της Παρασκευής.
Ακόμη, είπε ότι «ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πολιτισμού ανέρχεται μόλις στο 0,45% του συνολικού κρατικού Προϋπολογισμού του 2025», διευκρινίζοντας, παράλληλα, «ότι ο φετινός προϋπολογισμός παρουσιάζει αύξηση συγκριτικά με τον Προϋπολογισμό του 2024».
Βουλευτές επικρότησαν το έργο του Υφυπουργείου, ενώ κάποιοι εστίασαν σε κενά που, όπως ανέφεραν, έχουν εντοπίσει στη λειτουργία και στα χορηγικά προγράμματα του Υφυπουργείου.
Τι είπε η Υφυπουργός
Στην τοποθέτησή της εντός της συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η Υφυπουργός Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, εξέφρασε την πρόθεση του Υφυπουργείου για ειλικρινή συνεργασία με όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, «προκειμένου σε πνεύμα συναίνεσης να εφαρμόζουμε ωφέλιμες πολιτικές για τον τόπο και τον πολιτισμό μας».
Η ένταξη του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού, του Τμήματος Αρχαιοτήτων και της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας στο Υφυπουργείο «δημιουργεί ένα εύφορο περιβάλλον ανάπτυξης συνεργειών, οι οποίες ανοίγουν νέους ορίζοντες ανάπτυξης και ανάδειξης του πολιτισμού μας», πρόσθεσε.
Όσον αφορά τη στελέχωση του Υφυπουργείου, η Υφυπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι έχουν πληρωθεί οι διευθυντικές θέσεις στο Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού και στο Τμήμα Αρχαιοτήτων και η θέση του Διευθυντή στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα. «Σημαντική είναι επίσης η πρόσληψη 12 Αρχαιοφυλάκων και 10 εργατών στο Τμήμα Αρχαιοτήτων καθώς και η πλήρωση 6 θέσεων λιθοξόων», ανέφερε. Βασικός μας στόχος, είπε, «είναι ο αριθμός αρχαιοφυλάκων και εργατών να αυξηθεί για να μπορέσει η λειτουργία των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, καθώς και η συντήρηση των μνημείων, να λειτουργεί απρόσκοπτα».
Η κ. Κασσιανίδου πρόσθεσε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την πλήρωση τεσσάρων Λειτουργών και ενός Ανώτερου Λειτουργού στη Διοίκηση του Υφυπουργείου, της θέσης Εφόρου Αρχαιοτήτων και τεσσάρων Αρχαιολογικών Λειτουργών στο Τμήμα Αρχαιοτήτων, και μία θέση Πολιτιστικού Λειτουργού και δύο θέσεων Βιβλιοθηκονόμου στο Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού.
Παράλληλα, σημείωσε ότι έχει προωθηθεί ,μέσω του μηχανισμού εσωτερικής αγοράς, η πλήρωση της θέσης Μορφωτικού Ακολούθου στην Πρεσβεία μας στο Βερολίνο.
Εν συνεχεία, η Υφυπουργός Πολιτισμού παρουσίασε το όραμα και τους στρατηγικούς στόχους του Υφυπουργείου.
Σε ό,τι αφορά τη στήριξη της πολιτιστικής δημιουργίας, η Βασιλική Κασσιανίδου αναφέρθηκε στο Νομοσχέδιο για το Καθεστώς του Καλλιτέχνη που περιλαμβάνει το θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει το καθεστώς και την επαγγελματική ιδιότητα του καλλιτέχνη και παρέχει στήριξη για την κοινωνική ασφάλιση αυτοεργοδοτούμενων καλλιτεχνών. Όπως είπε, τον Σεπτέμβριο το νομοσχέδιο υποβλήθηκε στη Νομική Υπηρεσία και στις επόμενες εβδομάδες θα διαμορφωθεί το τελικό νομοσχέδιο. «Αναμένονται οι υποδείξεις της Νομικής Υπηρεσίας και στη συνέχεια η έγκρισή του από το Υπουργικό για να κατατεθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων», συμπλήρωσε.
