«Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη στο Αρχαίο Θέατρο Kουρίου

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 4.7.2019

Το Εθνικό Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών της Ιταλίας επιστρέφει στο «Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος» στον χώρο του Αρχαίου Θεάτρου στο Κούριο για δύο μόνο παραστάσεις στις 12 και 13 Ιουλίου με ώρα έναρξης στις 21:00, παρουσιάζοντας την αριστοφανική κωμωδία Λυσιστράτη.

Ο διακεκριμένος και διάσημος Tullio Solenghi σκηνοθετεί τη δημοφιλέστερη αριστοφανική κωμωδία Λυσιστράτη, σε παραγωγή του Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών της Ιταλίας (Fondazione INDA), με τη βραβευμένη Elisabetta Pozzi στον πρωταγωνιστικό ρόλο κι ένα σύνολο έξοχων ηθοποιών και συντελεστών.

lististratied2




Ενώ ο Πελοποννησιακός Πόλεμος μαίνεται κρατώντας τους άντρες μακριά από τα σπίτια τους, η Λυσιστράτη συγκαλεί τις γυναίκες της Αθήνας, της Σπάρτης και των άλλων πόλεων για να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Οι γυναίκες συγκεντρώνονται και η Λυσιστράτη τους προτείνει αποχή από τα συζυγικά τους καθήκοντα μέχρι οι άντρες να σταματήσουν τον πόλεμο. Αν και αρχικά αρκετές από αυτές αντιδρούν, στο τέλος πείθονται από τη Λυσιστράτη και τη Σπαρτιάτισσα Λαμπιτώ, συσπειρώνονται και καταστρώνουν το σχέδιό τους. Η δράση των γυναικών έχει άμεσα αποτελέσματα και το «στρατόπεδο» των αντρών μπαίνει στην αντεπίθεση με όλους τους δυνατούς τρόπους. Μετά από υπαναχωρήσεις, διαπληκτισμούς και διαπραγματεύσεις, η ειρήνη επιτυγχάνεται.



Η Λυσιστράτη αποτελεί το τελευταίο «φιλειρηνικό μήνυμα» του Αριστοφάνη και είναι η έβδομη χρονολογικά από τις έντεκα σωζόμενες κωμωδίες του. Παίχτηκε στα Λήναια το 411 π.Χ. με διδασκαλία του Καλλίστρατου. Μαζί με τις Εκκλησιάζουσες και τις Θεσμοφοριάζουσες αποτελεί το γνωστό τρίπτυχο του ποιητή που αναφέρεται σε κωμωδίες γυναικών.

lisistratied


Σημείωμα σκηνοθέτη
Η Λυσιστράτη είναι η μόνη κωμωδία του Αριστοφάνη που έχει ως τίτλο το όνομα του βασικού χαρακτήρα: στην περίπτωση αυτή, μιας γυναίκας πρωταγωνίστριας. Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς η Λυσιστράτη είναι ένας από τους πιο ηχηρά κυρίαρχους χαρακτήρες του ποικιλόμορφου φάσματος της Αττικής κωμωδίας. Η πλοκή είναι ευρέως γνωστή. Η Λυσιστράτη πείθει όλες τις γυναίκες των οποίων οι πατέρες, σύζυγοι, και γιοι κάνουν κατά καιρούς πολέμους να λάβουν μέρος σε μια σεξουαλική απεργία για να τους πείσουν να σταματήσουν τον πόλεμο.

Όμως, πλάι σε αυτή τη βασική ιστορία υπάρχει και μια άλλη την οποία βρίσκω ακόμα πιο επαναστατική και η οποία καθιστά τη Λυσιστράτη την πρώτη αληθινή ηρωίδα της γυναικείας χειραφέτησης. Είναι η στιγμή κατά την οποία οι γυναίκες καταλαμβάνουν την Ακρόπολη με στόχο να κατασχέσουν τους οικονομικούς πόρους που είναι απαραίτητοι για τη συνέχιση του πολέμου και που παρουσιάζει ένα πρώτο τολμηρό παράδειγμα γυναικείας διακυβέρνησης. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό γεγονός όταν το τοποθετήσει κανείς στο ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Στην Ελλάδα του 5ου αιώνα π.Χ. το κράτος ήταν οργανωμένο βάσει μιας ξεκάθαρης διάκρισης των ρόλων μεταξύ ανδρών και γυναικών. Μιας δομής που δημιουργούσε έναν εξίσου αυστηρό διαχωρισμό του χώρου μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού, του αστικού και του οικιακού χώρου. Το κατώφλι του σπιτιού ήταν το σύνορο μεταξύ των δύο σφαιρών αρμοδιότητας. Ο άντρας αναλάμβανε την πολιτική ηγεσία, τη διοίκηση και την στρατιωτική άμυνα του κράτους ενώ η γυναίκα, διαχωρισμένη στο σπίτι φρόντιζε την οικιακή οικονομία και την ανατροφή των παιδιών χωρίς να λαμβάνει όμως καμιά μορφή εξουσίας στα πλαίσια της κοινωνίας. Η Λυσιστράτη είναι σημαντική πάνω απ’ όλα ακριβώς γι’ αυτό, γιατί με την ευφυή της λύση καταφέρνει να ανατρέψει έστω και προσωρινά αυτό το άκαμπτο κατεστημένο παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ένα είδος ανάποδου υγιούς σύμπαντος.
Οι δύο αυτές παράλληλες διαδρομές διατρέχουν διαρκώς το αφηγηματικό τόξο στη δική μου ανάγνωση του έργου, στηριζόμενες από έναν εξαιρετικό κωμικό μηχανισμό που πρέπει οπωσδήποτε να διατηρηθεί στην ολότητά του. Μια κωμωδία από κάθε άποψη, με αστεία, κωμικό συγχρονισμό, κωμικές καταστάσεις και χαρακτηρισμούς, άξιο παράδειγμα της καλύτερης παράδοσης του κωμικού θεάτρου που συχνά θεωρείται αδίκως υποδεέστερο του δραματικού και τραγικού θεάτρου, όπου εδώ της δίνεται η ευκαιρία να εξιλεωθεί απόλυτα.
Η προστιθέμενη αξία του ότι βρισκόμαστε σε ένα από τα μέρη που αποτέλεσε συχνά στο παρελθόν θέατρο γεγονότων, την πανέμορφη πόλη των Συρακουσών με το ιστορικό της θέατρο, παρόλο που αρχικά μας έκανε να «τρέμουμε από την κορφή ως τα νύχια», μας κινητροδοτεί να αναζητήσουμε εκείνη την απαραίτητη ενσυναίσθηση του κοινού όπως και τότε στην πρώτη παράσταση το 411 π.Χ. όταν η Λυσιστράτη με όλη της την κωμική/επαναστατική ισχύ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ενώπιων του έκθαμβου αλλά ψυχαγωγημένου κοινού της εποχής.


