Φώτης Νικολάου: «Τα 'Τάματα' είναι μία ανάλυση στην αντρική ψυχοσύνθεση»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 28.11.2018

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου


Με έντονη κινησιολογία, το νέο έργο του Φώτη Νικολάου, έρχεται να δώσει φως σε σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχολογίας, δίνοντας έμφαση στο αρσενικό φύλο. Με τη γυναίκα να χαρακτηρίζεται πολλές φορές ως το αδύναμο φύλο, οι άντρες χάνουν το δικαίωμά τους  να εκδηλώσουν την όποια αδυναμία τους.

Σε αυτό το σκεπτικό, βασίστηκε και η χορογραφία του Φώτη Νικολάου, ο οποίος μίλησε στον «Π» για τα «Τάματα», έτσι όπως ονομάζεται το νέο του εγχείρημα.

Τι αφορά η συγκεκριμένη παράσταση;

Στην παράσταση έξι άντρες εκφράζουν ένα παράπονο για το γεγονός ότι καμιά φορά, δεν έχουμε το δικαίωμα να στεναχωρηθούμε, να αισθανθούμε αδύναμοι. Γίνεται λοιπόν μία ανάλυση στην αντρική ψυχοσύνθεση και μέσα από αυτό το συναίσθημα οι ίδιοι έρχονται αντιμέτωποι με τη μοναξιά. Ο καθένας νομίζει ότι υποφέρει μόνος του. Εντούτοις, μέσα από αυτή τη μοναξιά ξεκινά μια διαδικασία στη διάρκεια της οποίας ανακαλύπτουν ότι δεν είναι μόνοι. Οι άντρες αυτοί τότε συναντιούνται. Ωστόσο οι συναντήσεις αυτές φέρνουν πολλές φορές μία πάλη μεταξύ τους, θέλοντας ο καθένας να δημιουργήσει το χώρο του. Τολμούν όμως στη συνέχεια, να αγαπηθούν μεταξύ τους. Κι εδώ τοποθετείται ο όρος «τάματα». Οι άντρες αυτοί τολμούν να ξαναεπιθυμήσουν την καινούργια τους πίστη και πράγματα που πίστευαν ότι είχαν χάσει από τη ζωή τους.
Η τέχνη με άφησε ελεύθερο να αισθανθώ και να μην ντρέπομαι να αισθανθώ

Αυτή η σκέψη ότι ένας άντρας δεν μπορεί να εκδηλώσει την στεναχώρια του γιατί θα φανεί αδύναμος, είναι κάτι που πέρασε κι από το δικό σας μυαλό;

Το έχω αισθανθεί μικρότερος. Ωστόσο η τέχνη μου άνοιξε δρόμους συναισθηματικά που δεν γνώριζα καν ότι υπήρχαν. Η τέχνη με άφησε ελεύθερο να αισθανθώ και να μην ντρέπομαι να αισθανθώ. Οπότε πλέον δεν το βλέπω ως ένα προσωπικό βίωμα, αλλά σαν κάτι γενικότερο. Ωστόσο, η έννοια της μοναξιάς υπάρχει στη ζωή μας γενικά. Όλοι ζούμε στιγμές μοναχικές. Πρέπει να μάθουμε να περνάμε καλά με αυτές, γιατί έχουμε ανάγκη και τη μοναξιά και την ησυχία.

Πολλές φορές εμείς οι γυναίκες μπορεί να κρίνουμε ένα άνδρα, επειδή είναι πιο ευάλωτος συναισθηματικά. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή είναι μία παράσταση που απευθύνεται σε γυναίκες;

Πολύ πιθανόν. Εντούτοις οι άντρες έχουν τη διάθεση να εκτεθούν με θάρρος. Στη διάρκεια του έργου αφήνουν το συναίσθημα να ξεχυθεί πραγματικά.

