Τον θεσμό «Πλούσια τέχνη σε φτωχούς καιρούς» παρουσιάζει για τέταρτη χρονιά φέτος η isnotgallery, με την επίκαιρη φράση «οικονομική κρίση» να... υποβοηθά το σκοπό της. Ο ιδιοκτήτης της γκαλερί, Άντρος Ευσταθίου, μιλά στο «Π».
Η έκθεση αποτελεί, ίσως, τον σημαντικότερο θεσμό της isnotgallery, ενός πολυχώρου με ιδιαίτερη ταυτότητα, φύσει και θέσει: βρίσκεται στην παλιά Λευκωσία, μακριά από τον νοητό άξονα που σχηματίζουν οι υπόλοιπες γκαλερί έξω από την περιτειχισμένη πόλη. Σύμφωνα, δε, με τον ιδιοκτήτη της, Άντρο Ευσταθίου, ο οποίος μάς μίλησε με αφορμή την έκθεση «Πλούσια τέχνη σε φτωχούς καιρούς»: «ως γκαλερί, το λιγότερο που έχουμε να κάνουμε είναι να φέρουμε την τέχνη κοντά στο κοινό και να μην την προωθούμε ως ελιτίστικο προϊόν».
Προσιτή τέχνη
Σε μια οικονομικά δύσκολη περίοδο, η έκθεση «Πλούσια τέχνη σε φτωχούς καιρούς» είναι ένας θεσμός που κάθε φιλότεχνος -αποδεδειγμένα- σημειώνει στην ατζέντα του. «Μέσα από την τετράχρονη πορεία της συγκεκριμένης οργάνωσης, έχει παρατηρηθεί πως οι θεατές και το αγοραστικό κοινό αυξάνονται χρόνο με το χρόνο», αναφέρει σε σημείωμά του για την έκθεση ο Άντρος Ευσταθίου.
Ωστόσο, η έκθεση, η οποία φέτος θα φιλοξενήσει έργα 50 περίπου καλλιτεχνών, με τις τιμές να κυμαίνονται μεταξύ 50 και 500 ευρώ, δεν δημιουργήθηκε ένεκα οικονομικής κρίσης. Προηγήθηκε αυτής, με αποτέλεσμα σήμερα να «υποβοηθείται», τρόπον τινά, λόγω επικαιρότητας.
«Εμείς ξεκινήσαμε την έκθεση έχοντας την άποψη πως η τέχνη πρέπει να ταξιδεύει και να μην είναι κλειστή στα μουσεία, ούτε να είναι ένα ’προϊόν’ για τους λίγους. Έτσι ξεκινήσαμε τον θεσμό. Πριν από τέσσερα χρόνια, δεν σκεφτόμασταν την οικονομική κρίση, απλά τώρα τυχαίνει η ίδια η εποχή να υπαγορεύει τέτοιου είδους εκθέσεις».
Καλλιτεχνικό «άππωμα»
Η έκθεση αποδεικνύει, επίσης, την ανάγκη για «ρύθμιση» των τιμών των έργων τέχνης Κυπρίων καλλιτεχνών. Αν ένα έργο κοστολογείται ανάλογα με το βιογραφικό του καλλιτέχνη, τις εκθέσεις στις οποίες συμμετείχε και την παρουσία του σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τότε τα έργα Κυπρίων είναι σαφώς ακριβότερα από εκείνα Ευρωπαίων συναδέλφων τους.
Επιπλέον, αν οι καλλιτέχνες μπορούν να διαθέτουν τα έργα τους σε χαμηλότερες τιμές μια φορά τον χρόνο, γιατί αυτό δεν συμβαίνει καθόλη τη διάρκειά του; «Ως χώρος έχουμε μια πολιτική ’ήπιας οικονομικής μορφής’ στα έργα που παρουσιάζουμε», σημειώνει ο Ά. Ευσταθίου. «Προσπαθούμε να μην συνεργαζόμαστε με καλλιτέχνες -θα σας το πω κυπριακά- αππωμένους. Έχουμε πλήρη επίγνωση για το πώς κοστολογείται ένα έργο και προσπαθούμε να ακολουθούμε αυτό τον τρόπο».
Νέα πρόσωπα
Ο θεσμός της «πλούσιας τέχνης» βοηθά τον ιδιοκτήτη της isnotgallery και στο υπόλοιπο πρόγραμμα του χώρου του. Στην αναζήτηση καλών έργων σε καλές τιμές, ο γκαλερίστας -και καλλιτέχνης ο ίδιος- έρχεται σε επαφή με νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις παρουσιάζουν στην isnotgallery τις ατομικές τους δουλειές.
Μέσα από τον εν λόγω θεσμό προωθεί και τη φωτογραφική τέχνη, με την οποία ασχολείται και ο ίδιος. Μέχρι πρόσφατα, η φωτογραφία στην Κύπρο δεν εθεωρείτο τέχνη. «Ξεκίνησα να βάζω φωτογραφίες στον θεσμό και έτσι προέκυψε ένα άλλο πρότζεκτ της isnotgallery, ο Μήνας Φωτογραφίας. Εκτός απ’ αυτό, ερχόμαστε σε επαφή με νέες δουλειές, νέα πράγματα, νέους καλλιτέχνες κι αυτό δεν μπορεί παρά να είναι καλό».
+ H έκθεση «Πλούσια τέχνη σε φτωχούς καιρούς» εγκαινιάζεται την 1η Φεβρουαρίου και θα διαρκέσει ένα μήνα. Η λίστα με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες θα ανακοινωθεί σύντομα. Πληροφορίες τηλ. 99569498 και 96791187.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ «Π»