«Αγωνίες» του Αδαμάντιου Διαμαντή στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 12.3.2018

Πιστή στη δέσμευσή της να ερευνά και να εμβαθύνει στην ιστορία της κυπριακής τέχνης, η Λεβέντειος Πινακοθήκη ετοιμάζει μια έκθεση αφιερωμένη στον μεγάλο πρωτεργάτη της εικαστικής δημιουργίας του τόπου μας, Αδαμάντιο Διαμαντή (1900-1994). Η έκθεση θα επικεντρωθεί στον σημαντικό κύκλο της δουλειάς του με γενικό τίτλο «Αγωνίες».


CULTURAL SERVIVES Woman with Outstretched Arms
Γυναίκα με Απλωμένα Χέρια, 1983-1984 © Κρατική Συλλογή Σύγχρονης Κυπριακής Τέχνης

Πρόκειται για οκτώ εμβληματικά έργα που ζωγράφισε από το 1963 έως το 1977. Στην έκθεση θα συμπεριληφθεί και το επιμύθιο της σειράς, το έργο «Γυναίκα με Απλωμένα Χέρια», το τελευταίο ολοκληρωμένο έργο του καλλιτέχνη, το οποίο ζωγράφισε το 1983-84 και θεωρείται ως το επιστέγασμα του κύκλου των Αγωνιών και ταυτόχρονα της μακράς καλλιτεχνικής του πορείας, η οποία καλύπτει όλο σχεδόν τον 20ό αιώνα. Σε αντίθεση με το μνημειακό του έργο «Ο Κόσμος της Κύπρου», στα έργα της σειράς «Αγωνίες» πρωταγωνιστεί η γυναίκα με έμφαση στο ρόλο της ως μητέρα.

Ταυτόχρονα με την αγωνία για το μέλλον της πατρίδας του ο καλλιτέχνης εκφράζει και άλλες προσωπικές αγωνίες, τόσο υπαρξιακές όσο και για το ίδιο το ύφος και τεχνοτροπία της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

BOCCF Study for Agony I
Μελέτη για το έργο «Αγωνία Ι», 1961 © Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου

Με τη σειρά των έργων «Αγωνίες», ο Διαμαντής επιχειρεί μια σημαντική τομή στην καλλιτεχνική του πορεία, ανανεώνοντας δραστικά το εικαστικό του λεξιλόγιο. Ο καλλιτέχνης που για δεκαετίες προσπάθησε -ενάντια στο γενικότερο ρεύμα- να παραμείνει ανεξάρτητος, αντιστεκόμενος στα νέα κινήματα της τέχνης, οδηγήθηκε, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του θεματικού περιεχομένου των έργων του, αλλά και από μια ανέκφραστη αγωνία, να συμβαδίσει με το πνεύμα της εποχής του, στην αλλαγή της υφολογίας του. Εισάγει εξπρεσιονιστικές διατυπώσεις, έντονους μορφικούς και χρωματικούς συμβολισμούς, κυβιστικές αναφορές και απελευθερώνεται από λογικές δεσμεύσεις.

Με στόχο να φωτισθεί ο δρόμος που ακολούθησε ο καλλιτέχνης μέχρι το τελικό έργο, στην έκθεση θα συμπεριληφθούν οι μελέτες καθώς και τα προσχέδια των τελικών έργων.

ALECOS DIAMANTIS The Central Figure in Agony I (Trial)
Η Κεντρική Φιγούρα στο έργο «Αγωνία Ι» (δοκιμή), 1966 Κάρβουνο σε μουσαμά © Alex Diamantis

Ταυτόχρονα με την μεγάλη έκθεση Αγωνίες – Αδαμάντιος Διαμαντής, στην αίθουσα μικρών περιοδικών εκθέσεων Claude Monet θα λειτουργήσει η παράλληλη έκθεση Ο Μικρόκοσμος του Αδαμάντιου Διαμαντή. Μια εικαστική φωτογραφική προσέγγιση του Μενέλαου Πήττα προσωπικού φίλου της οικογένειας Διαμαντή.

Παράλληλα κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις, ειδικές εκδηλώσεις, θεατρικά δρώμενα και εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχέση με το θέμα.

Επιμελήτριες της έκθεσης: Ελένη Νικήτα, Επιμελήτρια της Κυπριακής Συλλογής της Λεβεντείου Πινακοθήκης  & Λουκία Λοΐζου Χατζηγαβριήλ, Διευθύντρια της Λεβεντείου Πινακοθήκης

Γενικός Συντονισμός: Δήμητρα Θεοδότου Αναγνωστοπούλου, Υποδιευθύντρια της Λεβεντείου Πινακοθήκης

Διάρκεια Έκθεσης: 28 Μαρτίου-10 Σεπτέμβριου 2018

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου