Χαρακτικά της Δέσπως Πρίγκη στην γκαλερί Blue Iris

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 20.12.2019

Με την πρώτη ατομική έκθεση της Δέσπως Πρίγκη εγκαινιάζει τη νέα χρονιά η γκαλερί Blue Iris στην Πάφο.


Η έκθεση έχει τίτλο Αν-gravings και σε αυτήν η Δέσπω Πρίγκη παρουσιάζει δύο ενότητες έργων:  «Είδωλα μνήμης» και «Μάτια γεμάτα θάλασσα».

Λινογραφίες, ξυλογραφίες, κολλογραφίες και έργα μεικτής τεχνικής καταδεικνύουν το εύρος του ενδιαφέροντος της δημιουργού για τις τεχνικές χάραξης.

Ο εικαστικός και καθηγητής του Πανεπιστημίου Frederick Σάββας Χριστοδουλίδης αναφέρει για την χαράκτρια ότι «υιοθετεί ολότελα τη θέση του Vilém Flusser σύμφωνα με την οποία η γραφή είναι συνώνυμη του λατινικού scribere που σημαίνει χαράσσω. Ο Τσέχος στοχαστής υποστηρίζει ότι η χάραξη αποτελεί πρακτική με τη βοήθεια της οποίας ο δημιουργός επινοεί ή ανασύρει εκ βαθέων στοχασμούς σε μορφή γραμμικής διατύπωσης. Έτσι και η Πρίγκη με τη βοήθεια του χαράσσοντος εργαλείου (stilus), επιχειρεί εν-γραφές που στην ουσία πραγματεύονται ζητήματα τα οποία, έξω από οποιαδήποτε αντικειμενικά εικονική αφήγηση, ανάγονται σε  κώδικες εννοιών».

Στην ενότητα «Είδωλα μνήμης», προτείνονται έργα με πλεγματικό χαρακτήρα. «Πρόκειται για πρόσωπα που στοιχειοθετούνται από γραμμές οι οποίες συνωθούνται και στη συνέχεια εγκλείονται σε ασφυκτικά κλειστό πλαίσιο», σημειώνει ο Χριστοδουλίδης. «Το πρόσωπο, σύμφωνα με την Πρίγκη, αποτελεί την καταλληλότερη περιοχή του σώματος να φιλοξενήσει γραμμικούς συνειρμούς, με άλλα λόγια δετές, νημάτινες και παλλόμενες συνάμα συλλογιστικές εκφάνσεις».

despo_prigki2


Για την ενότητα «Μάτια γεμάτα θάλασσα», ο Σάββας Χριστοδουλίδης υποστηρίζει ότι «η δημιουργός πραγματεύεται χωρίς αμφιβολία το ζήτημα του διαχωρισμού. Οι περιοχές χάραξης ορίζονται στη βάση μιας ανυποχώρητης διχοτομίας. Στα έργα εμφωλεύει μια αντιπαλότητα, μια εναντίωση, μια αντίξοα τμηματική κατανομή. Είναι προφανές ότι στην ενότητα αυτή, η Πρίγκη χαράσσει με εμμονή, άλλοτε βίαια και άλλοτε με τρόπο ήπιο, την ιστορία μιας καταγωγής και συνεπώς το θέμα της ταυτότητας όπως αυτή καλείται σε ανασχηματισμό ή αναδιατύπωση στις μέρες μας.

Επιχειρεί ένα maqtub. Αυτό που στα αραβικά σημαίνει πεπρωμένο και συνάμα εν-γραφή.

Για τη δημιουργό, η ενασχόληση με την χαρακτική είναι καθόλα συναφής με μια πρακτική καταπράυνσης του ψυχισμού της. Πραγματοποιώντας εγκοπές στην επιφάνεια και εκβάλλοντας τμήματα της, η Πρίγκη επιχειρεί σε ενεστώτα χρόνο μια ενδοσκόπηση, ένα φανέρωμα και την αναθεώρηση κάποιας εσώτερης συνθήκης. Επιχειρεί αυτό το κοίταγμα εντός του εαυτού που ψυχαναλυτικά ορίζεται ως ικανότητα εναισθησίας».

despo_prigki3


Ποια είναι

Η Δέσπω Πρίγκη γεννήθηκε στην Αμμόχωστο το 1960. Πραγματοποίησε σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του Περπινιάν (1980-82) και στην Ανώτερη Σχολή Τουρισμού στο Παρίσι (1982-84). Κατά την περίοδο 2006-2016 διοργάνωσε στην Κύπρο Διεθνή Συνέδρια. Με την χαρακτική τέχνη ασχολείται από το 2017. Παρακολούθησε μαθήματα στην Σχολή Καλών Τεχνών Αιγαία υπό την καθοδήγηση της χαράκτριας Ελένης Παναγίδου. Το 2018 και 2019 αντίστοιχα, συμμετείχε στο καλοκαιρινό πρόγραμμα του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή, στα Πλατανίσκια. Φιλοτέχνησε το εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής Εκκρεμότητες και Διεκπεραιώσεις της Ρούλλας Κ. Μαλλή που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Αιγαίον το 2019. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Έργο της ανήκει επίσης στη συλλογή του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια.

+ Εγκαίνια το Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020 στην γκαλερί Blue Iris [ Ιωάννη Αγρότη 20, Πάφος], στις 19:00. Την έκθεση θα προλογίσει ο Πρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Καθηγητής Κώστας Γουλιάμος. Η έκθεση θα παραμείνει στην Blue Iris Art Gallery μέχρι τις 25 Ιανουαρίου 2020. Ώρες λειτουργίας  Τρίτη - Παρασκευή 11:00 - 13:00 και 15:00 -17:00 και το Σάββατο με ραντεβού. Πληροφορίες τηλ. 99310893 και www.blueirisartgallery.com

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα