Άιρτον Σένα: ο θρύλος της Φόρμουλα 1 στη μεγάλη οθόνη

Μερόπη Μωυσέως Δημοσιεύθηκε 1.9.2011

Και ο τελευταίος αγνώμων περί της Φόρμουλα 1, ξέρει τον Άϊρτον Σένα: τον Βραζιλιάνο θρύλο που την πρωτομαγιά του 1994 έχασε τη ζωή του σε ηλικία 34 ετών, στην πίστα της Ίμολα.


Τότε, 300 εκατομμύρια τηλεθεατές από όλο τον κόσμο που έβλεπαν ζωντανά τον αγώνα, πένθησαν τον πιο ιδιοφυή πιλότο της ασφάλτου όλων των εποχών.

Τώρα, ο Βρετανός Ασίφ Καπάντια γυρίζει τον κόσμο παρουσιάζοντας το ντοκιμαντέρ που έφτιαξε για τον υπέροχο, σοφιστικέ οδηγό της Φόρμουλα 1. Είναι η πρώτη του ταινία όπου ασχολείται με κάποιο «άθλημα». Αν και το ντοκιμαντέρ Senna, δεν έχει να κάνει με την Φόρμουλα 1 παρά με το πορτρέτο μιας εξέχουσας προσωπικότητας, από την ανοδική του πορεία μέχρι τη στροφή που η Williams που οδηγούσε, δεν πήρε ποτέ.



Το ντοκιμαντέρ εξελίσσεται στο εμπορικότερο του είδους του για τη φετινή χρονιά, με πολλούς κριτικούς να το τοποθετούν στην λίστα των Όσκαρ του ερχόμενου Μάρτη.

«Το αριστοτεχνικό μοντάζ του ντοκιμαντέρ, που προέκυψε από αρχειακό υλικό χιλιάδων ωρών, βάζει τον θεατή κυριολεκτικά στην πίστα. Τρέχει μαζί με τον Σένα, χάρη στις ενσωματωμένες κάμερες στο εκάστοτε αμάξι του, με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Η κάμερα, ακόμα και εκτός αγώνα, δεν ξεκολλάει από την πίστα, τη Φόρμουλα 1, τα σήματα της Λότους, της Ρενό, της ΜακΛάρεν, και την αγωνιστική φόρμα του Σένα. Η αδρεναλίνη από την αρχή μέχρι το τέλος χτυπάει κόκκινο, παρ' όλο που όλοι γνωρίζουν ότι το ατύχημα έβαλε τους τίτλους τέλους στη λαμπρή καριέρα του «καμικάζι» Σένα», αναφέρει η Ελευθεροτυπία.

Ο Στιβ Ρόουζ, της Guardian, τονίζει πως αυτό το ντοκιμαντέρ αναδεικνύεται μέσα από την χαρισματική προσωπικότητα του ίδιου του Σένα, αυτού του γοητευτικού, θρησκευόμενου, διάσημου, ριψοκίνδυνου Βραζιλιάνου.

Η μεγάλη κόντρα

Η αφήγηση είναι χτισμένη πάνω στην κόντρα που είχε με τον άλλο μεγάλο οδηγό της εποχής, τον Γάλλο Αλέν Προστ. Το προσωπικό θρίλερ Σένα-Προστ έκανε τότε το άθλημα ακόμα πιο δημοφιλές στην τηλεόραση. «Δεν ήθελε να με νικήσει, αλλά να με ξεφτιλίσει. Να δείξει στον κόσμο ότι ήταν καλύτερος. Αυτή ήταν η αδυναμία του. Νόμιζε ότι δεν μπορούσε να σκοτωθεί», λέει στο ντοκιμαντέρ ο Προστ, που έφαγε τη σκόνη τού Σένα πολλές φορές στην πίστα. Ακόμα και όταν αγωνίζονταν μαζί στην ομάδα της ΜακΛάρεν, τα αμάξια τους συχνά συγκρούονταν. Ενώ ο Σένα θεωρούσε ότι ο τότε πρόεδρος της FIA, ο Γάλλος Ζαν Μαρί Μπαλέστρ, ευνοούσε τον Προστ.

