Παράθυρο logo
Έργα του Edgar Degas στο Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη
Δημοσιεύθηκε 14.11.2011
Έργα του Edgar Degas στο Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη

Τη μικρή δεκαετράχρονη χορεύτρια του Edgar Degas, το διασημότερο γλυπτό του Γάλλου καλλιτέχνη, θα έχουμε την τιμή να δούμε στην Κύπρο και στο Κέντρο Ευαγόρα και Καθλην Λανίτη, από τις 10 Δεκεμβρίου. 


Το Ίδρυμα Ευαγόρα Λανίτη στη Λεμεσό παρουσιάζει μια σημαντική έκθεση με έργα του Edgar Degas στην Κύπρο.

Ο Degas [19 Ιουλίου 1834 – 27 Σεπτεμβρίου] ήταν Γάλλος καλλιτέχνης, διάσημος για το έργο του στη ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική και σχέδιο.

Θεωρείται ως ένας από τους ιδρυτές του Ιμπρεσιονισμού, αν και απέρριψε τον όρο και προτιμούσε να αποκαλείται ρεαλιστής. Δεν τον ενδιέφερε να εργάζεται στην ύπαιθρο, αλλά στο στούντιό του, με μοντέλα ή πιο συχνά από μνήμης. Νωρίς στην σταδιοδρομία του, φιλοδοξούσε να γίνει ιστορικός ζωγράφος, κλίση για την οποία ήταν καλά προετοιμασμένος από την αυστηρή, ακαδημαϊκή του κατάρτιση και τη στενή μελέτη της κλασσικής τέχνης. Λίγο μετά τα τριάντα του, άλλαξε πορεία και εφαρμόζοντας τις παραδοσιακές μεθόδους του ιστορικού ζωγράφου σε σύγχρονα θέματα, έγινε ένας κλασσικός ζωγράφος της σύγχρονης ζωής. Έξοχος στο σχέδιο, έχει ταυτιστεί με το θέμα του χορού και περίπου τα μισά από τα έργα του απεικονίζουν χορεύτριες. Αυτά επιδεικνύουν την άρτια γνώση του στην απεικόνιση της κίνησης, όπως και τα άλογα αγώνων και τα γυναικεία γυμνά. Τα πορτρέτα του συγκαταλέγονται ανάμεσα στα καλύτερα στην ιστορία της τέχνης.

Η Μικρή Δεκατετράχρονη Χορεύτρια

H Μικρή Δεκατετράχρονη Χορεύτρια, το χαρακτηριστικότερο γλυπτικό του έργο, συνελήφθη ως ιδέα για κέρινο πρόπλασμα γύρω στο 1878 και ήταν το μοναδικό γλυπτό που εξέθεσε ο Degas κατά τη διάρκεια της ζωής του. Ήταν φτιαγμένο από χρωματιστό κερί και είχε πραγματικά μαλλιά [από άλογο], μια πραγματική υφασμάτινη φούστα, μπούστο και κορδέλες και πραγματικά παπούτσια χορού. Το μοντέλο για το γλυπτό ήταν η Marie van Goethem, η οποία -όπως και οι δυο αδερφές της- ήταν μαθήτρια μπαλέτου στην Opéra.

Στην 5η Έκθεση Ιμπρεσιονιστών, ο Degas είχε αναγγείλει το γλυπτό Μικρή Δεκατετράχρονη Χορεύτρια και είχε στήσει ακόμη και μια βάση με γυάλινη προθήκη, η οποία παρέμεινε κενή μέχρι το τέλος της έκθεσης.

Τελικά εξέθεσε το γλυπτό την επόμενη χρονιά [1881]. Σκανδάλισε πολλούς θεατές λόγω του υπέρμετρου ρεαλισμού του. Οι απόψεις των κριτικών ήταν μικτές και κυμαίνονταν από περιφρόνηση και αποστροφή μέχρι θαυμασμό, όπως στην περίπτωση του διάσημου μυθιστοριογράφου, Joris-Karl Huysmans, ο οποίος έγραψε: «Η αλήθεια είναι ότι αμέσως ο κύριος Degas έχει ανατρέψει τις παραδόσεις της γλυπτικής, όπως για μια μακρά περίοδο έχει αναταράξει τους κανόνες της ζωγραφικής… αυτό το μικρό άγαλμα είναι η μοναδική, αληθινά μοντέρνα προσπάθεια στη γλυπτική».

Το μπρούντζινο  άγαλμα του Edgar Degas Μικρή Δεκατετράχρονη Χορεύτρια στην έκθεση αυτή είναι χυτό από το γύψινο εκμαγείο Valsuani και καταγράφει το γλυπτό αυτό του καλλιτέχνη σε μια πρώιμη και προηγουμένως άγνωστη κατάσταση. Παρ’όλα αυτά, μέχρις ότου αναγνωρίστηκε από τον Dr. Gregory Hedberg ότι αυτό το γύψινο εκμαγείο αποτυπώνει την πρώτη εκδοχή του αγάλματος του Degas, δεν υπήρχε κανένα ορατό στοιχείο που να αποδεικνύει πώς πραγματικά έμοιαζε η εκδοχή του Degas του 1881. Τώρα, μπορούμε να θαυμάσουμε την πρώτη εκδοχή του διάσημου αγάλματος του Degas όπως είχε αρχικά εκτεθεί.