Στις 27 Ιουνίου ανοίγει η αυλαία του Φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου» 2016 το οποίο αλλάζει χώρο και θα πραγματοποιείται φέτος στη Λέσχη Βιβλίου «Υφαντουργείο», στη Λευκωσία.
Η φετινή διοργάνωση, μια πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία με την Brave New Culture, επιχειρεί και φέτος να αναδείξει πρωτοποριακές τάσεις και να ανατρέψει συμβάσεις και καθιερωμένα συστήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Η διοργάνωση θα ολοκληρωθεί στις 3 Ιουλίου 2016.
Το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ αποτίει φόρο τιμής και διανοίγει διαδρομές μεταξύ του κοινού και του έργου τριών μεγάλων δημιουργών, της Βελγίδας σκηνοθέτιδας Chantal Akerman, του Πολωνού σκηνοθέτη Andrzej Żuławski που χάθηκαν πρόσφατα, καθώς και της Αμερικανίδας Shirley Clarke.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ένα αφιέρωμα στον σύγχρονο Γάλλο σκηνοθέτη Bruno Dupont και με μια έκπληξη προς το κοινό που θα βρίσκεται στις προβολές.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, πέρα από τις προβολές, το Φεστιβάλ αποβλέπει στη δημιουργία ενός φόρουμ συζητήσεων και διαλέξεων, ενώ επιχειρεί να φέρει σε επαφή επαγγελματίες, κριτικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου, εικαστικούς, φιλότεχνους και φίλους του εναλλακτικού σινεμά.
Τα προγράμματα του φεστιβάλ:
«To Διάστημα Ανάμεσα στα Cut» – Aναδρομή στη Σίρλεϊ Κλαρκ
Η Σίρλεϊ Κλαρκ υπήρξε μια καταλυτική δύναμη στην ανάπτυξη του ανεξάρτητου Αμερικανικού κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη τις δεκαετίες ’50 και ’60. Οι πειραματικές μικρού μήκους ταινίες της, τα ντοκιμαντέρ και οι πιο αφηγηματικές της εργασίες, την τοποθέτησαν στο επίκεντρο του Αμερικανικού 'cinema verité' και του πρωτοποριακού κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη. Οι πρώιμες εμπειρίες της ως χορεύτρια και η ενασχόλησή της με κοινωνικά θέματα αποδείχθηκαν καθοριστικά στη δημιουργία του πρωτοποριακού τρόπου με τον οποίο «χορογραφούσε» τις εικόνες και τις παραστατικές αναζητήσεις του «ενδιάμεσου» χώρου – εκείνου ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα, τον αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση, την ταυτότητα και το περφόρμανς, την αισθητική και την πολιτική.
Η αναδρομή στη Σίρλεϊ Κλαρκ ‘Το διάστημα ανάμεσα στα cut’ αναδεικνύει το αμφιλεγόμενο και προκλητικό έργο μιας επιδραστικής και συχνά παραγνωρισμένης σκηνοθέτιδας του Αμερικανικού underground η οποία, με την εξερεύνηση των ενδιάμεσων αυτών χώρων, έδωσε φωνή σε όσους βρίσκονταν στο περιθώριο.
Έρευνα και παρουσίαση από τους Christopher Zimmerman και Αντώνη Μποσκοΐτη, Eπιμελητές του Προγράμματος
Ο Bruno Dumont και το Σινεμά του Σώματος
Τρεις ταινίες του Γάλλου σκηνοθέτη, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως υπαρξιακά κινηματογραφικά υβρίδια τρόμου, έρωτα και πολέμου. Η αρχέγονη μάχη μεταξύ καλού και κακού απαλλαγμένη από οποιαδήποτε θρησκευτικά στοιχεία, είναι το κυρίως θέμα που προβληματίζει τον Dumont. Αποστρέφει την κάμερά του από το συναίσθημα και επιδιώκει μέσα από τα κάδρα του και τις μεγάλης διάρκειας σιωπηλές λήψεις των πρωταγωνιστών του, να εξετάσει τα όρια του τι είναι αυτό που αξίζει να κινηματογραφηθεί τελικά. Ως ακραίος νατουραλιστής, ο Dumont συζητά την επιστροφή του κινηματογράφου στο κέντρο του, στην γέννηση του, στο ανθρώπινο σώμα.

Έρευνα και παρουσίαση από τον Νείλο Ιακώβου, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος
Andrzej Żuławski ή o Oρισμός του «Καταραμένου» Δημιουργού
Λίγα έχουν γραφτεί (στην αγγλική γλώσσα) από κριτικούς και ακαδημαϊκούς για το έργο του Andrzej Żuławski. Ο χώρος των ταινιών του είναι απόμακρος, αναρχικός, αλλόκοτος και ‘ανυπόφορος’. Επομένως δεν είναι εύκολο να πλησιάσεις κριτικά κάτι το οποίο σε έχει ήδη παρασύρει σε άγνωστες περιοχές με τον πιο απλό - μια αμήχανη κίνηση του ηθοποιού - ή υπερβολικό τρόπο, μια σπασμωδική χορογραφία. Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ο θεατής όταν βλέπει Żuławski είναι να δει και να νιώσει με μειωμένες αντιστάσεις, διότι εκεί που πιστεύεις ότι έχεις ίσως καταλήξει σε μια σοβαρή επιχειρηματολογία για το τι επιτυγχάνει ο συμβολισμός μιας σκηνής, η επόμενη σκηνή σου κλείνει το μάτι και σε οδηγεί σε άλλους ολισθηρούς δρόμους. Το φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου» θα προβάλει τρεις ταινίες του Andrzej Żuławski: Τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, The Devil (1972), την βραβευμένη με Cesar καλύτερης ηθοποιού (Isabelle Adjani) και υποψήφια για χρυσό φοίνικα στο διεθνές φεστιβάλ των Καννών καλτ ταινία τρόμου Possession (1981) και την ταινία La Femme Publique (1984).