Μέσα από την προσωπική τους διαμάχη στις πίστες, φωτίζεται η ιστορία του αθλήματος στη δεκαετία που ο Σένα έγινε σταρ διεθνούς βεληνεκούς. Ο ίδιος μιλάει στο ντοκιμαντέρ για έναν «ηλεκτρονικό πόλεμο», όταν στα αμάξια ενσωματώθηκαν υπολογιστές για να τα σταθεροποιούν. Για οδηγούς σαν τον Σένα, κάτι τέτοιο αντιστοιχούσε με τα αναβολικά στους αθλητές στίβου. Ο Σένα δεν μπορούσε να χωνέψει ότι το 1993 τερμάτισε δεύτερος πίσω από τον ανερχόμενο Σουμάχερ που οδηγούσε για την Μπένετον. Ισχυριζόταν ότι το αμάξι του Σουμάχερ είχε πάνω του παρατύπως τεχνολογία.

Λεπτομέρειες για την προσωπική του ζωή περνάνε ξυστά σε μικρές δόσεις, κυρίως από τις αφηγήσεις της μητέρας και της αδερφής του -είναι η πρώτη ταινία που γίνεται με άδεια της οικογένειας. Ο χαρακτήρας του ξεδιπλώνεται αποκλειστικά πάνω στο τιμόνι, με θέα την καρό σημαία του τερματισμού.

Ωστόσο, αναδεικνύεται σε όλο της το μεγαλείο η βαθιά του πίστη στον Θεό. Κάθε εμπειρία του στην πίστα καθοριζόταν από τον καθολικισμό του. Οταν, για παράδειγμα, κέρδισε για πρώτη φορά το παγκόσμιο πρωτάθλημα στην Ιαπωνία το '88, έλεγε μετά σε συνέντευξη ότι τότε ένιωσε την παρουσία του Θεού.

Αλλά ακόμα και σε εκείνη την τελευταία κούρσα της πρωτομαγιάς του '94, η αδερφή του αποκαλύπτει ότι το πρωί διάβαζε τη Βίβλο. Είχε προηγηθεί ένα φορτισμένο Σαββατοκύριακο με δύο ατυχήματα, τον τραυματισμό του Μπαρικέλο και τον θάνατο του Ρόλαντ Ρατζενμπέργκερ. Ηταν η πρώτη φορά που τον Σένα κατέλαβε ο σκεπτικισμός, αλλά και τόσο ισχυρό το αίσθημα του φόβου.

Στα πλάνα που φαίνονται είναι έκδηλος ο εκνευρισμός του, καθώς είχε εκφράσει την αμφιβολία του για την ασφάλεια στη συγκεκριμένη πίστα. Πιάνει συνεχώς το κεφάλι του, φτιάχνει τα σγουρά μαλλιά του, αναστενάζει, είναι απόμακρος και μελαγχολικός. Μετά το θάνατό του, η ομάδα του, Γουίλιαμς, δικάστηκε για το αδικαιολόγητο σπάσιμο του τιμονιού της FW16. Μετά από πολύχρονες δικαστικές διαμάχες, αθώωθηκε. Εκτοτε, δεν έχει σκοτωθεί άλλος οδηγός στη Φόρμουλα 1.

Η γοητεία της ταχύτητας

Την ημέρα της κηδείας του στο Σάο Πάολο, 1 εκατομμύριο Βραζιλιάνοι είχαν κατακλύσει την περιοχή. Σε μια εποχή που η Βραζιλία ασφυκτιούσε από τη φτώχεια, τα προβλήματα παιδείας και περίθαλψης, ο «καλλιτέχνης» της ασφάλτου έδινε χαρά και ελπίδα στη χώρα της σάμπας. Και ο ίδιος έκανε αθόρυβα μεγάλο φιλανθρωπικό έργο. Σε κάθε του αγώνα ανέμιζε με περηφάνια τα χρώματα της πατρίδας του.

Στη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ακούγονται πολλές συνεντεύξεις τόσο του Σένα όσο και άλλων ειδικών του αθλήματος. Μια λέξη επαναλαμβάνεται για αυτόν: «γρήγορος». Αυτή είναι και η γοητεία της ταινίας. Η ταχύτητά της.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