Η ιδέα της «ανακάλυψης» ενός έργου του Ντα Βίντσι είναι μάλλον ανατριχιαστική, με τον ζωγράφο να επιβεβαιώνεται ως μια από τις πλέον μυστηριώδεις -και γι' αυτό ενθουσιώδεις- προσωπικότητες στο χώρο των τεχνών.
Η γυάλινη σφαίρα που κρατάει ο Χριστός στο χέρι του στον πίνακα «Salvator Mundi» -ο οποίος θεωρούνταν ότι ανήκει στη "σχολή των μαθητών" του Λεονάρντο ντα Βίντσι- φαίνεται ότι παράλληλα έκρυβε το μυστικό για την πραγματική ταυτότητα του ζωγράφου: δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον μεγάλο Δάσκαλο της Αναγέννησης, τον μεγαλοφυή Λεονάρντο.
Ο πίνακας θα περιληφθεί σε μια έκθεση με τίτλο «Leondardo da Vinci: Painter at the Court of Milan, στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, τον ερχόμενο Νοέμβριο.
Πάντως, το ότι ο πίνακας ανήκει στον ίδιο τον ντα Βίντσι, επισημάνθηκε από τους ιδιοκτήτες του έργου, γνωστούς εμπόρους τέχνης στο Λονδίνο, και όχι από τη βρετανική Εθνική Πινακοθήκη. Η «αποκάλυψη» ότι ο εν λόγω πίνακας είναι ο «χαμένος» Χριστός του ντα Βίντσι εξακόντισε και την εκτίμηση για την τιμή του. Το 1956 το έργο είχε κοστολογηθεί στα 51 εκατομμύρια ευρώ σε σημερινές τιμές, ενώ τώρα εκτιμητές τέχνης ανέβασαν την αξία του στα 136 εκατομμύρια ευρώ.
Ο ντα Βίντσι είχε πολλούς μιμητές κατά τον 16ο αιώνα, όμως οι προσπάθείες τους σε καμία περίπτωση δεν πλησίαζαν το δικό του ταλέντο. Έτσι όταν ο νέος προσεκτικός καθαρισμός του πίνακα αποκάλυψε μια διαφανή γυάλινη σφαίρα ζωγραφισμένη με εξαιρετική μαεστρία, οι ειδήμονες ήταν βέβαιοι ότι δεν μπορεί να πρόκειται για έργο κάποιου μαθητή ή μιμητή. Άλλωστε ο καλλιτέχνης είχε εμμονή με την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονταν με τη δημιουργία της αίσθησης της διαφάνειας στους πίνακές του - όπως ακριβώς αυτό που θέτει η απεικόνιση μιας γυάλινης σφαίρας.
Όμως και άλλα στοιχεία του πίνακα συνάδουν με το ύφος του αναγεννησιακού ζωγράφου και επιστήμονα. Ο Χριστός μοιάζει να κοιτάζει με σοφία, διαθέτει σγουρά μαλλιά - αγαπημένο χαρακτηριστικό του ντα Βίντσι - και υψώνει το δεξί του χέρι σε ένδειξη ευλογίας. Το πολύπλοκο σχέδιο του χιτώνα του μοιάζει με έναν πίνακα που εκτίθεται στη Βασιλική Βιβλιοθήκη και αποτελεί αναμφίβολα σπουδή για το τελικό έργο.
Παράλληλα, ο «Salvator Mundi» συνδέεται ξεκάθαρα με τον «Μυστικό Δείπνο» [που επίσης θα περιλαμβάνεται στην ίδια έκθεση] του μεγάλου καλλιτέχνη, καθώς ο Χριστός έχει την ίδια αιθέρια και «άπιαστη» μορφή με την ξεθωριασμένη φιγούρα στο κέντρο της εξαίσιας τοιχογραφίας του ντα Βίντσι.