«Πριν το τέλος του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί η προετοιμασία των όρων εντολής και τα έγγραφα προσφορών για αγορά συμβουλευτικών υπηρεσιών για εκπόνηση μελέτης για την Στρατηγική για τον Πολιτισμό ως οικονομική δραστηριότητα», είπε η Υφυπουργός.
Ακολούθως, χαρακτήρισε ως «μία πολύ σημαντική εξέλιξη» την έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του Στρατηγικού Σχεδιασμού του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού που στόχο έχει τη δημιουργία ενός υγιούς πολιτιστικού οικοσυστήματος για την Κύπρο, και η λειτουργία ενός μοντέλου βιώσιμης πολιτιστικής διαχείρισης.
«Ξεκινήσαμε με την αναθεώρηση των χορηγικών προγραμμάτων έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τη νέα αυτή στρατηγική του Υφυπουργείου για την ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού», είπε. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, επεσήμανε, ξεκίνησε το ερευνητικό πρόγραμμα «Άτλας», το οποίο θα χαρτογραφήσει τις ανάγκες των καλλιτεχνών και του οράματός τους για τους δημιουργικούς τομείς μέσα από ευρείας κλίμακας ποιοτικές έρευνες, οι οποίες θα γίνουν παράλληλα με ποσοτικές έρευνες κοινού.
Την ίδια ώρα, η Υφυπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι από φέτος οι αιτήσεις για τα χορηγικά προγράμματα υποβάλλονται μέσω μιας ειδικά διαμορφωμένης πλατφόρμας ηλεκτρονικής υποβολής και αξιολόγησης υπό την ονομασία Grants4Arts.
Αναφερόμενη στα χορηγικά προγράμματα του Υφυπουργείου που αφορούν το 2024, είπε ότι κάτω από το Πρόγραμμα Πολιτισμός ΙΙ έχουν εγκριθεί 227 δραστηριότητες. Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ΘΥΜΕΛΗ, επεσήμανε ότι για το α’ εξάμηνο το 2024 χορηγήθηκαν 13 θεατρικές παραγωγές και για το β’ εξάμηνο εγκρίθηκαν 18 παραγωγές.
Επιπλέον, όπως είπε, «μέσω των Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων Ενίσχυσης Κινηματογραφικών Ταινιών βρίσκονται σε εξέλιξη 73 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, και ντοκιμαντέρ, καθώς και 3 ταινίες μειοψηφικής συμπαραγωγής και μία ανεξάρτητη παραγωγή». Στον τομέα του χορού μέσα από το Πρόγραμμα Τερψιχόρη επιχορηγούνται ετησίως 5 χορογράφοι, ενώ στο Πρόγραμμα Πολιτιστικής Αποκέντρωσης έχουν εγκριθεί 21 παραγωγές, σημείωσε, προσθέτοντας ότι το 2024 το Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού διέθεσε €1,5 εκ. για την επιχορήγηση κρατικών θεσμικών διοργανώσεων.
Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση των υποδομών που στηρίζουν την ανάπτυξη, παρουσίαση και προβολή πολιτιστικών δραστηριοτήτων, η χρηματοδότηση ανήλθε στο €0,8 εκ. το 2024.
Αναφορικά με το θέμα της κατασκευής νέου κτηρίου για την Κυπριακή Βιβλιοθήκη, η κ. Κασσιανίδου ανέφερε ότι έχει ήδη εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης το σημείωμα έργου, με επικαιροποιημένο συνολικό κόστος €27,8 εκ. Πριν από το τέλος του έτους θα γίνει η προκήρυξη για τη διενέργεια της Μελέτης Βιωσιμότητας, συμπλήρωσε.