Tullio Solenghi


+ Η Λυσιστράτη ανεβαίνει στο Αρχαίο Θέατρο στο Κούριο για δύο μόνο παραστάσεις στις 12 και 13 Ιουλίου με ώρα έναρξης στις 21:00. Τιμές εισητηρίων: €12 κανονικό €6 μειωμένο (μαθητές, φοιτητές, εθνοφρουροί, συνταξιούχοι, άνεργοι) €45 ενιαίο (ανά άτομο για παρακολούθηση πέντε παραστάσεων) €10 για ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων ανά παράσταση) στο ticketing@soldoutticketbox.com

Δωρεάν είσοδος, κατόπιν έγκαιρης κράτησης δελτίου ελευθέρας εισόδου στο τηλ. 7000 2414 (τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν από την κάθε παράσταση), για:
▪ ΑμεΑ, με την προσκόμιση της κάρτας στην είσοδο
▪ μέλη του ΚΚΔΙΘ, με την επίδειξη της ανανεωμένης Διεθνούς Κάρτας Μέλους του ΔΙΘ για το 2019.

Πώληση εισιτηρίων:
▪ Ηλεκτρονική αγορά: www.soldoutticketbox.com

▪ Σημεία πώλησης εισιτηρίων: Καταστήματα STEPHANIS παγκύπρια / Περίπτερα SOEASY στη Λευκωσία, Λάρνακα, Λεμεσό / Περίπτερο ΤΙΜΕ OUT στην Πάφο / Περίπτερο In N Out στο Παραλίμνι

Για τη διευκόλυνση του κοινού από τη Λευκωσία, θα υπάρχουν λεωφορεία για το Αρχαίο Θέατρο Κουρίου. Κόστος εισιτηρίου €2, προκράτηση θέσης πέντε μέρες νωρίτερα. Το λεωφορείο αναχωρεί τη μέρα της παράστασης στις 18:30 από τον χώρο στάθμευσης απέναντι από το Κέντρο Χειροτεχνίας στη λεωφόρο Αθαλάσσας.

Πληροφορίες για την παρακολούθηση παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου:


Το κοινό που θα παρακολουθήσει παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου προτρέπεται να μεταβεί στον χώρο τουλάχιστον 45 λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης. Με την πλήρωση των θέσεων στάθμευσης στον αρχαιολογικό χώρο, η είσοδος επιπλέον ιδιωτικών αυτοκινήτων απαγορεύεται. Η στάθμευση των υπόλοιπων ιδιωτικών αυτοκινήτων θα γίνεται στον Άγιο Ερμογένη, απ’ όπου το κοινό θα μεταφέρεται με λεωφορεία στο χώρο του θεάτρου. Τελευταία διαδρομή λεωφορείου, για τη μεταφορά των θεατών από τον χώρο στάθμευσης Αγίου Ερμογένη στον χώρο του θεάτρου, στις 20:45. Μετά την τελευταία διαδρομή, οι θεατές θα μεταβαίνουν οδοιπορικώς στο θέατρο.

Για την είσοδο των θεατών στις παραστάσεις είναι απαραίτητη: H επίδειξη των εισιτηρίων σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. H επίδειξη ταυτότητας και των απαραίτητων νόμιμα θεωρημένων δικαιολογητικών που πιστοποιούν την ιδιότητα, στην περίπτωση αγοράς εισιτηρίων ειδικής εκπτωτικής/μειωμένης τιμής.

+ Για περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 7000 2414 ή www.greekdramafest.com

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Έργα του Άντι Γουόρχολ και του KAWS θα εκτεθούν μαζί για πρώτη φορά

Έργα του Άντι Γουόρχολ και του KAWS θα εκτεθούν μαζί για πρώτη φορά

Έργα του Άντι Γουόρχολ και του KAWS θα εκτεθούν μαζί για πρώτη φορά

11 τσέλα «εκτός προγράμματος» | Με την Άννα Χρυσάνθου στο Downtown

11 τσέλα «εκτός προγράμματος» | Με την Άννα Χρυσάνθου στο Downtown

11 τσέλα «εκτός προγράμματος» | Με την Άννα Χρυσάνθου στο Downtown