*Του Κωνσταντίνου Γιωρκάτζη
Οι διατηρητέες οικοδομές αποτελούν ένα ανεκτίμητο κομμάτι της ιστορίας και της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς, το οποίο οφείλουμε να διαφυλάξουμε. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις στον Περί Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμο, οι οποίες κατατέθηκαν πρόσφατα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, σαφώς θα βοηθήσουν τον στόχο της συντήρησης διατηρητέων οικοδομών από τους ιδιοκτήτες τους. Είμαι, ωστόσο, της άποψης ότι αυτές οι τροποποιήσεις, από μόνες τους, δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά και πιο ριζικά το πρόβλημα.
Ο Δήμος Λευκωσίας, τα τελευταία χρόνια, έχει καταθέσει σειρά εισηγήσεων στα αρμόδια Υπουργεία για το πολύ σοβαρό αυτό ζήτημα. Υπάρχουν, μάλιστα, συγκεκριμένοι λόγοι που επιμένουμε στη λήψη πρόσθετων μέτρων, πέρα από την επιβαλλόμενη αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου.
Λήψη πρόσθετων μέτρων
Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον χρόνο εκδίκασης τέτοιων υποθέσεων. Οι δικαστικές διαδικασίες είναι εξαιρετικά χρονοβόρες. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τα τελευταία 10 χρόνια, από τον κλάδο επιβολής του Δήμου, παραπέμφθηκαν για πολεοδομικά θέματα 240 περιπτώσεις στα δικαστήρια. Εκκρεμούν προς εκδίκαση 95 υποθέσεις με το 70% εξ αυτών να είναι καταχωρημένες στο δικαστήριο για περίοδο μεγαλύτερη των 5 χρόνων.
Ένας άλλος λόγος αφορά τη δυσκολία ανάκτησης των οφειλόμενων ποσών από ιδιοκτήτες οικοδομών, στα οποία ο Δήμος παρεμβαίνει για άρση της επικινδυνότητας. Τα τελευταία δύο χρόνια στο μητρώο που τηρεί η τεχνική υπηρεσία του Δήμου Λευκωσίας έχουν καταγραφεί 267 επικίνδυνες οικοδομές. Έχει αρθεί η επικινδυνότητα σε 116 οικοδομές, εκ των οποίων οι 39 είναι διατηρητέες, με το κόστος για τον Δήμο (χωρίς να συνυπολογισθεί το κόστος για την άρση της επικινδυνότητας από τους δημότες που έχουν ανταποκριθεί) να ανέρχεται στις €489,500. Από την εμπειρία μας αυτό το οποίο διαπιστώνουμε είναι ότι η πλειοψηφία των ιδιοκτητών δεν ανταποκρίνεται στην υποχρέωση για καταβολή του ποσού παρά μόνο στην περίπτωση που είτε θα μεταβιβάσει είτε θα πωλήσει το ακίνητο.
Όσον αφορά το μέτρο της επιβολής διοικητικού προστίμου και πάλι «σκοντάφτουμε» σε γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και στη μακρά περίοδο που απαιτεί η εξέταση τέτοιων υποθέσεων από το αρμόδιο Υπουργείο ή / και τα Δικαστήρια (σε περίπτωση προσφυγής του ιδιοκτήτη). Διαπιστώνουμε, δυστυχώς, ότι χρειάζονται περίπου 5 χρόνια για την εξέταση των ιεραρχικών προσφυγών ενώ σε περίπτωση έφεσης η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται περίπου σε 10 χρόνια.
Εισηγήσεις
Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, θεωρούμε πως οι πιο κάτω εισηγήσεις μας, τις οποίες έχουμε επανειλημμένα καταθέσει στα αρμόδια Υπουργεία, θα βοηθήσουν ουσιαστικά τον στόχο της διατήρησης του πολιτιστικού πλούτου της χώρας μας:
Προϋπόθεση για την υλοποίηση των πιο πάνω αποτελεί η παραχώρηση από το κεντρικό κράτος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση των αναγκαίων οικονομικών πόρων ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της, όπως αυτές απορρέουν από τους Νόμους.
*Δήμαρχος Λευκωσίας
11 Μαρτίου 2021
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.