Αναφερόμενη στο Τμήμα Αρχαιοτήτων, η Υφυπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι το 2024 προωθήθηκαν 22 νέες κηρύξεις Αρχαίων Μνημείων και προωθήθηκαν για δημοσίευση 11 υποθέσεις αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Επιπλέον, σημείωσε ότι έχουν εκτελεστεί εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης 38 Μνημείων Πίνακα Α’ ενώ έχει παραχωρηθεί επιχορήγηση για 51 έργα Μνημείων Πίνακα Β’.
Ακολούθως, η κ. Κασσιανίδου επεσήμανε ότι οι εργασίες ανέγερσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου «προχωρούν πολύ εντατικά», υπογραμμίζοντας ότι «αυτή τη στιγμή 5 νέοι αρχαιολόγοι και 10 συντηρητές εργάζονται πάνω στην επιλογή και συντήρηση των αντικειμένων που θα εκτεθούν στο νέο Μουσείο».
Σε ό,τι αφορά το Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού, η Υφυπουργός ανέφερε ότι οι δυο χώροι της Κρατικής Πινακοθήκης βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, επισημαίνοντας ότι το 2025 προγραμματίζεται ο σχεδιασμός έκθεσης για την ΣΠΕΛ με έργα της Κρατικής Συλλογής, ενόψει της Κυπριακής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2026.
Μιλώντας για την Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας, είπε ότι «προχωρούμε στην ανακαίνιση του κεντρικού πωλητηρίου στη Λευκωσία, ενώ έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση του Εργαστηρίου Υφαντικής με στόχο την περαιτέρω παραγωγή και ανάπτυξη του κλάδου».
Ως προς την εξωστρέφεια της πολιτιστικής πολιτικής της Κύπρου, η Βασιλική Κασσιανίδου είπε ότι το Υφυπουργείο προχωρεί στον σχεδιασμό στρατηγικής Πολιτιστικής Διπλωματίας με τη συμβολή εξειδικευμένης εταιρείας, επισημαίνοντας ότι το Υφυπουργείο δραστηριοποιείται ήδη στον τομέα αυτό μέσα από διμερείς επαφές
Παράλληλα, ανέφερε ότι το 2024 επαναπατρίστηκαν 189 κυπριακές αρχαιότητες ενώ τον Δεκέμβριο αναμένεται και ο επαναπατρισμός 270 αρχαιοτήτων από τις Η.Π.Α.
Σε ό,τι αφορά την προώθηση της πολιτιστικής παιδείας και εκπαίδευσης, η Υφυπουργός σημείωσε ότι ξεκίνησε να υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας η δράση «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού - Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού» σε οκτώ σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης και επτά σχολεία Μέσης-Γενικής και Μέσης-Τεχνικής εκπαίδευσης. Ακόμη, είπε ότι μέσα στο 2024 άρχισε η εφαρμογή προγράμματος Φιλαναγνωσίας «Διαδρομές σε Βιβλιοθήκες» σε επτά Δημοτικές/Κοινοτικές Βιβλιοθήκες, προσθέτοντας ότι «συνεχίζουμε τον θεσμό της προπληρωμένης Κάρτας Πολιτισμού Νέων και το 2025 τον διευρύνουμε ώστε να καλύπτει τις ηλικίες 18-21».
Εν συνεχεία, η Υφυπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι ο προτεινόμενος συνολικός προϋπολογισμός για το 2025 ανέρχεται στα €58.607.600 έναντι €51.081.760 για το 2024. Οι τακτικές δαπάνες του Προϋπολογισμού, πρόσθεσε, ανέρχονται στα €37.339.610 και αντιστοιχούν στο 63,71% επί του συνόλου του προϋπολογισμού, ενώ οι αναπτυξιακές δαπάνες ανέρχονται σε €21.267.990 και αντιστοιχούν στο 36,29% επί του συνόλου του προϋπολογισμού.
«Το σύνολο των δαπανών της Διοίκησης του Υφυπουργείου ανέρχεται σε €11.521.262, εκ των οποίων ποσό ύψους €73.020, αφορούν σε Αναπτυξιακές Δαπάνες. Το σύνολο των δαπανών του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού ανέρχεται στα €16.832.161, εκ των οποίων ποσό ύψους €12.391.770 αφορά σε αναπτυξιακές δαπάνες», επεσήμανε.
