Καλλιτέχνες διαμαρτύρονται για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Κατάρ καθώς αρχίζει το Παγκόσμιο Κύπελλο της Fifa

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 21.11.2022
Οι Andrei Molodkin και Jens Galschiøt δημιούργησαν έργα που τονίζουν τους θανάτους των εργατών που βοήθησαν στην κατασκευή γηπέδων για το τουρνουά.

Την παραμονή του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου στο πλούσιο σε πετρέλαιο κράτος του Κατάρ, δύο καλλιτέχνες - ο Αντρέι Μολόντκιν και ο Γενς Γκαλσκιότ - παρουσίασαν έργα που εφιστούν την προσοχή στους μετανάστες εργάτες οι οποίοι φέρονται να έχουν υποστεί παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για το τουρνουά. Το Παγκόσμιο Κύπελλο, το οποίο προσελκύει εκατοντάδες χιλιάδες διεθνείς επισκέπτες, άρχισε στις 20 Νοεμβρίου.

Ο Ρώσος καλλιτέχνης Andrei Molodkin κατασκεύασε ένα πρωτότυπο τρόπαιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου, το οποίο γεμίζει σιγά σιγά με ακατέργαστο πετρέλαιο, υπογραμμίζοντας την " ωμή αλήθεια" σχετικά με τη φερόμενη διαφθορά στη διοικητική οργάνωση του ποδοσφαίρου, τη Fifa.

Ο Molodkin αναφέρει σε δήλωσή του: "Το έργο τέχνης πωλείται για 150 εκατ. δολάρια, ποσό που φέρεται να έλαβαν τα αφεντικά της Fifa επί 24 χρόνια. Πάνω από 6.500 μετανάστες εργάτες έχασαν τη ζωή τους κατά την κατασκευή των σταδίων του Παγκοσμίου Κυπέλλου του Κατάρ. Τα αφεντικά της Fifa γνώριζαν για τα ανθρώπινα δικαιώματα των εργατών στο Κατάρ, γι' αυτούς το χρήμα του πετρελαίου είναι πιο σημαντικό από το αίμα".

Σύμφωνα με τον Guardian, το 2015 υψηλόβαθμα στελέχη της Fifa συνελήφθησαν με κατηγορίες για διαφθορά και δωροδοκία σχετικά με την ανάθεση των Παγκοσμίων Κυπέλλων 2018 και 2022 στη Ρωσία και το Κατάρ αντίστοιχα. Τον περασμένο Οκτώβριο, οι New York Times ανέφεραν ότι οι εισαγγελείς των ΗΠΑ αποκάλυψαν λεπτομέρειες σχετικά με τα χρήματα που καταβλήθηκαν σε πέντε μέλη του κορυφαίου διοικητικού συμβουλίου της Fifa πριν από την ψηφοφορία του 2010 για την επιλογή της Ρωσίας και του Κατάρ ως οικοδεσπότες. Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, η Fifa δεν είχε απαντήσει σε αίτημα για σχολιασμό.

Το αντίγραφο του τροπαίου του Molodkin, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την ισπανική ποδοσφαιρική έκδοση Libero, διατίθεται προς πώληση μέσω της καλλιτεχνικής οργάνωσης a/political με έδρα το Λονδίνο- πρόκειται να εκτεθεί στο χώρο της στο Kennington στις 18 Δεκεμβρίου, ώστε να συμπέσει με τον τελικό του τουρνουά.

Παράλληλα, ο Δανός καλλιτέχνης Jens Galschiøt έφτιαξε ένα κολιέ που αποτελείται από 6.500 μικροσκοπικά κρανία, ένα για κάθε μετανάστη εργάτη που πέθανε στο Κατάρ. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το εργαστήριο του Galschiøt αναφέρεται: "Σύμφωνα με την έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας [το 2021] περισσότεροι από 6.500 μετανάστες εργάτες έχουν πεθάνει ως άμεσο αποτέλεσμα των εργασιών για την κατασκευή νέων υποδομών, όπως τα γήπεδα και οι δρόμοι για το Παγκόσμιο Κύπελλο". Ο Galschiøt υποστηρίζει την εκστρατεία της Αμνηστίας, η οποία ζητά από τη Fifa να αποζημιώσει τις οικογένειες των νεκρών μεταναστών εργατών.

Ο Galschiøt έχει επίσης φτιάξει βραχιόλια με κρανία. "Παρουσιάζοντας το βραχιόλι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το hashtag #Qatar6500 ή φορώντας το βραχιόλι κατά τη διάρκεια επίσημων επισκέψεων στο Κατάρ, παίρνει κανείς ξεκάθαρα θέση κατά των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Κατάρ", προστίθεται στην ανακοίνωση.

Σύμφωνα με το BBC, η κυβέρνηση του Κατάρ δήλωσε ότι ο συνολικός αριθμός των 6.500 θανάτων είναι παραπλανητικός, επειδή δεν ήταν όλοι οι θάνατοι που καταγράφηκαν άνθρωποι που εργάζονταν σε έργα που σχετίζονται με το Παγκόσμιο Κύπελλο. Η κυβέρνηση προσθέτει ότι πολλοί από αυτούς που πέθαναν είχαν εργαστεί στο Κατάρ για αρκετά χρόνια και θα μπορούσαν να έχουν πεθάνει από γηρατειά ή άλλα φυσικά αίτια.

Πέρυσι το μνημείο Pillar of Shame του Galschiøt, που απεικονίζει μια μάζα παραμορφωμένων σωμάτων, κατέβηκε στο Χονγκ Κονγκ, στο πανεπιστήμιο της πόλης. Το έργο μνημονεύει τη σφαγή στην πλατεία Τιενανμέν στο Πεκίνο το 1989.

ΠΗΓΗ:theartnewspaper.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