Πώς προσεγγίσατε τους χορευτές σας, για τη δημιουργία αυτού του έργου;

Το έργο αυτό είναι πολύ κινησιολογικό, αλλά ταυτόχρονα ήθελα να εστιάσω στην ερμηνεία και στο συναίσθημα. Ο τρόπος που το επικοινώνησα αυτό με τους χορευτές μου είναι κυρίως μέσα από κείμενα και ποιήματα τα οποία ενέπνευσαν εμένα να φτιάξω αυτό το έργο. Αυτά τα κείμενα τα μοιραζόμουν με τους χορευτές, όχι για να τους διδάξω κάτι συγκεκριμένο, αντιθέτως για να βρεθούν στην ίδια συναισθηματική κατάσταση, την οποία ο καθένας θα εκφράσει με τον τρόπο που ο ίδιος αισθάνεται.
Καμιά φορά φεύγεις από μία παράσταση χωρίς να καταλάβεις, αλλά κουβαλάς κάτι στο σπίτι. Έτσι λειτουργεί ο χορός, πιο ύπουλα.

Γιατί θεωρείτε ότι το κοινό δεν επιλέγει συχνά να παρακολουθήσει μια χορευτική παράσταση;

Γιατί ο χορός είναι μια τέχνη πολύ αφαιρετική. Ακόμη και το θεατρόφιλο κοινό, πολύ συχνά δυσκολεύεται να παρακολουθήσει χορό. Καμιά φορά ο χορός τρομάζει το κοινό. Αυτό συμβαίνει γιατί οι θεατές συχνά νομίζουν ότι πρέπει να καταλάβουν κάτι. Στο χορό δεν πρέπει να καταλάβουμε κάτι, αλλά να αισθανθούμε κάτι. Είναι όπως οι σχέσεις, όταν γνωρίζεις κάποιο άτομο στην αρχή δεν μπορείς να το καταλάβεις, μπορείς όμως να αισθανθείς κάτι. Έτσι είναι,  θέλει χρόνο η μαγιά για να φουσκώσει. Καμιά φορά φεύγεις από μία παράσταση χωρίς να καταλάβεις, αλλά κουβαλάς κάτι στο σπίτι. Έτσι λειτουργεί ο χορός, πιο ύπουλα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ   

Σύλληψη – Χορογραφία:  Φώτης Νικολάου

Μουσική:  Δημήτρης Σπύρου

Σκηνικά:  Έλενα Κοτασβήλι, Αλέξης Βαγιανός

Κοστούμια:  Κωνσταντίνα Ανδρέου

Φωτισμοί:  Παναγιώτης Μανούσης

Promo videos:  Νίκος Νικολόπουλος

Γραφικά:  Χρήστος Γεωργίου, Τάσος Γκοβάτσος

Χορευτές – Ερμηνευτές:

Τάσος Καραχανίδης

Πάνος Μαλακτός

Φώτης Νικολάου

Γιάννης Οικονομίδης

Αλέξανδρος Σταυρόπουλος

Δημήτρης Σπύρου



ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 

  • 28 Νοεμβρίου 2018


Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ, Αίθουσα Εύης Γαβριηλίδης

Προπώληση – Κρατήσεις:  Ταμείο ΘΟΚ, Γρηγόρη Αυξεντίου 9, Λευκωσία, Τηλ. 77 77 27 17

(ώρες λειτουργίας Τρίτη – Κυριακή 10:00-13:30, 16:00 -18:00)

info@thoc.org.cy

  • 4 Δεκεμβρίου 2018


Θέατρο Ριάλτο – Λεμεσός

Κρατήσεις:  Θέατρο Ριάλτο, Πλατεία Ηρώων, Λεμεσός, Τηλ: 77 77 77 45

info@rialto.com.cy

Ώρα έναρξης:  20:30

Τιμές εισιτηρίων:  Κανονικό €12, Μειωμένο €8 (συνταξιούχοι, μαθητές, χορευτές, χορογράφοι)

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»