Το μεγάλο κενό

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 24.3.2020

Η εφημερίδα The New York Times ανάθεσε πρόσφατα σε δεκάδες φωτογράφους να τραβήξουν εικόνες από άλλοτε πολυσύχναστες δημόσιες πλατείες, παραλίες, εκθεσιακούς χώρους, εστιατόρια, κινηματογραφικές αίθουσες, τουριστικές μέκκα και σιδηροδρομικούς σταθμούς.


Οι δημόσιοι χώροι παραμένουν μαγνήτες, τόποι στους οποίους στρεφόμαστε για ευχαρίστηση και παρηγοριά, για να μετρήσουμε τη συλλογική μας θερμοκρασία, να γιορτάσουμε, να διαμαρτυρηθούμε. Μετά τις εξεγέρσεις στην πλατεία Τιανανμέν, στην πλατεία Ταχρίρ, στην πλατεία Ταξίμ και αλλού, οι διαδηλωτές των Κίτρινων Γιλέκων στη Γαλλία επέδειξαν τη δυσαρέσκειά τους το περασμένο έτος, όχι με την έναρξη μιας σελίδας GoFundMe αλλά με την κατοχή δημόσιων χώρων όπως το Place de la République και το Place de l'Opéra στο Παρίσι.

Και οι δύο αυτές πλατείες χτίστηκαν κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, ως μέρος ενός γενικού σχεδίου από έναν Γάλλο αξιωματούχο, τον Baron Georges-Eugène Haussmann, ο οποίος ανακατασκεύασε τεράστιες εκβαθύνσεις του Παρισιού, αφού η πόλη πέρασε νέους υγειονομικούς κανονισμούς το 1850 για την καταπολέμηση των ασθενειών. Οι πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν επανειλημμένα δημιουργήσει νέες υποδομές και αναδιατυπωμένους κανονισμούς χωροταξίας για να εξασφαλίσουν περισσότερο φωτισμό και αέρα και δημιούργησαν δημόσιους χώρους, κτίρια και άλλους χώρους, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από αυτών σε αυτές τις φωτογραφίες, που υποσχέθηκαν να βελτιώσουν την ευημερία του πολίτη και αντιπροσώπευαν την εξερἐυνηση συλλογικών επιδιώξεων.

Το σημερινό κενό τους, μια αναγκαιότητα δημόσιας υγείας, μπορεί να προκαλέσει δυστοπία, όχι πρόοδο, αλλά υπόσχεται επίσης ότι, αν λάβουμε υπόψη τους εμπειρογνώμονες και παραμείνουμε χωριστά, δεν έχουμε χάσει ακόμη την ικανότητα να έρχόμαστε μαζί για το κοινό καλό. Το Covid-19 δεν έχει δικαίωμα ψήφου κατά μήκος των κομμάτων. Αυτές οι εικόνες είναι στοιχειωμένες και στοιχειωτικές, όπως οι φωτογραφίες από τις ταινίες για επιδημίες και την αποκάλυψη, αλλά με κάποιους τρόπους είναι αισιόδοξες.

Μας υπενθυμίζουν επίσης ότι η ομορφιά απαιτεί ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

Δεν εννοώ ότι τα κτίρια και οι εκθεσιακοί χώροι και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί και οι ναοί δεν μπορούν να φαίνονται πολύ όμορφα κενά. Ορισμένες από αυτές τις τοποθεσίες, όπως πολλές από αυτές τις φωτογραφίες, είναι έργα τέχνης. Θέλω να πώ ότι τα κενά κτίρια, οι πλατείες και οι παραλίες είναι κάτι που βλέπει κανείς συχνά σε βιβλία ιστορίας της τέχνης, διαφημίσεις για ξενοδοχεία boutique και σε ταξιδιωτικά περιοδικά. Το κενό τους ηχεί μια ύπαρξη διαζευγμένη κυρίως από την ανθρώπινη κατοίκηση και το βρώμικο βήμα της καθημερινής ζωής. Φέρνουν μια εμπειρία πιο παρόμοια με τον θαυμασμό παλιών εξερευνητών που ανακαλύπτουν τυχαία τα ερείπια ενός χαμένου πολιτισμού.

*Απόσπασμα από την εισαγωγή του Michael Kimmelman

emptyspaces-01-2000

Παρίσι, 18 Μαρτίου 2020, ©Andrea Mantovani / The New York Times




emptyspaces-02-1050_x2

Σάο Παολο, Βραζιλία, 18 Μαρτίου 2020 ©Victor Moriyama /The new York Times




emptyspaces-03-2000

Μιλάνο, Ιταλία, 20 Μαρτίου 2020, ©Alessandro Grassani / The New York Times




emptyspaces-04-1050_x2

Πλατεία Τάιμς, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ ©Todd Heisler/The New York Times





Λονδίνο, ©Andrew Testa /The New York Times





Ένας άδειος σταθμός του μετρό


Μόναχο, Γερμανία ©Laetitia Vancon/The New York Times





Μια διαδικτυακή συναυλία σε ένα θέατρο χωρίς κοινό


Μόσχα, Ρωσία, ©Sergey Ponomarev/The New York Times





Ο μοναδικός πελάτες σε ένα άλλωτε πολυσύχναστο εστιατόριο


Πεκίνο, Κίνα ©Gilles Sabrié / The New York Times





Η δεύτερη μέρα καραντίνας στο Καράκας, Βενεζουέλα


©Adriana Loureiro Fernandez / The New York Times





Παραλία στη Σάντα Μόνικα


Λός Άντζελες, ΗΠΑ ©Philip Cheung for The New York Times





Λας Ράμπλας, Βαρκελώνη, Ισπανία©Maria Contreras Coll /The New York Times





To Americana Diner στη Νέα Υερσέη, ΗΠΑ ©Bryan Anselm for The New York Times





Σριναγκάρ, Ινδία ©Atul Loke The New York Times





Μπανγκόκ, Ταιλάνδη © Amanda Mustard / The New York Times





Βερολίνο, Γερμανία ©Emile Ducke ⁄ The New York Times





Νέο Δελχί, Ινδία © Saumya Khandelwal ⁄ The New York Times





Ρώμη, Ιταλία ©Alessandro Penso ⁄ The New York Times





Ουάσινγκτον, ΗΠΑ © Alyssa Schukar / The New York Times





Τόκυο, Ιαπωνία ©Noriko Hayashi ⁄ The New York Times





Σεούλ, Νότιος Κορέα ©Woohae Cho⁄The New York Times





Σιάτλ, ΗΠΑ ©Grant Hindsley ⁄ The New York Times





Μιλάνο, Ιταλία ©Alessandro Grassani ⁄ The New York Times





Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ © Rozette Rago ⁄ The New York Times





Πακιστάν ©Saiyna Bashir ⁄ The New York Times





Γιανγκόν, Μυανμάρ ©Minzayar Oo ⁄ The New York Times





Σίεμ Ρίπ, Καμπόντζη ©Adam Dean ⁄ The New York Times





Σίδνεϊ, Αυσταλία ©Matthew Abbott ⁄The New York Times





Χονγκ Κονγκ ©Lam Yik Fei ⁄ The New York Times





Γιογκιακάρτα, Ινδονησία ©Ulet Ifansasti ⁄ The New York Times





Παρίσι ©Andrea Mantovani ⁄ The New York Times





Μποκοτά, Κολομβία ©Federico Rios ⁄ The New York Times





Τεχεράνη © Arash Khamooshi ⁄ The New York Times



Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