Έκθεση της Τούλας Μαλά στη γκαλερί Αποκάλυψη

Μερόπη Μωυσέως Δημοσιεύθηκε 15.2.2012

Η γκαλερύ Αποκάλυψη παρουσιάζει μεγάλη ατομική έκθεση της γνωστής γλύπτριας Τούλας Μαλά από τις 21 Φεβρουαρίου.


Πρόκειται για έργα μέσα από μια πολύχρονη δουλειά και μεγάλη προσπάθεια να κρατηθούν ακέραιες οι θεματικές σειρές επί των οποίων στάθηκε για να διεκπεραιώσει τα γλυπτά της.

Η έκθεση αποτελείται από ενότητες που αντικατοπτρίζουν σε βάθος τις σκέψεις και τους προβληματισμούς της Τούλας Μαλά.

Είναι ανησυχίες, ερωτήματα που τίθενται βάσει των αξιών και των αρετών ζωής που η ίδια εκτιμά και που θα ήθελε να ακολουθεί στη ζωή της και να αποτελούν την ανθρώπινη κατ’ επέκταση πραγματικότητα.

Στην εργασία της Μαλά κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα, κύρια όμως επικεντρώνει την προσοχή της στο γυναικείο φύλο γιατί είναι και μέσω αυτού που αποπειράται το σημερινό life style να επιβάλει και να μεταφέρει «εικόνες» και «ιδέες» της σύγχρονης κοινωνίας! Η καλλιτέχνης δείχνει να κουράζεται από το συνεχές σύγχρονο αυτό κυνήγι και από τον τυφλό μιμητισμό.

Προτείνει πολλή αγάπη και τρυφερότητα μέσα από την πρώτη της ενότητα που αποτελούν τα γλυπτά με τις μητέρες και τα παιδιά. Είναι φιγούρες γυναικών πολύ κοντά στην πραγματικότητα με τις ατέλειες τους, με τα περίσσια κιλά αλλά με πολλή έκφραση αγάπης και τρυφερότητας αγκαλιάζοντας το αγόρι ή το κορίτσι τους. Είναι ένα θέμα κοινότυπο και παραδοσιακό, είναι όμως πραγματικό και ανθρώπινο.

Η Τούλα Μαλά είναι ίσως πιο γνωστή για τις ευτραφείς γυναικείες φιγούρες της που έχει παρουσιάσει και παλαιότερα. 

Είναι όμως αυταπόδεικτο και μία πραγματικότητα πόσο αυτές οι φιγούρες αγγίζουν τους περισσότερους από εμάς γιατί είναι στο βάθος η αλήθεια που μεταφέρει ο κάθε άνθρωπος.  Μια «φιλολογία» σε γραμματοσειρές χωρίς πραγματικό νόημα αναπτύσσεται στις βάσεις που αυτές οι φιγούρες τοποθετούνται. Είναι μια έξυπνη αποσπασματική, επιλεκτική εκτύπωση των καθημερινών πληροφοριών της επικαιρότητας από τίτλους εφημερίδων, περιοδικών και άρθρα άλλων εντύπων.

Καμία πρόταση δεν ολοκληρώνεται πάνω στις βάσεις αυτές εντούτοις νοήματα, βγαίνουν μηνύματα στέλνονται έστω και με προτάσεις τεμαχισμένες.  Νοήματα που αναφέρονται σε κοινωνικά φαινόμενα σε, ερωτικά θέματα ακόμη και με πολιτικές προεκτάσεις.  Σε άλλες περιπτώσεις η βάση αποτελεί τον στέρεο «καμβά» της γλύπτριας που επιμελώς ζωγραφίζει με γεωμετρικά χρωματιστά μοτίβα η ευαίσθητα λουλούδια.  Είναι φανερή η προσπάθεια της Μαλά να ενσωματώσει και να θεωρήσει την βάση του κάθε γλυπτού σαν αναπόσπαστο κομμάτι αυτού που χωρίς εκείνη θα φαινόταν ατελές το έργο.

Στο ίδιο σκηνικό κινείται και η σειρά των φιγούρων με πολύ μεγάλο όγκο και με πολύ ύψος.  Αυτά τα γλυπτά είναι επιβλητικά και βαριά, μοιάζουν να επικοινωνούν και να συνομιλούν σε ανθρώπινο επίπεδο.