Όσον αφορά τις επιχορηγήσεις μέσα από τα χορηγικά προγράμματα του Υφυπουργείου, η κ. Κασσιανίδου ανέφερε ότι €1,4 εκ. θα διατεθούν για το σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, σχεδόν €3 εκ. για το Πολιτισμός ΙΙ, €600.000 για τα ΚΥΠΡΙΑ και σχεδόν €2 εκ. για άλλα προγράμματα και δράσεις.
«Οι σημαντικότερες δράσεις που εντάσσονται στις Πολιτιστικές Εκδηλώσεις, με χρηματοδότηση €1.450.000 για το 2025, είναι το Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Κύπρου, η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού Κύπρου, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, το Φεστιβάλ Όψεις και Εικόνες του Εναλλακτικού Κινηματογράφου και τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας», είπε.
Το σύνολο των δαπανών του Τμήματος Αρχαιοτήτων ανέρχεται στα €25.533.095, εκ των οποίων ποσό ύψους €7,432,080 αφορά σε Αναπτυξιακές Δαπάνες, σημείωσε, προσθέτοντας ότι σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πιστώσεις για την αναβάθμιση των μόνιμων εκθέσεων του Κυπριακού Μουσείου στη Λευκωσία στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την Προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου το 2026 με ποσό ύψους €150.000, καθώς και πιστώσεις ύψους €600.000 για την έγκαιρη προετοιμασία για τις μουσειακές ανάγκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου.
Το σύνολο των δαπανών της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας ανέρχεται στα €2.460.525, είπε η κ. Κασσιανίδου.
Καταληκτικά, υπογράμμισε ότι «ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πολιτισμού ανέρχεται μόλις στο 0,45% του συνολικού κρατικού Προϋπολογισμού του 2025», διευκρινίζοντας ωστόσο «ότι ο φετινός προϋπολογισμός παρουσιάζει αύξηση συγκριτικά με τον Προϋπολογισμό του 2024».
Απαντώντας σε ερωτήσεις μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής Οικονομικών, η Υφυπουργός Πολιτισμού είπε ότι «θα θέλαμε πολύ περισσότερα (Σ.Σ. χρήματα)», ωστόσο εξέφρασε την ικανοποίησή της για το ότι ο φετινός προϋπολογισμός είναι αυξημένος σε σχέση με τον περσινό. «Στόχος μας είναι να αυξηθεί ο προϋπολογισμός μας σιγά-σιγά», συμπλήρωσε.
Οι τοποθετήσεις των Βουλευτών
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, υπέβαλε ερωτήματα στην Υφυπουργό Πολιτισμού για την επικαιροποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού του Υφυπουργείου, για τις ενέργειες του Υφυπουργείου σε ό,τι αφορά την άυλη πολιτιστική κληρονομιά των κατεχομένων, καθώς και για το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων μουσείων στην ύπαιθρο.
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, ο κ. Κάρουλλας είπε ότι «καταγράφουμε ορθά βήματα», εκφράζοντας την ικανοποίησή του για τις δράσεις ανάπτυξης που λαμβάνουν χώρα. Σημείωσε ωστόσο ότι «χρειάζεται περισσότερη αποφασιστικότητα στη διαχείριση ζητημάτων».
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, ρώτησε την κ. Κασσιανίδου για το πώς προστατεύεται η λαϊκή παράδοση. «Υπάρχει πολιτιστική δημιουργία που μπορεί να αναδειχθεί. Υπάρχουν επαγγέλματα που σβήνουν και χάνονται», επεσήμανε. Ακόμη, αναφέρθηκε στο αίτημα του Δήμου Αθηένου για δημιουργία Γεωργικού Μουσείου. Ακόμη, ρώτησε αν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την Κυπριακή Βιβλιοθήκη.
