Το «ανεξήγητα παράξενο» νέο ελληνικό σινεμά στις σελίδες της Guardian

Μερόπη Μωυσέως Δημοσιεύθηκε 28.8.2011

«Είναι οι ιδιοφυώς παράξενες ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου και της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη αποτέλεσμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης; Και θα συνεχίσει η βασανισμένη χώρα να δημιουργεί σινεμά;»

Αυτά διερωτάται στην έκδοση του Σαββάτου [27/08/2011] της βρετανικής εφημερίδας Guardian o αρθρογράφος Στιβ Ρόουζ, επιχειρώντας μια ανάλυση του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.

Ο Στιβ Ρόουζ αναφέρεται κυρίως στο Attenberg, της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη [που είναι υποψήφιο για το ευρωπαϊκό βραβείο LUX και τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου [που ήταν υποψήφιο στα φετινά Όσκαρ για το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας].

«Το Attenberg δεν είναι το πρώτο ιδιοφυώς παράξενο φιλμ που προήλθε από την Ελλάδα το τελευταίο διάστημα. Πέρυσι είχαμε τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου, μια σουρεαλιστική, ψυχρή μελέτη οικογενειακής δυσλειτουργίας», αναφέρει.

«Τα τελευταία χρόνια η εικόνα της Ελλάδας παγκοσμίως έχει αλλάξει από ειδυλλιακό μέρος για διακοπές στη Μεσόγειο [...] σε ανυπότακτο προβληματικό τόπο. Και όχι μόνο με οικονομικούς όρους. Μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είχε τη δική της εξέγερση στους δρόμους το 2008».

«Επομένως, είναι ίσως αναμενόμενο ότι το σινεμά της χώρας αλλάζει και αυτό. Ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός ανεξάρτητων, και ανεξήγητα παράξενων, νέων ελληνικών ταινιών έχει κάνει πολλούς να καλωσορίζουν την έλευση ενός νέου ελληνικού κύματος, ή όπως το ονομάζουν μερικοί του "Ελληνικού Κύματος του Παράξενου"» γράφει ο συντάκτης, ο οποίος αναφέρεται και σε... λιγότερο παράξενες (όπως λέει) ταινίες, όπως το Wasted Youth, τη Χώρα Προέλευσης, τονΜαχαιροβγάλτη και τη Στρέλλα.

«Είναι απλά σύμπτωση ότι η πιο προβληματική χώρα φτιάχνει το πιο ασυνήθιστο σινεμά;» αναρωτιέται ο δημοσιογράφος του Guardian.

«Δεν αποτελεί ακριβώς σύμπτωση, αλλά δεν υπάρχει και βάση γι' αυτό» απαντά ο Γιώργος Λάνθιμος. «Δεν υπάρχει κοινή φιλοσοφία, γεγονός που είναι καλό. Το κοινό σημείο μας είναι ότι δεν έχουμε χρήματα, οπότε πρέπει να φτιάξουμε τα δικά μας, φτηνά, πολύ μικρά φιλμ» προσθέτει.

«Δεν υπάρχουν πραγματικοί παραγωγοί στην Ελλάδα, ούτε δημόσιο χρήμα πλέον. Το μεγαλύτερο διάστημα δεν ξέρουμε πώς να το κάνουμε, είναι ένας εφιάλτης. Αλλά τουλάχιστον το κάνουμε με αγάπη».

Η δημιουργός του Attenberg Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη βλέπει ένα κοινό στοιχείο, την ενασχόληση με την οικογένεια. «Πρόκειται για μια ελληνική εμμονή» λέει.

Αν και οι Άλπεις του Γ. Λάνθιμου προβάλλονται σε λίγες ημέρες στο διαγωνιστικό τμήμα της Βενετίας, ο σκηνοθέτης δεν είναι τόσο αισιόδοξος ότι μπορεί να συνεχίσει να γυρίζει ταινίες στην Ελλάδα.

«Πίστευα ότι η επιτυχία του Κυνόδοντα θα το έκανε ευκολότερο, αλλά δεν το πιστεύω πια. Δεν ξέρω πόσο θα πρέπει να συνεχίσουν οι άνθρωποι να θυσιάζουν τους εαυτούς τους για την τέχνη» δηλώνει.

Από την πλευρά της, η Τσαγγάρη που έχει ζήσει και στο εξωτερικό δηλώνει ότι ήρθε για να μείνει. «Αυτή είναι η κατάσταση και κάπως πρέπει τώρα να την φτιάξουμε. Το σινεμά είναι ένας υπέροχος τρόπος για να γίνει αυτό» τονίζει.

Στη φωτογραφία, στιγμιότυπο από την ταινία «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