«Άνθρωποι και φύση» είναι μια σειρά από επίτοιχα γλυπτά και ζωγραφικά ταυτόχρονα και που αποτελούν την ενότητα που πρώτη φορά παρουσιάζεται στο κοινό.  Σ’ αυτή την περίπτωση η Μαλά επιχειρεί να συνδέσει την γλυπτική με την ζωγραφική.  Είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρων εγχείρημα που παραπέμπει σε σκηνικά και ηθοποιούς εν δράσει επί σκηνής.

Μερικές φιγούρες απλώνονται και κινούνται σε κήπους με φυλλωσιές ζωγραφιστές ή απολαμβάνουν την θάλασσα ξαπλωμένες στην άμμο...

«Δεινόσαυροι και άλλα πρωτόγονα» ζώα φαίνεται να έχουν καλές σχέσεις με τα κορίτσια της Μαλά. Άλλη μια ενότητα με ενδιαφέρον που θα παρουσιάζεται στην παρούσα έκθεση με σουρεαλιστικούς συνειρμούς, με πολύ χιούμορ, φοβητσιάρικα ζώα που έχουν εξαφανισθεί πια μεταφέρουν στους ώμους τους κορίτσια σε πόζες.

Σε γενικότερες γραμμές ίσως θα πρέπει να αναφερθεί ότι η γλυπτική της Μαλά έχει ένα μυστικό δεσμό με τα κεραμικά του παρελθόντος, έχουν ένα ανεπιτήδευτο αυθορμητισμό, πηγαιότητα και αυθεντικότητα που πηγάζει κύρια από την ίδια την συναισθηματική κατάσταση της δημιουργού.  Τα γλυπτά δεν ακολουθούν συγκεκριμένες σχολές ούτε δίδεται ιδιαίτερη σημασία σε φόρμες απλά η αισθητική της φόρμας που αναπτύσσεται κάθε φορά γίνεται το όχημα που θα φανερώνει τα ανθρώπινα αισθήματα τις ανθρώπινες αντιδράσεις, τις σκέψεις είτε είναι σωστές είτε είναι λανθασμένες.

Τα γλυπτά επιζωγραφίζονται με φανταχτερά χρώματα, γυαλιστερά βερνίκια και αυθορμήτως οι φιγούρες αυτές δείχνουν ανέμελες και αδιάφορες προς κανόνες ή τύπους.  Βαμμένα μπλε μαλλιά, κίτρινα ή εντόνως κόκκινα.  Καλτσάκια ριγέ, φορέματα λουλουδάτα, αδιαφορία για αισθητικό ταίριασμα.  Πόζες λάγνες, ναζιάρικες, μακριά μαλλιά γερμένα με χάρη στο ένα πλευρό, κορίτσια γυμνά, κορίτσια ξαπλωμένα στην παραλία, κορίτσια με σάρπες, αισθησιασμός, ερωτισμός, δυναμική, ανεμελιά, με λίγα λόγια αυτός είναι ο κόσμος της Τούλας.

Η καλλιτέχνης πετυχαίνει τον στόχο της, κατορθώνει να προσελκύσει τα βλέμματα του θεατή χωρίς να χρειαστεί να ακολουθήσει συγκεκριμένους ακαδημαϊκούς τύπους και υπαγορέυσεις.  Το αποτέλεσμα εξόχως ελκυστικό. Με υλικά τον πηλό και τα γυαλώματα η γλύπτρια τοποθετεί σε 1110 βαθμούς τα γλυπτά της για 2 φορές όπου και με την επιυάλωση τα χρώματα των Έργων καθίστανται ανεξίτηλα και κατ’ επέκταση το έργο σταθερά διαχρονικό.

+ Τα εγκαίνια της έκθεσης θα δοθούν στις 19:30. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Μαρτίου. Πληροφορίες τηλ. 22300150.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Ο Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Ο Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Ο Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

Το άλμπουμ του Άντη Σκορδή «β» στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας

Το άλμπουμ του Άντη Σκορδή «β» στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας

Το άλμπουμ του Άντη Σκορδή «β» στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας

Το 47ο Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει σε Λεμεσό, Λευκωσία και Πάφο

Το 47ο Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει σε Λεμεσό, Λευκωσία και Πάφο

Το 47ο Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει σε Λεμεσό, Λευκωσία και Πάφο

Performance Design Futures 2025

Performance Design Futures 2025

Performance Design Futures 2025