Παράθυρο logo
Νεκρός στο σπίτι του ο Μάικ Κέλι
Δημοσιεύθηκε 02.02.2012 12:02
Νεκρός στο σπίτι του ο Μάικ Κέλι

Σοκ προκάλεσε στον κόσμο της τέχνης ο θάνατος του Μάικ Κέλι, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς εικαστικούς.


Ο 57χρονος καλλιτέχνης βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του στην Καλιφόρνια. Ενώ αναμένονται τα αποτελέσματα της νεκροψίας, οι υποθέσεις στρέφονται προς το ενδεχόμενο αυτοκτονίας μετά από βαριά κατάθλιψη.
«Ο Μάικ, ήταν μια ακαταμάχητη δύναμη» αναφέρουν τα μέλη του στούντιό του, εκ μέρους της γκαλερί Γκακόσιαν που τον εκπροσωπεί σε ανακοίνωση που έδωσαν στη δημοσιότητα το πρωί. «Δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι έχει φύγει. Αλλά γνωρίζουμε καλά πως αφήνει μια παρακαταθήκη που θα συνεχίσει να αγγίζει και να προκαλεί οποιονδήποτε βρεθεί μπροστά στο έργο του. Θα μας λείψει. Θα τον κρατήσουμε στη ψυχή μας».


Μετά από μια σύντομη αλλά καθοριστική για τον ίδιο πορεία στην πανκ μουσική, με το σχήμα του «Destroy All Monsters», ο Κέλι στράφηκε στην τέχνη, παρουσιάζοντας γλυπτικές εγκαταστάσεις πολυμέσων, όπου συνέθετε τα μεγάλης κλίμακας σχέδιά του, ενσωματώνοντας συχνά σημειώματα, γλυπτά, αντικείμενα και βίντεο. Γνωστός για την πανκ-ροκ επαναστατικότητά του και την τάση του να χρησιμοποιεί αναφορές στο κιτς και την ποπ κουλτούρα, ο Κέλι γέμιζε τους εκθεσιακούς χώρους με γλυπτά και ανορθόδοξα για την τέχνη αντικείμενα. Από τα σημαντικότερα έργα του η ανακατασκευή του πατρικού του σε φυσικό μέγεθος και πάνω σε τροχούς, μια μικροσκοπική απόδοση του διαστημικού πατρικού του Σούπερμαν και τα σφαιρικά γλυπτά φτιαγμένα από γούνινα ζωάκια.






Στην ατομική του έκθεση με τίτλο «Catholic Tastes», το 1993 στο Whitney Museum της Νέας Υόρκης ο Μ. Κέλι συνδύασε προκλητικά κούκλες, σχέδια και αντικείμενα. Η έκθεση, καθιέρωσε και διέδωσε το χαρακτηριστικό ύφος του επηρεάζοντας μια γενιά καλλιτεχνών. Πιο πρόσφατα, το 2004 η Tate Liverpool διοργάνωσε αναδρομική έκθεση αφιερωμένο στον Κέλι, ενώ όπως είχε ανακοινωθεί ενωρίτερα έργα του θα παρουσιαστούν [στην όγδοη συμμετοχή του] στην Whitney Biennial 2012.


«Το έργο του παρουσιάστηκε διεθνώς σε σημαντικές εκθέσεις και βρίσκεται σε αρκετές συλλογές», ανέφερε η Στέφανι Μπάρον, επικεφαλής επιμελήτρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Λος Άντζελες. «Είχε μια τεράστια όρεξη για κάθε είδος τέχνης. Ήταν τρομερά περίεργος και δούλευε με τρομερή αφοσίωση και δεξιοτεχνία. Δεν φοβόταν ποτέ να σκεφτεί τα πράγματα σε μεγάλη κλίμακα. Καλλιτέχνες σαν αυτόν εμφανίζονται σπάνια», συμπλήρωσε η Μπάρον μιλώντας στο Ασόσιεϊτεντ Πρες: «Είναι τρομερά θλιβερό και δύσκολο να φανταστούμε πως κάποιος τόσο ενεργητικός και δυναμικός όπως τον Μάικ, δεν είναι πια μαζί μας.»


Ο Κέλι, ο οποίος διαμόρφωσε καθοριστικά με την τέχνη του τις εικαστικές τάσεις τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια, σχολίαζε μέσα από το τολμηρό έργο του την ποπ κουλτούρα και την νεαρή επαναστατικότητα. Άντλησε έμπνευση από διαφορετικές πηγές όπως η ιστορία, η πολιτική και η άντεργκράουντ μουσική, επανεξετάζοντας ταξικά ζητήματα και θέματα κανονικότητας, εγκληματικότητας και διαστροφής.



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