Έρευνα και παρουσίαση από τον Δρα Κώστα Κωνσταντινίδη, Ακαδημαϊκό και Eπιμελητή του Προγράμματος
Οι Γυναίκες στον Χρόνο: Τα Πρώτα Χρόνια της Chantal Akerman
Η Βελγίδα σκηνοθέτιδα Chantal Akerman (1950 - 2015) καθιερώθηκε ως μια από τις πιο καινοτόμες και σημαντικές προσωπικότητες στο μοντέρνο σινεμά, μέσα από το έργο της το οποίο έγινε γνωστό για την ακρίβεια και τη δύναμη με την οποία εξερευνά το «γυναικείο βλέμμα». Με πειραματικές ταινίες μικρού μήκους, αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ και μεγάλου μήκους ταινίες, η Chantal Akerman τοποθέτησε με σταθερό και ανατρεπτικό τρόπο τις «καθημερινές χειρονομίες» των γυναικών στο επίκεντρο του έργου της. Το πρόγραμμα ‘Οι γυναίκες μέσα στον χρόνο’: Τα πρώτα δημιουργικά της χρόνια, η Chantal Akerman εξερευνά τη φιγούρα της «διαχωρισμένης» γυναίκας, που εκφράστηκε αρχικά στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο (σε ηλικία 18 ετών) με το Saute ma vie και κορυφώθηκε με το ορόσημό της Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles.

Έρευνα και παρουσίαση από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος

Το Πρόγραμμα Προβολών
Δευτέρα 27.6.2016
‘To Διάστημα Ανάμεσα στα Cut’ – Aναδρομή στη Σΐρλει Κλαρκ
The Connection
110' / 1962
ΗΠΑ
Εισαγωγή από τους Christopher Zimmerman και Αντώνη Μποσκοΐτη, Eπιμελητές του Προγράμματος
Ο Bruno Dumont και το Σινεμά του Σώματος
Twentynine Palms
114' / 2003
Γαλλία, Γερμανία
Εισαγωγή από τον Νείλο Ιακώβου, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος
Τρίτη 28.6.2016
Οι Γυναίκες στον Χρόνο: Τα Πρώτα Χρόνια της Chantal Akerman
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
201' / 1975
Βέλγιο, Γαλλία
Εισαγωγή από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος
Τετάρτη 29.6.2016
Ο Bruno Dumont και το Σινεμά του Σώματος / Bruno Dumont and the Cinema of the Body
Flanders
91' / 2006
Γαλλία
Εισαγωγή από τον Νείλο Ιακώβου, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος
‘To Διάστημα Ανάμεσα στα Cut’ – Aναδρομή στη Σΐρλει Κλαρκ
Early Short Films
A Dance in the Sun
8' / 1953
ΗΠΑ
Bullfight
10' / 1955
ΗΠΑ
A Moment in Love
10' / 1957
ΗΠΑ
Brussels Loops—Gestures
7' / 1957
ΗΠΑ
Brussels Loops—World Kitchen
3' / 1957
Bridges-Go- Round
9' 1958
ΗΠΑ
Skyscraper
20' / 1959
ΗΠΑ
Εισαγωγή από τους Christopher Zimmerman και Αντώνη Μποσκοΐτη, Eπιμελητές του Προγράμματος
Πέμπτη 30.6.2016
Οι Γυναίκες στον Χρόνο: Τα Πρώτα Χρόνια της Chantal Akerman
Saute ma vie
13' / 1968
Βέλγιο, Γαλλία
La Chambre
11' / 1972
Βέλγιο, Γαλλία
Le 15/8
42' / 1973
Βέλγιο, Γαλλία
Εισαγωγή από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος
Andrzej Żuławski ή o Oρισμός του «Καταραμένου» Δημιουργού
The Devil
119' / 1972
Πολωνία
Εισαγωγή από τον Δρ. Κώστα Κωνσταντινίδη, Ακαδημαϊκό και Eπιμελητή του Προγράμματος
Παρασκευή 1.7.2016
Andrzej Żuławski ή o Oρισμός του «Καταραμένου» Δημιουργού
Possession
121' / 1981
Πολωνία, Γερμανία
Εισαγωγή από τον Δρ. Κώστα Κωνσταντινίδη, Ακαδημαϊκό και Eπιμελητή του Προγράμματος
Σάββατο 2.7.2016
‘To Διάστημα Ανάμεσα στα Cut’ – Aναδρομή στη Σΐρλει Κλαρκ
Ornette: Made in America
77 ' / 1984
ΗΠΑ
Εισαγωγή από τους Christopher Zimmerman και Αντώνη Μποσκοΐτη, Eπιμελητές του Προγράμματος
Ο Bruno Dumont και το Σινεμά του Σώματος
Outside Satan
110' / 2011
Γαλλία
Εισαγωγή από τον Νείλο Ιακώβου, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος
Κυριακή 3.7.2016