Ο Χριστόδουλος Παναγιώτου περιλαμβάνεται σε ένα κείμενο των New York Times για τις εικαστικές τέχνες του 2019. Στο κείμενο, με τίτλο Best Art of 2019, γίνεται αναφορά σε καλλιτέχνες και γεγονότα που ξεχώρισαν τον χρόνο που φεύγει αλλά και σε σημαντικές απώλειες στον χώρο των εικαστικών.
Ο Χριστόδουλος Παναγιώτου περιλαμβάνεται στη λίστα με τους καλλιτέχνες, τις εκθέσεις και τα γεγονότα που ξεχώρισαν στην ενότητα «Τέχνη για την εποχή μας». Στην ίδια λίστα τοποθετήθηκαν το έργο που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα της φετινής Μπιενάλε Βενετίας Sun and Sea, ο επιμελητής εκθέσεων Okwui Enwezor που έφυγε από τη ζωή τον Μάρτιο 2019, το ανανεωμένο MoMa, ο Κορέατης γλύπτης Lee Ufan και ο Matthew Barney μεταξύ άλλων.
O Χριστόδουλος Παναγιώτου. Φωτογραφία ©Αsa Lundén/Moderna Museet
«Αν νομίζετε ότι η κριτική απέναντι στους θεσμούς είναι ένα άχαρο εγχείρημα, δύο εκθέσεις του Κύπριου καλλιτέχνη (Χριστόδουλου Παναγιώτου) θα κάνουν την καρδιά σας να 'σταματήσει', αποκαλύπτοντας την ομορφιά της εξερεύνησης ενός μουσείου», σημειώνει στο κείμενό του ο Jason Farago, που κάνει αναφορά σε δύο μεγάλες εκθέσεις που παρουσίασε ο Παναγιώτου το 2019 στο εξωτερικό: στην πρώτη μεγάλη έκθεση του Κύπριου εικαστικού στη Μεγάλη Βρετανία και δη στο Camden Arts Center του Λονδίνου με τίτλο
Act II: The island και στην έκθεση που παρουσίασε στο Musee d' Orsay στο Παρίσι με τίτλο
LUX S.1003 334.
Για την έκθεση στο Camden Arts Center«Στο Camden Arts Center στο Λονδίνο, ο κ. Παναγιώτου έβγαλε τις πόρτες από τους μεντεσέδες και τις αντικατέστησε από ροζ παράθυρα, εξισώνοντας δύο παραδομένα νησιά: την δική του μεσογειακή πατρίδα και την διαιρεμένη εξαιτίας του Brexit Βρετανία», γράφει ο Farago.
H έκθεση στο Camden Arts Center άνοιξε στις 27 Σεπτεμβρίου 2019 και παρουσιάζει έργα του καλλιτέχνη των τελευταίων δέκα χρόνων, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται στη Μεγάλη Βρετανία για πρώτη φορά.
Ανάμεσα σε αυτά βρίσκεται η σειρά των Pulp Paintings που παρουσιάστηκαν και στην Κύπρο το 2017 και αποτελούνται από χαρτοπολτό που κατασκευάστηκε από αποσυρθέντα τραπεζογραμμάτια ευρώ, διαφορετικών υποδιαιρέσεων (5, 10, 20, 50, 100, 200 και 500 ευρώ) που αποκτήθηκαν από την Τράπεζα της Γαλλίας.
Ο τίτλος της έκθεσης στο Λονδίνο, Act II: The island, προέρχεται από ένα από τα έργα του, ένα θεατρικό σκηνικό που απεικονίζει ένα εξωτικό νησί, ένα αρχετυπικό φανταστικό μέρος που δημιουργεί συνειρμούς ως παραδεισένιο καταφύγιο αλλά και εικόνες απομόνωσης και φόβου», αναφέρεται στο σημείωμα του Camden Arts Center για την έκθεση, όπου τα έργα αναφέρονται σε θέματα πολιτικής, εθνικισμού, θρησκείας, ιμπεριαλισμού και καταπίεσης και φωτίζουν το περιθώριο, ό,τι κρύβεται, ό,τι αγνοείται.
Η έκθεση στο Camden Arts Center παρουσιάζεται μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2020.
Για την έκθεση στο Musée d' OrsayΓια την έκθεση στο Musée d' Orsay στο Παρίσι, στο σημείωμα της New York Times αναφέρεται ότι ο Χριστόδουλος Παναγιώτου «επικαλέστηκε τα ερείπια του Χρόνου μέσα από τις πιο αδιόρατες κινήσεις, τοποθετώντας ένα Rodin ανάποδα και παρουσιάζοντας ένα χαλί που ξέθαψε από τα σκουπίδια του μουσείου».
Παρουσιάζοντας ποικίλες μορφές έργων -γλυπτική, φωτογραφία, ζωγραφική και εγκαταστάσεις- ο εικαστικός αποκαλύπτει τις κρυμμένες ιστορίες στα εικαστικά και υλικά χνάρια της ιστορίας. Για τους σκοπούς της έκθεσης, ο Παναγιώτου στρέφει το ενδιαφέρον του στις χρονικές επιγραφές έργων που αποτελούν την καρδιά της συλλογής του παριζιάνικου μουσείου.
Ο εικαστικός εργάστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα με τις ομάδες των συντηρητών του μουσείου και το αποτέλεσμα της δουλειάς του θίγει μεταξύ άλλων την αξία στο χρόνο. Ο τίτλος της έκθεσης,
LUX S.1003 334, προέρχεται από μια επιγραφή στην πίσω πλευρά ενός από τα αριστουργήματα του μουσείου, τον Σκεπτόμενο του Ογκίστ Ροντέν, για το οποίο ο Χριστόδουλος Παναγιώτου δημιούργησε μια βάση που φέρει σφραγίδα εγγύησης. Θέτει, με αυτό τον τρόπο, σε προοπτική στοιχεία υλικότητας και πιθανής διάρκειας ζωής τους.
Η έκθεση του Χριστόδουλου Παναγιώτου θα παραμείνει στο Musee d' Orsay μέχρι τις 19 Ιανουαρίου 2020.
Ποιος είναι Ο Χριστόδουλος Παναγιώτου γεννήθηκε το 1978 στη Λεμεσό. Είναι διεθνώς αναγνωρισμένος, με ευρύ πεδίο έρευνας που εστιάζει στην αποκάλυψη των κρυμμένων αφηγημάτων που ενυπάρχουν στο «οπτικό αρχείο» του χρόνου. Το έργο του Sectile εγκαταστάθηκε μόνιμα στην είσοδο των μοντέρνων συλλογών του Pompidou στο Παρίσι και από το καλοκαίρι, το έργο του The Sea εκτίθεται στις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Στοκχόλμης. Ατομικές εκθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε μουσεία σε όλο τον κόσμο, από το Χονγκ Κονγκ μέχρι το Λουξεμβούργο και από τη Γαλλία στην Ιαπωνία, την Λειψία, την Αμερική και αλλού.
Το 2005 του απονεμήθηκε το βραβείο ΔΕΣΤΕ και το 2010 έλαβε το βραβείο "The Future of Europe".
To 2015 εκπροσώπησε την Κύπρο στην 56η Μπιενάλε Βενετίας.
Πριν ένα χρόνο, στις 20 Ιανουαρίου 2018, ο Χριστόδουλος Παναγιώτου άνοιξε τον μη κερδοσκοπικό εκθεσιακό χώρο The Island Club στη Λεμεσό με σκοπό την παρουσίαση έργων από την Κύπρο και τον διεθνή χώρο.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.