Απαντώντας στους Βουλευτές του ΔΗΣΥ, η κ. Κασσιανίδου, ανέφερε ότι «μας ενδιαφέρει πολύ ο λαϊκός πολιτισμός», προσθέτοντας ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού συνεργάζεται με την Εθνική Επιτροπή της ΟΥΝΕΣΚΟ για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά των κατεχομένων.
Ακόμη, είπε ότι στόχος του Υφυπουργείου Πολιτισμού είναι η αναβάθμιση των τοπικών μουσείων, προσθέτοντας ότι υπάρχει καθυστέρηση 6 μηνών στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του Νέου Κυπριακού Μουσείου. «Δεν σχεδιάζουμε μουσείο στην Αθηένου», πρόσθεσε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, αναφερόμενος στα Σχέδια Υπηρεσίας για τον ΘΟΚ και τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου (ΣΟΚ), είπε ότι «επιχειρείται έλεγχος μέσα από φωτογραφικά σχέδια υπηρεσίας» και ότι «καταβάλλεται προσπάθεια καπελώματος αυτών των οργανισμών». Σε ό,τι αφορά το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, σημείωσε ότι «έγινε ζημιά στην εμπιστοσύνη των ανθρώπων του θεάτρου, αλλά και οικονομική ζημιά».
Μιλώντας για τα χορηγικά προγράμματα του Υφυπουργείου Πολιτισμού, ο κ. Χριστοφίδης έκανε λόγο για μη έγκριση αιτήσεων και για αργοπορημένη καταβολή χορηγιών. Ακόμη, εξέφρασε την ελπίδα ότι στον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου δεν υπάρχουν κονδύλια «για την ηρωοποίηση του Γρίβα». Ταυτόχρονα, υπέδειξε ότι θα μπορούσαν να αγοραστούν βιβλία Κυπρίων συγγραφέων για στήριξη της φιλαναγνωσίας.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, τόνισε ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού είναι ο «φτωχός συγγενής» του κρατικού προϋπολογισμού, ενώ ζήτησε το σχόλιο της Υφυπουργού για το ύψος του προτεινόμενου προϋπολογισμού.
«Τι θα αλλάξει για να ενισχύσουμε τη στήριξη των καλλιτεχνών; Ποιές είναι οι πολιτικές του Υφυπουργείου για τη στήριξη των δημοτικών βιβλιοθηκών;», διερωτήθηκε, εκφράζοντας, παράλληλα, την ανησυχία του για την προκήρυξη μελέτης βιωσιμότητας της Κυπριακής Βιβλιοθήκης.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστόφιας, ρώτησε την Υφυπουργό Πολιτισμού πότε θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για το καθεστώς του καλλιτέχνη στη Βουλή και κατά πόσο έγιναν αποδεκτές οι εισηγήσεις των καλλιτεχνών. Ακόμη ρώτησε πότε αναμένεται η ολοκλήρωση του Νέου Κυπριακού Μουσείου, καθώς και για τις προθέσεις του Υφυπουργείου σχετικά με τη στελέχωση του Τμήματος Αρχαιοτήτων.
«Σε ποιο σημείο βρίσκεται η υλοποίηση της στρατηγικής του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού;», διερωτήθηκε, επισημαίνοντας ότι είναι χαμηλό το ενδιαφέρον για την Κάρτα Νέων. «Ποια είναι τα κριτήρια παραχώρησης του τιμητικού επιδόματος;», διερωτήθηκε.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, ο κ. Χριστόφιας εξέφρασε την απογοήτευση του ΑΚΕΛ σε σχέση με την τομή που ανέμενε όλη η κοινωνία ότι θα έκανε η δημιουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού, «κάτι που δεν έχει γίνει πράξη». Όπως είπε, «γίνονται αργά βήματα προς τα εμπρός», σημειώνοντας ότι «ο Πολιτισμός παραμένει υποχρηματοδοτημένος».
