Το διάσημο πορτρέτο του Σερ Τόμας Λόρενς του Τσαρλς Γουίλιαμ Λάμπτον, ευρέως γνωστό ως «Κόκκινο αγόρι», σύντομα θα βρίσκεται στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου. Το ίδρυμα έχει δεσμευτεί να αγοράσει το έργο από μια ιδιωτική συλλογή για 9,3 εκατομμύρια λίρες (περίπου 12,7 εκατομμύρια δολάρια).
Η Εθνική Πινακοθήκη σε δήλωσή της ανέφερε ότι πρόκειται για μία μοναδική ευκαιρία «να αποκτήσει ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο ενός από τους καλύτερους Ευρωπαίους ζωγράφους των αρχών του 19ου αιώνα με μεγάλη σημασία για τη βρετανική εθνική κληρονομιά».
Ο πίνακας, που απεικονίζει το σκεπτικό αγόρι με το κόκκινο βελούδινο κοστούμι,
εκτέθηκε για πρώτη φορά στη Βασιλική Ακαδημία το 1825. Το πορτρέτο του επτάχρονου αγοριού ανατέθηκε από τον πατέρα του αγοριού, Τζον Λάμπτον, ο οποίος έγινε ο πρώτος κόμης του Ντάραμ το 1833. Αρχικά έφερε το όνομα Master Lampton και απεικονίζει τον μεγαλύτερο γιο του Τζον Λάμπτον, τον Κάρολο Γουίλιαμ Λάμπτον που πέθανε πολύ νωρίς σε ηλικία μόλις 13 ετών από φυματίωση.
Σύμφωνα με αναφορές που υπάρχουν, αρχικά το χρώμα που ο Σερ Τόμας Λόρενς είχε επιλέξει για το κοστούμι του επτάχρονου αγοριού ήταν κίτρινο και όπως ο ίδιος ισχυρίστηκε αργότερα σε προσωπική αλληλογραφία του «το αρχικό κίτρινο παρήγαγε μια δυσάρεστη μονοτονία σε συνδυασμό με τα καφέ του χαλικιού και των βράχων που σχηματίζονται στο πίσω μέρος».
Το 1833, το έργο βρέθηκε στο αποκορύφωμα της δημοτικότητάς του. Η κλίμακα αλλά και το σκηνικό της απεικόνισης είναι ασυνήθιστες για ένα πορτρέτο ενός μικρού παιδιού του 19ου αιώνα: Ο Κάρολος κάθεται στο ύπαιθρο τη νύχτα, σε ένα βραχώδες ακρωτήρι με θέα στη θάλασσα ενώ το φως του φεγγαριού αντανακλάται στο νερό –
εικάζεται πως πρόκειται για μια αναφορά μάλλον στην Παναγία των Βράχων του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Μια στάση σώματος μάλλον ιδιαίτερη και μη αναμενόμενη, σε μια εικόνα κομψή και συνάμα ανεπίσημη με το αριστερό του λυγισμένο χέρι να κρατάει το κεφάλι διαμορφώνοντας μια στάση μελαγχολική και άκρως ρομαντική.
Το 1967, το «Κόκκινο αγόρι» έγινε
ο πρώτος πίνακας που παρουσιάστηκε ποτέ σε βρετανικό γραμματόσημο κι έκτοτε αποτέλεσε σήμα κατατεθέν για βρετανικά γλυκίσματα. Αυτός άλλωστε είναι και ένας από τους λόγους που γνώμες έχουν διχαστεί στη βρετανική, καλλιτεχνική και όχι μόνο σκηνή για τη σπουδαιότητά του όπως άλλωστε και το 1825 όταν για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στη Βασιλική Ακαδημία.
Ο Γκάμπριελ Φινάλντι, διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης, χαρακτήρισε το πορτρέτο «εκθαμβωτικό» και «μια εντυπωσιακή απεικόνιση της πορείας ενός νεαρού αγοριού προς την αυτογνωσία».
Sir Thomas Lawrence, Charles William Lambton, 1825, Unframed H 137.2 x W 111.8 cm, Private Collection Image. © National Gallery, London.
Ο
Σερ Τόμας Λόρενς (1769 - 1830) θεωρείται ένας από τους κορυφαίους Βρετανούς ζωγράφους του πορτρέτου στις αρχές του 19ου αιώνα. Ένα παιδί θαύμα και σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος αφού σε ηλικία μόλις 10 σχεδίαζε ολοκληρωμένα πορτρέτα.
Γεννήθηκε στο Μπρίστολ, αλλά μετακόμισε με την οικογένειά του στο Devizes και μετά στο Μπαθ. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής το 1786 και την επόμενη χρονιά εντάχθηκε στη σχολή της Βασιλικής Ακαδημίας. Το 1794 έγινε μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας και προσωπικός ζωγράφος του Βασιλιά (Τζορτζ Γ') με το θάνατο του Ρέινολντς το 1792.
Χειροτονήθηκε ιππότης το 1815 και πέντε χρόνια αργότερα ανέλαβε την Προεδρία της Βασιλικής Ακαδημίας. Ήταν ένα από τους μεγαλύτερους συλλέκτες Old Master.
elculture.gr / Πέπη Νικολοπούλου
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.