Απαντώντας στους Βουλευτές του ΑΚΕΛ, η Βασιλική Κασσιανίδου σημείωσε ότι ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του Θεάτρου Παλλάς ως έδρας του Ιδρύματος της ΣΟΚ. «Δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο (Σ.Σ. στον προτεινόμενο προϋπολογισμό του Υφυπουργείου Πολιτισμού) για τον Γρίβα», πρόσθεσε. Μιλώντας για τα χορηγικά προγράμματα, είπε ότι με την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων θα εξοικονομηθεί χρόνος και θα γίνεται ταχύτερη καταβολή των χορηγιών.
Σε ό,τι αφορά το σχέδιο υπηρεσίας για στον ΘΟΚ, η κ. Κασσιανίδου είπε ότι η συγκεκριμένη θέση θα επανέλθει, καθότι έχει αφαιρεθεί το επίμαχο σημείο. Παράλληλα, υπέδειξε ότι χρειάζεται να υπάρχει και διοικητικός διευθυντής στη ΣΟΚ. Ανέφερε ακόμη ότι έχουν εκδοθεί 3.200 κάρτες νέων, προσθέτοντας ότι υπάρχει σχέδιο για επέκταση του ηλικιακού ορίου χρήσης της κάρτας στο 21ο έτος.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, ρώτησε την Υφυπουργό Πολιτισμού για τα ποσά που θα δώσει το Υφυπουργείο για μνημεία της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου και για τη λαϊκή παράδοση, ζητώντας γραπτές απαντήσεις στα ερωτήματά του.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, ο κ. Μυλωνάς είπε ότι «χρειάζεται αυτογνωσία», η οποία – όπως είπε – «λείπει γενικότερα από την κοινωνία». Καταληκτικά, σημείωσε ότι «η στήριξη των προϋπολογισμών με πολιτικές προτάσεις θα βοηθήσει περαιτέρω την ανάπτυξη» της Παιδείας και του Πολιτισμού.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, ρώτησε την κ. Κασσιανίδου για το ενδεχόμενο μεταφοράς του Κρατικού Αρχείου στο Υφυπουργείο Πολιτισμού.
Απαντώντας στον κ. Παντελίδη, η κ. Κασσιανίδου ανέφερε ότι δρομολογείται η μεταφορά του Κρατικού Αρχείου μετά το τέλος της Κυπριακής Προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, ρώτησε την Υφυπουργό Πολιτισμού για τις δράσεις του Υφυπουργείου για τα 50χρονα της τουρκικής εισβολής το 2024 και το 2025. Ανέφερε ότι πέρυσι έθεσε θέμα εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας της Κυπριακής Βιβλιοθήκης, η οποία ισχύει από το 1987. Παρά τις υποσχέσεις που δόθηκαν, δεν έχουν γίνει ακόμα αλλαγές στη νομοθεσία της, σημείωσε. «Αναμένουμε πρωτοβουλίες από το Υφυπουργείο για αλλαγή νομοθεσιών», κατέληξε.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι δεν έγινε ακόμη η αναβάθμιση του Τμήματος Αρχαιοτήτων και του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού. Παράλληλα, ζήτησε να μάθει τις ακριβείς ανάγκες που υπάρχουν στο Υφυπουργείο. Ακόμη, ρώτησε τι γίνεται με τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΣΟΚ και με την κατανομή χορηγιών του Φεστιβάλ ΚΥΠΡΙΑ.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, ο κ. Τρυφωνίδης σημείωσε ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού χρειάζεται «σοβαρότατη αύξηση του προϋπολογισμού του». «Ως ΔΗΠΑ στηρίζουμε και επικροτούμε τους στρατηγικούς στόχους που έχει θέσει η Υφυπουργός και οι συνεργάτες της», είπε. «Η παραγωγή εγχώριου πολιτιστικού προϊόντος υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικού πλουραλισμού είναι αδιαπραγμάτευτη για εμάς», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ρώτησε την Υφυπουργό Πολιτισμού τι γίνεται με τη στελέχωση του Υφυπουργείου. Ακόμη, υπέδειξε ότι πρέπει να γίνει φορολογική μεταρρύθμιση για τους καλλιτέχνες, ενώ ρώτησε και για την κατάσταση και τον τρόπο χρήσης του φυτωρίου του Δημοτικού Κήπου Λευκωσίας, καθώς και για την κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.
Η Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, ζήτησε από το Υφυπουργείο Πολιτισμού να δώσει γραπτές απαντήσεις στα ερωτήματα των Βουλευτών της ΕΔΕΚ, της ΔΗΠΑ και του Κινήματος Οικολόγων μέσα στις επόμενες ημέρες.
Οι τοποθετήσεις της ηγετικής πυραμίδας του Υφυπουργείου
Η Γενική Διευθύντρια του Υφυπουργείου Πολιτισμού, Εμμανουέλα Λαμπριανίδου, αναφερόμενη στη μελέτη βιωσιμότητας της Κυπριακής Βιβλιοθήκης, εξήγησε ότι με αυτήν θα αποτιμηθούν τα οφέλη σε σχέση με το κόστος, όπως γίνεται με όλα τα έργα δημόσιας ωφελείας. Ως προς το νομοσχέδιο για το καθεστώς του καλλιτέχνη, ανέφερε ότι υπήρξε διαβούλευση, τόσο ηλεκτρονική όσο και διά ζώσης. «Το σκεπτικό της Κυβέρνησης είναι η στήριξη των πιο ευάλωτων καλλιτεχνών», σημείωσε.
Όσον αφορά τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου, η κ. Λαμπριανίδου ανέφερε ότι «ψάχνουμε χρηματοδότηση εκτός προϋπολογισμού», προσθέτοντας ότι «προσπαθούμε να καλύψουμε κάποιες ανάγκες με την αγορά υπηρεσιών».
Η Διευθύντρια του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου Πολιτισμού, Ιωάννα Χατζηκωστή, ανέφερε ότι πέρσι υπήρξαν αντιδράσεις για τη χρηματοδότηση που προέβλεπε το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, τονίζοντας ότι «θα εισακουστούν όλες οι απόψεις και θα επανέλθουμε με βελτιωτικές κινήσεις». Ανέφερε ακόμη ότι εδώ και χρόνια υπάρχει πρόγραμμα στήριξης των δημοτικών και κοινοτικών βιβλιοθηκών. Κάποιες κοινοτικές βιβλιοθήκες κλείνουν λόγω της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εξήγησε, προσθέτοντας ότι αναζητείται τρόπος διατήρησης αυτών των βιβλιοθηκών στο νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται.
Σε ό,τι αφορά το τιμητικό επίδομα, η κ. Χατζηκωστή είπε ότι έχουν καταλήξει στα ποιοτικά κριτήρια, υποδεικνύοντας ότι πρέπει να γίνει αποτίμηση των δικαιούχων και του κόστους για το Υφυπουργείο. Μιλώντας για τη Στρατηγική του Υφυπουργείου, είπε ότι εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και ότι θα αποσταλεί στη Βουλή.
Ο Διευθυντής του Τμήματος Αρχαιοτήτων, Γιώργος Γεωργίου, εξήγησε ότι το χρονοδιάγραμμα για το έργο του Νέου Κυπριακού Μουσείου είναι τα 5 χρόνια, εκ των οποίων τα 3,5 χρόνια αφορούν την ανέγερση του κτηρίου και ο 1,5 χρόνος αφορά τη μετακίνηση των εκθεμάτων στο νέο κτήριο. Πρόσθεσε ότι το έργο αναμένεται να αποπερατωθεί στα μέσα του 2028, λόγω της καθυστέρησης 6 μηνών που έχει προκύψει.
«Δεν γίνεται να μην υπάρχουν μηχανικοί στο Τμήμα Αρχαιοτήτων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι το Τμήμα κάνει προσπάθειες για κάλυψη του κενού.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.